بررسی جامع جاهای دیدنی مشهد

مشهد، این شهر مقدس و زیبا در قلب ایران، جواهری در تاج تاریخ و فرهنگ کشورمان است. با آغاز یک مقاله درباره جا‌های دیدنی مشهد، می‌خواهیم که همچون پرنده‌ای آزاد و زیبا، شما را به سفری فراموش نشدنی به این شهر دعوت کنیم. وقتی به مشهد می‌رسید، تمام احساسات معنوی و مذهبی در دلتان متولد می‌شود. حرم مطهر امام رضا (ع)، جواهری درخشان از معماری اسلامی و سرمایه‌ای ارزشمند از اندیشه‌های دینی و فرهنگی ماست. پذیرایی از مسافران در این مکان مقدس، یکی از جذابیت‌های بزرگی است که مشهد را از سایر شهر‌های دیگر متمایز می‌کند.

از جاذبه‌های تاریخی مشهد نمی‌توان چشم پوشید. آرامگاه‌ها و آثار باستانی، شاهکار‌هایی از هنر و معماری قدیمی هستند که تاریخ را با خود به تصویر می‌کشند. از برج خراسان، که به عنوان نمادی از قدرت امپراتوری خراسان شناخته می‌شود، تا آرامگاه نادعلی بیگ، فرمانروای شاه‌عباسی، که با زیبایی خاصی به قلب شما نفوذ می‌کند، هر قدمی در این شهر، شما را به دستاورد‌های بزرگ تاریخی ایران نزدیکتر می‌کند. از این رو با نقشه جا‌های دیدنی مشهد می‌توانید به راحتی به هر یک از این جاذبه های گردشگری مشهد سفر کنید و با گرفتن عکس جا‌های دیدنی مشهد، آن‌ها را در آلبوم خاطرات خود به ثبت برسانید.

جاهای دیدنی مشهد در زمستان، پاییز،

هتل مشهد

فهرست مطالب

جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم

مشهد، شهری مقدس و پرافتخار است که به خاطر حرم مطهر امام رضا (ع) شهرت جهانی دارد. حرم امام رضا (ع) یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که در دوره‌های مختلف حکومت ایران، همواره مورد توجه حاکمان زیادی بوده و بار‌ها مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است.

اگر بخواهید درمورد تاریخچه این مکان روح‌بخش بدانید، باید گفت، این مکان در یک دوره مشخص ساخته نشده، بلکه در دوره‌های تاریخی مختلف توسط معماران و هنرمندان مختلفی مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. از جمله امکانات ویژه این مکان مذهبی می‌توان به پارکینگ اختصاصی زائران، واحد‌های اقامتی مجهز، رستوران و غذاخوری اشاره کرد. در نظر داشته باشید که در هر زمانی از شبانه روز و به صورت رایگان، می‌توانید برای بازدید به این مکان مقدس مراجعه کنید.

حرم مطهر امام رضا

اما در کنار حرم، جا‌های دیدنی حرم امام رضا در نزدیکی آن وجود دارند که با زیبایی و تاریخی بی‌نظیر، گردشگران را به خود جذب می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت تنها هدف مسافران حرم حضرت نیست و جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم از جمله بهترین مقاصد گردشگری برای آن‌ها محسوب می‌شود. در این بخش به معرفی برخی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد و سوغاتی معروف آن‌ها می‌پردازیم و علاوه بر بررسی آدرس آن‌ها و نقشه جا‌های دیدنی مشهد، شما می‌توانید از هر یک از این مکان‌ها به عنوان یکی از جا‌های دیدنی مشهد با مترو برای حمل و نقل عمومی یاد کنید.

خانه‌های تاریخی مشهد

حرم مطهر امام رضا(ع) تنها یکی از چشمگیرترین جا‌های دیدنی مشهد است؛ ولی جالب است بدانید در این شهر همواره امکانات و جا‌های دیدنی مشهد نزدیک حرم برای همه سلیقه‌ها خصوصاً تاریخ دوستان وجود دارد. در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع)، خانه‌های تاریخی زیادی وجود دارند که شاهکار‌هایی از معماری قدیمی و فرهنگ ایران را به تصویر می‌کشند.

خانه‌های تاریخی از بهترین لوکیشن های عکاسی در مشهد به شمار می آیند. این خانه‌ها با طراحی‌های خاص، نمایی از زندگی و فرهنگ مردم این منطقه می‌باشند و به گردشگران فرصتی را می‌دهند تا با تاریخ و سنت‌های این منطقه آشنا شوند و عکس جا‌های دیدنی مشهد را داشته باشند. خانه‌های تاریخی را می‌توانید جزء دسته جا‌های دیدنی مشهد در روز قرار دهید هرچند که برخی از افراد به عنوان جا‌های دیدنی مشهد در شب نیز روی آن حساب می‌کنند.

در ادامه برخی از معروف ترین خانه‌ های تاریخی مشهد را که به عنوان جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم محسوب می‌شوند، معرفی می‌کنیم:

خانه تاریخی مشهد

خانه تاریخی داروغه

یکی از معروف‌ترین خانه‌های تارخی این شهر، خانه تاریخی داروغه است که در قدیمی‌ترین بخش مشهد واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. برای بازدید از این مکان با یک تور گردشگری مشهد می‌توانید از ساعت 8 الی 22 با استفاده از نقشه جا‌های دیدنی مشهد به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، خیابان نواب در محله فیبر میر، کوچه داروغه واقع در راسته مسگران.
  • هزینه بازدید خانه تاریخی داروغه: برای ورود به این خانه صرفا هزینه 3000 تومان به ازای هر نفر.
  • ساعت کاری خانه تاریخی داروغه: هر روزه از ساعت 8 صبح الی 19 عصر برای بازدید زمان دارید.

برای رسیدن به این خانه تاریخی می‌توانید از نرم افزارهای مسیر یاب استفاده کنید. در این نرم افزارها ابتدا به دنبال خیابان نواب مشهد باشید و سپس با رفتن به کوچه داروغه واقع در راسته مسگران، خانه تاریخی داروغه را مشاهده خواهید کرد.

خانه داروغه مشهد

مسیر دسترسی به خانه تاریخی داروغه مشهد با اتوبوس: خط اتوبوس به سمت بلوار وحدت را سوار شوید و در ایستگاه نزدیک بلوار ولایت از اتوبوس پیاده شده و با حدود یک کیلومتر پیاده روی، به مقصد خواهید رسید.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی داروغه مشهد با مترو: خط 1 مترو را سوار شوید و در ایستگاه 17 شهریور پیاده شوید. بعد با پیمودن خیابان وحدت به بلوار شهدای حج برسید. بعد از این میدان به میدان شهید حججی بروید و وارد خیابان شارستان شوید. با پیمودن هزار متر به مسجد مسگرها برسید و سپس خانه داروغه را مشاهده خواهید کرد.

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک نیز یکی دیگر از شاهکار‌های دوره قاجاریه در این شهر است که امروزه به عنوان یک مرکز فرهنگی میزبان دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلفی است و از بهترین جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این مکان تاریخی به عنوان تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی شناخته می‌شود.

با رزرو هتل در مشهد و در نزدیکی حرم امام رضا می‌توانید به راحتی همه روزه از 8 صبح تا 13:30 از این مکان دیدن کنید. در نظر داشته باشید که خانه ملک نیز مانند دیگر خانه‌های تاریخی، از جا‌های دیدنی مشهد با مترو محسوب می‌شود و دسترسی به آن بسیار ساده است.

خانه ملک مشهد
  • هزینه بازدید خانه تاریخی ملک: بازدید از خانه تاریخی ملک برای عموم آزاد و رایگان است.
  • ساعت کاری خانه تاریخی ملک: 8 صبح الی 18 عصر
  • آدرس: مشهد، روبه روی اداره دارایی واقع در ضلع شرقی خیابان امام خمینی.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی ملک با اتوبوس: سوار اتوبوس خط 86 شوید و در سه راه دارایی پیاده شوید، پس از این با 5 دقیقه پیاده روی به خانه تاریخی ملک خواهید رسید.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی ملک با مترو: سوار خط یک شوید و سپس در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید. بعد از این صرفا 10 دقیقه پیاده روی کنید تا به خانه تاریخی ملک مشهد برسید.

خانه تاریخی توکلی مشهد

گزینه بعدی برای مسافران تاریخ دوست در مشهد، خانه تاریخی توکلی در مشهد است که از یکی از تاجران معروف در دوره قاجار به جا مانده و امروزه به عنوان یکی از آثار ملی و جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم امام رضا، به پایگاه میراث فرهنگی مشهد نیز تبدیل شده است.

جالب است بدانید که این خانه تاریخی در مدت درازی به دلیل شایعاتی مبنی بر رفت و آمد اجنه در آن، به مکانی متروکه تبدیل شده بود اما امروزه مورد توجه گردشگران و عکاسان زیادی قرار می‌گیرد. برای بازدید از این مکان تاریخی به عنوان یک اداره فرهنگی می‌توانید در ساعات اداری مراجعه کنید.

خانه تاریخی توکلی مشهد
  • هزینه بازدید خانه تاریخی توکلی مشهد: هزینه بازدید از خانه تاریخی توکلی مشهد رایگان است.
  • ساعت کاری خانه تاریخی توکلی مشهد: هر روز به غیر از جمعه های از 8 صبح الی 14 ظهر.
  • آدرس: خیابان نواب صفری، واقع در کوچه عسگریه.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی توکلی مشهد با اتوبوس: در ایستگاه آزادی سوار اتوبوس خط 84 شوید. بعد از 12 ایستگاه، در ابتدای خیابان چهنو از اتوبوس پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 600 متر) به خانه توکلی می‌رسید.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی توکلی مشهد با مترو: در ایستگاه آزادی سوار خط 1 مترو شوید. بعد از 8 ایستگاه، در ایستگاه 17 شهریور از مترو پیاده شوید. از ایستگاه مترو خارج شوید و در چهارراه فدائیان اسلام، سوار اتوبوس خط 84 شوید. بعد از 4 ایستگاه، در ابتدای خیابان چهنو از اتوبوس پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 600 متر) به خانه توکلی می‌رسید.

خانه تاریخی اردکانی مشهد

یکی دیگر از آثار تاریخی دوره قاجار در مشهد، خانه تاریخی اردکانی است که با دیدن از آن می‌توانید در تابستان‌نشین و زمستان‌نشین، تنور خانه و شاه نشین آن یا آب انبار و حوض خانه، بهترین و به یاد ماندنی‌ترین عکس‌های خود را به ثبت برسانید.

اگر شما هم موفق به رزرو هتل در اطراف حرم مطهر از طریق‌های هتل شده‌اید، می‌توانید با چند دقیقه پیاده‌روی به سادگی به این مکان تاریخی برسید. بازدید از این خانه اردکانی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد با تهیه بلیط از 8 صبح تا 14 و 16 الی 19 امکان‌پذیر است.

خانه تاریخی اردکانی مشهد
  • هزینه بازدید خانه تاریخی اردکانی مشهد: باید بلیط خریداری کنید و قیمت آن را از پذیرش این مجموعه بپرسید.
  • ساعت کاری خانه تاریخی اردکانی مشهد: ساعت بازدید خانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ورود در بین ساعات ۱۴ تا ۱۶ ممنوع است.
  • آدرس: مشهد، بلوار وحدت، خیابان وحدت 21، کوچه صفاری هروی.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی اردکانی مشهد با اتوبوس: سوار اتوبوس خط 83 از پایانه امام رضا شوید. در ابتدای خیابان توحید از اتوبوس پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 500 متر) به خانه اردکانی می‌رسید.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی اردکانی مشهد با مترو: به ایستگاه مفتح خط 2 مترو بروید. از ایستگاه مترو خارج شوید و با یک تاکسی به خانه اردکانی برسید.

خانه تاریخی پیشه وران مشهد

خانه تاریخی پیشه وران مشهد قدمتی به اندازه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دارد و استفاده بالقوه از چوب در ساخت این خانه یکی از نکات شگفت‌انگیز آن به شمار می‌آید. نام‌گذاری این خانه به حرفه ریسندگی مربوط به صاحبان خانه برمی‌گردد.

از جمله طرح‌های درآمدزایی در این خانه تاریخی می‌توان به تهیه بلیط برای بازدید از خانه، برگزاری بازار‌های سنتی و نمایشگاه‌های ویژه گردشگران نیز اشاره کرد. با این وجود از دیگر نکات مثبت این خانه تاریخی، نزدیکی آن به حرم مطهر است.

 جاهای تفریحی مشهد
  • هزینه بازدیدخانه تاریخی پیشه وران: 5000 تومان به ازای هر نفر
  • ساعت کاری خانه تاریخی پیشه وران: ساعت 7 صبح الی 14 ظهر
  • آدرس: مشهد، خیابان آخوند خراسانی 5، واقع در کوچه سه شهید.

خانه تاریخی کوزه کنانی

اما گزینه بعدی برای جا‌های دیدنی مشهد، خانه تاریخی کوزه کنانی در مشهد یکی دیگر از آثار تاریخی دوره قاجاریه است. در بررسی دلیل نام‌گذاری این خانه تاریخی می‌توان به مالکیت یکی از تجار اهل کوزه کنانی اشاره کرد. در دوران پهلوی نیز از این ساختمان به عنوان کنسولگری آمریکا استفاده می‌کردند.

معماری قجری با حیاط‌های بزرگ در این خانه به عنوان نکات سرگرم‌کننده برای بازدید‌کنندگان به شمار می‌آیند. اگر شما هم به تاریخ مشروطه علاقه‌مند هستید، بازدید از خانه کوزه کنعانی به عنوان یکی از جا‌های دیدنی حرم امام رضا را از دست ندهید.

جاهای دیدنی مشهد - خانه کوزه کنانی
  • هزینه بازدید خانه تاریخی کوزه کنانی: بازدید از خانه کوزه کنانی مشهد رایگان است
  • ساعت کاری خانه تاریخی کوزه کنانی:  ساعت 9 صبح تا 16 بعد از ظهر
  • آدرس: خیابان شیرازی، واقع در کوچه چهارباغ.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی اردکانی مشهد با اتوبوس: سوار اتوبوس خط 84 شوید و در ایستگاه راسته کوچه پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 300 متر) به خانه مشروطه می‌رسید.

مسیر دسترسی به خانه تاریخی اردکانی مشهد با مترو: سوار خط 2 مترو شوید و در ایستگاه شهید محققی پیاده شوید. از ایستگاه مترو خارج شوید و در خیابان راسته کوچه به سمت مسجد جامع تبریز حرکت کنید. با کمی پیاده‌روی (حدود 800 متر) به خانه مشروطه می‌رسید.

باغ نادری (آرامگاه نادرشاه)

باغ نادری یا آرامگاه نادرشاه افشار در شهر مشهد واقع شده و از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این باغ از چهار طرف با چهار خیابان همسایه می‌باشد و آرامگاه نادرشاه با معماری استثنایی و طراحی زیبا، جذابیت زیادی به آن بخشیده است.

در ورودی اصلی این باغ، دروازه‌ای بزرگ و تزئیناتی به سبک قاجاری مشاهده می‌شود. در داخل باغ، می‌توانید از گلدان‌ها و برجستگی‌های هنری ساخته شده از سنگ‌های گران‌بها، آب‌نما‌ها و فضا‌های سبز لذت ببرید.

همچنین، در داخل باغ می‌توانید به سراغ آرامگاه نادرشاه بروید که شامل حرمی زیبا و تزئینات هنری است. باغ نادری به عنوان یک مقصد گردشگری مهم و یکی از جا‌های دیدنی مشهد، سالانه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را جذب می‌کند. اینجا یک مکان عالی برای تماشای طبیعت، استراحت و دیدن آثار هنری بی‌نظیر است.

با فضای آرام و زیبای باغ نادری، می‌توانید از همهٔ همتایان خود فرار کنید و لحظاتی شاد و آرام را در این مکان تجربه کنید. برای بازدید از باغ نادری در مشهد، بهتر است قبل از رفتن، ساعت کاری باغ را بررسی کنید و نیز اطلاعاتی دربارهٔ هزینه ورود از طریق سایت های هتل دریافت نمایید.

عکس جاهای دیدنی مشهد
  • هزینه بازدید از باغ نادری: برای ایرانی ها 5000 تومان و برای غیر ایرانی‌ها 50000 تومان
  • ساعت کاری باغ نادری: 9 صبح الی 17 عصر
  • آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا واقع در ضلع شمال غربی.

مسیر دسترسی به باغ نادری مشهد با اتوبوس: سوار اتوبوس خط 12 از پایانه مصلی به سمت پایانه وکیل آباد شوید. در ایستگاه چهارراه شهدا پیاده شوید.

مسیر دسترسی به باغ نادری مشهد با مترو: سوار خط 2 مترو شوید و در ایستگاه شهدا پیاده شوید.

 بازار رضا

یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران به خصوص خانم‌ها در مشهد بازار رضاست که با وجود قدمت نه چندان بالا از شهر خوبی برخوردار است. یک بازار سرپوشیده و دو طبقه و از جا‌های دیدنی مشهد اطراف حرم است که دسترسی به آن بسیار ساده و بازدید آن برای همه رایگان است.

با ورود به بازار رضا مشهد می‌توانید از 332 دهنه مغازه دیدن کنید و هر آنچه نیاز دارید به عنوان سوغاتی یا مایحتاج خود بخرید. از جمله سوغاتی‌های این بازار می‌توان به تسبیح، سنگ تراشی‌ها، دستنبد، خشکبار و شیرینی‌ها محلی مشهد اشاره کرد. بازار رضا یکی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد و سوغاتی آن برای گردشگران است.

  • آدرس: مشهد، واقع در ضلع شرقی میدان آب.
  • مسیر دسترسی به  بازار رضا با اتوبوس: سوار یکی از خطوط اتوبوس BRT شوید و به حرم امام رضا بروید. از ضلع جنوب غربی حرم یا باب‌الرضا پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 300 متر) به بازار رضا می‌رسید.
  • مسیر دسترسی به  بازار رضا با مترو: سوار خط 1 یا 2 مترو شوید و در ایستگاه مترو 17 شهریور یا بسیج پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی به بازار رضا می‌رسید.
جاهای دیدنی مشهد

 مقبره خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع در حاشیه شمالی شهر و در کنار کشف رود واقع شده است. این مقبره دارای گنبدی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی است که با کاشی فیروزه‌ای رنگ پوشیده شده‌اند.

قدمت تاریخی این آرامگاه به زمان حکومت صفویه برمی‌گردد و شیخ بهایی فردی بوده که سفارش به ساخت این بنا کرده است. لازم به ذکر است که آرامگاه خواجه ربیع به دلیل معماری زیبای آن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم و گردشگران دارد، از این رو، در تمامی روز‌های هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می‌توانید برای بازدید به این مقبره مراجعه کنید.

  • هزینه بازدید مقبره خواجه ربیع: رایگان
  • ساعت کاری مقبره خواجه ربیع: 6 ماهه اول سال از ساعت 4 بامداد تا 9 شب  – 6 ماهه دوم سال از ساعت 5 بامداد تا 9 شب
  • آدرس: مشهد، خیابان مهر و ماه، بلوار خواجه ربیع.

مسیر دسترسی به مقبره خواجه ربیع با اتوبوس: می‌توانید برای رفتن به مقبره خواجه ربیع با استفاده از حمل و نقل عمومی مشهد از خطوط 32، 33، 34، 35 و 38 استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری مشهد

گنبد سبز

گنبد سبز آرامگاه شیخ محمد مؤمن استرآبادی از بزرگان دوران صفویه است. بنای تاریخی گنبد سبز مشهد، در چند صد متری جنوب غربی حرم مطهر، در خیابان آخوند خراسان و در وسط می‌دانی با همین نام قرار گرفته است.

وجه تسمیه بنا، گنبد مزین به کاشی کاری فیروزه‌های متمایل به سبز آن می‌باشد. پلان گنبد سبز ۸ ضلعی است و ۴ ایوان دارد. کاشی کاری‌های این بنا در کنار طاق نما‌ها باعث جذابیت و چشم‌نوازی آن شده است. در گذشته‌های نه چندان دور، این مقبره در میان باغ بزرگی قرار داشته است که محلی برای رفت و آمد درویشان بود. برای بازدید از این مقبره می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، میدان گنبد سبز واقع در خیابان آخوند خراسانی.
  • مسیر دسترسی به گنبد سبز مشهد با اتوبوس: سوار یکی از خطوط اتوبوس 83 یا 84 شوید و در ایستگاه آخوند خراسانی 20 پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 2 دقیقه) به گنبد سبز می‌رسید.
  • مسیر دسترسی به گنبد سبز مشهد با مترو: سوار خط 1 مترو شوید و در ایستگاه چهارراه لشگر پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 13 دقیقه) به گنبد سبز می‌رسید.
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت کاری: همه روزه، از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس در شهر مشهد واقع شده و در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط ارمنی‌های ساکن شهر ساخته شده است. این کلیسا تنها کلیسای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران در شهر مشهد می‌باشد که بنایی خاص و زیباست و با دو گنبد مخروطی شکل آجری مشخص است.

البته با وجود اینکه نام آن مسروپ مقدس است، مردم این کلیسا را با نام‌های مریم مقدّس و کلیسای ده دی هم می‌شناسند. این کلیسا برای انجام مراسم مذهبی ارمنی‌ها به کار می‌رفته و تا دهه ۵۰ میلادی فعالیت داشته، اما در حال حاضر متروکه است و به دلیل عدم توجه به نگهداری، وضعیت خوبی ندارد؛ اما با این وجود هنوز هم به عنوان یکی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود. برای بازدید رایگان از این مکان به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس کلیسا مسروپ مقدس: مشهد، دروازه ارگ، خیابان جانبازان، فرعی 34.
  • هزینه بازدید: رایگان

مسیر دسترسی به کلیسای مسروپ مقدس با مترو: به ایستگاه مترو آزادی بروید. از آنجا سوار خط 1 مترو شوید. بعد از گذشت 6 ایستگاه، در ایستگاه امام خمینی از مترو پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی (حدود 10 دقیقه) به کلیسای مسروپ مقدس می‌رسید.

 جاهای تفریحی مشهد

قبرستان ارامنه

قبرستان ارامنه در شهر مشهد یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های این شهر محسوب می‌شود. قبرستان ارامنه مشهد با قدمتی بیش از صد سال، محل دفن مسیحیانی بوده که در شهر طوس و مشهد قدیم ساکن بوده‌اند. این قبرستان در محله‌ی ارامنه واقع شده و به دلیل تاریخی بودن، از جاذبه های گردشگری مشهد برای بازدیدکنندگان است.

قبرستان ارامنه مشهد، همچنین دارای کلیسای ارامنه است که در آن مراسم مذهبی برگزار می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از جا‌های دیدنی مشهد و مکان‌های خاص می‌توانید به سایت‌ های هتل مراجعه کنید.

  • آدرس: مشهد، خیابان حرعاملی، واقع در ابتدای تقاطع شهید کریمی.
  • هزینه بازدید: رایگان

مسیر دسترسی به قبرستان ارامنه با حمل و نقل عمومی مشهد: سوار تاکسی‌های خطی میدان احمد آباد به میدان ابوطالب شوید. در میدان ابوطالب پیاده شوید. در میدان ابوطالب پیاده شوید.

جاهای تفریحی مشهد

آرامگاه پیر پالان دوزان

آرامگاه پیر پالاندوز در شهر مشهد واقع شده و به یکی از عرفای سلسله ذهبیه، محمد عارف عباسی ملقب به پیر پالاندوز اختصاص دارد و در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) واقع شده است. مقبره پیر پالاندوز دارای یک ساختمان چهار گوش است که در بالای آن گنبدی قرار گرفته و مقابل آن یک ایوان آجری دیده می‌شود. این بنای تاریخی شکلی چهار ضلعی دارد و گنبد مانند پیاز آن در کنار ایوان‌های آجری باعث زیبایی این مکان شده است.

در داخل بقعه بر سقف‌ها بقایای نقاشی‌هایی از دوران صفویه وجود دارد و بنا با کاشی‌های ساده فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. قدمت تاریخی این آرامگاه به سال 985 هجری قمری برمی‌گردد. این مقبره از جا‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود و برای دسترسی به آن، از ورودی حرم خیابان نواب صفوی به سمت بازارچه باید رفت.

  • هزینه بازدید: رایگان
  • آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع).

مسیر دسترسی به آرامگاه پیر پالان دوزان با پای پیاده: از ورودی حرم خیابان نواب صفوی به‌سمت بازارچه بروید. پس از چند دقیقه پیاده‌روی، تابلوی مقبره شیخ محمد عارف را مشاهده خواهید کرد.

مسیر دسترسی به آرامگاه پیر پالان دوزان با خودروی شخصی: از خیابان امام رضا به خیابان نواب صفوی بروید. پس از رسیدن به خیابان نواب صفوی، در ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) می‌توانید آرامگاه را مشاهده کنید.

عکس جاهای دیدنی مشهد

مسجد هفتاد و دو تن

مسجد هفتاد و دو تن یا مسجد شاه، یکی از بنا‌های تاریخی شهر مشهد است که در سدهٔ ۹ ه‍.ق ساخته شده و به شمار آثار ملی ایران درج شده است. مسجد هفتاد و دو تن دارای فضای چهار طاقی، گنبد دوپوسته، دو مناره و یک ایوان می‌باشد. این مسجد به دلیل معماری منحصر به فرد خود، از جاذبه های گردشگری مشهد برای بازدیدکنندگان است. همچنین، در این مسجد، آرامگاه امیر غیاث الدین ملکشاه قرار دارد.

مسجد هفتاد و دو تن به دلیل نزدیکی به حرم مطهر رضوی، محلی برای زائران و بازدیدکنندگان حرم مطهر به شمار می‌آید. بازدید از این مکان تاریخی همه روزه در تمامی ساعات شبانه روز به صورت رایگان امکان‌پذیر است و نزدیکی آن به حرم باعث شده به عنوان بهترین جا‌های دیدنی مشهد شناخته شود.

  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت کاری: 24 ساعته است
  • آدرس: مشهد، خیابان خسروی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع).

مسیر دسترسی به مسجد هفتاد و دو تن با اتوبوس: سوار اتوبوس‌های تندرو یا سایر خطوط اتوبوسرانی به میدان بیت المقدس شوید. از میدان بیت المقدس، با پیاده‌روی به مسجد هفتاد و دو تن برسید.

مسیر دسترسی به مسجد هفتاد و دو تن با اتوبوس: سوار خط 1 مترو شوید و در ایستگاه بسیج پیاده شوید. از ایستگاه بسیج، با تاکسی یا اتوبوس‌های شهری به میدان بیت المقدس بروید. از میدان بیت المقدس، با پیاده‌روی به مسجد هفتاد و دو تن برسید.

مسیر دسترسی به مسجد هفتاد و دو تن با خودروی شخصی: از خیابان امام رضا به خیابان خسروی بروید. مسجد هفتاد و دو تن در خیابان خسروی واقع شده است.

جاهای دیدنی مشهد با مترو

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم علی بن موسی الرضا (ع) واقع شده است. این مسجد در سال ۸۹۵ هجری قمری به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری، ساخته شده و دارای فضای بزرگی است که با کاشی‌کاری‌های زیبا و خط و اسلوب معماری، زیبایی خاصی دارد.

این مسجد دارای رواق‌های دارالحفاظ و دارالسیاده است و به دلیل زیبایی و تاریخی بودن، یک جاذبه‌ی گردشگری برای بازدیدکنندگان است. همچنین، در این مسجد، مراسم دعا و عبادت برگزار می‌شود. اما یکی دیگر از بنا‌های تاریخی که هم‌زمان با این مسجد و توسط ندیمه بانو گوهرشاد برای طلاب دینی، به ساخت رسیده نیز مدرسه پریزاد است که با وجود توسعه حرم، این مدرسه درون محوطه حرم می‌باشد.

با این وجود، از این مدرسه نیز به عنوان بهترین جا‌های دیدنی مشهد یاد می‌شود. برای بازدید رایگان از گوهرشاد می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، حرم مطهر امام رضا (ع)، ضلع جنوبی حرم.
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت کاری: 24 ساعته است

مسیر دسترسی به مسجد گوهرشاد: هر جای مشهد که هستید خود را به حرم برسانید و سپس در خود زیارت به مسجد گوهرشاد بروید.

جاهاي ديدني مشهد

مکان های تفریحی مشهد برای جوانان

مشهد، شهری است که از آغاز صبح تا آخرین ساعات شب، جوانان زیادی را به خود جذب کرده است. با معابر پر از انرژی و پتانسیل‌های بی‌نهایت، این شهر آرزو‌های هر جوان را به واقعیت تبدیل می‌کند. از عتبات تا بزرگترین حرم شیعه جهان، از پارک‌های فراوان تا مراکز خرید پرآشوب، هیجان و سرگرمی در این شهر جاری است.

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ ترین و مهم‌ترین پارک‌ها و جا‌های تفریحی مشهد است که در غرب این شهر واقع شده است. این پارک با مساحتی نزدیک به ۷۲ هکتار و ۳۵ هزار اصله درخت‌های کهن‌سال، یکی از سرسبزترین و بزرگ‌ترین پارک‌های مشهد به شمار می‌آید. به عنوان جا‌های دیدنی مشهد پارک ملت شامل بخش‌های مختلفی از جمله فودکورت، بوفه، اورژانس، سرویس بهداشتی، اتاق نگهداری کودک، شهربازی، بخش ورزشی، سینما، تئاتر، پارک بانوان ملت مشهد، پارکینگ و … می‌باشد.

بخش شهربازی این پارک با وسایل بازی بسیار مدرن و جذاب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پارک است که مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین، بخش ورزشی پارک ملت مشهد شامل زمین‌های ورزشی مختلفی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال و … می‌باشد که به خوبی مسافران را سرگرم می‌کند.

پارک ملت مشهد به دلیل وسعت و امکانات متنوعی که در آن وجود دارد، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود. بازدید از این پارک رایگان است هرچند استفاده از برخی امکانات جا‌های دیدنی مشهد تفریحی، مشمول هزینه می‌باشد.

  • آدرس: مشهد، بلوار وکیل آباد.

مسیر دسترسی به پارک ملت مشهد با اتوبوس: سوار یکی از خطوط اتوبوسرانی آزادی شوید. سوار یکی از خطوط اتوبوسرانی آزادی شوید.

مسیر دسترسی به پارک ملت مشهد با مترو: سوار خط 1 مترو شوید. در ایستگاه پارک ملت پیاده شوید.

جاهای دیدنی مشهد برای کودکان

چالیدره

چالیدره مشهد یک مجموعه تفریحی و گردشگری از دیگر گزینه‌های موجود برای تفریحات مشهد است که در طرقبه واقع شده و فضای سبز و امکانات تفریحی بی‌شمار آن را به یکی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد برای جوانان و نوجوانان تبدیل کرده است. این مجموعه شامل امکانات مختلفی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها
  • تله کابین و تله سیژ
  • بانجی جامپینگ
  • ترن کوهستان
  • قایق سواری و قایق پدالی
  • ماهیگیری
  • موتور ATV
  • سد چالیدره
  • عکاسخانه سنتی
  • پارکینگ
  • سوپرمارکت
  • مسجد و نمازخانه

اگر شما هم به عنوان مسافری در این شهر به دنبال سرگرمی شبانه برای نوجوانان خود می‌باشید، بازدید از جا‌های دیدنی مشهد برای تفریح یک پیشنهاد جذاب است. دقت کنید که بازدید رایگان است ولی برای استفاده از خدمات تفریحی و پارکینگ مستلزم پرداخت هزینه می‌باشید. برای اطلاع از هزینه خدمات جا‌های دیدنی مشهد چالیدره و ساعت کاری جا‌های دیدنی مشهد می‌توانید به بلاگ های هتل مراجعه کنید.

  • آدرس: مشهد، طرقبه، واقع در کیلومتر دو جاده نغندر.

مسیر دسترسی به چالیدره: برای رفتن به چالیدره مشهد، باید از مرکز شهر به سمت طرقبه حرکت کنید. بهترین راه برای این کار، استفاده از خودروی شخصی است. از میدان آزادی، وارد بلوار وکیل آباد شوید و به سمت طرقبه ادامه بدهید. پس از رسیدن به میدان طرقبه، وارد جاده نغندر شوید. پس از حدود 3 کیلومتر، به چالیدره می‌رسید. با وسایل حمل و نقل عمومی هم می‌توانید به چالیدره بروید، اما کمی زمان‌برتر است. برای این کار، باید از یکی از اتوبوس‌های خط طرقبه استفاده کنید و در ایستگاه چالیدره پیاده شوید.

جاهای دیدنی مشهد برای جوانان

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد یکی دیگر از گردشگاه‌های قدیمی و معروف این شهر می‌باشد که در غرب مشهد و در اطراف یک رودخانه فصلی واقع شده است. این پارک با مساحتی نزدیک به ۴۲ هکتار، شامل امکانات مختلفی از جمله باغ‌های زیبا، درختان سرسبز، دریاچه، مسیر‌های پیاده‌روی، مسیر‌های دوچرخه‌سواری، فضا‌های بازی و تفریحی، رستوران‌ها و… می‌باشد. در صورتی که نیاز به خرید خوراکی داشتید، مغازه‌های در اطراف پارک قرار دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

دریاچه باغ وکیل آباد زیباترین و تماشایی‌ترین بخش این پارک است که در فصل بهار و پاییز در اوج زیبایی خود قرار می‌گیرد و از بهترین جا‌های دیدنی مشهد به شمار می‌آید. همچنین، باغ‌های زیبا و درختان سرسبز این جا‌های دیدنی مشهد پارک، امکاناتی برای استراحت و آرامش بخشیدن به گردشگران فراهم می‌کند. بانوان عزیز همچنین می توانند به بوستان شهربانو مشهد که واقع در پارک جنگلی وکیل آباد است مراجعه کنند و اوقاتی خوش را در این پارک بانوان سپری کنند.

صدای گوش‌نواز پرندگان در این منطقه ییلاقی به همراه مجسمه‌های تاریخی و عمارت قدیمی مرحوم ملک از دیگر جذابیت‌های این پارک برای مسافران به شمار می‌آیند. برای بازدید رایگان از این پارک و گذراندن ساعاتی با آرامش در فضای سرسبز یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، منطقه 9، واقع در بزرگراه وکیل آباد.

مسیر دسترسی به پارک وکیل آباد با اتوبوس: سوار یکی از خطوط اتوبوسرانی پایانه وکیل آباد شوید. در ایستگاه پارک وکیل آباد پیاده شوید.

مسیر دسترسی به پارک وکیل آباد با مترو: سوار خط 1 مترو شوید. در ایستگاه پایانه وکیل آباد پیاده شوید. با اتوبوس‌های موجود در پایانه وکیل آباد یا پیاده‌روی به پارک بروید.

مسیر دسترسی به پارک وکیل آباد با خودرو شخصی: از طریق اتوبان کلانتری به میدان آزادی بروید. وارد اتوبان وکیل آباد شوید. پارک وکیل آباد در انتهای اتوبان قرار دارد.

پارک‌های آبی مشهد

یکی از بهترین جا‌های تفریحی مشهد برای نوجوانان و جوانان، پارک‌های آبی مشهد می‌باشند. برخی از بهترین و مهم‌ترین این پارک‌ها عبارتند از:

  1. سرزمین موج‌های آبی مشهد
  2. پارک آبی ایرانیان
  3. سرزمین موج‌های خروشان
  4. پارک ساحلی آفتاب

سرزمین موج های آبی مشهد

بهترین پارک آبی مشهد، سرزمین موج‌های آبی مشهد است که در مرکز تفریحی و گردشگری شاندیز واقع شده است. این پارک آبی با مساحتی نزدیک به ۱۰ هکتار، شامل امکانات مختلفی از جمله استخر‌های مختلف، سرسره‌های آبی مانند سرسره‌های آهسته و سرعتی، درهم تنیده و رنگارنگ، سرسره‌های تورنادو و سوپر لوپ یا سقوط آزاد، سرسره جت موج و پیچشی می‌باشد.

از دیگر امکانات این مکان تفریحی نیز عبارتند از، انواع سونای خشک و بخار، استخر و حوضچه آب سرد، جکوزی، حمام ترکی و مکان ویژه برای بازی کودکان 3 تا 10 سال، فروشگاه لوازم ورزشی و شنا و سالن ماساژ و غیره. همچنین در این پارک آبی بهترین کافه رستوران‌ها، آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان می‌باشند.

  • ساعت کاری: برای بازدید از سرزمین موج‌های آبی به عنوان یکی از جا‌های دیدنی جذاب مشهد، می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 9 شب به آدرس زیر مراجعه کنید:
  • آدرس: بزرگراه امام علی, اندیشه 81
  • هزینه ورودی: هزینه بلیط سرزمین موج های آبی مشهد در مهر ۱۴۰۲، ۲۰۰ هزار تومان است که با خرید اینترنتی در روزهای شنبه تا سه شنبه، ۱۸۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد.

مسیر دسترسی به سرزمین موج‌های آبی مشهد با خودرو شخصی: از طریق بزرگراه میثاق یا بلوار دکتر حسابی، به سمت بوستان کوهسنگی حرکت کنید. در بوستان کوهسنگی، به سمت سرزمین موج‌های آبی بپیچید. سرزمین موج‌های آبی در انتهای بلوار اندیشه قرار دارد.

مسیر دسترسی به سرزمین موج‌های آبی مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی: از طریق مترو مشهد، به ایستگاه پارک ملت بروید. از ایستگاه پارک ملت، با تاکسی‌های قاسم‌آباد به سرزمین موج‌های آبی بروید.

پارک آبی ایرانیان مشهد

همچنین، پارک آبی ایرانیان نیز از پارک‌های آبی مشهد با امکانات خوبی می‌باشد که در مرکز شهر واقع شده است. این پارک آبی با مساحتی نزدیک به ۲ هکتار، شامل استخر‌های مختلف، استخر موجی بزرگ برای موج سواری، انواع سرسره‌های آهسته و سرعتی، سرسره‌های پیچشی و موجی یا چاله فضایی و اسکی روی آب و… می‌باشد.

از دیگر امکانات این پارک آبی می‌توان به سونا خشک و بخار، حوضچه آب سرد و جکوزی، حمام ترکی، سالن بدنسازی و سینما 5 بعدی و رستوران و کافی‌شاپ‌ها اشاره کرد. هزینه ورود به پارک‌های آبی مشهد متفاوت است و بسته به پارک و سن و تعداد بازدیدکنندگان متغیر است. برای مراجعه به این مکان به عنوان بهترین جا‌های تفریحی مشهد، آدرس زیر را در نظر داشته باشید:

  • آدرس: مشهد، بلوار شهید کلانتری، پارک آبی ایرانیان.
  • ساعت کاری پارک آبی ایرانیان مشهد:
ساعت کاری پارک آبی ایرانیان برای بانوانروزهای زوجتمام وقت 10 تا 21
نیمه وقت 13 تا 21
ساعت کاری پارک آبی ایرانیان برای آقایانروزهای فرد و جمعه هاتمام وقت 10 تا 21
نیمه وقت 15 تا 21

مسیر دسترسی به پارک آبی ایرانیان مشهد با خودرو شخصی: از طریق بزرگراه امام علی، به سمت مشهد حرکت کنید. پس از رسیدن به بلوار حجاب، به سمت مجموعه آبی ایرانیان بپیچید. مجموعه آبی ایرانیان در نبش حجاب ۸ قرار دارد.

مسیر دسترسی به پارک آبی ایرانیان مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی مشهد: از طریق مترو مشهد، به ایستگاه پارک ملت بروید. از ایستگاه پارک ملت، با اتوبوس‌های خط حجاب، به مجموعه آبی ایرانیان بروید.

جاهای جاهای دیدنی مشهد

 کافه بازی‌ های مشهد

در شهر مشهد، چندین کافه بازی وجود دارد که برای گردشگران و علاقه‌مندان به بازی‌های الکترونیکی و بردی، مکانی مناسب برای تفریح و وقت گذراندن و از محبوب‌ترین جا‌های تفریحی مشهد هستند. بهترین کافه بازی‌ های مشهد عبارتند از:

  1. کافه گیم بینهایت
  2. کافه گیم فکر نو
  3. کافه بازی‌های مشهد جیم شین
  4. کافه بازی سیاره بازی

بهترین کافه بازی‌های مشهد، با امکانات خوبی برای گردشگران و علاقه‌مندان به بازی‌های الکترونیکی و بردی، شامل انواع بازی‌های خانوادگی، بازی‌های رومیزی، بازی‌های فکری، بازی‌های ایونتی و مافیا و منولوپی و غیره می‌باشند. این کافه گیم‌ها توانسته‌اند، انواع بازی‌های سرگرم‌کننده برای گروه‌های سنی مختلفی را فراهم کنند و دارای فضای تفریحی بسیار دنج و آرام نیز هستند. برای اطلاع قیمت ورودی و هربازی، شماره تماس هر مجموعه در ادامه مطلب ذکر شده است.

نام کافه بازیآدرس شماره تماسساعت کاری
کافه گیم بینهایتبلوار باهنر، باهنر ۸، پلاک ۱۰۵۱۳۸۸۱۷۸۸۵11 الی 23:30
کافه گیم فکر نوکوثر شمالی، کوثر شمالی ۱/۸، پلاک ۱۲۰۵۱۳۸۸۱۵۵۴۹10 الی 23
کافه بازی‌های مشهد جیم شینبلوار سجاد، نبش بزرگمهر جنوبی ۴۰۵۱۳۷۶۰۱۵۱۱9 الی 23
کافه بازی سیاره بازیبلوار فلسطین، فلسطین ۱۹۰۹۱۵۸۰۶۰۷۱۵10 الی 22
جاهای دیدنی مشهد

اتاق فرار‌های مشهد

یکی دیگر از بهترین گزینه‌های جا‌های تفریحی مشهد برای جوانان و نوجوانان پرشور، اتاق فرار‌های مشهد است. در این شهر، چندین اتاق فرار وجود دارد که برای گردشگران و علاقه‌مندان به بازی‌های چالش برانگیز و تفکری، مکانی مناسب به شمار می‌آید. برخی از بهترین اتاق فرار‌های مشهد عبارتند از:

  1. مجموعه الموت اسکیپ
  2. مجموعه ویلاژ توریست
  3. مجموعه باغ متروکه
  4. مجموعه فرارستان
  5. مجموعه کانو

هر یک از این مجموعه‌های تفریحی شامل اتاق فرار‌هایی با داستان‌های متفاوت و هیجان‌انگیز هستند که مراجعان متناسب با سلیقه خود و میزان مورد نیاز ترس و آدرنالین می‌توانند داستان خود را انتخاب کنند. در این اتاق فرار‌ها، محدوده سنی وجود دارد و هزینه ورود نیز نفراتی و بسته به شرایط و سانس و تعداد نفرات در هر سانس مشخص خواهد شد.

باید در نظر داشته باشید که بازی در این مکان‌های دلهره‌آور میزان زیادی ترس و استرس را به بدن شما وارد می‌کند و به نوعی یک معمای واقعی برایتان مطرح می‌شود.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

پیست موتور کراس

برای علاقه‌مندان به موتور سواری، یک پیست موتورسواری جذاب و هیجان انگیز در شمال شهر مشهد قرار دارد. در این پیست با طول ۱۵۰۰ متر و عرض ۱۰ متر، شما می‌توانید با موتور های حرفه‌ای و با سطح تجربه خود، به رقابت و تفریح بپردازید. همچنین در این پیست، کلاس‌های آموزش موتور سواری نیز برگزار می‌شود.

  • با موتور یا خودرو: برای رفتن به پیست موتور کراس مشهد با موتور یا خودروی شخصی، می‌توانید از جاده شاندیز استفاده کنید. این جاده از شرق مشهد شروع می‌شود و به سمت شمال شرقی به طول ۲۵ کیلومتر ادامه می‌یابد. پیست موتور کراس مشهد در نزدیکی روستای سرخس واقع شده است. برای رسیدن به پیست، باید از جاده شاندیز خارج شوید و به سمت راست بپیچید. پس از گذشتن از چند تقاطع، پیست را در سمت چپ خود خواهید دید.
  • با اتوبوس: اگر قصد دارید با اتوبوس به پیست موتور کراس مشهد بروید، می‌توانید از ایستگاه‌های چاه خاصه، ویرانی ۱۲ یا ویرانی ۲۷ استفاده کنید. این ایستگاه‌ها در نزدیکی پیست قرار دارند و می‌توانید با پیاده روی یا تاکسی به آن برسید.
  • آدرس: مشهد، جاده شاندیز، ۲۸ کیلومتری مشهد، ویرانی

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد مشهد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پیست‌های اسکی در شرق کشور است که در جاده مشهد – چناران واقع شده است. این پیست اسکی با مساحتی نزدیک به ۱۰۰ هکتار، شامل امکانات مختلفی از جمله تله کابین، تله سیژ، پیست اسکی، فروشگاهی برای عرضه امکانات و لوازم اسکی، فضا‌های بازی و تفریحی، رستوران‌ها و … می‌باشد و از بهترین جا‌های دیدنی مشهد است.

بهترین فصل برای بازدید از پیست اسکی شیرباد، فصل زمستان است که شرایط برفی مناسبی برای اسکی‌بازان فراهم می‌شود. همچنین، در فصل بهار و تابستان نیز این پیست اسکی به عنوان یک مرکز تفریحی و گردشگری با امکانات مختلفی از جمله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و… برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت، مناسب است.

  • آدرس: مشهد، جاده مشهد – چناران، دور برگردان گلمکان، سمت راست، انتهای دره دولت آباد.
  • ساعت کاری: در طول هفته از ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر فعالیت دارد، اما در روز‌های جمعه به صورت 24 ساعته

مسیر دسترسی به پیست اسکی شیرباد با خودروی شخصی: از مشهد به سمت چناران حرکت کنید. در دوربرگردان گلمکان دور بزنید و دو کیلومتر به سمت مشهد ادامه دهید. در سمت راست جاده، جاده‌ای فرعی را مشاهده خواهید کرد که به پیست شیرباد منتهی می‌شود.

 مسیر دسترسی به پیست اسکی شیرباد با وسایل حمل و نقل عمومی مشهد: از مشهد با اتوبوس یا تاکسی به روستای دولت‌آباد بروید. از دولت‌آباد با پیاده‌روی یا سواری ماشین‌های محلی به پیست شیرباد بروید.

پیست اسکی شیرباد

خانه وارونه الماس

خانه وارونه الماس مشهد یکی از جاذبه های گردشگری مشهد می‌باشد که در مجتمع تجاری و گردشگری الماس شرق واقع شده است. این خانه وارونه شامل فضا‌هایی است که همه چیز به صورت وارونه و عجیب و غریب در آن‌ها قرار دارد و با حضور در آن، تجربه‌ای جذاب و چالش برانگیز برای گردشگران فراهم می‌شود. خانه وارونه، مکانی مناسب برای عکاسی شما نیز می‌باشد.

  • آدرس: مشهد، مجتمع تجاری و گردشگری الماس شرق، طبقه منفی یک.

مسیر دسترسی به خانه وارونه الماس مشهد با خودرو شخصی: از حرم امام رضا، به سمت خیابان امام رضا حرکت کنید. از خیابان امام رضا، وارد بلوار خیام شمالی شوید. در انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع گردشگری الماس شرق را مشاهده خواهید کرد. وارد مجتمع گردشگری الماس شرق شوید. وارد ورودی 2 شوید.

باغ وحش وکیل آباد

یکی از جا‌های دیدنی مشهد باغ وحش وکیل آباد است از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است که در میدان وکیل آباد قرار دارد. این باغ وحش شامل انواع و اقسام گونه‌های جانوری مختلف از جمله حیوانات گوشت‌خوار، آبزیان و پرندگان است که تماشای آن‌ها برای کودکان و بزرگسالان، تجربه‌ای جذاب به همراه دارد.

همچنین، باغ وحش مشهد دارای امکانات تفریحی و رفاهی زیادی از جمله رستوران، بوفه‌های خوراکی، سینمای پنج‌بعدی و موزه می‌باشد که آن را به یکی از بهترین جا‌های تفریحی مشهد تبدیل کرده است.

  • آدرس: مشهد، میدان وکیل آباد، کنار باغ وکیل آباد.

مسیر دسترسی به باغ وحش وکیل آباد با خودروی شخصی: از میدان آزادی وارد بزرگراه وکیل آباد شوید. به انتهای بزرگراه وکیل آباد برسید. باغ وحش در سمت چپ شما قرار دارد. از تابلوهای راهنما برای رسیدن به باغ وحش استفاده کنید.

مسیر دسترسی به باغ وحش وکیل آباد با وسایل حمل و نقل عمومی: از یکی از خطوط اتوبوسرانی وکیل آباد استفاده کنید. در ایستگاه باغ وحش وکیل آباد پیاده شوید.

جاهای دیدنی مشهد باغ وحش

جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان

مشهد، شهری است که با پارک‌های بزرگ، مجموعه‌های بازی مدرن و موزه‌های جذاب، قلب کوچکان را پر از شادی و هیجان می‌کند. اینجا جایی است که کودکان ماجراجویی‌های بی‌پایان را تجربه کرده و لحظاتی پر از خنده و خوشحالی را تجربه می‌کنند. در این بخش از‌های هتل به معرفی برخی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد برای کودکان می‌پردازیم.

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما یکی از جاذبه های گردشگری مشهد است که در مجموعه گردشگری سپاد قرار دارد. این پارک علمی، اولین و منحصر به فردترین پارک موضوعی در ایران است. در این پارک، تصورات شما از گردش‌های علمی و هیجانی کاملاً تغییر می‌کند و شما را به دنیای جدیدی از علم و دانش می‌برد.

امکانات پارک علمی پروفسور بازیما شامل موضوعات اصلی زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و نجوم است. در این پارک، شما می‌توانید با سفر به درون بدن انسان، دنیایی جدید از آن را کشف کنید. همچنین، در این پارک، می‌توانید با استفاده از تجهیزات مخصوص، تجربه‌هایی جدید از علم و دانش را کسب کنید. ساعت بازدید این پارک از 9 صبح تا 17 بعدازظهر است.

  • آدرس: مشهد، بلوار شاهنامه، شاهنامه 42 و پلاک 16.

مسیر دسترسی به پارک علمی پروفسور بازیما با مترو: برای رفتن به پارک علمی پروفسور بازیما با مترو، باید از حرم مطهر رضوی به ایستگاه شیرازی بروید. سپس سوار اتوبوس BRT خط 7 شوید و در ایستگاه فرامز عباسی پیاده شوید. از آنجا سوار اتوبوس BRT خط 8 شوید و در ایستگاه پایانه فردوسی پیاده شوید. در نهایت، از ایستگاه پایانه فردوسی، با پیاده‌روی کوتاهی به پارک علمی پروفسور بازیما خواهید رسید.

مسیر دسترسی به پارک علمی پروفسور بازیما با خودرو شخصی: برای رفتن به پارک علمی پروفسور بازیما با ماشین شخصی، باید از حرم مطهر رضوی به میدان امام حسین بروید. سپس وارد بزرگراه شهید چراغچی شوید و به سمت بزرگراه پیامبر اعظم بروید. در نهایت، وارد بلوار شاهنامه شوید. بدون در نظر گرفتن ترافیک، رسیدن به پارک علمی پروفسور بازیما حدود 50 دقیقه زمان می‌برد.

جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان

کارالند

کارالند یکی دیگر از جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان است. در این مرکز، کودکان می‌توانند با شغل‌های واقعی در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، آتش‌نشانی، پلیسی، خبرنگاری و… آشنا شوند و تجربه‌هایی جدیدی در حوزه 21 شغل موجود در این مرکز تفریحی، کسب کنند. همچنین، در این مرکز، امکاناتی مانند بازی‌های الکترونیکی، تئاتر کودک، سینما و… نیز وجود دارد.

  • آدرس: مشهد، بلوار وکیل آباد، بلوار هفت تیر، حد فاصل هفت تیر 5 و 7، برج آرمیتاژ گلشن.
جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان

هلیوم پارک

هلیوم پارک مشهد از جدیدترین و جذاب‌ترین جا‌های دیدنی مشهد برای کودکان است که به عنوان اولین پارک پرشی و ترامپولین ایران شناخته می‌شود. این پارک با امکانات متنوعی همچون ترامپولین‌های غول‌آسا، پارکور، وال‌آبی، تونل‌های مخصوص پرش، بازی‌های واقعیت مجازی، دوج بال، فایتینگ و ایربگ و… تجربه‌هایی جذابی برای تفریح و سرگرمی بازدیدکنندگان خود فراهم کرده است.

همچنین، در مکان‌های دیدنی مشهد هلیوم پارک، امکاناتی همچون کافه، رستوران، فروشگاه و… نیز وجود دارد و رده‌های سنی مختلفی می‌توانند به خوبی از امکانات این مکان تفریحی استفاده کنند. ساعت کاری این پارک به عنوان بهترین مکان‌های دینی مشهد، از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب می‌باشد.

آدرس: بلوار جانباز، بین جانباز 5 و 7، طبقه 4 و 5 برج مروارید گوهرشاد.

مسیر دسترسی به هلیوم پارک مشهد با ماشین شخصی: از هر نقطه از مشهد که هستید، به بلوار جانباز بروید. پارک آبی اوشن در طبقات چهارم و پنجم برج تجاری مروارید قرار دارد.

مسیر دسترسی به هلیوم پارک مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی: از یکی از خطوط اتوبوسرانی بلوار جانباز استفاده کنید و در ایستگاه برج تجاری مروارید پیاده شوید. از ایستگاه، با آسانسور به طبقات چهارم و پنجم بروید.

جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان

شهربازی سرزمین عجایب

شهربازی سرزمین عجایب در مشهد، یک مقصد تفریحی برای کودکان است که در هر سن و سالی می‌توانند از آن لذت ببرند. این شهربازی فوق‌العاده، با امکانات تفریحی منحصربه‌فرد، مساحتی بزرگ و طراحی زیبا، از گردش در میدان بازی‌های آبی و استفاده از لغزان‌های آبی تا پیمودن مسیر‌های ماجراجویانه در بین درختان، هر لحظه یک تجربه جدید را برای شما فراهم می‌آورد و همواره از محبوب‌ترین جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود.

همچنین، ماشین‌های کوبنده، کیدی راید، کاروسل، دستگاه‌های تیکتی، سینما شش بعدی و بازی‌های الکترونیکی از دیگر امکاناتی هستند که در این شهربازی موجود است. برای بازدید از این شهربازی می‌توانید از ساعت 12 تا 22 به آدرس زیر مراجعه داشته باشد:

آدرس: مشهد، بلوار خیام، میدان سپاد، مجتمع تجاری الماس شرق، طبقه سه و چهار.

مسیر دسترسی به شهربازی سرزمین عجایب مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی: از حرم مطهر، سوار خط 210 (گردشگری) شوید و در ایستگاه الماس شرق پیاده شوید. سپس، با پیاده‌روی کوتاهی به شهربازی خواهید رسید.

مسیر دسترسی به شهربازی سرزمین عجایب مشهد با خودرو شخصی: از میدان آب، به سمت بلوار طبرسی جنوبی بروید. سپس، بلوار طبرسی جنوبی را تا رسیدن به بلوار مجلسی ادامه دهید. بلوار مجلسی را به سمت بلوار مجلسی غربی و بزرگراه شهید چراغچی برانید. بزرگراه شهید چراغچی را ادامه دهید تا به میدان خیام برسید. اکنون، ادامه مسیر را تا رسیدن به سرزمین عجایب مجتمع الماس شرق ادامه دهید.

جا‌های تفریحی مشهد برای کودکان

جا‌های دیدنی مشهد در شب

شب در مشهد، زمانی است که شهر به زیبایی‌های خیره‌کننده خود پوشیده می‌شود. با فرا رسیدن شب، جاذبه‌های دیدنی مشهد درخشان‌تر از هر زمانی می‌شوند. از بزرگترین حرم شیعه جهان، که در نور گرم شمع‌ها غرق است، تا مساجد تاریخی و معابد در بازتاب نور آسمان، طبیعت و فرهنگ مشهد در شب به یک تجربه جادویی تبدیل می‌شوند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد در شب می‌پردازیم:

بام‌های مشهد

بام‌ های مشهد، اماکنی هستند که در ارتفاعات شهر و در نزدیکی کوه‌های کوهسر قرار دارند و به دلیل چشم‌انداز‌های زیبا و آب و هوای خوب، جاذبه‌ای برای گردشگران و مسافران شهر مشهد هستند. در ادامه، به معرفی برخی از این بام‌ها برای گردشگری در جا‌های دیدنی مشهد در شب می‌پردازیم:

  • بام هفت تیر: اگر به دنبال خلوت در شب و به دور از هیاهوی شهر هستید، پیشنهاد ما به شما بام هفت تیر می‌باشد. این بام دارای رستوران‌های معروفی است که غذا‌های محلی و بین‌المللی ارائه می‌دهند.
  • آدرس: مشهد، خیابان لاله، لاله 9، خیابان هفت تیر.
  • بام هاشمیه: بام هاشمیه معروف به بام خورشید مکانی جذاب برای رقص بادبادک‌ها و خلوت شبانه شما می‌باشد. در این مکان فضای سبز و محوطه بازی برای کودکان نیز وجود دارد.
  • آدرس: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه.

پلکان بابا کوهی

پلکان بابا کوهی مشهد از جا‌های تفریحی مشهد است که در دامنه کوهی و در بخش غربی شهر قرار دارد. این پلکان دارای ۴۴۰ پله است که تا بالای کوه می‌رود و در طول پلکان‌ها، دیواره‌هایی از کوه‌های بینالود وجود دارد. پلکان بابا کوهی تلفیقی از عناصر طبیعی و مصنوعی است.

در این پلکان، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، پارکینگ و وسایل بازی مناسب کودکان برای رفاه گردشگران، استخر مصنوعی، رستوران و کافی‌شاپ فراهم شده است. همچنین، این پلکان دارای چشم‌انداز زیبایی است که به ویژه در شب با نورپردازی زیبا، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار هفت تیر.

مسیر دسترسی به پلکان بابا کوهی مشهد با مترو: برای رفتن به پلکان بابا کوهی با مترو، می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید:

مسیر اول: از حرم مطهر، سوار اتوبوس BRT خط 7 شوید و در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید. سوار خط 1 مترو شوید و در ایستگاه هفت تیر پیاده شوید. سوار ون خط 1094 یا 94 شوید و در ویلا پیاده شوید. از ویلا، با پیاده‌روی کوتاهی به پلکان بابا کوهی خواهید رسید.

مسیر دوم: از حرم مطهر، سوار اتوبوس BRT خط 8 شوید و در چهارراه برق پیاده شوید. سوار خط 2 مترو شوید و در ایستگاه شهید کاوه پیاده شوید. سوار اتوبوس خط 90 شوید و در ویلا پیاده شوید. از ویلا، با پیاده‌روی کوتاهی به پلکان بابا کوهی خواهید رسید.

جاذبه های گردشگری مشهد

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد یکی دیگر از جا‌های دیدنی مشهد در شب می‌باشد که در منطقه کوهسنگی واقع شده است. این پارک دارای فضایی زیبا و آرامش‌بخش است که با ارائه خدمات و امکانات رفاهی خوب به عنوان یک مکان توریستی شناخته می‌شود. برخی از ویژگی‌های این پارک عبارتند از:

  • پارک کوهسنگی مشهد دارای فضای سبز و زیباست که با چشم‌اندازی دل‌نشین از شهر مشهد همراه است.
  • این پارک دارای امکاناتی مانند کافه، رستوران، فروشگاه، پارکینگ و اماکن تفریحی مختلفی است که برای گردشگران مناسب هستند.
  • در این پارک، امکاناتی مانند پارک بازی کودکان، آبشار و دریاچه، پلکان بلند، مجسمه‌های زیبا و بازار هنر وجود دارد که برای گردشگران تجربه‌ای جذاب به همراه دارد.
  • پارک کوهسنگی مشهد در مقام سوم اهمیت برای بازدید گردشگران قرار دارد و بعد از حرم مطهر امام رضا و آرامگاه فردوسی، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد به شمار می‌آید.

در کل، پارک کوهسنگی مشهد با فضای سبز و زیبا، امکانات رفاهی و تفریحی و چشم‌انداز دل‌نشین، یکی از بهترین مکان‌های گردشگری شهر مشهد است که برای بازدید‌کنندگان تجربه‌ی خوبی را به ارمغان می‌آورد. برای اطلاعات بیشتر از این پارک می‌توانید با سایت‌های هتل همراه باشید.

  • آدرس: مشهد، بلوار کلانتری، خیابان اصلی کوهسنگی.

مسیر دسترسی به پارک کوهسنگی مشهد با مترو: اگر از خط 1 مترو استفاده می‌کنید، در ایستگاه شریعتی پیاده شوید و سوار خط 2 مترو شوید. در ایستگاه کوهسنگی پیاده شوید.

مسیر دسترسی به پارک کوهسنگی مشهد با اتوبوس: از حرم مطهر، سوار اتوبوس خط 62، 82 یا BRT پایانه امام رضا شوید. در ایستگاه پایانه الهیه پیاده شوید. چند دقیقه پیاده‌روی کنید تا به پارک برسید.

 جاهای تفریحی مشهد

پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه در مشهد در مساحتی نزدیک به ۱۰۰ هکتار قرار دارد. این پارک دارای امکانات ورزشی و تفریحی متنوعی است که برای گردشگران و مردم شهر مناسب می‌باشند. برخی از ویژگی‌های این پارک عبارتند از:

  • پارک ملی چهل بازه دارای چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی است که با کوه‌های اطراف و رودخانه‌ای به نام چهل بازه همراه هستند.
  • این پارک دارای امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران، کافه، فروشگاه، سالن ورزشی، میدان بازی، پارک بازی کودکان و… می‌باشد.
  • در پارک ملی چهل بازه، امکان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، تجربه پرسرعت‌ترین تله‌کابین ایران، کوهپیمایی، کمپینگ و… برای گردشگران و بازدیدکنندگان وجود دارد.
  • این پارک دارای محیطی آرام و دل‌نشین است که برای گردش و تفریح در کنار طبیعت مناسب است.

با رزرو هتل در مشهد به راحتی می‌توانید به تمامی این مکان‌های گردشگری در شب دسترسی داشته باشید.

  • آدرس: مشهد، بزرگراه وکیل آباد، منطقه 11، خیابان نمایشگاه 15.

مسیر دسترسی به پارک ملی چهل بازه مشهد: برای رفتن به پارک چهل بازه، می‌توانید از هر نقطه‌ای از شهر مشهد که هستید، از یکی از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • از شمال: از بلوار امام علی به سمت جنوب بروید.
  • از شرق: از میدان قائم به سمت غرب بروید.
  • از جنوب: از بزرگراه وکیل آباد یا بلوار معلم به سمت شمال بروید.
  • از غرب: از بلوار نمایشگاه به سمت شرق بروید.
جاذبه های گردشگری مشهد

جا‌های دیدنی مشهد در بهار

بهار در مشهد، زمانی است که شهر با رنگ‌ها و عطر‌های جدید پوشیده می‌شود. با طلوع آفتاب، باغ‌ها و پارک‌های زیبای مشهد پر از گردشگرانی از سراسر کشور هستند. از باغ فیروز‌کوه، که با درختان پر از گل‌های بهاری به همراه چشم‌انداز دل‌نشین، آرامش را به ما هدیه می‌دهد، تا باغ ملک‌الشعرا، که همراه با آبشار‌ها و چشمه‌های زلال به یک نقطه آرامش تبدیل می‌شود، بهار در مشهد به یک سفر شگفت‌انگیز در قلب طبیعت و زیبایی است.

در ادامه برخی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد در فصل بهار را معرفی می‌کنیم، البته به یاد داشته باشید که این مکان‌ها برای هر فصلی پذیرای گردشگر هستند ولی اوج زیبایی آن‌ها در بهار سال است.

دره ارغوان

یکی از زیباترین نقاط ییلاقی در اطراف شهر مشهد و در بخش طرقبه را می توان رودخانه پنج دره نام برد، این رودخانه با عبور از دره ی ارغوان که از کوه های زیبای بینالود نیز سرچشمه می گیرد، منظره زیبایی به ارمغان می آورد. برای تماشای طبیعت زیبای دره ارغوان مشهد می توانید از بخش طرقبه وارد روستای کلاته آهن شده و طی یک مسیر خاکی در رودخانه پنج دره، از طبیعت آن لذت ببرید.

بازدید از دره ارغوان گزینه مناسبی برای علاقمندان به طبیعتگردی، پیاده روی، کوچ نوردی، عکاسی و پیک نیک است. بهترین زمان سفر به دره ارغوان فصل بهار است که گل‌ های ارغوان باز شده و منظره فوق العاده این منطقه سرسبز و چشم نواز تر میشود.

آدرس: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کلیومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن

دره ارغوان

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر است که در مساحتی نزدیک به ۲۹ هکتار قرار دارد. این باغ دارای بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی است که از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. باغ گیاه‌شناسی مشهد دارای چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی است که با گونه‌های مختلف گیاهی همراه هستند و هر بخش از آن نیز به برخی از این گونه‌ها اختصاص داده شده است. باغ مشهد، یکی از جاهای دیدنی مشهد در شب زمستان، بهار، پاییز و تابستان تلقی می شود و پیشنهاد میکنیم برای یکبار هم که شده سری به این پارک بزنید و از زیبایی های طبیعت لذت ببرید.

این باغ دارای امکاناتی مانند پارکینگ، رستوران، کافه، فروشگاه، سالن نمایشگاه، مرکز آموزشی و… است. همچنین شما می‌توانید از موزه گیاه‌شناسی در این باغ دیدن کنید. پیاده‌روی و دوچرخه سواری در این پارک و در میان عطر دل‌انگیز گل و گیاهان یکی از بهترین تفریحات بهار در مشهد است.

  • آدرس: مشهد، بلوار جمهوری، بین چهارراه مقدم و پل غدیر.

مسیر دسترسی به باغ گیاه‌شناسی مشهد با مترو: سوار خط ۱ مترو شوید و در یکی از ایستگاه‌های غدیر یا پروین اعتصامی پیاده شوید.  از ایستگاه غدیر، به سمت جنوب بروید و وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید. از ایستگاه پروین اعتصامی، به سمت جنوب بروید و وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید.

مسیر دسترسی به باغ گیاه‌شناسی مشهد با ماشین شخصی: از هر نقطه‌ای از شهر مشهد که هستید، به سمت بلوار جمهوری اسلامی بروید. از بلوار جمهوری اسلامی به سمت جنوب بروید تا به مجموعه باغ مشهد برسید.

جاذبه های گردشگری مشهد

باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد در مساحت ۶ هزار هکتار است و به علت جنایاتی که در آن رخ داده، به این نام معروف شده است. در این باغ، توپ‌هایی که روزگاری مسجد گوهرشاد حرم امام رضا را منهدم کرده‌اند، نگهداری می‌شوند. باغ خونی مشهد یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. این باغ اسرارآمیز سنتی، یکی از بنا‌های تاریخی بسیار زیبا و جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود که در حال حاضر، به دلیل مشکلات کنونی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشهد کمی این باغ را مورد کاهش توجه قرار داده است.

آدرس: مشهد، خیابان عنصری، نزدیک بلوار امام رضا و خیابان هفده شهریور، کوچه 9.

مسیر دسترسی به باغ خونی مشهد مشهد: برای رفتن به باغ خونی مشهد، باید به میدان بسیج بروید و سپس به خیابان عنصری ۹ بروید. بهترین راه برای رسیدن به این باغ، استفاده از مترو است. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ خونی، ایستگاه بسیج است. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های BRT یا تاکسی‌های خطی و اینترنتی درون شهری استفاده کنید.

بوستان مینیاتوری

بوستان مینیاتوری مشهد در سال ۱۳۹۵ با هزینه‌ای برابر ۲۸ میلیارد تومان ساخته شده است. این بوستان شامل ماکت ۵۸ تا ۶۳ مکان تاریخی و مذهبی از سراسر ایران است. بوستان مینیاتوری مشهد در محله‌ای خوش آب و هوا واقع شده و ایجاد فضای تلفیقی تفریحی و آموزشی، این امکان را برای گردشگران فراهم کرده است تا با مکان‌های تاریخی و مذهبی ایران آشنا شوند.

بوستان مینیاتوری مشهد از جمله پارک‌های معروف مشهد می‌باشد که به دلیل امکانات تفریحی و آموزشی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. امکان بازدید رایگان از این مکان در تمامی روز‌های هفته از ساعت 8 صبح تا 22:30 فراهم است.

  • آدرس: مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه 26.

مسیر دسترسی به بوستان مینیاتوری مشهد با اتوبوس: سوار اتوبوس‌های تندرو خط 4 شوید و در پایانه الهیه پیاده شوید. از آنجا، یک اتوبوس دیگر به سمت پارک سجادیه سوار شوید.

مسیر دسترسی به بوستان مینیاتوری مشهد با مترو: سوار مترو خط 1 شوید و در ایستگاه آزادی پیاده شوید. از آنجا، اتوبوس‌های سجادیه را سوار شوید.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

باغ ملی

باغ ملی مشهد یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار در شهر مشهد است که در فصل بهار به خصوص زیبایی خاصی دارد. این باغ با تلفیق تاریخ، فرهنگ و طبیعت در میان شهر می‌درخشد و به عنوان اولین پارک ملی شهر مشهد شناخته می‌شود. باغ ملی مشهد شامل انواع گیاهان و درختان مختلف است که در فصل بهار با گل‌های رنگارنگ خود، زیبایی خاصی به باغ می‌بخشند.

این باغ دارای امکاناتی مانند سالن‌های همایش، رستوران، کافی‌شاپ و دمنوش‌سرا، پارک ژوراسیک و قنات معروف رکن آباد می‌باشد که آن را به بهترین جا‌های دیدنی مشهد تبدیل کرده است. همچنین، باغ گیاهان دارویی، باغ گل‌ها و باغ مرکبات از دیگر بخش‌هایی هستند که در باغ ملی مشهد وجود دارند.

برای بازدید رایگان از این باغ به صورت بیست و چهار ساعته در شبانه روز می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، روبه‌روی خیابان جنت.
بهترین جاهای دیدنی مشهد

جا‌های دیدنی اطراف مشهد

اطراف مشهد، جا‌هایی هستند که با زیبایی‌ها و تنوع‌های خیره‌کننده، هر بار ما را به سوی خود جذب می‌کنند. از تپه‌های سرسبز و پوشیده از گل‌های وحشی در بیدخت، تا دریاچه‌های بزرگ و آبشار‌های شگفت‌انگیز در نیشابور، که با صدای آب و طبیعت آرامش و شگفتی را به ما هدیه می‌دهند. اگر به دنبال بهترین جا‌های دیدنی مشهد در اطراف شهر می‌باشید، در این بخش ما را همراهی کنید:

هفت حوض

پارک طبیعی هفت حوض در جنوب شرقی مشهد واقع شده و از جاذبه‌های طبیعی با مناظر چشم نواز به شمار می‌آید. این پارک با وسعت ۵۷۰ هکتار، از نظر موقعیت در هفت کیلومتری شهر مشهد قرار دارد و به عنوان محبوب‌ترین جا‌های دیدنی مشهد شناخته می‌شود.

هفت حوض پدیده‌ای طبیعی و زیباست که از جاری شدن آب رودخانه بین صخره‌های آهکی تشکیل شده و سالهاست که با طبیعت بکرش چشم و دل گردشگران و مسافران مشهد را تسخیر کرده است. در واقع هفت حوض، به هفت حوضی گفته می‌شود که در امتداد یکدیگر جاری هستند.

امکانات پارک شامل پارکینگ، رستوران، تالار برگزاری مراسم، فضای سبز، محل‌هایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، محل‌هایی برای پیک‌نیک و… می‌باشد. همچنین در این پارک می‌توانید از طبیعت بکر و مناظر زیبای آن لذت ببرید و برای ساعاتی خودتان را به آرامش طبیعت دعوت کنید.

بهترین زمان برای بازدید از این مکان گردشگری، در فصول گرم سال است؛ چراکه در این منطقه کوهستانی دمای هوا پایین‌تر از بقیه نقاط شهر می‌باشد. البته می‌توان به عنوان یکی از جا‌های دیدنی مشهد در پاییز نیز به این مکان زیبا نگاه کرد.

  • آدرس: مشهد، هفت کیلومتری شهر، در نزدیکی کوه‌های خلج.

مسیر دسترسی به هفت حوض مشهد: برای رفتن به پارک هفت حوض، بهترین راه استفاده از خودروی شخصی است. برای این کار، باید مسیر مشهد به شهرک سیدی را در پیش بگیرید و به جاده خلج بروید. ورودی بوستان حدود 3 تا 4 کیلومتری این جاده قرار دارد. پس از پارک خودرو در آن جا، باید بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

جاذبه های گردشگری مشهد

میل اخنگان

میل اخنگان یک بنای تاریخی است که در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شهر مشهد، در کناره جاده توس به روستای پاژ واقع شده است. این بنا یک آرامگاه تاریخی است که قدمت آن به قرن نهم هجری برمی‌گردد. میل اخنگان یکی از جاذبه های گردشگری مشهد است که با توجه به تاریخچه و معماری آن، برای گردشگران جذاب می‌باشد.

در واقع از این بنای تاریخی به عنوان مدفن یک فرد ناشناس یاد می‌شود که همین موضوع باعث مرموز بودن مکان است. اگر از تاریخچه این بنا بخواهید، باید به دوران تیموریان سفر کنید. با این وجود این بنای تاریخی در اطراف مشهد به عنوان یکی از جا‌های دیدنی مشهد نیز شناخته می‌شود.

آدرس: جاده توس به پاژ، مجاور روستای اخنگان، فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شهر مشهد.

مسیر دسترسی به میل اخنگان مشهد: برای بازدید از برج رادکان، باید به شهر توس بروید. برای این کار، از جاده مشهد – قوچان به سمت سه‌راه فردوسی بروید. در سه‌راه فردوسی، مسیر خود را به سمت شهر توس تغییر دهید. پس از رسیدن به توس، از کنار آرامگاه فردوسی عبور کنید و به سمت جاده معین‌آباد بروید. در جاده معین‌آباد، به روستای پاژ بپیچید. برج رادکان در روستای پاژ قرار دارد.

جاذبه های گردشگری مشهد

جنگل جیغ

جنگل جیغ یکی از پرطرفدارترین جا‌های دیدنی مشهد در شمال شرقی شهر است که به دلیل صدا‌های ترسناک و طولانی و جیغ مانندی که در آن شنیده می‌شود، مشهور شده است. در واقع می‌توان گفت این صدا‌ها از تاریکی هوا تا سپیده دم ادامه‌دار هستند و روز‌های این جنگل بکر با دیگر جنگل‌ها هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

نظریه‌های متفاوتی برای این صدا‌های عجیب و غریب به وجود آمده است که تا کنون بسیاری از کارشناسان و متخصصان در حوزه‌های مختلف را درگیر خود کرده؛ با این وجود هنوز هم نمی‌توان جواب قطعی برای این صدای جیغ پیدا کرد.

این جنگل در فاصله ۲۸ کیلومتری شمال شرقی مشهد، در نزدیکی روستای سربرج واقع شده است. امکانات رفاهی در داخل جنگل وجود ندارد و به دلیل شرایط طبیعی و ترسناک آن، ورود به داخل جنگل توصیه نمی‌شود؛ با این حال، می‌توانید از دور برای لذت بردن از مناطق بکر این جنگل، در کمپ‌ها و خانه‌های روستایی اطراف آن اقامت داشته باشید.

بهترین زمان برای بازدید از جا‌های دیدنی مشهد جنگل جیغ، بهار و تابستان است. در این فصول، آب رودخانه جنگل جریان دارد و مناظر زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

  • آدرس: فاصله ۲۸ کیلومتری شمال شرقی مشهد، در نزدیکی روستای سربرج.

مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد: برای رفتن به جنگل جیغ، باید به روستای سربرج در جنوب مشهد سفر کنید. این روستا حدود 32 کیلومتر با مشهد فاصله دارد و طی کردن این مسیر حدود 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد. جنگل جیغ در دره‌ای کنار رودخانه سربرج و یکی از سرچشمه‌های سد طرق واقع شده است.

طرقبه

شهری کوهستانی و چهار فصل که در 18 کیلومتری مشهد واقع شده و به عنوان یک تفرج‌گاه معروف در اطراف این شهر شناخته می‌شود. منطقه‌ای سرسبز و خنک در بهار و تابستان و پربارش در پاییز و زمستان که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا و تاریخی است که برای گردشگران جذاب‌اند. در زیر به برخی از جاذبه‌های طرقبه مشهد اشاره شده است:

  • پارک سنگی طرقبه
  • کمر مقبولا
  • مجموعه ویلاشهر با امکانات تفریحی مختلفی است که شامل استخر، سونا، جکوزی و بازی‌های ورزشی، پیست اسکی و اسب سواری
  • مجموعه گردشگری چالیدره با امکانات تفریحی مختلفی شامل تله‌کابین و تله‌سیژ، زیپ لاین و بانجی جامپینگ، رستوران و کافی‌شاپ
  • منطقه کوهستانی طرقبه با مناظر طبیعی زیبا و مسیر‌های پیاده‌روی
  • منطقه تاریخی طرقبه با آثار تاریخی مختلفی شامل آرامگاه‌های مطهر، مساجد و بنا‌های تاریخی

همچنین در اطراف این منطقه و نزدیکی آن، پارک‌هایی مانند پارک وکیل آباد، پونه و بهمن قرار گرفته‌اند. از دیگر نکات جذاب این منطقه گردشگری برای مسافران، رودخانه طرقبه است که باعث ایجاد فضایی بکر و دلنشین و محیطی مناسب برای ریلکس کردن، شده است و آن را به یکی از جذاب‌ترین شلوغ‌ترین جا‌های دیدنی مشهد تبدیل می‌کند. در نظر داشته باشید که طرقبه با آب و هوای کوهستانی خود می‌تواند یکی از بهترین جا‌های دیدنی پاییزی مشهد باشد.

  • آدرس: جاده وکیل آباد ، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد.

مسیر دسترسی به طرقبه مشهد با ماشین شخصی: بلوار وکیل آباد را تا انتها بروید و به سمت جاده ویلاشهر (بلوار امام رضا) بپیچید. در انتهای این بلوار به طرقبه مشهد خواهید رسید.

مسیر دسترسی به طرقبه مشهد با وسایل نقلیه عمومی: سوار مترو مشهد و خط وکیل آباد شوید. در ایستگاه ترمینال غربی پیاده شوید. از آنجا، اتوبوس یا تاکسی طرقبه را سوار شوید.

جاذبه های گردشگری مشهد

شاندیز

شاندیز یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی واقع در امتداد جنوب شرقی مشهد است. این شهر دارای آب و هوایی معتدل، رودخانه‌های دائمی و فصلی و طبیعت زیبا است. شاندیز با رشد جمعیت و پیشرفت‌هایی که در گذشت زمان داشته، به شهری مهم از نظر گردشگری و جذب توریست در استان خراسان رضوی تبدیل شده است. برخی از جاذبه‌های شاندیز جا‌های دیدنی مشهد عبارتند از:

  • پارک جنگلی شاندیز، دارای فضایی سبز و زیبا، جاده‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی با مناظر زیباست که امکانات رفاهی خوبی را نیز برای گردشگران دارد.
  • پارک کوهستانی شاندیز دارای فضای دل‌چسب و زیباست و هر مسافری را به وجود می‌آورد. این بوستان امکان دوچرخه سواری را برای مسافران فراهم می‌آورد.
  • موزه رباط ویرانی که واقع در روستایی با همین نام است و به عنوان موزه، نمایانگر شغل مرمان این شهر در قدیم الایام می‌باشد. به عبارتی رباط ویرانی، به عنوان موزه شغل و مردم‌شناسی در شاندیز شناخته شده است.
  • سرزمین موج‌های خروشان مشهد یکی از بزرگترین پارک‌های آبی کشور است که امکانات تفریحی بسیاری درون خود دارد.
  • باشگاه سوار کاری ارشاد که که علاوه بر امکان سوارکاری، خدماتی همچون کارتینگ، پیست ماشین و موتور سواری را نیز برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

شاندیز مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ایران و جاذبه های گردشگری مشهد، برای گردشگران و مسافران محیطی مملو از امکانات شناخته می‌شود، علاوه بر مکان‌های گردشگری در این منطقه، روستا‌های اطراف آن نیز به عنوان بهترین جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شوند. لازم است بدانید شاندیز با تمامی جاذبه‌های خود از بهترین جا‌های دیدنی مشهد برای عکاسی به شمار می‌آید.

  • آدرس: مشهد، خیابان امام رضا، میدان ملک آباد، پل آزادی، واقع در 18 کیلومتری بلوار وکیل آباد.

مسیر دسترسی به شاندیز مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی: می‌توانید از اتوبوس یا مترو استفاده کنید. برای این کار، باید سوار مترو خط وکیل آباد شوید و در ایستگاه پایانه غربی پیاده شوید. از آنجا، می‌توانید اتوبوس یا تاکسی شاندیز را سوار شوید.

مسیر دسترسی به شاندیز مشهد با خودرو شخصی: ابتدا وارد بزرگراه شهید کلانتری شوید و سپس راهی بزرگراه وکیل آباد شوید. مسیر خود را ادامه دهید تا به دو راهی طرقبه شاندیز برسید و سپس جاده شاندیز را در پیش بگیرید.

جاذبه های گردشگری مشهد

سد کارده و دره آل

سد کارده و دره آل دو منطقه زیبا و دیدنی در نزدیکی مشهد هستند که برای گردشگران و مسافران جذابیت دارند. دره آل در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و در کنار روستای آل و در مسیری از راه کلات نادری قرار دارد. این منطقه دارای طبیعتی زیبا و چشم‌نواز است که شامل کوهستان‌ها، رودخانه‌ها، غار‌ها و مناظر دیدنی دیگری نیز می‌باشد. سد کارده نیز در نزدیکی روستای آل واقع شده و به جذابیت‌های این روستا افزوده است.

این سد با زیبایی، هوای لطیف و چشم‌انداز کوهستانی شگفت‌انگیز برای گردشگران و مسافرانی که به دنبال تجربه طبیعت‌گردی، کوهنوردی، صخره نوردی، غار نوردی و چیدن میوه‌های خوشمزه در بهترین جا‌های دیدنی مشهد هستند، پیشنهادی جذاب به شمار می‌آید.

  • آدرس: مشهد، در مسیر کلات و 45 کیلومتری شمال شرقی مشهد، نزدیک به روستای آل.

مسیر دسترسی به سد کارده و دره آل مشهد: از مشهد به سمت جاده کلات حرکت کنید. پس از دیدن تابلوی سد کارده، جاده کارده را ادامه دهید. بعد از عبور از سد کارده، تابلوی روستای آل را مشاهده خواهید کرد. در مسیر خود به این روستا، 7 کیلومتر جاده آسفالت و 3 کیلومتر جاده خاکی وجود دارد. پس از رسیدن به روستا، به سمت دره آل بروید.

جاهای دیدنی مشهد

اخلمد مشهد

برنامه ریزی برای تماشای طبیعت زیبای بهشت خراسان، اخلمد قبل از سفرتان به مشهد را هیچ گاه از یاد نبرید. همان طور که از لقبی که به این روستای گردشگری در خراسان داده اند، پیداست می توان دره ها و آبشار های زیبایی را در این منطقه تماشا کرد و از آب و هوای آن لذت برد. روستا و آبشارهای اخلمد جزو یکی از روستاهای شهرستان چناران بوده که مسافران و گردشگران زیادی از این روستای خوش آب و هوا دیدن می کنند.

اخلمد مشهد

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، یکی از زیباترین جا‌های دیدنی مشهد برای گردشگران محسوب می‌شود. این آرامگاه در محوطه باغ آرامگاه فردوسی در توس و در 28 کیلومتری شمال غربی شهر مشهد قرار دارد. برای رسیدن به آرامگاه فردوسی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس نیز استفاده کنید. آرامگاه فردوسی، مجموعه‌ای از بنا‌ها و محوطه‌هایی است که به یاد شاعر بزرگ ایرانی، ابوالقاسم فردوسی ساخته شده و بنا‌هایی مانند موزه فردوسی، بنای آرامگاه، باغ‌ها و فضا‌های سبز را در خود جای داده است.

بنای آرامگاه فردوسی به عنوان یکی از زیباترین مقبره‌های ایران و جاذبه های گردشگری مشهد در استان خراسان رضوی، در طول زمان تغییرات زیادی کرده و معماران بزرگی برای طراحی آن تلاش کرده‌اند. برای بازدید از این مکان، ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و ساعت کاری از طریق‌های هتل، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

آدرس: مشهد، توس، واقع در انتهای بلوار بهارستان.

مسیر دسترسی به آرامگاه فردوسی با خودرو شخصی: برای رسیدن به آرامگاه فردوسی در مشهد، ابتدا باید در بزرگراه آزادی به سمت جاده قوچان حرکت کنید. پس از رسیدن به سه راه فردوسی، به سمت راست و بلوار شاهنامه بپیچید. پس از طی کردن 6.5 کیلومتر، به سمت راست و بلوار بهارستان بپیچید. آرامگاه فردوسی در انتهای بلوار بهارستان قرار دارد.

مسیر دسترسی به آرامگاه فردوسی با اتوبوس: باید به ایستگاه حرم مطهر در خیابان شیرازی بروید. از آنجا، سوار خط BRT 831 شده و پس از 14 ایستگاه در چهارراه شهید فرامرز عباسی پیاده شوید. سپس، سوار اتوبوس خط پایانه فردوسی شده و پس از 31 ایستگاه در آرامگاه فردوسی پیاده شوید. از آنجا، حدود 500 متر پیاده روی کنید تا به مقصد برسید.

جاهای دیدنی مشهد

موزه‌های مشهد

مشهد، شهری است که با موزه‌هایی بی‌نظیر، تاریخ و فرهنگ و هنر را به زندگی می‌بخشد. از موزه آستان قدس رضوی، که با شاهکار‌های هنری، تاریخی و مذهبی خود، گذشته را به زمان حاضر پیوند می‌دهد، تا موزه ملی مشهد، که با نمونه‌های بی‌نظیر از هنر، آثار باستانی و جواهرات قیمتی، دنیایی از تمدن و فرهنگ را به تصویر می‌کشد، این موزه‌ها برای علاقه‌مندان به هنر و تاریخ، یک قطب جاذبه‌های فرهنگی و بهترین جا‌های دیدنی مشهد هستند. در این بخش به بررسی برخی از مهمترین موزه‌های این شهر به عنوان جاذبه‌های گردشگری می‌پردازیم.

حمام مهدی قلی بیگ

حمام مهدی قلی بیگ یک بنای تاریخی در مشهد است که به دوران حکومت صفویان تعلق دارد. این حمام توسط یکی از سرداران شاه عباس اول (مهدی قلی بیگ) ساخته شده و به دست سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی مرمت و بازسازی شده است. این حمام به موزه مردم‌شناسی مشهد تبدیل شده و در کنار حمام، مجموعه‌ای از اشیا، وسایل، پوشاک و عکس‌های قدیمی شهر نیز به نمایش می‌گذارد.

این موزه به عنوان یکی از بهترین جا‌های دیدنی مشهد، در ایام هفته از 8 صبح تا 12 ظهر با پرداخت هزینه بازدید، در خدمت بازدید‌کنندگان می‌باشد. همچنین با مراجعه به این مکان می‌توانید به مکان‌های دیگری از جمله حرم امام رضا (ع) و بازار بزرگ مشهد نیز سری بزنید.

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، ابتدای بازار بزرگ مشهد، کوچه حمام مهدی قلی بیگ.

مسیر دسترسی به حمام مهدی قلی بیگ مشهد: حمام مهدی قلی بیگ در نزدیکی حرم واقع شده است؛ بنابراین برای رسیدن به این مکان دیدنی کافی است خود را به ضلع غربی صحن جامع برسانید و سپس به خیابان سیزدهم اندرزگو و انتهای بازار بزرگ فرش مشهد بروید.

جاهای دیدنی مشهد

موزه آستان قدس

موزه آستان قدس در مشهد یکی از موزه‌های مهم و پربازدید ایران می‌باشد که در مجموعه حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این موزه شامل گنجینه‌های زیبا از آثار تاریخی و هنری ارزشمند و گران‌ب‌هایی است که جزء جا‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود.

برخی از امکانات موزه شامل تئاتر، کتابخانه، فضای آموزشی و نمایشی، فروشگاه، رستوران و کافی‌شاپ هستند. همچنین، اماکن گردشگری اطراف موزه آستان قدس عبارتند از، حرم امام رضا (ع)، باغ ملی و گنبد سبز، باغ وحش وکیل آباد و مجموعه شاندیز. به علاوه، در صورتی که بعد از بازدید از موزه آستان قدس در مشهد به دنبال استراحت و قدری سرگرمی هستید، می‌توانید به صحن کوثر، مسجد‌های تاریخی و آرامگاه‌های بسیاری از مشاهیر و به علاوه، جا‌های تفریحی مشهد نیز سر بزنید.

  • آدرس: مشهد، مجموعه حرم امام رضا (ع)، موزه مرکزی واقع در صحن کوثر.

مسیر دسترسی به موزه آستان قدس مشهد: موزه مردم‌شناسی آستان قدس رضوی در ضلع غربی صحن جامع حرم امام رضا (ع) و در انتهای خیابان اندرزگوی 13 قرار دارد. کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به این موزه از طریق ورودی باب الجواد است.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان در مشهد، در مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی واقع شده است. این موزه شامل مجموعه‌ای بزرگ از اشیای تاریخی و ارزشمند از دوره‌های مختلف تاریخی است و جزء جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌رود. از جمله امکانات آن می‌توان به سالن اجتماعات و سالن موزه، کتابخانه و آزمایشگاه‌های حفاظت و مرمت اشیای قدیمی و مخزنی برای نگهداری اموال منقول اشاره کرد.

  • آدرس: مشهد، بوستان کوهسنگی در بلوار کوه‌سنگی.

مسیر دسترسی به موزه بزرگ خراسان با اتوبوس: نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به موزه، ایستگاه اتوبوس کوهسنگی است. این ایستگاه در خیابان کوهسنگی و در شرق مجموعه قرار گرفته است. برای رسیدن به موزه، باید از ایستگاه اتوبوس پیاده شوید و حدود 900 متر پیاده روی کنید.

مسیر دسترسی به موزه بزرگ خراسان با مترو: ایستگاه مترو کوهسنگی دقیقا در نزدیکی ورودی شرقی موزه قرار گرفته است. برای رسیدن به موزه، باید از ایستگاه مترو پیاده شوید و حدود 800 متر پیاده روی کنید.

موزه شه لافتی

موزه شه لافتی در روستای چهار برج، در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از مشهد قرار دارد. این موزه شامل مجموعه‌ای از اشیای تاریخی و ارزشمند از دوره‌های مختلف تاریخی است که جزء جا‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود. به عبارتی می‌توان گفت موزه شه لافتی، مکانی برای به نمایش گذاشتن آیین‌های زورخانه‌ای و پهلوانی برای نسلی است که کمتر با این ورزش سروکار دارند.

این موزه چندین بخش شامل زورخانه اصلی با اشیاء قدیمی و عکس‌ها و آیین‌نامه‌ها، لنگری و بخش مطبخ خانه است. این موزه در مسیر آرامگاه فردوسی است و بازدید از آن می‌تواند امکان بازدید از باغ ملی، گنبد سبز، حرم مطهر و مکان‌های گردشگری آن حومه را فراهم آورد. برای بازدید از این مکان به عنوان یکی از جا‌های دیدنی مشهد ایران در برخی از روز‌های هفته و با هماهنگی مدیریت، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، روستای چهار برج.

مسیر دسترسی به موزه شه لافتی: برای دسترسی به موزه، باید در امتداد جاده شاهنامه به سمت مقبره فردوسی حرکت کنید. در سمت چپ این مسیر، روستای چهاربرج واقع شده است. در یکی از ورودی‌های روستا، تابلویی با عنوان «ورزش‌خانه آیین‌های زورخانه‌ای شه لافتی، ‌طابران توس» توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. موزه شه لافتی در فاصله کوتاهی از این تابلو قرار دارد. با این حال، مسیر دسترسی به آن ناهموار است. با عبور از این مسیر، به زورخانه‌ای سنتی و قدیمی خواهید رسید که سبک و سیاق آن شبیه زورخانه‌های 700 سال پیش است.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

موزه نان

موزه نان در مشهد، نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است که در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد. این موزه شامل مجموعه‌ای از اشیای تاریخی و ارزشمند از دوره‌های مختلف تاریخی است که به هدف ترویج استفاده و شناخت از نان‌های سنتی برپا شده است. شما در این موزه می‌توانید مراحل تولید آرد و انواع نان را به خوبی مشاهده کنید. معماری این موزه شامل معماری سنتی ایران است. برای بازدید از موزه نان در مشهد به عنوان یکی از بهترین جا‌های تفریحی مشهد می‌توانید هر روزه از ساعت 7 صبح تا 114:30 به آدرس زیر مراجعه کنید:

  • آدرس: مشهد، بعد از سه راه فردوسی در کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، کوچه شهید یزدی به اسم کارخانه گندم دشت.

مسیر دسترسی به موزه نان مشهد با خودرو شخصی: از طریق بزرگراه آسیایی، به سمت مشهد حرکت کنید. بعد از سه راه فردوسی، به سمت کارخانه گندم دشت مشهد بپیچید. به کوچه شهید یزدی بروید. موزه نان در انتهای کوچه شهید یزدی قرار دارد.

مسیر دسترسی به موزه نان مشهد با وسایل حمل و نقل عمومی: از طریق مترو مشهد، به ایستگاه کوهسنگی بروید. از ایستگاه کوهسنگی، با اتوبوس شماره ۱۱ به سمت سه راه فردوسی حرکت کنید.  در سه راه فردوسی، از اتوبوس پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده به موزه نان بروید.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان در مشهد از دیگر آثار معماری است که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان قرار دارد. این مدرسه با معماری زیبا و خیره‌کننده‌اش از نظر قدمتی به سده 11 هجری و دوران حکومت صفویه بازمی‌گردد. این بنا یکی از قوی‌ترین معماری‌های سنتی را در دل خود جای داده است و از جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود. برای بازدید از این مکان تاریخی باید به آدرس زیر مراجعه داشته باشید:

  • آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان نواب صفوی.

مسیر دسترسی به مدرسه عباسقلی خان مشهد: خود را به حرم امام رضا برسانید و سپس به بخش جنوبی حرم بروید. گنبدی آبی رنگ مشاهده خواهید کرد که نام مدرسه عباسقلی خان نیز در اطراف آن هست.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

خلاصه مطلب جاهای دیدنی مشهد

در این مقاله از سایت های هتل به معرفی برخی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی مشهد و جا‌های دیدنی مشهد جدید نیز پرداختیم و تاریخچه، امکانات رفاهی و تفریحی، ساعت کاری و هزینه ورودی و آدرس هر یک از گزینه‌های مطرح شده را نیز بررسی کردیم. همچنین جا‌های دیدنی مشهد جنگل و بهترین جا‌های دیدنی جنگلی مشهد را معرفی کردیم.

بهتر است بدانید، شهر مشهد به عنوان قطب مذهبی کشورمان با مکان‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی زیادی روبه‌روست که هر یک به نوعی انبوهی از مسافران را به خود جذب کرده‌اند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای سفر به هر یک از این جا‌های تفریحی مشهد و جاذبه های گردشگری مشهد، می‌توانید از طریق سایت‌های هتل اقدام به کسب اطلاعات بیشتر کنید.‌

های هتل برای شما امکان رزرو اتاق در نزدیکی جا‌های دیدنی مشهد امام رضا را به سادگی، فراهم می‌کند و می‌توانید از این باب سفری امن و بی‌خطر داشته باشید. در صورت سفر به مشهد و بازدید از هر یک از بهترین جا‌های دیدنی مشهد، تجربیات خود را در کامنت‌های سایت با ما به اشتراک بگذارید. اگر به دنبال آشنایی با گزینه‌های بیشتری از دیدنی‌های مشهد و مشهدگردی هستید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

7 تفاوت هتل و هتل آپارتمان را بدانید.

دوشنبه 29 آبان 1402
از مهم ترین تصمیم گیری هایی که باید قبل از سفر داشته باشیم انتخاب مکان اقامت است که نسبت به […]
تفاوت هتل و هتل آپارتمان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس