پاسارگاد شیراز + آدرس و فاصله تا شیراز و تخت جمشید

پاسارگاد شیراز که به دستور کوروش کبیر ساخته شده، جز با عظمت‎‌ترین و با ارزش‌ترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران هخامنشی است از جاهای دیدنی شیراز که سالانه تعداد بسیار زیادی گردش ایرانی و خارجی را به خود جذب کرده است. در این مجموعه باشکوه مقبره بنیان گذار پادشاهی هخامنشی یعنی کوروش کبیر قرار دارد. در ادامه می‌خواهیم شما را با این جاذبه تاریخی باشکوه، آدرس و…بیشتر آشنا کنیم.

نامآدرسساعت بازدید
پاسارگاد شیرازاستان فارس، سعادت شهر، کیلومتر 20 جاده شیراز_اصفهان، مجموعه پاسارگاد بهار و تابستان:
8:00 – 19:00
پاییز و زمستان:
8:00 – 17:00

پاسارگاد در چند کیلومتری شیراز قرار دارد؟

بنای پاسارگاد تا مرکز شهر شیراز فاصله ۱۳۵ کیلومتری نیز دارد.

پاسارگاد تا تخت جمشید چقدر فاصله دارد؟

پاسارگاد تا تخت جمشید نیز حدودا 82 کیلومتر فاصله دارد.

تاریخچه پاسارگاد شیراز

پاسارگاه که به پایتخت اولین امپراطوری چند فرهنگی مشهور بود از لیدیا مدیترانه شرقی (ترکیه امروزی) شروع می‌شد و تا مصر و رود سند ادامه داشت. قدمت مجموعه پاسارگاد به قبل از حکومت هخامنشیان یعنی دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. در قرن هفتم مقبره کوروش به مشهد مادر سلیمان معروف بود که در میان باغ‌ها سلطنتی قرار داشت که در قرن دهم اطراف آن مسجدی بنا شد که تا قرن چهاردهم در آن نماز اقامه می‌شد. مجموعه پاسارگاد در سال 2004 به عنوان میراث جهانی توسط یونسکو به ثبت رسید.

مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد شیراز

مکان‌های دیدنی پاسارگاد شیراز

درست است که پاسارگاد شیراز به مقبره کوروش معروف است و مهم‌ترین مکان دیدی آن محسوب می‌شود ولی به گفته سفرنویسان تعداد زیادی کاخ و باغ در این مجموعه وجود داشته که هم اکنون بیشتر آن‌ها از بین رفته‌اند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی برخی مکان‌های دیدنی در شهر پاسارگاد بپردازیم.

آرامگاه کوروش کبیر

مقبره کوروش، مهم‌ترین مکان تاریخی این مجموعه که مربوط به 540 سال پیش از میلاد است مانند نگینی در دشت مرغاب می‌درخشد. این بنا که تا یک قرن پیش به نام آرامگاه مادر سلیمان مشهور بود، جز بناهای تاریخی به جا مانده از دوره هخامنشی است که با  تلفیقی از معماری ایرانی، مصری و یونان ساخته شده. ارتفاع کل بنا حدود 11 متر است که در ورودی اتاق آرامگاه در سمت شمال غربی قرار دارد و سقف آن از بیرون به شکل شیروانی دیده می‌شود.

مسجد اتابکی

در دوره حکمرانی اتابکان فارس تعدادی که از کاخ‌های شاهی آورده شده بود به صورت نامنظم در اطراف مقبره کوروش بنا شد که مانند مسجدی برای مقبره کوروش بود. امروزه این ستون‌ها به نزدیک کاخ اختصاصی کوروش انتقال یافته که همچنان کتیبه‌هایی عربی نوشته روی آن‌ها قابل مشاهده هستند.

کاخ‌های پاسارگاد

هم اکنون 3 باغ در محوطه مجموعه پاسارگاد شیراز وجود دارد که در بخشی با عنوان چهار باغ شناخته می شود و عبارتند از: باغ اختصاصی، بارعام و دروازه.

کاروانسرا مظفری

در زمان اتابکان فارس به دلیل رفت و آمد زیادی که در جاده شاهی وجود داشت کاروانسرایی را با سنگ‌های سفید که در کاخ‌های پاسارگاد موجود بود ساخته شد. این بنا که به کاروانسرا مظفری معروف است در نزدیکی آرامگاه کوروش واقع شده است.

سنگ نگاره انسان بالدار

این بنا که سالم‌ترین سازه پاسارگاد به شمار می‌آیند سنگ نگاره یک مرد بالدار است که به گفته تاریخ‌دانان نشانه اندیشه والا کوروش کبیر است.

کاخ اختصاصی

این کاخ که در 1 کیلومتری آرامگاه کوروش کبیر واقع شده از دو ایروان غربی و شرقی و یک تالار مرکزی ساخته شده است. طبق نقوش برجای مانده بر ستون‌های آن گفته می‌شود که این کاخ  اقامتگاه و منزل شخصی کوروش بزرگ بوده است.

برج سنگی

این برج که به زندان سلیمان و آرامگاه کمبوجیه مشهور است ارتفاعی 14 متری دارد که هنوز کاربرد آن به صورت دقیق مشخص نیست. برخی آن را مقبره کمبوجیه پسر کوروش می‌دانند و برخی دیگر آن را آتش کده به حساب می‌آورند.

وجه تسمیه نام پاسارگاد شیراز

طبق گفته صاحب نظران و کتاب تاریخ هرودوت واژه پاسارگاد از کلماتی همچنون پسرگد به معنی اگران گرزان یا پارساگد به معنی اردوگاه پارس‌ها الهام گرفته شده است. در دوره‌های بعد این نام کاربرد چندانی نداشت به همین دلیل به آن مجموعه باستانی دشت مرغاب می‌گفتند که البته هم اکنون با نام پاسارگاد شناخته می‌شود.

تفاوت پاسارگاد و تخت جمشید چیست؟ - پاسارگاد شیراز

تفاوت پاسارگاد و تخت جمشید

مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید شیراز دو بنا تاریخی مهم شهر شیراز هستند که مهمترین تفاوت آن‌ها در جنس سازه‌ های آن‌ها است. در پاسارگاد شیراز بناها از جنس آجر و خشت هستند اما در تخت جمشید اکثر بناها با سنگ کوه ساخته شده‌اند. از دیگر تفاوت‌‌های این دو مجموعه تاریخی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام بناآدرسساعت بازدیدفاصله زمانی با مرکز شهرهزینه ورودی
پاسارگاداستان فارس، سعادت شهر، کیلومتر 20 جاده شیراز_اصفهان، مجموعه پاسارگاد بهار و تابستان:
8:00 – 19:00
پاییز و زمستان: 8:00 – 17:00
1 ساعت و 36 دقیقهگردشگرای ایرانی 5 هزار تومان گزدشگران خارجی 50 هزار تومان
تخت جمشیداستان فارس، مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تخت جمشید8 صبح الی 5 بعد از ظهر58 دقیقهگرشگران ایرانی 3 هزار تومان گردشگران خارجی 20 هزار تومان

ساعت بازدید پاسارگاد شیراز

از آنجایی که ساعت بازدید از مجموعه تاریخی پاسارگاد در همه فصول یکسان نیست در فصل بهار، تابستان 8 صبح الی 19 عصر می باشد و در پاییز و زمستان 8 صبح الی 17 عص می باشد.

پاسارگاد شیراز کجاست؟

مجموعه پاسارگاد شیراز در استان فارس، 133 کیلومتری شهر شیراز در جاده شیراز_اصفهان در دشت مرغاب واقع شده است. برای دسترسی به این مجموعه باید ابتدا در جاده شیراز_ اصفهان به سمت سعادت شهر حرکت کنید، سپس در 20 کیلومتری از سعادت شهر دوربرگردانی وجود دارد که پس از دور زدن باید از اولین خروجی به سمت شهر پاسارگاد و روستا مادر سلیمان از جاده اصلی خارج شده و مسیر را ادامه دهید. با طی کردن حدود 4 کیلومتر شما به ورودی مجموعه پاسارگاد می‌رسید که در انتها روستا مادر سلیمان قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از پاسارگاد شیراز چه زمانی است؟

برای بازدید از شهر پاسارگاد هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد ولی به دلیل اینکه در فصل بهار آب و هوا به نسبت بهتر از سایر فصول سال است و از نظر طبیعت، اطراف این مجموعه و دشت‌ها سرسبزتر  هستند، پیشنهاد ما این است که در فصل بهار به مجموعه پاسارگاد شیراز بروید.

چه هتل هایی فاصله نزدیک تری به پاسارگاد شیراز دارند؟

برخی از بهترین هتل های 4 ستاره شیراز و هتل های 5 ستاره شیراز را همراه با آدرس نیز در اختیارتان قرار داده ایم، که می توانید مطابق با نیاز خود از طریق رزواسیون هتل های شیراز اقدام به رزرو نمایید.

از جمله برخی از این هتل ها عبارت اند از:

آدرس: شیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان

آدرس: شيراز، خيابان زند، خيابان رودكی 

آدرس: شيراز، چهارراه حافظيه، خيابان حافظ

آدرس: حد فاصل چهارراه حافظ به ميدان قائم (اطلسی)

سوالات متداول

مهم‌ترین بنا تاریخی پاسارگاد چیست؟

مقبره کوروش کبیر مهمترین بنا در مجموعه پاسارگاد است.

پاسارگاد کجاست؟

ایران، استان فارس، سعادت شهر، کیلومتر 20 جاده شیراز_اصفهان، مجموعه پاسارگاد.

ساعت بازدید از پاسارگاد شیراز چگونه است؟

بهار و تابستان: 8:00 – 19:00 ، پاییز و زمستان: 8:00 – 17:00

بهترین زمان بازدید از پاسارگاد چه زمانی است؟

فصل بهار به دلیل آب و هوا معتدل و طبیعت سرسبزش بهترین زمان برای بازدید از این بنا تاریخی است.

فاصله شیراز تا پاسارگاد چقدر است؟

پاسارگاد شیراز حدودا 82 کیلومتر با تخت جمشید و 135 کیلومتر نیز با شهر شیراز فاصله دارد.

پاسارگاد شیراز مربوط به کدام سلسله تاریخی است و چه کسی بنیان‌گذارش بوده؟

مجموعه پاسارگاد مربوط به سلسله هخامنشی است که به دست کوروش کبیر بنا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران های یزد + آدرس و ساعت فعالیت

چهارشنبه 20 دی 1402
یزد، شهر کویری و باستانی ایران، مهد فرهنگ و تاریخ غنی این مرز و بوم است. این شهر با معماری […]
ستوران های یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس