زیبا ترین و قدیمی ترین کلیسا ها در ایران

در کشور ایران به سبب وجود مسیحیان، کلیساهای بسیاری ساخته شده اند. این کلیسا ها در بین مردم مسیحی به عنوان یک مکان مقدس از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است. کلیسا ها نیز در روزهای نزدیک به سال جدید و یا جشن ها و اعیاد مخصوص این مردم بسیار شلوغ است. همچنین برخی از کلیسا های ایران نیز در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده اند. در این مقاله قصد داریم با وبلاگ گردشگری های هتل بهترین و زیبا ترین کلیساهای ایران را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید:

کلیسا ها

قره کلیسا

کلیسای تادئوس مقدس نام دیگر قره کلیسا می باشد و اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت به شمار می رود. در این کلیسا آرامگاه شخصی به نام تادئوس می باشد که توسط پادشاه ارمنی کشته شده است. قره نیز در زبان ترکی به معنای سیاه است و نام این کلیسا نیز برگرفته از سنگ های سیاه بنای آن هستند. یکی از مهم ترین و زیبا ترین کلیسا های ارامنه، قره کلیسا می باشد که قدمت آن به سال های اوایل مسیحیت بر می گردد. بنای این کلیسا به دلیل جنگ، حمله مغولان و بیساری از حوادث دیگر آسیب دیده است و چندیدن بار مورد بازسازی قرار گرفته است. این کلیسا در روستایی به نام قره کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران واقع شده است.

قره کلیسا در لیست کلیسا ها ی  ایران

کلیسای سن استپانوس

دومین کلیسای موجود در ایران که به عنوان مکان مقدس ارامنه ایران استفاده می شود، کلیسای سن استپانوس می باشد. کلیسای استفانوس نام دیگر این کلیسا می باشد. این کلیسا در قرن نهم میلادی در مکانی بسیار زیبا قرار گرفته است که درختان بسیاری آن را محاصره کرده اند. نام این کلیسا زیبا برگرفته از سنت استپانوس، اولین شهید مسیحیت است. بنای این کلیسا  به دلیل گذشت زمان بسیار متروکه شده است. از این رو به نام خارابا کلیسا هم نیز شهرت دارد.

کلیسای سن استپانوس - کلیسا ها

در این کلیسا قسمت های مختلفی مانند نمازخانه، برج ناقوس، اجاق دانیال و… قرار گرفته است. در سال هایی که این کلیسا مورد بازسازی قرار گرفته است  بقایای استخوان حواریون و قدیسان مسیح در میان دو طاق موجود در کلیسا پیدا شده است که افرادی مانند اسقف اعظم و خلیفه ارامنه تهران آن را به جسد یحیی ین ذکریا نسبت داده اند.

کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس)

کلیسای زور زور یکی دیگر از کلیسا های موجود در ایران است که درمنطقه ای حساس قرار گرفته است. از این رو باید برای ورود نیز با نیرو های حفاظنی موجود درآن هماهنگ شد. این کلیسا در 20 کیلومتری ماکو و در روستایی به نام بارون در کنار سدی با همین نام قرار گرفته است. این کلیسا دارای قدمتی مشخص نیست اما تاریخ بنای آن به سال های 1315 تا 1342 بر می گردد. این کلیسا توسط سقف اعظم قره کلیسا بنا شده و در ابتدا از آن به عنوان مدرسه تعلیمات دینی، فرهنگی و ادبی استفاده می شده است.

کلیسای زور زور (کلیسای مریم مقدس) - کلیسا ها

کلیسای وانک

در زمان حکومت شاه عباس دوم در استان اصفهان کلیسایی به نام کلیسای وانک بنا شده است. این کلیسا در سال 1655 میلادی توسط تعدادی از مهاجران ارمنی که شاه عباس آن ها را در کنار خود به جلفای اصفهان آورده بود، ساخته شده است. این کلیسا نیز دارای بنایی بسیار زیبا و حیرت انگیز دارد که با رنگ روغن نقاشی شده و نمایش دهنده داستان تولد تا عروج مسیح می باشد. از جمله دیدنی های این کلیسا در این روز ها همین نقاشی ها می باشند که در بین گردشگران نیز بسیار محبوب واقع شده اند. همچنین این کلیسا قسمت های مختلفی مانند چاپخانه، موزه، کتابخانه را در خود جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شهر ارومیه ، بهشتی در غرب کشور

سه‌شنبه 30 دی 1399
ارومیه یکی از شهر های قدیمی ایران و مرکز استان آذربایجان غربی می باشد که با قدمتی 3 هزار ساله در […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس