سوغات یزد، از لذیذترین شیرینی ها تا صنایع دستی رنگارنگ

شهر یزد با زیبایی‌ های خاص خود، جایی است که به اولین صندوق امانات جهان معروف شده است. بعد از گشت و گذار در جاهای دیدنی یزد، هر کسی می‌ داند که باید به خرید سوغات یزد فکر کند. شهر یزد با وجود تنوع فراوانی که در آن وجود دارد، یکی از شهرهایی است که به سوغاتی‌ های منحصر به فرد در دو دسته صنایع دستی و خوراکی‌ های خوشمزه معروف است، در ادامه با سوغاتی‌ های مشهور و جذاب یزد، آشنا می شوید.

لیست سوغات یزد

شیرینی های سوغات یزدصنایع دستی و نساجی سوغات یزد
قطاب یزدیمس یزد
پشمک یزدیترمه یزدی
باقلوا یزدیزیلو
حاجی بادام یزدیسفال یزد
قطاب یزدی

شیرینی های سوغات یزد

شیرینی‌ های یزد بی‌ تردید به عنوان یکی از سوغات برجسته و محبوب این شهر شناخته می‌ شوند. این شیرینی‌ ها به دلیل طعم لذیذ و اصیلی که دارند، معمولاً اولین گزینه برای خرید سوغات یزد به نظر می‌ رسند. در ذیل با چند مورد از شیرینی های یزد آشنا می شویم.

قطاب یزد

به نظر اکثر افراد، قطاب به عنوان گل سر سبد شیرینی‌ های یزدی و بهترین سوغات این شهر شناخته می‌ شود. این شیرینی با پودر قند تزیین می‌ شود و به علت مغز خوشمزه‌ ای که از بادام و هل به وسط آن اضافه می‌ شود، ارزش غذایی بالایی دارد. اگر به دنبال خرید سوغات یزد هستید، میدان امیر چخماق یزد یکی از بهترین مکان‌ ها برای خرید قطاب یزدی است.

پشمک یزد

پشمک یزدی، یکی دیگر از شیرینی‌ های محبوب و معروف سوغات یزد است. پشمک شیرینی‌ ای حجیم و قندی است که با استفاده از دستگاه‌ های خاص و از ماده اولیه شکر تهیه می‌ شود که اکثر افراد به ویژه کودکان آن را بسیار دوست دارند. در شهر یزد، شما می‌ توانید انواع طعم‌ های مختلف پشمک را به عنوان سوغات یزد تهیه کنید، از جمله زعفرانی، کاکائویی، با طعم قهوه و میوه‌ های متنوع.

باقلوا یزد

باقلوا، یک شیرینی محبوب است که در بسیاری از شهر ها و کشور های مختلف تولید می‌ شود و به خاطر طعم خاص و شیرینی ماندگارش مشهور است. هر منطقه و کشوری نسخه‌ ای خاص از باقلوا دارد. اما طعم لذیذ باقلوای یزدی چیزی است که هرگز از یادتان نخواهد رفت. این شیرینی از مواد اصلی شکر، هل، گلاب، شیر، آرد و روغن و در طعم‌ های مختلف نارگیلی، پسته‌ ای و بادامی تهیه می‌ شود.

حاجی بادام یزد

یکی از شیرینی‌ های محبوب و اصیل یزد، حاجی بادام یزدی است. این شیرینی که قیمت بالایی ندارد، از قدیم در یزد به همراه چای سرو می‌ شود. حاجی بادام یزد به صورت بسته‌ بندی شده و همچنین به صورت فروش کیلویی موجود است، بنابراین شما به راحتی می‌ توانید در شهر یزد مقداری از آن‌ ها را تهیه کنید. این شیرینی، یکی از سوغات‌ یزد است که به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ اش، جایگاه ویژه‌ای در بین قطاب، لوز و باقلوا دارد. مواد اولیه حاجی بادام یزد شامل پودر بادام، زرده تخم مرغ، گلاب، پودر قند و جوش شیرین است.

صنایع دستی سوغات یزد

تاریخ نساجی و صنایع دستی در یزد به دوران‌ های بسیار دور بر می‌ گردد و از زمان‌ های قدیمی زبانزد خاص و عام است. اما با ظهور و حکومت صفویان، صنعت نساجی و صنایع دستی در استان یزد به گسترش بیشتری رسید. در ذیل با چند مورد از صنایع دستی و نساجی یزد آشنا می شویم.

مس یزد

اگر به دنبال صنایع دستی سبک، با قیمت مناسب و بادوام هستید، می‌ توانید محصولات مسی متنوعی را تهیه کنید. این صنایع شامل ظروف مسی، زیورآلات مسی و سایر محصولات هنری مسی می‌ شوند.

زیورآلات مسی، با طرح‌ ها و الگو های متنوع، زیبا و جذاب هستند و می‌ توانند به عنوان یکی از خاص ترین سوغات یزد، بهترین هدیه برای عزیزانتان باشند. همچنین، ظروف مسی نیز برای استفاده در منزل، جشنواره‌ ها و مناسبت‌ ها طراحی شده‌ اند و جذابیت زیادی دارند.

ترمه یزد

از زمان صفویه، ترمه به عنوان یکی از بخش‌ های حیاتی صنعت نساجی در ایران و یکی از سوغات یزد شناخته می‌ شود. ترمه، علاوه بر ارزش مادی و تخصصی که دارد، با زیبایی لازم و رنگ‌ های شاد، زندگی را زیبا تر می‌ کند. ترمه به عنوان یک محصول صادراتی و سوغات یزد شناخته شده است. ترمه، یک نوع پارچه‌ ای است که در فرآیند تولید آن از نخ‌ های رنگین‌ کمانی استفاده می‌ شود. طرح و الگو های متنوع، بافت دقیق و کیفیت بالا از ویژگی‌ های ممتاز ترمه است.

زیلو یزد

زیلو بافی یزد، به ویژه در شهر میبد، به عنوان یکی از سوغات برجسته یزد شناخته می‌ شود. شهر تاریخی و زیبای میبد، هنر زیلو بافی را به اوج خود رسانده است و حتی ناصر خسرو در سفرنامه خود از وجود 500 کارگاه زیلو بافی در این شهر یاد می‌ کند. این هنر، بافتن زیرانداز های پنبه‌ ای را شامل می‌ شود و به عنوان بهترین گزینه برای مناطق کویری محسوب می‌ شود. زیلو، زیراندازی است تا زمانی که می‌ خواهید از گرمای تابستان فرار کنید، بهترین انتخاب برای شماست.

زیلو از سوغات یزد

سفال یزد

در منطقه میبد به دلیل داشتن خاکی با خاصیت چسبندگی، ظروف سفالی با کیفیت و جلوه ای زیبا تولید می‌ شود. صنعت سفال نیز همانند بسیاری از صنایع دستی و سوغات یزد، نمایانگر زندگی در مناطق کویری است که در فصل‌ های گرما، آب آشامیدنی خنک را برای مردم یزد فراهم می‌ کند.

طرح‌ های بسیار زیبا و هنرمندانه، سفال‌ های میبد را به سوغاتی با ارزش، زیبا و کاربردی تبدیل کرده‌ اند. این ظروف سفالی زیبایی خاصی دارند و می‌ توانند به عنوان قطعاتی دکوراتیو در منازل، رستوران‌ ها و فضاهای دیگر استفاده شوند.

سوغات یزد از کجا بخریم؟

بهترین سوغات‌ یزد از انواع شیرینی‌ ها و صنایع دستی را می‌ توان در اکثر مراکز خرید یزد و بازار های قدیمی یافت. شهر یزد دارای حدود ۱۷ بازار سنتی و تاریخی است که می‌ توان به بازار خان، بازار دروازه مهریز، بازار تبریزیان، بازار زرگر ها، بازار مسگران یا بازار پنجه علی، بازار حاجی قنبر، بازار محمد علی خان و بازار قیصریه اشاره کرد. در این بازار ها، علاوه بر خرید سوغات، شما می‌ توانید از معماری باشکوه و تاریخی که در گوشه و کنار آنها نهفته است، لذت ببرید.

بهترین سوغات یزد چیست؟

از جمله بهترین سوغات یزد عبارت اند از:

  • باقلوای یزدی
  • کیک یزدی
  • گشمک
  • نان برنجی
  • سوهان آردی
  • سوهان خانی لوز یزدی
  • قطاب حلوا اردکان یزد 

شیرینی های سوغات یزد چیست؟

قطاب، باقلوا، لوز، نقل، پشمک، حاجی بادام، کیک یزدی، نان برنجی از سوغات یزد به شمار می روند.

صنایع دستی سوغات یزد را از کجا می توان تهیه کرد؟

برای خرید صنایع دستی سوغات یزد، می‌توانید به بازارهای مختلف این شهر از جمله بازارهای دروازه مهریز، زرگرها و محمدعلی خان مراجعه کنید.

شناخته شده ترین مارک سوغات شیرینی سنتی یزد کدام است؟

شیرینی حاج خلیفه رهبر از شناخته شده ترین سوغات سنتی یزد می باشد.

ارسال شده در یزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مرکز خرید دامون، تجربه بهترین خرید با تفریحاتی بی نظیر

سه‌شنبه 26 دی 1402
مرکز خرید دامون یکی از معروف‌ترین مراکز خرید جزیره کیش است که از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرده است. […]
مرکز خرید دامون کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس