سوغات کاشان، فقط با خود گلاب نبرید!

کاشان یکی از شهرهای کوچک و دوست‌داشتنی در استان اصفهان بوده که آن را به گلاب و گل محمدی اعلا می‌شناسند. در این شهر، خوراکی‌های رنگی و لذیذی پیدا می‌شود که گزینه مناسبی برای سوغاتی محسوب می‌شود. از جمله سوغاتی‌های کاشان می‌توان به باقلوا، عرقیات، غنچه گل محمدی، پشمک کاشان، کلوچه، حاجی‌ بادام و… اشاره کرد. البته سوغاتی‌های کاشان تنها در خوراکی و عرقیات خلاصه نمی‌شود و امکان تهیه صنایع‌دستی همچون فرش، گلیم و جاجیم، زیلوبافی، شعربافی و…نیز به‌عنوان سوغاتی وجود دارد؛ بنابراین، در طول سفرتان، خرید سوغاتی کاشان را فراموش کنید.

خوراکی های سوغات کاشانصنایع دستی های سوغات کاشان
باقلوا کاشانفرش کاشان
غنچه گل محمدیگلیم و جاجیم
پشمک کاشانزیلوبافی کاشان
عرقیات کاشانشعربافی
کلوچه کاشانگیوه بافی
حاجی بادامفرش کاشان
گلاب– 
نان شیرین کاشان –
گلاب کاشان

باقلوا کاشان

شاید از خود بپرسید که سوغات کاشان چیست؟ باقلوا درکل یک خوراکی خوشمزه به‌حساب می‌آید؛ اما باقلوای کاشان عطروطعم متفاوتی دارد. پخت باقلوای کاشان با گلاب انجام می‌گیرد و همین مورد، سبب می‌شود که باقلوای کاشان عطر و بوی خاصی به خود بگیرد. باقلوا دارای مدل‌های متنوعی بوده و از جمله آن‌ها می‌توان به فندقی، گردویی، پسته‌ای و سایر مغزها اشاره کرد. تعیین مدل باقلوا در واقع به وابسته به نوع مغز مورداستفاده در آن است.

کافی است یکبار باقلوای کاشان را با چای امتحان کنید تا دیگر هیچ‌وقت طعم آن را از یاد نبرید. باقلوا طعم شیرینی داشته و هنگام خوردن آن عطر گلاب، فضا را پر خواهد کرد. برای خرید باقلوای کاشان مرغوب، تنها کافی است سری به بازار سنتی کاشان بزنید.

عرقیات کاشان

علاوه بر گلاب کاشان عرقیات دیگری نیز همچون عرق اترج، عرق کاسنی، عرق اسطوخدوس، عرق بابونه و عرق آویشن وجود داشته که در لیست سوغات کاشان جای دارد. این عرقیات دارای خواص درمانی منحصربه‌فردی بوده و امکان درمان بسیاری از مریضی‌ها، از طریق از نوشیدن آن وجود دارد. عرق اکالیپتوس ویژه سرماخوردگی بوده؛ بنابراین، در فصل بهار که فصل مراسم گلاب‌گیری کاشان به‌حساب می‌آید و بازار عرقیات رواج دارد، بهتر است عرقیات موردنیاز خود را خریداری نمایید. برای تهیه عرقیات، تنها کافی است به قمصر کاشان یا بازارهای سنتی و عطاری‌ها مراجعه نمایید.

غنچه گل محمدی

در شهر گلاب، شماره به‌وفور می‌توانید گل محمدی را پیدا کنید و امکان خرید آن به شکل کیلویی وجود دارد. شما با استفاده از غنچه گل محمدی به‌راحتی می‌توانید حلوا یا شله‌زرد خود را تزیین کنید. بعضی از اشخاص آن را درون چای و دم‌نوش خود ریخته تا عطر آن، فضا را پر کند. همچنین غنچه گل محمدی دارای خاصیت‌های درمانی نیز است. درصورتی‌که به شعر و شاعری علاقه‌مند هستید می‌توانید غنچه گل محمدی را میان کتاب و دفترتان قرار دهید تا پس از گذشت مدت‌ها، عطر و بوی آن، شما را دوباره به آن دوران بازگرداند.

پشمک کاشان

پشک، یک مدل سوغاتی خوشمزه و متفاوت کاشان به‌حساب می‌آید. در سفره هفت‌سین کاشانی‌ها، پشمک نیز مشاهده می‌شود و در زمان تحویل سال، به‌عنوان یک شیرینی خاص و خوشمزه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ترکیب پشمک کاشان با کلوچه این شهر می‌تواند مزه‌ای جادویی و بهشتی داشته باشد؛ اگر قصد خرید سوغاتی برای کودکان دارید، پشمک گزینه مناسبی است.

پشمک سوغات کاشان

کلوچه کاشان

تفاوت‌هایی میان شیرینی سوغات کاشان با سایر شهرهای ایران دیده می‌شود و کلوچه کاشان نیز همین‌طور است. برای پخت کلوچه کاشان، مواردی همچون گلاب، آرد سبوس گندم و روغن حیوانی ویژه با یکدیگر ترکیب می‌شوند. افرادی که به شیرینی‌های کم شیرین علاقه دارند، می‌توانند کلوچه کاشان را امتحان کنند. این مدل از کلوچه‌ها علاوه بر شیرینی بسیار پایین، دارای مغز نیز نیستند. امکان نگهداری آن‌ها برای مدت زمانی طولانی وجود داشته و به‌سادگی شاهد خراب و فاسدشدن آن‌ها نخواهید بود.

حاجی بادام

یکی از سوغات کاشان، حاجی بادام نام دارد. شاید حاجی بادام جزو علاقه‌مندی‌های تمامی افراد جای نگیرد؛ اما طعم لذیذ و متفاوتی دارد. این شیرینی در اصل متشکل از پودر بادام، آرد نخودچی و جوز هندی است؛ ازاین‌رو، امکان دارد بعضی از اشخاص، نسبت به طعم آن علاقه نشان ندهند. کاشانی‌ها این شیرینی را به همراه چای میل می‌کنند.

اگرچه که این شیرینی ابعاد کوچکی دارد؛ اما مزه آن موجب سرحال شدن شما می‌شود و انرژی روزانه شما را دوچندان برابر می‌کند. شیرینی در مهمانی جهت پذیرایی نیز کاربرد دارد. درصورتی‌که از مزه حاجی بادام اطلاعی ندارید، می‌توانید با خرید یک بسته از آن، سوغاتی متفاوتی را برای دوستانتان تهیه کنید. 

گلاب

خرید گلاب اعلا و مرغوب تنها در کاشان امکان‌پذیر بوده و گلاب جدای از مسئله عطر و بوی، از خواص دارویی و درمانی نیز برخوردار است. هدف بسیاری از افراد از خرید گلاب، بهره‌مندی از این خواص شگفت‌انگیز است. برای خرید گلاب، تنها کافی است به سراغ گلاب فروشی‌های محدوده باغ فین کاشان، بازار سنتی کاشان و عطاری‌های این شهر بروید. درصورتی‌که در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد به کاشان سفر کنید، امکان تهیه گلاب از تولید به مصرف وجود دارد و شما می‌توانید گلاب اصل و سنتی را تهیه نمایید.

نان شیرین کاشان

نان شیرین کاشان، یک مدل نان سنتی این شهر بوده که طعم خوشمزه‌ای داشته و در ماه رمضان، طرف‌داران زیادی پیدا می‌کند. برای تهیه آن، می‌توانید سری به سوپرمارکت‌های این شهر بزنید و درخواست نان شیری یا نان شیرین کنید این نان، به رنگ زرد دیده می‌شود و متشکل از زعفران، زردچوبه و شیر، شکر و آرد است. البته که از این نان باید طی یکی دو روز استفاده شود و نمی‌توان آن را یک سوغاتی دانست.

شیرینی های سوغات کاشان

سوغات و صنایع دستی کاشان

سوغاتی‌های شهر کاشان تنها در خوراکی خلاصه نمی‌شود و صنایع‌دستی بسیاری نیز در این شهر وجود داشته که شما می‌توانید به‌عنوان سوغاتی آن‌ها را خریداری کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

فرش کاشان

فرش کاشان زبانزد عام و خاص بوده و در تولید آن، طرح و نقش‌های متفاوتی به‌کاررفته است. کاشان شهری بوده که در تولید هفتاد درصد فرش ماشینی کشور نقش دارد. بافت فرش کاشان بسیار ظریف و هنرمندانه بوده؛ به‌گونه‌ای که شما می‌توانید نام آن را در لیست میراث معنوی سازمان جهانی ثبت یونسکو مشاهده نمایید. در بافت این مدل فرش‌ها شاهد استفاده از رنگ‌های طبیعی و نخ ابریشم هستیم.

گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم از جمله سوغاتی‌های بافتنی کاشان به شما می‌رود که در حد فرش کاشان گران به نظر نمی‌رسند و درعین‌حال، طرح‌های باصفا و رنگ‌های شادابی دارند. گلیم‌های کاشان به‌صورت دستبافت بوده و در ساخت آن‌ها، پشم مورداستفاده قرار می‌گیرد. جاجیم نیز اشاره به یک‌سری زیرانداز داشته که دارای کرک نیستند. شما می‌توانید در گلیم و جاجیم‌ها، طرح‌هایی منحصربه‌فرد همچون طرح‌های طبیعی اسلیمی را مشاهده نمایید.

زیلوبافی کاشان

مردم کاشان و جنوب استفاده زیادی از زیلو در روزهای گرم و داغ تابستان دارند. زیلو یک مدل فرش بوده که در تولید آن، نخ‌های خنک و پنبه‌ای به‌کاررفته است. جالب‌ترین و هنرمندانه‌ترین نکته در مورد زیلوها را می‌توان مشخص نبودن طرح و نقش آن‌ها از پیش دانست. زیلوها یک مدل فرش دستباف محسوب می‌شوند که بافنده طبق حال و هوای خود اقدام به خلق نقش و نگارهای آن می‌کند. این فرش، شباهت زیادی به گلیم داشته؛ تنها تفاوت این دو را می‌توان جنس متفاوت به‌کاررفته در ساخت آن دانست.

شعربافی

شعربافی از جمله هنرهای کهن کاشان بوده که قدمت آن به ۳۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. شعر در اصل اشاره به پارچه‌ای داشته که از جنس ابریشم ساخته شده است. این پارچه دارای رنگ‌های متفاوتی بوده و در بازار می‌توانید آن را در دو طرح ساده و راه‌راه بیابید.

گیوه بافی

گیوه‌بافی از جمله هنرهای اصیل و سنتی کاشان بوده و در ساخت گیوه در کاشان، مردان و زنان روستایی با یکدیگر همکاری دارند؛ البته گیوه تنها به شهر کاشان اختصاص نداشته و امکان بافت آن در سایر شهرهای ایران نیز وجود دارد. روستای نشلج از توابع نیاسر به‌عنوان مرکز گیوه‌بافی شناخته می‌شود و گیوه متشکل از دو قسمت کف و رویه است. بافت کف گیوه برعهده مردان بوده و رویه گیوه را نیز زنان می‌بافند.

رزرو هتل های کاشان از های هتل

در زمان سفر به کاشان، جهت رزرو هتل های کاشان، می توانید از طریق رزرواسیون های هتل اقدام نمایید. این وب سایت نه تنها پشتیبانی 24 ساعته با کارشناسان را در اختیار کاربران و مهمانان خود می گذارد، بلکه در مناسبت های خاص تخفیفات ویژه ای را هم برای مهمانان در نظر می گیرد.

سؤالات متداول

شناخته‌ شده‌ترین سوغات کاشان کدام است؟

گلاب به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات این شهر شناخته می‌شود.

 گلاب و عرقیات کاشان را چگونه باید تهیه کرد؟

کافی است به فروشگاه‌های محلی کاشان یا عطاری‌های این شهر مراجعه کنید تا بتوانید گلاب و عرقیات اعلا را تهیه کنید.

 صنایع‌دستی کاشان کدام است؟

از جمله سوغات و صنایع دستی کاشان می‌توان به فرش، گلیم و جاجیم، زیلوبافی، شعربافی، گیوه بافی، سفالگری، کاشی‌سازی، مسگری، زری‌بافی اشاره کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

همه چیز درباره سوئیت ها و اتاق های هتل گلدن پالاس مشهد

یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
هتل بین‌المللی گلدن پالاس از جمله بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین هتل های مشهد به‌حساب می‌آید که در بیست‌ طبقه خود، دارای […]
هر آنچه باید درباره سوئیت ها و اتاق های هتل گلدن پالاس مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس