خانه داروغه مشهد

یکی از مهمترین مکان های تاریخی شهر مشهد که مسافران برای تماشای آن قبل از سفر به مشهد، بهتر است در بازید از این مکان برنامه ریزی نمایند، خانه داروغه مشهد می باشد. اگر علاقمند به تاریخ و فرهنگ ایرانی می باشید، گشت و گذار در خانه داروغه حس و حال خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. در وبلاگ گردشگری های هتل با مقاله راهنمای خانه تاریخی داروغه مشهد همراهمان باشید تا اطلاعاتی درباره این خانه داروغه قبل از سفر به مشهد کسب نمایید.با ما همراه باشید.

خانه داروغه مشهد
هتل مشهد

قدمت و معماری خانه داروغه مشهد

اولین رئیس نظمیه مشهد به نام یوسف خان هراتی در دوره پس از مشروطه، دستور به ساخت این خانه را داد و جزو یکی از معروف ترین خانه های دوره قاجار نام گرفت. این خانه تاریخی با وسعت هزار متر با ایده از معماری روسی ساخته شد. در بخش های مختلف این خانه از جمله کاشی کاری های هفت رنگ  موجود در آن همچنین پله های دو طرفه به کار برده و فرشته ها و شیرهای بالدار نمونه ای از ایده های معماری روسی در ساخت این بنا به شمار می آید.

اولین حمام شخصی مشهد، در خانه داروغه شکل گرفت، قبل از ساخت این بنا مردم از حمام های عمومی استفاده می کردند و با ساخت حمام اختصاصی و شومینه در این خانه کم کم پیدایش حمام اختصاصی در برخی از منازل در این شهر ساخته شد.

یکی دیگر از معماری های جالب به کار رفته در این خانه را می توان به دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین در خانه داروغه اشاره کرد. طراحی این بخش به طوری بوده که ساکنین از انرژی های طبیعی باد و خورشید و آب برای نیاز های اساسی خود استفاده می کردند.

سفر به مشهد و بازدید از خانه داروغه مشهد

استفاده از پنجره های دوجداره و بخاری برقی آن هم در دوره قاجار جزو عجایب معماری در بخش زمستان نشین  خانه داروغه در آن دوره به شمار می آید. همچنین مطبخ به کار رفته در این خانه و دیگر وسایل گرماساز در زیر زمین موجب فراهم آوردن گرما در فصل زمستان برای ساکنین بوده است.

حوض زیبای به کار رفته در این بنا همچنین اتاق های بادگیر بخش از معماری تابستان نشین ای خانه داروغه به شمار می آید که زیبایی دوچندانی را به این بنا بخشیده است. بخش غلام رو، سرداب، دو طبق نانوایی و بخش نشیمن از دیگر معماری این خانه به شمار می آید.

خانه تاریخی داروغه مشهد

کاربرد خانه داروغه

خانه داروغه با هدف برگزاری مراسمات رسمی ساخته شد، و در این خانه پذیرایی های رسمی بین بزرگان برقرار می شد. اما بعد از گذشت چند دهه از ساخت این خانه، هیئت های مذهبی شهر یزد این خانه را خریداری نمودند. اما در حال حاضر شهرداری مشهد با هدف تماشای عموم از این خانه باستانی در مشهد، این اثر تاریخی را خریداری و در سال 1391 مورد بازسازی قرار گرفته است.

امروزه علاقه مندان به بازدید از خانه های تاریخی مشهد می توانند در سفر به مشهد پس از زیارت حرم مطهر امام رضا از بازید خانه تاریخی مشهد بی بهره نمانند. در ادامه راهنمای خانه تاریخی داروغه مشهد با معرفی موقعیت این خانه که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا و خیابان نواب صفوی واقع شده و همه روزه به غیر از ایام تعطیل میزبان مسافران و همشهریان علاقه مند به آثار تاریخی می باشد.

جاذبه های گردشگری مشهد، خانه داروغه مشهد

با رزرو هتل های نزدیک حرم همچون رزرو هتل درویشی ، رزرو هتل الماس 2 و .. می توانید در مدت زمان اندکی به حرم امام رضا مشرف و از این خانه تاریخی نیز دیدن نمایید. های هتل با معرفی هتل های مشهد و امکان رزرو آنلاین هتل مشهد اقامتی به یادماندنی را برای شما مسافران عزیز مهیا می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

همه چیز درباره روم سرویس هتل ها

یکشنبه 7 شهریور 1400
“روم سرویس” کلمه ای است که در هنگام رزرو هتل با آن مواجه می شویم. در این مقاله درباره روم […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس