آشنایی با باغ هفت تنان شیراز

تاریخ شیراز سراسر شگفتی و حیرت است، به‌صورتیکه قوم‌ها و پادشاهی‌های بزرگی را تجربه کرده است. همین موضوع موجب شده در سراسر استان فارس مخصوصا شیراز بناهای تاریخی ارزشمندی به یادگار بماند یکی از این آثار تاریخی باغ موزه سنگ شیراز است که زیبایی و جذابیت آن هر گردشگری ترغیب به بازدید از این باغ می‌کند. اگر علاقه‌مند به آشنایی با باغ هفت تنان شیراز هستید، در این مقاله از سایت های هتل با ما همراه شوید تا سری به این مکان بزنیم.

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز کجاست؟

این باغ در انتهای بلوار هفت تنان و در قسمت شمال آرامگاه حافظیه و در روبه‌روی چهل مقام واقع شده است که می توان با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی مختلف نیز به آن ها دسترسی پیدا کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

راه‌های دسترسی به باغ هفت تنان شیراز

این باغ از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته است. در صورتیکه تمایل دارید از این باغ دیدن کنید با اتوبوس‌ها می‌توانید در ایستگاه مسجد پیاده شده و با اندکی پیاده روی خود را به این باغ‌موزه برسانید.

در صورت استفاده از مترو نیز در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده‌روی به باغ هفت تنان شیراز سری بزنید. فاصله این ایستگاه با باغ تنها 3 کیلومتر است. از سایر روش‌های دستیابی به باغ موزه سنگ شیراز می‌توان به استفاده از تاکسی‌های خطی اشاره کرد که در بلوار هفت تنان توقف می‌کنند. ساعات بازدید از باغ عمارت هفت تنان شیراز از ساعت 7:30 صبح تا 7:30 شب است.

تاریخچه باغ هفت تنان شیراز

باغ‌موزه هفت تنان یکی از آثار تاریخی قدیمی و باارزش شیراز است که که قبل از دوره زندیه بنا نهاده شده و عمارت شگفت‌انگیز آن نیز در زمان حکومت کریم خان زند به دست معماران ایرانی، با ذوق و سلیقه منحصربه‌فرد ساخته شده است.

 این باغ تا چندی پیش، محل عبادت مرتاضان و درویش‌ها بوده و اکنون با تغییر کاربری به موزه سنگ شیراز تبدیل شده است.مردم بومی اعتقاد دارند که باغ هفت تنان موجب اجابت دعاهایشان می‌شود برای همین به این باغ می‌روند برای برآورده شدن حاجات خود دعا می‌کنند. در ادامه بیشتر با این باغ آشنا خواهیم شد.

دلیل نامگذاری باغ هفت تنان

حتما شما نیز کنجکاو شده‌اید که چرا این باغ را هفت تنان نامیده‌اند! علت این نامگذاری وجود مقبره هفت تن از عارفان بزرگ ایرانی در این باغ است که در دامنه کوه چهل مقام خاک‌سپاری شده‌اند. کریم‌خان برای عارفان مشهور آرمیده در این باغ احترام زیادی قائل بود و دستور داد روی هر یک از قبرها، سنگ بزرگی قرار دهند.

 البته به دلیل نام و نشانی از این هفت تن در دست نداشتند، این سنگ قبرها بدون نام ماندند. شش مقبره‌ها از هفت تن به موازات هم و در یک ردیف قرار گرفته‌اند و هفتمین مقبره در پایین مقبره ششم واقع شده است. باتوجه به محبوبیت بالای باغ و ارزش و ابهت مقبره‌های موجود در آن، باغ هفت تنان شیراز یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

علت تغییر نام باغ هفت تنان به موزه سنگ چیست؟

نام باغ هفت تنان شیراز از زمانیکه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، به نام موزه سنگ تغییر یافت. در این موزه نمونه‌های کمیاب و باارزشی از سنگ‌های تاریخی و کتیبه‌های قدیمی نگهداری می‌شوند مربوط به قرن‌های 3 تا 11 هجری قمری می‌شوند.

این سنگ‌ها با خطوط نستعلیق، کوفی، ثلث، توقیع و نسخ آزین‌یندی شده‌اند. این سنگ‌ها شامل نمونه‌های به جا مانده از پاسارگاد، تخت جمشید، خانه زینت‌الملک، تابوت‌های قدیمی قبل از اسلام، سنگ قبرهای قدیمی و همچنین آثار سنگی از دوره ساسانیان تا عهد قاجار می‌شوند.

علت تغییر نام باغ هفت تنان به موزه سنگ

معماری باغ هفت تنان شیراز

عمارت خارق‌العاده باغ هفت تنان در زمینی با وسعت 3388 متر مربع و زیربنای 988 متر، احداس شده است. سقف تالار این مکان بر روی دو ستون بزرگ و یکپارچه بنا شده و در قسمت طاقچه‌های بالایی آن، نقاشی باشکوهی از پنج مجلس مشاهده می‌شود. دو طرف ایوان دو اتاق شاه‌نشین وجود دارد که با ابعاد 5.5 در 28 متر ساخته شده و ارتفاع سقف آن نیز حدود 12 متر است. چند اتاق گوشواره‌ای زیبا نیز در کنار اتاق‌های شاه‌نشین طراحی شده که از اتاق شاه‌نشین کوچکتر هستند. یک حوض بزرگ و زیبا در وسط عمار قرار دارد که در گذشته از آب رکن آباد تغذیه می‌کرده است.

آثار نقاشی شده در عمارت باغ هفت تنان شیراز

از آثار نقاشی در فضای داخلی این عمارت می‌توان به تصویر یک درویش مسن باا کلاهی سفید، اشاره کرد که در دست وی یک تبرزین قرار دارد، در چهره این درویش ج، نور معنویت جاریست و دیدنش آرامش خاصی به بازدیدکنندگان می‌دهد. نقاشی بعدی داستان قربانی کردن اسماعیل به دست حضرت ابراهیم به تصویر کشیده شده است.

 نقاشی سوم مربوط به داستان شیخ صنعان و دختر ترسا بوده که در آن شیخ توسط مریدان خود احاطه شده و دختر ترسا نیز بالای سر وی قرار دارد. تصویر بعدی  نقشی از شاه عباس صفوی است. در مرور داستان‌های دوره شاه عباس ذکر شده است که این حاکم لباس درویشی می‌پوشیده و برای آگاه شدن از اوضاع مردم، بین آن‌ها رفت و آمد می‌کرده است.

آثار نقاشی شده در عمارت باغ هفت تنان شیراز

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باغ هفت تنان شیراز

علاوه‌بر باغ هفت تنان شیراز، جاذبه‌های گردشگری متعددی در شیراز وجود دارد که در نزدیکی این باغ‌موزه واقع شده‌اند و با طی فاصله کوتاهی می‌توانید از بازدید از باغ، به این جاذبه‌ها نیز سری بزنید. از جمله این جاهای دیدنی شیراز عبارتند از:

  • پارک کوهپایه در فاصله 350 متری
  • آرامگاه حافظ در فاصله 550 متری
  • آرامگاه خواجوی کرمانی در فاصله 950 متری

علاوه‌بر این موارد، باغ هفت تنان شیراز به دروازه قرآن، آرامگاه سعدی و باغ جهان‌نما نیز نزدیک است.

بهترین زمان بازدید از باغ هفت تنان شیراز

شهر پرآوازه شیراز در فصل بهار به‌خصوص اردیبهشت ماه به شکوه و زیبایی بی‌مثالی دست می‌یابد که چشم هر گردشگری را متحیر این همه زیبایی می‌کند. پس از نظر ما بهترین فصل سفر به شیراز و بازدید از باغ‌موزه سنگ شیراز فصل بهار است. در نیمه اول فصل پاییز نیز که هوا هنوز سرد نشده، می‌توانید به این باغ سری بزنید و از امکانات باغ هفت تنان شیراز استفاده نمایید.

بهترین زمان بازدید از باغ هفت تنان شیراز

هتل‌ های نزدیک به باغ هفت تنان شیراز

اگر می‌خواهید در نزدیکی این باغ اقامت کنید تا هروقت تمایل داشتید برای دیدن آن اقدام کنید، هتل‌های متعددی در فاصله کمی با آن احداث شده که امکانات و خدمات متنوعی را به مسافرین خود ارائه می‌دهند. این هتل‌ های شیراز عبارتند از:

هتل بزرگ شیراز: هتل بزرگ شیراز یکی از هتل‌های 5 ستاره این شهر است که در کنار دروازه قرآن واقع شده و امکانت رفاهی متنوعی را در اختیار مسافرین خود قرار می‌دهد. این هتل به جاذبه‌های گردشگری نظیر دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ جهان‌نما و غیره نیز نزدیک است.

  • فاصله هتل بزرگ شیراز تا باغ هفت تنان: 3.587 کیلومتر

هتل پرسپولیس شیراز: هتل پرسپولیس شیراز نیز در لیست هتل‌های پنج ستاره قرار دارد که در حد فاصل چهارراه حافظ به میدان قائم واقع شده است. این هتل به جاذبه‌هایی چون ارگ کریمخانی، بازار وکیل، پارک آزادی، باغ جهان نما، آرامگاه حافظ و غیره نزدیک است.

  • فاصله هتل تا باغ هفت تنان : 3.141 کیلومتر

هتل زندیه شیراز: این مکان اقامتی در خیابان هجرت و پشت ارگ کریمخانی واقع شده و از هتل‌های پنج ستاره شیراز محسوب می‌شود. علاوه بر این باغ موزه، جاذبه‌های گردشگری زیادی نظیر، باغ ارم، آرامگاه خواجوی کرمانی، باغ جهان‌نما خانه زینت‌الملوک و مواردی از این قبیل در نزدیکی آن قرار دارد.

  • فاصله هتل زندیه تا باغ‌موزه سنگ شیراز: 4.426 کیلومتر

هتل پارسه شیراز: این هتل در خیابان زند، پشت ارگ کریمخانی، خیابان بیست و دو بهمن واقع شده و دسترسی آسانی به مکان‌های تاریخی و تفریحی شیراز نظیر حمام وکیل، بازار وکیل، باغ ارم، حرم شاهچراغ و دروازه قرآن دارد. با اقامت در آن می‌توانید پس از 6 دقیقه رانندگی به این باغ دسترسی داشته باشید.

  • فاصله هتل پارسه تا باغ هفت تنان شیراز: 4.100 کیلومتر
هتل‌ های نزدیک به باغ هفت تنان شیراز

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی باغ هفت تنان شیراز بپردازیم که از جاذبه‌های تاریخی مطرح شیراز محسوب می‌شود. این مجموعه زیبا و منحصربه‌فرد با معماری اصیل ایرانی بازدیدکنندگان فراوانی داشته و از ارزش معنوی بسیار زیادی برخوردار است.

سوالات متداول

باغ‌ هفت تنان شیراز کجاست ؟

منطقه 3 شهرداری شیراز، پایانه شمالی دروازه قرآن، بلوار هفت تنان، دامنه کوه چهل مقام

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باغ هفت تنان شیراز کدامند؟

پارک کوهپایه در فاصله 350 متری، آرامگاه حافظ در فاصله 550 متری، آرامگاه خواجوی کرمانی در فاصله 950 متری، علاوه‌بر این موارد، بازار وکیل، حمام وکیل، باغ چهان‌نما، آرامگاه شاهچراغ و غیره نیز در نزدیکی این باغ قرار گرفته‌اند.

چرا نام هفت تنان را برای این باغ انتخاب کرده‌اند؟

به دلیل وجود مقبره 7 نفر از عارفان مشهور و به‌نام در این باغ نام آن را هفت تنان گذاشته‌اند.

باغ هفت تنان مربوط به چه دوره‌ای از تاریخ است؟

این باب قبل از دوره زندیه بنا نهاده شده و در دوره پادشاهی کریم خان زند عمارت زیبا و دیدنی آن با معماری بی‌نظیر و اصیل ایرانی احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هتل‌ های تهران نزدیک به برج میلاد

دوشنبه 9 مهر 1403
برج میلاد یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم پایتخت محسوب می‌شود که در شمال غرب تهران و در کوی نصر واقع […]
هتل‌های تهران نزدیک به برج میلاد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس