کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

راهنمای سفر به قمصر کاشان

قمصر کاشان، شهر گل و گلاب، یکی از جاهای دیدنی کاشان بوده که همه‌ساله افراد از سراسر کشور به‌منظور شرکت در مراسم گلاب گیری به آن سفر می‌کنند. قمصر با قرار گرفتن در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا، به شکل دره‌ای سرسبز دیده می‌شود‌ که وجود درخت‌های مختلف و درختچه‌های گل محمدی، سبب شده که این شهر به‌عنوان شهر گل و‌ گلاب ایران شناخته شود. آب‌وهوا و خاک مناسب قمصر موجب شده که گل محمدی آن از نظر کیفیت و مرغوبیت حرف اول را بزند و گلاب قمصر کاشان زبانزد جهانیان باشد.

آدرس قمصر کاشان

شهرستان کاشان، بخش قمصر، شهر قمصر (۲۷ کیلومتری جنوب شهرستان کاشان)

فاصله قمصر تا کاشان

از قمصر تا کاشان حدودا 30 کیلومتر و 30 دقیقیه رانندگی نیز می باشد.

فاصله قمصر تا تهران

در انتها لازم به ذکر است که فاصله قمصر کاشان تا تهران حدودا 282 کیلومتر است که با خودرو حدودا 3 ساعت نیز به طول می انجامد.

دسترسی به قمصر کاشان

در شهر قمصر ایستگاه قطار اختصاصی، فرودگاه یا حتی ترمینال اتوبوس میان شهری وجود ندارد. در صورتی که مایل هستید سفری به این شهر داشته باشید، می‌بایست ابتدا به شهری بروید که کم‌ترین فاصله را با قمصر دارد. فاصله میان شهر قمصر با کاشان، ۲۷ کیلومتر تخمین زده می‌شود. شهرستان کاشان در واقع فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال اتوبوس داشته و شما می‌توانید از تاکسی، ون و اتوبوس‌های ویژه نیز جهت دسترسی یافتن به قمصر استفاده کنید. برای سفر به قمصر، مسیر ساده و سرراستی را پیش‌رو دارید و تنها کافی است تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به مقصد اصلی یعنی قمصر برسید.

طبیعت قمصر کاشان چگونه است؟

نزدیک به بیست هزار گونه متفاوت گل رز در جهان دیده می‌شود؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها بوی خوش گل محمدی قمصر کاشان را ندارند. مرغوبیت عصاره این گل به اندازه‌ای بوده که در شست‌وشوی کعبه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل‌های موجود در طبیعت قمصر کاشان تنها در گل رز خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید گل مینیاتوری سرخ بنگال، گل سرخ فرانسه و گل نسترن را نیز در این محدوده مشاهده نمایید.

گل‌ها عمر کوتاهی داشته و تنها در فصل بهار و به مدت دو هفته می‌‌توانید از دیدن گل‌های رویایی و رنگارنگ این مکان لذت ببرید. از جمله زیبایی‌های طبیعت قمصر می‌‌توان به دشت‌های وسیع، مناطق کوهستانی و مراتع سرسبز آن اشاره کرد. طبیعت زیبای این منطقه در فصل زمستان با برف پوشیده می‌شود و جلوه‌ای متفاوت از زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

آب و هوای قمصر کاشان

محل قرارگیری شهر قمصر را می‌توان در فاصله ۳۰ کیلومتری کویر دانست که در بین کوه‌های مرتفع جای دارد. آب‌ و هوای قمصر کاشان، سرد و کوهستانی به نظر می‌رسد و از آنجایی که ذر این منطقه درخت و باغ وجود دارد، شاهد به تعادل رسیدن آب‌وهوای آن هستیم. شهر قمصر در فصول پاییز و زمستان تا حدودی سرد و کوهستانی بوده و در زمان تابستان، آب‌هوا بهار، هوا معتدل و مطبوع به ‌نظر می‌رسد‌. میانگین بارش سالیانه شهر قمصر، ۱۹۰ میلی‌لیتر محاسبه گردیده است.

گلاب گیری قمصر در چه زمانی انجام می گیرد؟

جریان مراسم گلاب گیری در یک سری استان‌های ایران برگزار می‌شود که در بعضی از شهرها، شاهد به پیشواز رفتن این مراسم در اوایل اردیبهشت هستیم؛ اما مراسم گلاب‌ گیری کاشان در قمصر از اواسط اردیبهشت آغاز می‌گردد. در این زمان، عطر دل‌انگیز گل سرخ به هنگام قدم زدن در کوچه‌های قدیمی قمصر به مشام می‌رسد. همچنین در این شهر اقامتگاه های اندک اما بسیار دل انگیز نیز وجود دارد که از طریق سایت های هتل می توانید رزرو خود را انجام دهید.

بهترین زمان سفر به قمصر کاشان

قمصر کاشان برخلاف گمان اغلب مردم دارای آب‌وهوایی تاحدودی سرد و کوهستانی است. البته از آنجایی که باغ‌ها و رطوبت بالایی در قمصر وجود دارد، می‌توان آن را منطقه‌ای معتدل دانست. حداکثر و حداقل دمای این منطقه به‌ترتیب ۳۵ و ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. زمستان اصلا زمان مناسبی برای بازدید از قمصر به نظر نمی‌رسد؛ چراکه زمستان‌هایی سخت و طاقت‌فرسا را تجربه می‌کند. بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان برای گشت‌وگذار در قمصر به‌حساب می‌آیند.

به هنگام مشخص کردن بهترین زمان سفر به قمصر، تنها نباید شرایط آب‌وهوایی را ملاک قرار داد؛ بلکه زمان گلاب گیری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین رویدادهای این منطقه، حائز اهمیت است. بهتر است زمانی سفر به این منطقه داشته باشید که این جشنواره در حال برگزاری است. فصل گلاب گیری قمصر کاشان از تاریخ پانزده اردیبهشت ماه بوده و تا ده روز بعد یعنی ۲۵ اردیبهشت ماه همچنان در حال برگزاری است. این بازه زمانی، مناسب‌ترین زمان جهت سفر قمصر به نظر می‌رسد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بعضی مواقع، شاهد ادامه یافتن گلاب گیری تا اواسط خرداد هستیم. همچنین لازم به ذکر است مه

جاهای دیدنی قمصر کاشان

قمصر کاشان در جاذبه‌های گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و شما در طول سفرتان می‌توانید از جاهای دیدنی آن بازدید کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به باغ پرندگان، چشمه آب صالح، خانه باغ کیهان، قله گرگش و… اشاره کرد.

باغ پرندگان

باغ پرندگان قمصر وسعتی در حدود ده هزار هکتار داشته و چند ساعت طول می‌کشد تا شما از همه بخش‌های آن دیدن کنید. در این باغ، پرندگانی دیده می‌شود که به هفده کشور متفاوت جهان تعلق دارند؛ بنابراین، در صورتی که به پرندگان و تماشای آنان علاقه‌مند هستید، هرگز باغ پرندگان قمصر را از دست ندهید. درون بعضی از قفس‌های موجود در این باغ، پرندگان شکاری همچون شاهین و عقاب به‌چشم می‌خورد؛ البته بعضی از پرندگان این باغ درون قفس نبوده و شما می‌توانید در اطراف خود، پرواز آن‌ها را تماشا کنید.

چشمه آب صالح قمصر

از جمله جاهای دیدنی قمصر کاشان می‌توان به وجود چشمه آب صالح اشاره کرد. محل قرارگیری آب‌های این رودخانه را می‌توان از ارتفاع 300 متری کوه کمر اشک دانست. شما می‌توانید در طول سفرتان به صالح قمصر کاشان، آبی گوارا و معدنی را دریافت کنید. در محدوده این چشمه نیز شاهد شکل‌گیری شریان‌ها و جوی‌های آب هستیم که موجب زیبایی طبیعت کوهستانی این شهر می‌شوند‌. در فصل زمستان، زمین برف‌پوش شده و چشمه‌ها دچار یخ‌ زدگی می‌شوند؛ از این رو، شاهد خلق منظره‌ای زیبا و متفاوت هستیم.

سرای خاتون قمصر

سرای خاتون قمصر از جمله بناهای زیبا و حیرت‌انگیز موجود در قلب قمصر بوده که بی‌شک معماری اصیل ایرانی آن، شما را به‌وجد می‌آورد. در تزئینات این سازه، موارد بسیاری همچون گره‌سازی، مقرنس‌کاری، رسمی‌بندی به‌ چشم می‌خورند و در نماسازی آن نیز می‌توانید نقاشی‌های اصیل ایرانی و کاهگل را مشاهده نمایید. گچ‌بری‌های فوق‌العاده به‌ همراه سقف‌های مقرنس‌کاری‌ شده، زیبایی سرای خاتون را دوچندان کرده است و توانسته اثری ماندگار برجای بگذارد.

موزه گلاب

موزه گلاب از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی قمصر شناخته می‌شود. قمصر کاشان را می‌توان به نوعی پایتخت گلاب گیری ایران دانست. در اصل، گلاب نقش موثری در رونق اقتصادی این شهر دارد. طبق اسناد تاریخی، میزان قدمت گلاب گیری در قمصر، اشاره به نزدیک هزار سال پیش دارد. در آن زمان و اکنون، گلاب گیری تنها یک فعالیت مهم اقتصادی به‌حساب نمی‌آید و تنها قسمتی از فرهنگ مردم آن را شکل می‌دهد.

مسجد جامع قمصر کاشان

از جمله اماکن مذهبی و تاریخی قمصر می‌توان به مسجد جامع قمصر اشاره کرد. این مکان، در لیست آثار ملی ایران جای می‌گیرد و ساخت آن، به شیوه معماری سنتی صورت گرفته و گنبد و مناره ندارد‌. براساس سبک معماری، گمان زده می‌شود که مسجد جامع قمصر به دوران قبل از صفویه تعلق دارد. در این مسجد، یک صحن مستطیلی شکل دیده می‌شود که در بخش جنوبی و شرقی آن، شاهد قرارگیری شبستان‌های ستون‌دار هستیم و بخش شمالی و غربی آن، محل قرارگیری ایوان‌ها و صفه‌ها است. در بخش ورودی حیاط مسجد، یک عدد درخت چنار با قدمت پانصد سال دیده می‌شود که در کنار آن، یک حوضچه زیبا قرار گرفته و جلوه‌ای تماشایی را خلق کرده است.

خانه یا سوراخ وروو قمصر

از جمله خانه‌های قدیمی می‌‌توان به سوراخ وروو اشاره کرد که نسبت‌به رودخانه قهرود، ارتفاعی ۶۰ متری دارد. براساس یک‌سری روایات، این سوراخ به راهزنان دوره قاجار تعلق دارد و به‌صورت حفره‌ای دیده می‌شود که در دل کوه جای گرفته است. وروو در اصل اسم راهزنی شناخته‌شده بوده که در گذشته در این خانه سکونت داشته است. این خانه، در کیلومتر 7 جاده قمصر، ارتفاعات غربی روستای مسلم آباد واقع شده است.

قله گرگش

گرگش در واقع اشاره‌ به قله‌ای از رشته کوه‌های کرکس دارد که در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی قمصر قرار گرفته است. میزان ارتفاع این قله به نزدیک 3600 متر می‌رسد. برای رسیدن به این قله، می‌توان مسیرهای متعددی را امتحان کرد. زمانی که شما به قله گرگش صعود می‌کنید، با چشمه کبیر و درختان سرسبزی مواجه می‌شوید. در بالای این قله نیز رصدخانه ملی ایران قرار گرفته است و منظره شگفت‌انگیزی از این شهر را به نمایش می‌گذارد.

زبان و شغل ساکنین قمصر کاشان

مردمان قمصر معمولاً به زبان فارسی سخن می‌گویند. البته از لحاظ گویش و لهجه، یک‌سری تفاوت‌های کوچک میان مردم قمصر و دیگر فارسی‌زبان‌ها دیده می‌شود. اغلب مردم معتقدند که شباهت بسیاری میان گویش مردم قمصر با ساکنین کاشان دیده می‌شود. البته گویش این مردمان شباهتی به زبان نداشته و شما به‌راحتی می‌توانید لهجه آن‌ها را درک کنید. مردمان قمصر به‌عنوان افراد مقاوم و باغیرت شناخته می‌شوند و در زمینه پرورش گل رز یا گل محمدی فعالیت دارند. در این شهر، مغازه‌های فروش گلاب و کارگاه‌های گلاب گیری بسیاری دیده می‌شود.

سوغات قمصر کاشان چیست؟

در همه نقاط ایران، زمانی که سخن از گلاب می‌شود، نام قمصر کاشان برای ما تداعی می‌گردد؛ از این رو، سوغات مهم آن را می‌توان گلاب دانست. البته سوغات این شهر تنها در گلاب خلاصه نمی‌شود و آن را تنها می‌توان مهم‌ترین سوغات قمصر دانست. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌‌توان به مدل‌های مختلف صابون سنتی، قالی‌های قمصری، آلوچه خشک، گوجه سبز، آلو بخارا، هلو، ترشه و گلابی اشاره کرد. با وجود همه این سوغات‌ها، حتماً نام جوز قند را که یک مدل شیرینی سنتی محسوب می‌شود را شنیده‌اید. در زمان شب یلدا، شاهد فروش جوز قند در بازارهای سنتی انواع شهرهای ایران هستیم که پس از گلاب، بهترین سوغات قمصر است.

هتل های قمصر برای اقامت

قمصر تقریبا شهر کوچکی به‌حساب می‌آید و بیشتر مسافران این شهر، سفرهای نیم‌روزی را تجربه می‌کنند؛ از این رو، هتل‌های بزرگ و لوکس در این شهر دیده نمی‌شود. تعداد هتل در قمصر کاشان محدود بوده و در صورتی که مایل هستید در آن اقامت یابید، می‌توانید هتل‌های زیر را را امتحان کنید:

نام هتلآدرس
هتل گلستان قمصرقمصر، بلوار ساحلی
هتل ارگ محتشم قمصرقمصر، میدان شهدا، کوچه محتشم
مهمانسرای گل بانو قمصرقمصر-بلوار ساحلی

پرسش های متداول

قمصر کجاست؟

محل قرارگیری قمصر، استان اصفهان، در فاصله ۲۷ کیلومتری جنوب کاشان است.

مناسب ترین زمان  سفر به قمصر کاشان چه موقع است؟

مناسب‌ترین زمان سفر به قمصر را می‌توان شش ماه نخست سال و به‌ویژه بهار دانست.

جاذبه های طبیعی قمصر کاشان شامل چه مکان هایی می شود؟

از جمله مکان‌های گردشگری قمصر کاشان می‌‌توان به باغ پرندگان، قله گرگش، چشمه آب صالح، منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک، باغ کی‌ها اشاره کرد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین اقامتگاه های سنتی کاشان

شنبه 8 اردیبهشت 1403
اقامتگاه های سنتی کاشان می‌توانند بهترین مکان برای اقامت در این شهر اصیل و زیبا باشند. با بازسازی و مرمت […]
اقامتگاه های سنتی کاشان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس