دربند تهران دهکده ای در شمال تهران

محله‌های قدیمی تهران، به چهار فصل بودن معروفند و به‌دلیل کوهستانی بودن به دور آلودگی‌ها و هیاهوی شهر تهران هستند. محله قدیمی دربند تهران که در شمیران تهران واقع است یک مسیر کوه‌پیمایی و پیاده روی فوق‌العاده را برای افراد فراهم کرده است. دربند تهران امروزه به یک نماد تبدیل شده است! این منطقه نمادی از رستوران‌های سنتی، غذاهای خیابانی، غرفه‌های لواشک و مسیر پلکانی زیبا آن در کنار یکدیگر است. چیزی که دربند را متمایز می‌کند، آبشارها و دره‌هایی است که در ارتفاعات آن وجود دارد. علاوه‌بر این جاذبه‌های طبیعی، لذت سورتمه سواری و تله سیژ بر فراز کوه‌های بلند آن تجربه‌ای است که از یاد شما نخواهد رفت.

نمایی از آبشار دربند

دربند تهران کجاست؟

دربند تهران در شمالی‌ترین بخش پایتخت در نزدیکی کوه‌های رشته کوه البرز قرار دارد. این بخش در منطقه شمیران تهران و در نزدیکی کاخ سعدآباد قرار گرفته و از نظر موقعیت مکانی بسیار بکر است. جالب است بدانید که حدود ۲۰۰ سال قبل این مکان دهکده‌ای برای ییلاق بسیاری از افراد مشهور مانند شاهان و شاهزاده‌ها بود و اینک مملوء از فروشگاه‌های متنوع برای گشت و گذار است.

چگونه به دربند تهران برویم؟

برای رفتن به منطقه کوهستانی دربند چه با ماشین شخصی چه با اتوبوس و تاکسی، لازم است به منطقه شمیران و میدان تجریش بروید. سپس از راه خیابان فناخسرو به سمت خیابان دربند بروید. در انتهای این خیابان می‌بایست پیاده شوید و ادامه راه را پیاده روید.

دسترسی به دربند تهران با مترو

برای دسترسی به دربند تهران با مترو نیز می‌توانید از نزدیک ترین مترو به دربند که ایستگاه تجریش در خط یک است، استفاده کنید. پس از خروج از مترو می‌توانید با ون‌ها و تاکسی‌ها خود را به این منطقه برسانید.

آدرس دربند تهران

تهران، میدان تجریش، خیابان فناخسرو، میدان دربند.

تفریحات دربند تهران

حال و هوای باصفا دربند باعث شده که در این مکان بتوان ساعت‌ها بدون خستگی به تفریح‌های زیر پرداخت:

عکاسی

هنرمندان خوب می‌دانند که در این مکان با طبیعتی بکر می‌توان بهترین قاب‌ها را ثبت کرد. فروشگاه‌های دارای ترشک‌های متنوع، رستوران‌ها، دره، کوه، آبشار، تخت‌های سنتی روی آب، همه و همه این مناظر می‌توانند سوژه‌های عکاسی ایده‌آلی برای عکاسان باشند. علاوه‌بر این منظره‌های جالب دربند هرکسی را برای گرفتن سلفی‌ به‌وجد می‌آورد‌‌.

کوهنوردی در دربند

کوهنوردی

ممکن است بسیاری از افراد کوهنوردی را فعالیتی روتین بدانند؛ ولی کوهنوردی در دربند تهران به‌دلیل فضای سبز، آبشارها، طنین آب و هوای خنک حتی در تابستان‌های گرم هم خسته‌کننده نیست‌. نقطه عطف این کوهنوردی زمانی است که در ارتفاع طبیعت، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، آبشار و رفت و آمد مردم را تماشا می‌کنید. اگر مسیر کوهنوردی برایتان طولانی به‌نظر می‌رسد، می‌توانید اوایل مسیر را با تله سیژ بروید و از زیبایی‌های آبشار دو قلو و روستای پس قلعه نیز لذت ببرید. در ارتفاعات این کوه‌ها پناهگاه شیرپلا وجود دارد که یک محیط ایده‌آل برای ازبین بردن خستگی کوهنوردی است.

شکم گردی

شاید برایتان جالب باشد بسیاری از افراد به قصد شکم‌گردی و تفریح وارد دربند می‌شوند‌‌. در دربند علاوه‌بر رستوران‌ها، ایستگاه‌های غذاهای خیابانی با سرو انواع غذاهای ایرانی وجود دارد. بسیاری از این رستوران‌ها دارای تخت‌هایی سنتی در محیط بیرون هستند و می‌توانید لذیذترین کباب‌ها را در کنار طبیعت دربند نوش جان کنید‌. اما قسمت مورد علاقه بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان فروشگاه‌هایی است که انواع ترشک، لواشک و قره قوروت را به نمایش می‌گذارند و هوس خوردن آن‌ها را به دلتان راه می‌دهند. زیبایی این رستوران‌ها با نورپردازی زیبای آن‌ها در شب جلوه‌ای حیرت‌انگیز ایجاد می‌کند.

شکم گردی در دربند

پیاده روی

آب و هوای دربند لذت یک پیاده‌روی و گشت و گذار متفاوت را برای افراد فراهم می‌کند. جالب است بدانید که شیب‌دار بودن این پیاده‌روی باعث می‌شود که میزان کالری سوزی بیشتری داشته باشید و برای افراد دارای اضافه وزن مفید واقع شود. در دربند هیچ چیز مانند پیاده روی نمی‌تواند شما را از نزدیک با زیبایی‌ها و غرفه‌های دلچسب آن آشنا کند.

تله سیژ

این تفریح یک فرصت عالی برای تماشای طبیعت حیرت‌انگیز دربند تهران است‌. تفاوت تله‌ سیژ با تله کابین در این است که کابینی برای صندلی‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید همزمان از طبیعت و هوای خنک دربند لذت ببرید! یک امتیاز برای این تفریح این است که ساعت کاری آن از ۶ تا ۲۳ شب ادامه دارد و لذت تماشای دربند با تلالو نور چراغ‌های رنگی در شب را برای شما به همراه می‌آورد. طول مسیر این تله سیژ حدود ۶۰۰ متر است که از ابتدای دربند شروع شده و تا قله‌ی کو‌ه‌های آن ادامه دارد. قیمت بلیط تله سیژ در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بیشتر از روزهای عادی است.

سورتمه

اگر طرفدار هیجان هستید و مایلید که این مسیر رویایی را به‌طور سریع در مقابل چشمانتان مرور کنید، سورتمه دربند یا سورتمه گلابدره بهترین مکان برای شماست. این سورتمه حدود 1200 متر طول دارد و طولانی‌ترین سورتمه کشور محسوب می‌شود. مسیرهای پیچ در پیچ این سورتمه آدرنالین شما را بالا می‌برد و شما را به وجد می‌آورد. جالب است بدانید در سراسر مسیر این سورتمه حفاظ‌هایی فلزی برای ایمنی افراد قرار گرفته است. قیمت بلیط سورتمه دربند 80000 تومان در سال 1402 برای هر نفر است.

تله سیژ دربند

بهترین زمان گشت و گذار در دربند تهران

زیبایی‌های دربند تهران، منحصر به فصل خاصی نیست و در هر فصل حال و هوای خودش را دارد. جذاب‌ترین و حیرت‌انگیزترین تصاویر زمانی در روزهای بهار با نم نم باران از این مکان شکار می‌شوند. گشت و گذار در دربند تهران در زمستان و تماشای مناظر برفی و میل کردن آش، لبو، باقالی و… که از غذاهای خیابانی پرطرفدار دربند هستند، یکی از تجربه‌های خاطره‌انگیزی است که از یاد شما نخواهد رفت. انتخاب با شماست که تمایل دارید دربند را با چه لباسی بر تن مشاهده کنید؟

فرق دربند و درکه

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که درکه همان دربند است در حالی که این دو مکان با یکدیگر متفاوت هستند. درکه مکان پلکانی در شمال غرب تهران است که بسیاری از افراد به قصد کوه‌پیمایی وارد آن می‌شوند‌. حال و هوای درکه شبیه به دربند است و در سراسر آن رستوران‌های سنتی، غذاهای خیابانی و قهوه‌خانه‌ها به چشم می‌خورد. البته تنوع این فروشگاه‌ها در دربند بسیار بیشتر است و خبری از مسیر پلکانی نیست. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند شب‌ها به این مکان‌ها بیایند و از نورپردازی زیبای این مکان‌ها در سکوت و آرامش شب تسلی یابند.

نمایی زیبا از رستوران های دربند

جاهای دیدنی دربند تهران

قسمتی از زیبایی‌های دربند مربوط به طبیعت بکر و منحصربه‌فرد آن و قسمتی به‌ دست بشر ساخته شده‌اند. تصور کنید در کنار آبشارهای پرآب و تخته سنگ‌هایی که در مسیر آن‌ها قرار گفته‌اند، تخت‌هایی وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها استراحت کرد و به طنین زیبای آب گوش فرا داد. علاوه‌بر این کوه‌هایی که در دل درختان تنومند دربند واقع‌اند، لذت یک کوه‌نوردی و پیاده روی دوچندان می‌کنند. در دربند، در بند آلودگی هوا و صدای تهران نیستید و تنها صدایی که می‌شنوید صدای آواز پرندگان و جریان آب است.

آبشار دوقلو

آبشار دو قلو دربند تهران از ذوب شدن برف‌های کوه‌های البرز به‌وجود آمده و آب آن در همه فصول به‌شدت سرد است‌. وجه تسمیه این آبشار به‌دلیل دوشاخه شدن آن هنگام سرازیر شدن از کوه‌ها اشاره دارد. این آبشار از فراز ۲۷۰۰ متری سطح دریا به پایین سرازیر می‌شود، یکی‌ از مکان‌های نزدیک پناهگاه شیرپلا است. جالب است بدانید که بسیاری از قدیمی‌های این محله این آبشار را با نام آبشار شیرپلا می‌شناسند‌. لذت کوه‌نوردی در دربند وقتی کامل می‌شود که با رسیدن به ارتفاع منظره‌ای بی نظیر از جاری شدن آب آبشار دو شاخه را نظاره‌گر شوید.

آبشار دوقلو دربند تهران

دره اوسون

بی‌شک دره اوسون جایی است که شما رویایی‌ترین مناظر طبیعی را در لا به‌ لای صخره‌های سنگی آن خواهید دید‌. این دره مابین تله‌ کابین روستای پس قلعه و شیرپلا قرار گرفته است. رسیدن به ایستگاه ۵ توچال از این مکان کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد‌. هرچند که مسیر این دره نسبتاً پرفراز و نشیب است، ولی پس از آن دیدن آبشار زیبای اوسون، دره ارس و اسپیدکمر خستگی مسیر را از تن شما بیرون می‌کند‌.

امامزاده ابراهیم

اگر در دربند هوس کردید که در یک امامزاده زیارت کرده و استراحت کنید، بهترین مکان برای شما امامزاده ابراهیم است. این امامزاده در روستای پس قلعه در میان درختان تنومند دربند آرمیده است. فضای معنوی این مکان در کنار طبیعت بکر باعث شده که بسیاری از افراد تفریح و پیکنیک خود را در نزدیکی این مکان روبراه کنند. در نزدیکی این امامزاده آرامگاه چند تن از شهدای گمنام نیز وجود دارد.

آبشار سوتک

به قعر دره اوسون آبشارهای کوچکی می‌ریزد که معروف‌ترین آن‌ها آبشار سوتک دربند تهران است. دهستان پس قلعه در فاصله کمی از این آبشار قرار گرفته و حدود ۳ کیلومتر با میدان اصلی دربند (میدان سربند) فاصله دارد. فضای سبز اطراف این آبشار محیط مناسبی را برای استراحت و گذراندن اوقات خوش برای افراد به وجود آورده است. در نزدیکی این آبشار هتل اوسون وجود دارد که مکان مناسبی برای اقامت در دل طبیعت دربند به‌حساب می‌آید.

آبشار سوتک دربند تهران

مکان های دیدنی نزدیک به دربند تهران

بعید است که از گشت و گذار در دربند سیر شوید؛ ولی اگر قصد داشته باشید از این منطقه خارج شوید، می‌توانید به دیگر مکان‌های تفریحی نزدیک آن بروید و تفریح خود را کامل کنید. از جمله این مکان‌های تفریحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امامزاده صالح تجریش: این امامزاده محل دفن فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در 4.8 کیلومتری دربند قرار دارد و به 15 دقیقه زمان نیاز دارید تا با خودرو به این مکان برسید.

بازار تجریش: بازار سنتی تجریش در جوار استان مقدس امامزاده صالح قرار دارد و شما پس از زیارت و گشت و گذار می‌توانید به خرید از این بازار بپردازید از نمای سنتی آن لذت ببرید.

کاخ سعد آباد: این کاخ با مشاهده دو دوره حکومت قاجار و پهلوی، چندین موزه را در قلب خود جای داده است. اگر به مشاهده این آثار علاقه‌مند هستید، با طی کردن مسیری 21 دقیقه‌ای می‌توانید خود را به کاخ سعدآباد تهران برسانید. فاصله دربند تا این کاخ 3.9 کیلومتر است.

پارک گلابدره تهران: در 2.8 کیلومتری دربند تهران بوستان زیبای گلابدره قرار دارد که مکانی عالی برای سورتمه سواری در تهران محسوب می‌شود. برای رفتن به این منطقه با خودرو به 7 دقیقه زمان نیاز دارید.

باغ ملک: فضای قدیمی و سرسبز دیگری که در نزدیکی دربند قرار دارد، باغ ملک است. قدمت این باغ به دوران قاجار باز می‌گردد و عمارت 8 ستونه آن نمای بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد. فاصله 1.7 کیلومتری دربند تا باغ ملک را می‌توانید در مدت زمان 5 دقیقه طی کنید.

هتل های نزدیک دربند تهران

نام هتلفاصله هتل تا دربند تهرانآدرس هتل
هتل ویستریا تهران3.34 کیلومتر (8 دقیقه با خودرو)تهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند، نبش خیابان احمدی زمانی، پلاک ۱
هتل الماس زعفرانیه تهران2.63 کیلومتر (7 دقیقه با خودرو)خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان فیروزکوه شرقی، خیابان روشن یکم، دهکده نشاط ولیعصر (عج)
هتل پارک وی تهران5.440 کیلومتر (11 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان ولیعصر، قبل از چهارراه پارک وی، خیابان استقلال، پلاک ۷، مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش
هتل پارسیان استقلال تهران5.35 کیلومتر (13 دقیقه با خودرو)تهران، تقاطع بزرگراه شهيد چمران و خیابان ولی عصر، چهارراه پارک وی
هتل آپارتمان سپهر تهران 4.32 کیلومتر (12 دقیقه با خودرو)تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فیاضی، چهارراه حسابی، کوچه سالور، پلاک ۱۱
هتل آپارتمان بانی تهران7.24 کیلومتر (12 دقیقه با خودرو)تهران، بلوار نلسون ماندلا (جردن)، خیابان گلگشت، پلاک ۱۲

چطور به دربند برویم؟

برای رفتن به منطقه کوهستانی دربند چه با ماشین شخصی چه با اتوبوس و تاکسی، لازم است به منطقه شمیران و به سمت میدان تجریش بروید. سپس از راه خیابان فناخسرو به سمت خیابان دربند بروید. در اینجا پیاده شوید و بقیه راه را پیاده روید.

بهترین رستوران‌های دربند کدامند؟

رستوران لوکس رست، کوهسار، کوهپایه، بهشت دربند، کوهستان، قهوه خانه میری، رستوران باغ ایرانی، رستوران باغ بهشت و ده‌ها ایستگاه غذای خیابانی لذیذ.

بهترین زمان دیدن دربند چه زمانی است؟

دربند در همه فصول سال زیباست. به‌دلیل کوهستانی بودن این منطقه پاییز و زمستان بسیار سردی دارد و مکان خوبی برای دیدن بهترین مناظر برفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روستای کیگا بهشتی در دل کوهستان

شنبه 15 آبان 1400
در منطقه امام زاده داوود، روستایی قرار دارد به نام کیگا مسیر جاده اش در موازات رودخانه سولقان است. روستای […]
روستای کیگا تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس