کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

جزیره هنگام قشم سفری به دنیای رنگ ها

جزیره هنگام قشم، جزیره ای کوچک و دیدنی در 2 کیلومتری جزیره قشم و دریای خلیج فارس قرار دارد.در این جزیره ی بومی و سنتی، خبری از خودرو و خیابان نیست؛ مردم مهمان نواز جزیره، سفری به یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. جزیره هنگام از زیباترین جاهای دیدنی قشم است که دیدن آن به تمام مسافران توصیه می گردد. برای آشنایی بیشتر با این جزیره، با ما همراه باشید.

آدرس جزیره هنگامجاده ساحل جنوبی قشم
فاصله از قشمحدودا 53/7 کیلومتر
فاصله از درگهانحدودا 60 کیلومتر
بهترین زمان بازدید از جزیرهپاییز تا اواسط اردیبهشت، از ساعت 7 صبح تا 5 عصر
تفریحاتساحل هنگام، ساحل نقره ای، ساحل خنیزی
حیوانات موجود در جزیرهجبیر، خاردم مصری، لاک پشت پوزه عقابی
جزیره هنگام قشم

جزیره هنگام قشم کجاست؟

این جزیره ی بومی با آبادی های کوچک، فقط 2 کیلومتر تا قشم و یکی از دهستان های این شهرستان به مرکزیت روستای ماشی(هنگام جدید) است. این جزیره به شکل یک مخروط ناقص به چشم می آید که دارای ارتفاعات آهکی است و بلندترین نقطه آن “کوه ناکس” با 106 متر ارتفاع است. فاصله ی جزیره هنگام تا بندر عباس حدود 43 مایل دریایی یا 79کیلومتر و فاصله جزیره هنگام تا شهر قشم 29 مایل دریایی یا 53 کیلومتر می باشد. (مشاهده جزیره روی نقشه)

دسترسی به جزیره هنگام قشم

برای رسیدن به جزیره هنگام، ابتدا باید به جزیره قشم بروید و سپس خود را به اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز برسانید. فرودگاه قشم تا اسکله کندالو 10کیلومتر و شهر قشم تا اسکله کندالو 50 کیلومتر فاصله دارد. در این اسکله ها باید بلیط تهیه نمایید و سوار قایق شده تا پس از حدود هفت تا ده دقیقه به جزیره هنگام برسید.

ساعت حرکت قایق از قشم به هنگام در این دو اسکله از ساعت هشت صبح تا غروب آفتاب به جابه جایی مسافران می پردازند. برای رسیدن به اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز در قشم نیز سوار تاکسی ها شوید یا با ماشین شخصی به آنجا بروید. هزینه رفتن به جزیره هنگام با قایق برای هر نفر 120.000 تومان می باشد که در صورت رفتن به اسکله شیب دراز با تاکسی می بایست هر نفر 30 الی 60 هزار تومان پرداخت کند.

دو مسیر دسترسی به اسکله کندالو در شهر قشم وجود دارد؛ جاده ساحلی جنوبی که در امتداد ساحل با مناظری از دریا شما را به اسکله می رساند و اتوبان قشم-درگهان که از وسط شهر و پس از عبور از فرودگاه قشم به اسکله منتهی می شود. راه ساده تر رفتن به جزیره هنگام، شرکت و ثبت نام در تورهای جزیره به همراه لیدر و راهنما می باشد که تجربه ای متفاوت برای شما رقم خواهد زد.

سوغات جزیره هنگام

خرید یادگاری، بخش مهمی از هر سفر به شمار می رود که شما می توانید با خرید سوغاتی هایی مانند زیورآلات درست شده از صدف، ستاره های دریایی، موجودات تاکسیدرمی شده دریایی و انواع ادویه جات و روغن محلی به ویژه روغن کوسه، خاطرات جالبی از سفر به هنگام را با خود همراه داشته باشید.

حیات وحش جزیره هنگام

این جزیره ی محصور در آب، زیستگاه مهم و ارزشمندی برای جانورانی است که برخی از آنها از گونه های کمیاب و نادر طبیعت به شمار می روند. در ادامه با برخی از این جانوران آشنا خواهید شد.

  • جبیر

جبیر یک نوع آهوی بومی شبه قاره هند و ایران است که بیشتر در مناطق بیابانی و گرم دیده می شود. جبیر شباهت زیادی به آهو و غزال گواتردار ایرانی دارد اما کوچک تر است و بدن ظریف تر و لاغرتری دارد؛ برخلاف آهو که فقط جنس نر آن دارای شاخ می باشد؛ هردو جنس نر و ماده جبیر، شاخ دارند وگوش ها و دم آنها نیز معمولاً از آهو بلندتر است.

  • خاردم مصری

خاردم نوعی خزنده از خانواده سوسمار است که اندازه جنس نرآن به 76 سانتی متر می رسد. گوشت این خزنده در گذشته، منبع تغذیه اعراب بادیه نشین بود اما در حال حاضر به ندرت از گوشت آن تغذیه می شود ولی از پوست این خزنده، چرم تهیه می گردد؛ چرمی که از نظر اعراب، مرغوب ترین چرم می باشد. جزیره هنگام از معدود زیستگاه های این جانور به شمار می رود. 

  • لاک پشت پوزه عقابی

یکی از جانداران ارزشمند و از نمونه های کمیاب و در حال انقراض لاک پشت ها به حساب می آید که در جزیره هنگام زندگی می کنند. این لاک پشت ها یکی از چهار لاک پشت دریایی است که در خلیج فارس دیده شده و یکی از دو گونه لاک پشت دریایی به حساب می آیند که در سواحل ایران تخم گذاری می کنند. وزن این لاک پشت حدود 80 کیلوگرم می باشد و طول آن به یک متر می رسد.

این گونه خاص لاک پشت ها هر سال در اسفند ماه برای تخم گذاری به ساحل هنگام می آیند و تخم گذاری آنها تا اردیبهشت ماه به طول می انجامد.

  • دلفین های جزیره هنگام

یکی از پر طرفدارترین جاذبه های جزیره هنگام به شمار می روند. دلفین ها در اواسط فصل پاییز به نزدیکی جزیره هنگام می رسند تا در آب های گرم خلیج فارس تولید مثل کنند. آنها تا اواسط اردیبهشت ماه در همین منطقه ساکن هستند و سپس به سمت دریای عمان و اقیانوس می روند.

تاکنون13گونه از دلفین ها در آب های ایران از جمله خلیج فارس و دریای عمان دیده شده که البته دلفین های جزیره هنگام از گونه ی دلفین بینی بطری به شمار می روند. بیشترگردشگران از قشم به سمت جزیره هنگام سوار قایق می شوند تا پس از چند دقیقه انتظار، دلفین ها را به صورت طبیعی و در سطح آب ببینند. محلی ها اعتقاد دارند که برای دیدن دلفین ها باید صبح زود به دریا رفت.

تفریحات جزیره هنگام قشم

  • ساحل هنگام

تماشای خلیج همیشه فارس در ساحل هنگام یکی از بهترین تفریحاتی است که می توان در این جزیره انجام داد. طول نوار ساحلی هنگام، 50 کیلومتر است و در هر قدم تصویری متفاوت از دریا را به شما نمایش خواهد داد. هنگام طبیعتی بکر و دست نخورده است که شکوهی بی نظیر را برای شما به نمایش می گذارد.

  • ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای در کنار صخره هایش ،یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های گردشگری این جزیره به شمار می رود. ساحلی که گردشگران مسافت زیادی را طی می کنند تا دقایقی کوتاه را در ساحل نقره ای هنگام بگذرانند و از دیدن شن های درخشان آن لذت ببرند.

ساحل نقره ای جزیره هنگام قشم

در نظر داشته باشید که از ورود گردشگران به ساحل نقره ای هنگام جهت محافظت از آن، ممانعت به عمل می آید. اگر با تورهای گردشگری مستقر در جزیره به هنگام بیایید؛ امکان بازدید از ساحل نقره ای هنگام، سوار بر قایق را خواهید داشت.

  • ساحل کله خماسی

اینجا مکانی مناسب برای افراد علاقه مند به ماجراجویی و تفریحات هیجان انگیز است. در این ساحل صخره ای می توانید از بالای صخره ها به داخل آب بپرید و همراه با خیار ماهی ها چند دقیقه شنا کنید و عروس دریایی ها را از نزدیک تماشا کنید.

  • ساحل خنیزی

ساحل جزیره هنگام در زمان های خاصی از سال، در شب چهره ای جادویی به خود می گیرد و آب آن به رنگ آبی درخشان در می آید. این پدیده طبیعی ناشی از فیتوپلانکتون های دریایی است و در سواحل مالدیو، کالیفرنیا و برخی نقاط دنیا نیز رخ می دهد.

فیتوپلانکتون های دریایی موجودات بسیار ریزی هستند که زمانی که در شرایط نا آرام قرار بگیرند، از خود نور ساطع می کنند و سبب می شوند که موج ها و ماسه های ساحل نیز به شکلی درخشنده به چشم بیاید.

  • خاک سرخ هنگام

کوه ها و خاک های قرمز رنگ جزیره با نام “گلک” شناخته می شوند که در صنایع بسیاری کاربرد دارد. نوعی غذای محلی نیز به نام “سوراغ” از این خاک تهیه می کنند که شهرت خاصی دارد.

  • ماهی های آکواریومی جزیره هنگام

این بخش در حوالی جزیره هنگام قرار دارد و خانه ماهی های رنگارنگ، آزاد و رها است. در این آب شفاف، شما می توانید سایر جانداران دریایی را نیز به خوبی مشاهده کنید. برای این کار کافی است کمی غذا برای ماهی ها در آب ریخته تا به سطح آب بیایند. باید این نکته را در نظر بگیرید که به دلیل قرار داشتن آکواریوم در فضای باز و با توجه به گرمای هوای هنگام، بهترین زمان بازدید از این آکواریوم در فصل پاییز و زمستان و در ساعات اولیه صبح می باشد.

ماهی های آکواریومی جزیره هنگام قشم
  • بازار هنگام

یک بازار زیبای محلی ساخته شده از مصالح بومی و محلی که در جای جای آن ، رنگ و بوی سنت های کهن جزیره دیده می شود. در این بازار ضمن خرید صنایع دستی، می توانید غذاهای محلی را نیز مزه و تست کنید.

  • دهکده کوچک ماهیگیری

این دهکده با میز و صندلی های ساده، مشرف به ساحل اصلی جزیره و مکانی مناسب برای صرف غذاهای تازه دریایی است. برای رسیدن به این دهکده از روستای شیب دراز سوار قایق شوید و از مسیر دریایی به آنجا بروید.

  • سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل جزیره هنگام، سنگ هایی وجود دارند که شبیه انسان هستند و همین امر باعث شده تا داستان هایی در مورد آنها شکل بگیرد.

سنگ مادر دختر جزیره هنگام قشم
  • کشتی به گل نشسته پرتغالی ها

بقایای ناچیزی از کشتی پرتغالی ها در اطراف جزیره به چشم میخورد که تبدیل به مکانی برای تماشای ماهی های آکواریومی جزیره و عکاسی شده است.

  • غواصی در جزیره هنگام

غواصی یکی از تفریحات محبوب و پرطرفدار دریایی است که شما می توانید در جزیره و در مدت زمان کمتر از یک ساعت به طور کامل این آموزش ها را ببینید. با غواصی در عمق 5الی8 متری آب می توانید انواع ماهی ها و صدف ها را مشاهده کنید. هزینه غواصی برای هر 20 دقیقه 280.000 تومان می باشد.

  • اقامت در جزیره هنگام

اگر قصد شب مانی در جزیره هنگام را دارید؛ بهتراست بدانید که در این جزیره هیچ نوع هتل یا مهمانسرایی وجود ندارد و تنها گزینه اقامتی، اجاره خانه های محلی در جزیره می باشد. بیشترگ ردشگران اقامت یک روزه به این جزیره را انتخاب می کنند و عصر همان روز به قشم بازمی گردند.

ذکر این نکته ضروری است که هنگام سفر به جزیره حتما پول نقد همراه داشته باشید زیرا به ندرت در جزیره شاهد دستگاه کارت خوان خواهید بود.    

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام از دید گردشگران، اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت می باشد.

هزینه سفر به جزیره هنگام

همانطور که می دانید هزینه سفر به جزیره هنگام به نوع حمل و نقل بستگی دارد. به طور مثال اگر شما با هواپیما از تهران به بندرعباس و تهران به قشم سفر کنید می بایست 2.100.000 تومان پرداخت کنید و همچنین اگر به دنبال بلیط قطار برای تهران به بندرعباس می باشید، باید حدود 300 تا 600 هزار تومان بسته به نوع و کیفیت قطار بپردازید.

بهترین ساعت برای رفتن به جزیره هنگام

  1. بهترین ساعت برای دیدن دلفین ها از 7صبح تا 5 عصر در اوایل فصل پاییز تا اواخر اردیبهشت می باشد.
  2. بهترین ساعت برای خرید سوغاتی از مردم بومی آن منطقه از 7 صبح تا 11 ظهر می باشد به این دلیل که ساعت 12 ظهر هوا بشدت گرم می باشد.
  3. بهترین زمان برای دیدن ساحل خلیج فارس 7شب تا 5 صبح می باشد به این دلیل که شبهای ساحل زیبایی درخشش آب و ماسه ها را دو چندان می کند.

بهترین مکان هایی که به جزیره نزدیک هستند، می توان به جنگل حرا قشم، هتل های قشم مانند هتل آرتا قشم، هتل آوینا قشم، هتل فولتون قشم و هتل آراکتا قشم اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین پارک های تهران: معروف ترین پارک های تهران کدام اند؟

دوشنبه 29 آبان 1402
با وجود اینکه تهران همواره به عنوان یک شهر پرجمعیت، پر سروصدا و پرترافیک شناخته می‌شود، اما این نباید مانع […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس