هتلها از تک ستاره تا پنج ستاره دارای تفاوتهای زیادی در سطح ارائه خدمات و سایر فاکتورهای مهم در هتلداری هستند. درجهبندی هتلها بر اساس ستاره، یکی از متداولترین روشها برای مشخصنمودن سطح کیفیت هتل است. شایان ذکر است که نظریه هتلداری از سی روش متنوع برای دستهبندی هتلها نام برده که شناختهشدهترین آنها رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره است. هدف از درجهبندی ستارهای هتلها، در سراسر جهان و همچنین در هتلهای ایران؛ آگاهیدادن به مسافران در مورد کیفیت و امکانات هتل است. کیفیت هتلها بر اساس فاکتورهایی مانند تفریحات، امکانات و اندازه اتاقها، موقعیت مکانی چشمانداز اتاقها، خدمات رستورانی، خدمات ورزشی و داشتن اسپا و … مورد ارزیابی میشوند.
دستهبندی هتلها بر اساس ستاره، دارای قدرت برد بیشتری نسبت به سایر مولفههای درجهبندی است. در این رتبهبندی، هتلها میتوانند از یک تا هفتستاره بوده که البته تا پنجستاره متداولتر است. اولین هتلها با هفت یا هشتستاره در امارات ساخته شده که بیشترین ستاره هتل در جهان میباشد. معیارهایی نظیر مدت اقامت، مساحت هتل، موقعیت شهری، انواع مختلف اتاق و نوع امکانات از عوامل مهم در طبقهبندی هتلها هستند. اما پارامترهای مساحت و ظرفیت هتل، نقش تعیینکنندهای در رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره دارند؛ چرا که هتلهای با مساحت 1500 متر مربع و 300 نفر ظرفیت به عنوان پنجستاره و هتلهای با مساحت 300 متر مربع و 100 نفر ظرفیت، جزو هتلهای یکستاره به شمار میآیند.
فهرست مطالب
- 1 اهمیت رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره
- 2 پارامترهای مهم در درجه بندی هتل ها بر اساس ستاره
- 3 رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره – هتل تک ستاره
- 4 فاکتورهای مهم در 2 ستاره بودن هتل ها
- 5 پارامترهای ستاره دهی در هتل های 3 ستاره
- 6 امکانات و خدمات در هتل های 4 ستاره
- 7 هتل های 5 ستاره در رتبه بندی هتل ها
- 8 نکات مهم در دسته بندی هتل ها بر اساس ستاره
- 9 سخنی با مهمانان هتل ها
اهمیت رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره
همانطور که گفته شد، برای راحتی حال مسافران در رزرو هتلهای داخلی و خارجی، در داشتن اطلاعات از کیفیت و امکانات هتل، درجهبندی صورت میگیرد. هر چه تعداد ستارههای یک هتل بیشتر باشد نمایانگر لوکسبودن آن است. در حقیقت ستارهدارکردن هتلها راهی برای استانداردکردن هم هست؛ چرا که هتلها در این روش باید از حداقل امکانات برای راحتی مهمانان برخوردار باشند تا بتوانند ستاره دریافت کنند. لذا میتوان گفت که هتلها در تمام جهان، برای پیوستن به استانداردهای هتلداری در سطح بینالمللی باید دارای ستاره باشند. هر اندازه هتل از استانداردهای بیشتری برخوردار باشد به همان اندازه در افزایش فروش و سودآوری خود نیز موثر عمل خواهد کرد.
پارامترهای مهم در درجه بندی هتل ها بر اساس ستاره
بدون شک برای اینکه بتوان یک هتل را بر اساس ستاره طبقهبندی کرد باید به معیارهای متفاوتی توجه کرد. در ادامه به مهمترین این ملاک و معیارها به شرح زیر خواهیم پرداخت:
- امور ساختمانی و تاسیسات: نمای کلی ساختمان، مساحت هتل و اتاقها، ظرفیت، امور مربوط به تکنولوژی موجود در هتل، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی
- ارائه خدمات: تعداد پرسنل، نوع سرویس و تجهیزات ارائهدهنده، مدیریت، کیفیت خدمات، رعایت ضوابط بهداشتی و …
- موقعیت مکانی: دو هتل با کیفیت کاملا یکسان، چناچه یکی در خارج شهر باشد نسبت به هتلی در مرکز شهر، از نظر قیمت ارزانتر و از نظر تعداد ستاره نیز در سطح پایینتری قرار خواهد گرفت.
رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره – هتل تک ستاره
پایینترین درجه در طبقهبندی هتلها بر اساس ستاره، یکستاره بودن هتل است. در این نوع هتلها، امکانات هتل در سطح برآوردهساختن نیازهای اساسی و شامل موارد زیر میباشد:
- دارای مساحت 300 مترمربع
- کمترین تعداد اتاق و حداقل 4 اتاق
- رعایت حداقل سطح کیفی در بخشهای مختلف
- محسوبشدن سرویس بهداشتی جز اشتراکات هتل
- داشتن منابع انسانی محدودتر نسبت به سایر هتلها
- تعریف محلی برای سرو صبحانه متناسب با ظرفیت هتل
- مجهزنمودن ۷۵درصد اتاقها به امکانات خصوصی و حمام
- برخورداری از سیستم گرمایش و سرمایش قابل کنترل در اتاقها
- وجود امکاناتی مانند رستوران، پارکینگ، اینترنت در برخی هتلهای تک ستاره
فاکتورهای مهم در 2 ستاره بودن هتل ها
رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره به ویژه برای اختصاص دادن عنوان دوستاره به هتلها، شامل مواردی به شرح زیر میشود:
- دارای مساحت 500 مترمربع
- سرویس خدمترسانی به اتاق
- رعایت هماهنگ اصول خانهداری
- نریوی انسانی آموزشدیده و لاندری
- ارائهی حوله و صابون باکیفیت به مسافر
- وجود سرویس بهداشتی و حمام در تمام اتاقها
- تعداد اتاقهای بیشتر با فضای کوچک تا متوسط
- رستوران با قابلیت سرویسدهی در هر وعده غذایی
- در بعضی موارد استخر شنا یا امکانات تفریحی دیگر
- مجهزبودن اتاقها به تلویزیون، اینترنت، قفسه لباس و مبلمان باکیفیت
پارامترهای ستاره دهی در هتل های 3 ستاره
هتلهای سه ستاره معمولا از نظر ارائه خدمات، فضای داخلی و امکانات در سطح بالاتری از هتلهای دوستاره قرار داشته و لذا در درجهبندی هتلها بر اساس ستاره، به صورت متوسط شناخته میشوند. امکانات و خدمات مهم این هتلها به صورت زیر میباشند:
- داشتن خدمات بار
- وجود چند رستوران
- دارای مساحت 700 مترمربع
- پذیرش به صورت 24 شبانهروز
- مبلمان و سیستم مرکزی تهویه
- داشتن چشمانداز و تزئینات زیبا
- ورودی بزرگتر و با طراحی جذابتر
- سالن ورزشی و استخر شنا در محوطه ساختمان هتل
- داشتن فاصله کم تا مراکز خرید و جاذبههای گرانقیمت
- سرو صبحانه، اینترنت در اتاق و انواع سرویس بهداشتی مجهز
امکانات و خدمات در هتل های 4 ستاره
تنوع امکانات و ارائه خدمات در هتلهای چهار ستاره بیشتر بوده که یکی از مهمترین آنها مدیریت تخصصی و دربان است. این هتلها دارای سطح بسیار خوبی بوده که در رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره به عنوان متوسط به بالا، شناخته میشوند.
- وجود خدمات نظافت و خانهداری عالی
- غذاهای متنوع و تجهیزات عالی رستورانها
- سرویسدهی به اتاقها به صورت دوبار در روز
- چشماندازه زیبا با فضای سبز و فضاهای عمومی
- وجود تختهای بزرگ، تشک راحت و پتوی اضافی
- وجود سیستم روشنایی هوشمند در اتاقها و حمام
- پذیرش کارآمد و سریع با کارکنان دارای یونیفرمهای خاص
- برخورداری از اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبلمان زیبا و مناسب
هتل های 5 ستاره در رتبه بندی هتل ها
هتلهای پنج ستاره چه در ایران و چه در کل جهان، لوکسترین و بهترین هتلها هستند. این هتلها، در رتبهبندی هتل ها بر اساس ستاره، از بالاترین سطح کیفی، برخوردار هستند. تعداد 100 اتاق با اندازه بسیار بزرگ، لابی زیبا و با تزئینات هنری، وجود نگهبان و سرویس 24 ساعته، امکانات رفاهی، سالن ورزشی، استخر، تختهای تزئین شده بزرگ مطابق با استانداردهای جهانی و … در این هتلها، ارائه میشوند. البته امکانات و خدمات زیر نیز در هتلهای پنج ستاره وجود دارند:
- سرویس حمام مدرن
- سرویس حمل و نقل
- امکانات جذاب رستوران
- مغازه و فروشگاههای متنوع
- سالن آمفیتئاتر و اتاق کنفرانس
- وجود مواد غذایی در یخچال در داخل اتاقها
نکات مهم در دسته بندی هتل ها بر اساس ستاره
در واقع این اصول، از طرف مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری معرفی شده و مهمترین نکته جلب رضایت مشتری و برآوردهساختن سطح توقع مسافران با سلایق متفاوت میباشد. در زمینه استاندارد رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره، قوانین بین المللی وجود دارد، در ایران و در کشورهای منطقه، بسیاری از موازین مربوط به ارائه خدمات و امکانات رعایت میشود. البته در ایران ممکن است طی آییننامههای مختلف در مورد این دستهبندیها، تغییرات جزییای وجود داشته باشد و لی به هر حال نمیتواند از حدود و استانداردهای بینالمللی خارج شود. اگر در بهترین هتلهای ایران به ویژه در هتلهای لوکس مشهد، اقامت داشتهاید؛ این نکات مورد نظر قرار گرفتهاند.
سخنی با مهمانان هتل ها
مطالب لازم در مورد درجهبندی هتلها بر اساس ستاره در این مقاله، به اطلاع شما سفردوستان رسید. هر چند باید گفت که بین هتلهایی با تعداد ستارههای مشابه ممکن است تفاوتهایی برای جذب میهمانان و گردشگران در بازار رقابتی وجود داشته باشد. البته این امری کاملا طبیعی بوده ولی کلیات استاندارد اتاق و انواع آنها، امکانات، خدمات و … می بایست یکسان باشند. اگر شما عزیزان نیز در رتبه بندی هتل ها بر اساس ستاره، اطلاعات و نظر خاصی دارید، خوشحال میشویم ما را از حسن نظراتتان بهرهمند سازید.