غذاهای سنتی ایران کدام اند؟

هر گوشه از ایران زیبا پر از غذاهای خوشمزه است که با گردشگری ایرانی ، تاریخ ، سنت ، سلیقه و هنر آمیخته شده و عطر و طعم هایی دلپذیری را به ارمغان آورده است. در حین گردشگری دور ایران ، مطمئناً انواع مختلفی از طعم های آشپزی را تجربه خواهید کرد. از غذا های سنتی خورشتی گرفته تا کباب های شیرین و سوپ های دلپذیر ، هر منطقه ایران دارای غذای محلی مخصوصی به خود است. در این مقاله به طور کلی 7 غذا سنتی و پرطرفدار ایران را معرفی خواهیم کرد.

 1-آش رشته-از محبوب ترین غذاهای سنتی ایران

غذا سنتی ایران آش رشته

آش رشته یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی است که از حبوبات ، رشته و سبزی تهیه شده است. این غذا خوشمزه همراه با کشک ، سیر سرخ شده (یا رنده شده) و نعناع خشک سرو می شود.

آش نوعی سوپ غلیظ است که در ایران انواع مختلفی دارد. آش رشته یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی است که از حبوبات ،رشته و سبزی تهیه شده است. این غذا در برخی از مناسبت های ویژه ایرانی مانند رمضان ، سیزده بدر و روز اول نوروز پذیرایی می شود. به دلیل گرم بودن طبع این غذا، خوردن آن در زمستان نیز انتخاب مناسبی محسوب می شود.

2-قورمه سبزی

قورمه سبزی
قورمه سبزی از سری غذاهای ایرانی قدیمی است که ترکیبی از سبزیجات معط گوشت گوساله و لوبیا و لیمو امانی است

 

3-ته چین

غذا سنتی ایران ته چین
تهچین ترکیبی از مرغ و پلو و گوشت مرغ و زعفران و زرشک است.

ایران پر از غذاهای خوشمزه و دلپذیر است که یکی از این غذاهای خوشمزه و معطر ته چین نام دارد.

ته چین یکی از غذاهای سنتی ایران است که برای مهمانی ها و مجالس مهم تهیه می شود. ته چین را می توان با مرغ ، گوشت ، بادمجان و اسفناج تهیه کرد ، اما در اصل با مرغ تهیه می شود. این غذا با کمی تفاوت شبیه به زرشک پلو است.

4-قیمه

غذا سنتی ایران قیمه
قیمه از سی غذاهای محبوب است که ترکیبی از لپه و گوشت ورب و لیمو امانی است.

قیمه یک خورش فارسی است که با گوشت قرمز و نخود خرد شده تهیه می شود و همراه با برنج و سیب زمینی سرخ شده سرو می شود. قیمه یکی از خورش های خوشمزه ایران است که به خورش لپه نیز معروف است. این غذا سنتی معمولا به عنوان غذا اصلی در مراسم مذهبی استفاده می شود. برخی افراد از بادمجان سرخ شده در قیمه که قیمه بادمجان نامیده می شود، استفاده می کنند.

5-باقالی پلو

غذا سنتی ایران باقلی پلو
باقالی پاو از سری غذاهای محبوب است که ترکیبی از پلو و سبزیجات مطعر و زعفران است

باقلی پلو ترکیبی خوشمزه از برنج ، باقلی و شوید است که آن را با زعفران و دارچین طعم دار می کنند. این غذا معمولاً همراه با مرغ سرو می شود. در آشپزی ایرانی وقتی برنج را با بعضی از ترکیبات مانند لوبیا سبز ، هویج ، باقلی ، گوشت و غیره مخلوط می کنند ، آن را “پلو” می گویند. باقلی پلو یکی از بهترین غذاهای ایرانی است که در مراسم های مختلف سرو می شود. این نوع برنج را با گوشت چرخ کرده یا گوشت سفید مانند مرغ سرخ شده سرو می کنند. برای اینکه طعم دلپذیری به باقلی پلو بدهید ، می توانید آن را با زعفران و دارچین طعم دار کنید. بهار بهترین زمان برای خوردن باقلی پلو است زیرا بهار فصل رویش باقلی می باشد.

6-زرشک پلو

غذا سنتی ایران زرشک پلو
زرشک پلو با مرغ ترکیبی از برنج و پلو و مرغ سرخ شده و زرشک فراوان به همراه سس مرغ میباشد

زرشک پلو یکی از غذا های‌خوشمزه سنتی ایران است که در مراسمات و مناسبت های ایرانی با طراحی رنگارنگ سرو می شود. همچنین یکی از غذا های قدیمی و سنتی ایران است که با مرغ سرخ شده سرو می شود.

7-خورش فسنجان

غذا سنتی ایران خورش فسنجان
فسنجان ترکیبی از رب انار و گردو و مرغ می‌باشد.

یکی دیگر از غذاهایی که در این مقاله می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم ، خورش فسنجان است.

 خورش فسنجان یکی از اصلی ترین و خوشمزه ترین خورش های ایرانی است. اصالت این غذا شهر گیلان است. این خورش را با برنج سرو کرده و می توان آن را با گوشت یا مرغ طبخ کرد. خورش فسنجان را می توان در چندین طعم مانند ترش ، شیرین و ترش شیرین تهیه نمود.

در همه جای ایران می توانید انواع غذاهای محلی و منطقه ای را پیدا کنید. برخی از این غذاها در ایران بسیار مشهور می باشد و معمولا در تمام شهرها می توانید پیدا کنید. اگر قصد رزرو هتل و اقامت در مشهد را نیز دارید می توانید این غذاها را در رستوران هتل سفارش دهید .

در صورتی که در یکی از هتل های آلتون یا پرستاره اقامت دارید، می توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی را در رستوران هتل تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین هتل های ایران؛ از کیش تا تهران

دوشنبه 26 تیر 1402
برخلاف تصور برخی از افراد که در این باورند که افراد خیلی کمی در زمان سفر به دنبال اقامت در […]
بهترین هتل های ایران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس