باغ دولت‌ آباد یزد + آدرس و ساعت بازدید

یزد، شهری کویری، که یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهر‌های ایران است. این شهر، علاوه بر کویر زیبایش، جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از جاهای دیدنی یزد، باغ دولت‌ آباد است که در محله چهار منار و خیابان شهید رجایی واقع شده است. باغ دولت‌آباد در سال ۱۱۶۰ هجری قمری به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، ساخته شد. این باغ در دوران حکومت افشاریه و زندیه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت و محل زندگی و کار حاکم یزد بود. باغ دولت‌آباد، یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که با الهام از باغ‌های ایرانی دوران صفویه ساخته شده است.

این باغ، مساحتی بالغ بر ۱۲ هکتار دارد و شامل بخش‌های مختلفی مانند عمارت‌ها، حوض‌ها، آب‌نما‌ها، باغچه‌ها و درختان میوه است. باغ دولت‌آباد، در سال ۱۳۴۶ خورشیدی با شماره ۷۷۴ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. همچنین، این اثر تاریخی در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در ادامه مروری کامل بر معماری این باغ، ساعت بازدید و هزینه بازدید از باغ، آدرس باغ و نزدیک ترین هتل یزد به باغ دولت آباد را بررسی خواهیم کرد.

آدرس باغ دولت آباد یزد

خیابان شهید رجایی، کوچه حسینیه، باغ دولت آباد یزد(نمایش روی نقشه)

ساعت بازدید باغ دولت آباد یزد

همه روزه از ساعت 7 صبح الی 11 شب

قیمت ورودی باغ دولت آباد یزد

همه روزه از ساعت 7 صبح الی 11 شب

معماری و بخش‌های مختلف باغ دولت آباد یزد

معماری باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد، یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که با الهام از باغ‌های ایرانی دوران صفویه ساخته شده است. این باغ، مساحتی بالغ بر ۱۲ هکتار دارد و شامل بخش‌های مختلفی مانند عمارت‌ها، حوض‌ها، آب‌نما‌ها، باغچه‌ها و درختان میوه است. در این بخش به معماری این باغ زیبا خواهیم پرداخت:

پلان باغ دولت‌ آباد یزد

باغ دولت‌آباد، دارای چندین عمارت زیبا است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمارت هشت بهشت: این عمارت، یکی از زیباترین عمارت‌های باغ دولت‌آباد است که در مرکز باغ قرار دارد. این عمارت، دارای هشت بادگیر و هشت اتاق است که در اطراف یک حوض بزرگ قرار گرفته‌اند.
  • عمارت بادگیر: این عمارت، در انتهای باغ قرار دارد و دارای یک بادگیر بلند است. این عمارت، در گذشته محل رسیدگی به امور حکومتی بود.
  • عمارت سردر: این عمارت، در ورودی باغ قرار دارد و دارای دو بادگیر است. این عمارت، در گذشته محل ورود و خروج مهمانان و کارمندان بود.

آب نما‌های باغ دولت آباد یزد

  • حوض هشت بهشت: این حوض، در مرکز باغ قرار دارد و به نام عمارت هشت بهشت نیز شناخته می‌شود. این حوض، یکی از بزرگترین حوض‌های باغ دولت‌آباد است.
  • حوض بادگیر: این حوض، در انتهای باغ قرار دارد و به نام عمارت بادگیر نیز شناخته می‌شود. این حوض، یکی از عمیق‌ترین حوض‌های باغ دولت‌آباد است.
  • حوض سردر: این حوض، در ورودی باغ قرار دارد و به نام عمارت سردر نیز شناخته می‌شود. این حوض، یکی از زیباترین حوض‌های باغ دولت‌آباد است.

باغچه‌ها و درختان میوه باغ دولت‌آباد یزد

باغ دولت‌آباد، دارای باغچه‌های زیبایی است که در آن‌ها انواع گل‌ها و گیاهان کاشته شده است. همچنین، این باغ، دارای درختان میوه مختلفی مانند انار، انگور، خرمالو و سیب است.

بخش اندرونی باغ دولت آباد یزد

در باغ دولت آباد یزد قسمتی وجود دارد که به شکل مستطیل است و در گذشته به عنوان اقامتگاه شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این بخش داای یک آبنما در قسمت وسط است و همه چیز به صورت قرینه در آن قرار گرفته است که باعث نظم در فضا شده است. در گذشته حاکم و خانواده در بخش اندرونی زندگی می‌کردند که این بخش نیز شامل: ساختمان هشتی، بهشت آیین، حرم سرا، مطبخ، اتاق‌های خادمان، اسطبل و شترخانه، اتاق زندانیان، درشکه‌خانه، برج دیده‌بانی و آب‌انبار خصوصی در بخش غربی ساختمان می‌شود.

بهشت آیین

بهشت آیین مکانی برای اقامتگاه زمستانی بود. این مکان روبه روی آفتاب و بخش هشتی قرار گرفته است و همچنین بین بخش بیرونی و اندرونی نیز قرار دارد. فاصله بین اقامتگاه هستی و بهشت آیین شبدر کاشته شده است و همچنین اطراف این محدوده پر از درختان انار و گیلاس است.

مطبخ باغ دولت آباد یزد

مکانی که گذشته مطبخ اهالی باغ دولت آباد یزد بود، امروزه به یک کافه سنتی جذاب تبدیل شده است. شما هنگام بازدید از باغ می‌توانید برای نوشیدن انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد به این کافه دلنشین مراجعه کنید.

تالار طنبی

این تالار یک ساختمان بزرگ محسوب می‌شود که در بخش غرب عمارت بادگیر واقع شده است. در بخش بالایی تالار طنبی یک بادگیر مربعی شکل قرار گرفته است. همچنین این تالار یک اقامتگاه تابستانه نیز محسوب می‌شده است. در اطراف این تالار باشکوه می‌توانید شبستان‌ها، صفه‌ها و تالار‌هایی را مشاهده کنید که از طریق در‌ها و روزنه‌ها به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند.

برج دیدبانی

این باغ زیبا با دیوار‌های خشتی و بلند ساخته شده است و در قسمتی از دیوار‌ها، برجی قرار دارد که در زمان گذشته به عنوان برج دیدبانی کاربرد داشته است.

بخش بیرونی

باغ دولت آباد یزد در روز و شب زیبایی‌های خاص خود را دارد. در روز، درختان سر به فلک کشیده، حوض بزرگ و فواره‌های آب، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. در شب، فانوس‌های روشنایی که در امتداد درختان قرار دارند، منظره‌ای متفاوت و درخشان به باغ می‌بخشند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد باغ دولت‌آباد، استفاده از شیشه‌های رنگی در تزئین ساختمان‌ها و فضا‌های داخلی آن است. تابش آفتاب بر روی این شیشه‌ها، نور‌های رنگی زیبایی را ایجاد می‌کند. در‌های مشبک گره‌چینی از چوب چنار، آب‌نما‌های داخل عمارت اصلی، درختان توت صدساله باغ، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه تاریخی هستند.

جلوخان و سردر

جلوخان یا بیرونی باغ، در زمان‌های قدیم محل استقرار کاروان‌ها، برگزاری مراسم ورزشی، تشریفات و انجام امور حکومتی بوده است. این بخش مجموعه‌ای از ساختمان‌های تالار آیینه در سه طبقه، عمارت تهرانی، ساختمان سردر اصلی، باغ ناصر، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب‌انبار عمومی و دیوان‌خانه در سمت شرقی باغ است.

عمارت سردر در باغ بهشت آیین قرار دارد که اصلی‌ترین بخش فضای بیرونی باغ است. این عمارت در دو طبقه ساخته شده است و می‌توان گفت که مرز مشترک بین دو باغ اندرونی و بیرونی است. طبقه همکف عمارت را سردر، هشتی، اتاقی بزرگ رو به شرق و اتاق‌هایی کوچک رو به شمال و جنوب و چند راهرو تشکیل می‌دهند.

باغ دولت آباد یزد کجاست؟

مسیر دسترسی با اتوبوس

برای دسترسی به باغ با اتوبوس، می‌توانید از خط پایانه امام خمینی-پایانه دولت آباد استفاده کنید و در ایستگاه سه راه شحنه پیاده شوید. پس از پیاده شدن، می‌توانید مسیر خیابان رجایی و خیابان معلم را به مدت حدود 10 دقیقه پیاده‌روی کنید تا به باغ برسید.

هتل‌های نزدیک باغ دولت اباد یزد

هتل‌های نزدیک باغ دولت آباد یزد

چنانچه قصد دارید در یکی از هتل‌های نزدیک به باغ دولت آباد یزد اقامت داشته باشید، ما برای شما آدرس بهترین هتل‌های چهار ستاره یزد و هتل های پنج ستاره یزد نزدیک به این باغ را ذکر کرده ایم:

نام هتل هاآدرس
اقامتگاه سنتی گیتی یزدیزد، خیابان امام، کوچه چهلم، بافت تاریخی، قبل موزه سکه حیدر زاده
هتل الزهرا یزدیزد، چهار راه فرهنگیان، جنب بانک توسعه تعاون
هتل ارگ جدید یزدیزد، صفائیه، میدان اطلسی، بلوار اشرف، بلوار مناجات
هتل داد یزد آدرس: یزد، خیابان دهم فروردین، پلاک 214 
هتل موزه فهادان یزدخیابان امام خمینی، خیابان فهادان
هتل باغ مشیرالممالک یزدخیابان انقلاب، بلوار مشیرالممالک

سؤالات متداول

باغ دولت آباد کجاست؟

یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه حسینیه، باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یزد چه ویژگی مهمی دارد؟

بادگیر این باغ به عنوان بلندترین بادگیر جهان شناخته می‌شود.

هزینه خرید بلیط باغ دولت آباد یزد چقدر است؟

بلیط این باغ برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان است.

ساعت بازدید از باغ دولت آباد یزد چگونه می باشد؟

همه روزه از ساعت 7 صبح الی 23 شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سوغات یزد، از لذیذترین شیرینی ها تا صنایع دستی رنگارنگ

دوشنبه 25 دی 1402
شهر یزد با زیبایی‌ های خاص خود، جایی است که به اولین صندوق امانات جهان معروف شده است. بعد از […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس