بقعه جوانمرد قصاب ، قدیمی ترین جاذبه تهران

بقعه جوانمرد قصاب مزار شخصیتی نیمه افسانه ای به نام ابوالعباس قصاب آملی است و در نزدیکی شهر تهران در شهرستان ری قرار دارد. این بقعه از قدیمی ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می رود. این مقبره مقابل ایستگاه مترو جوانمرد قصاب واقع شده و به این منظور دسترسی به آن بسیار آسان است. در ادامه بیشتر به شناخت این شخصیت تاریخی می پردازیم.

بقعه جوانمرد قصاب تهران

جوانمرد قصاب

ابوالعباس قصاب آملی شخصیتی تقریبا افسانه ای مانند آرش کمانگیر و رستم دستان است. برخی او را یکی از 17 کمر بسته امیرالمومنین (ع) می دانستند؛ زیرا معتقد بودند او فرزند عامر بصری از ملازمان محمد حنیفه بوده است.

عده ای دیگر او را قصابی می دانند که چاقو های خود را نزد حضرت علی (ع) برده تا آن ها را برایش تیز کنند. امام علی به او تکه فولادی می دهند و از او می خواهند هر وقت که نیاز به تیز کردن چاقو هایش داشت از آن فولاد استفاده کند. در داستان ها ذکر شده است حضرت علی بعد از جدا کردن در خیبر سه حلقه از آن را به جوانمرد قصاب داده است تا آنها را به چاقویش وصل کند. جوانمرد قصاب آن حلقه ها را نشانه حقیقت، عدالت و طریقت می دانسته.

درباره بقعه

این مکان برای بیشتر افراد ساکن تهران و شهر ری آشنا است. هنگام ورود به شهر ری، محله جوانمرد قصاب اولین محله ای است که وارد آن خواهید شد. این محله از قدیمی ترین محله های شهر ری به شمار می رود. این بقعه نزدیک ایستگاه مترو جوان مرد قصاب واقع شده و اکثر ساکنین شهر تهران و ری این نام به گوششان خورده است.

بازسازی بقعه توسط میراث فرهنگی

این مکان تا قبل از سال 1330 زیارتگاه با شکوهی بوده و مردم احترام زیادی برای آن قائل بوده اند. احترام مردم به این بقعه به اندازه ای زیاد بود که صبح خود را با زیارت این بارگاه شروع می کردند. اما متاسفانه با گذشت زمان در اواخر دهه های 50 و 60 این زیارتگاه به دست فراموشی سپرده شد و به مرور زمان فرسوده و تخریب شد. بعد از ساخت مترو در این منطقه، سازمان میراث فرهنگی مشغول بازسازی این بقعه شد و یک حیاط به این بارگاه اضافه کرد. این اثر ملی در سال 1377 با شماره 2002 به ثبت ملی رسید.

بقعه جوانمرد قصاب تهران

دسترسی به بقعه جوانمرد قصاب

بقعه جوانمرد قصاب در جنوب شرقی شهر تهران واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. این محله از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به بزرگراه آوینی، از غرب به بزرگراه رجایی و از شرق به بزرگراه فدائیان اسلام منتهی می شود. علاوه بر خطوط بسیار اتوبوس که به مقصد این بقعه حرکت می کنند، ایستگاه مترو جوانمرد قصاب نیز در مقابل این مقبره قرار دارد.

هتل های نزدیک بقعه

در حالی که دسترسی به این بقعه بسیار آسان است ولی به دلیل قرار گیری آن در جنوب تهران فاصله نسبتا زیادی با اکثر هتل ها دارد. در لیست زیر به هتل هایی که کمترین فاصله را با این بقعه دارند ذکر کرده ایم.

  • هتل سیب تهران: فاصله 8.9 کیلومتری
  • هتل پرشیا 2: فاصله 9.2 کیلومتری
  • هتل اخوت تهران: فاصله 10 کیلومتری
  • هتل مهر تهران: فاصله 10.2 کیلومتری
  • هتل فارس تهران: فاصله 10.5 کیلومتری
  • هتل آرمان تهران : فاصله 10.8 کیلومتری
  • و…

این هتل ها جزو هتل های خوب و قیمت مناسب در نزدیکی بقعه جوانمرد قصاب است که می توانید از طریق وبسایت رزرواسیون های هتل اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چگونه یک سفر کامل یک روزه به مشهد داشته باشیم؟

دوشنبه 29 آبان 1402
اگر قصد سفر به مشهد دارید؛ ولی زمان کافی ندارید یا بیرون بودن از خانه برایتان حوصله سر بر است، […]
چگونه یک سفر کامل یک روزه به مشهد داشته باشیم؟

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس