جاهای دیدنی نیشابور، شهر فیروزه‌ای ایران

شهر نیشابور، یکی از شهر های مهم گردشگری در ایران است؛ که در خراسان رضوی و در 115 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌توان آرامگاه خیام نیشابوری، عطار، دهکده چوبی، باغ قدمگاه، آبشار گرینه و باغ سرنی را نام برد. این شهر تاریخی به نام شهر فیروزه‌ای ایران نیز معروف است. نیشابور که روزگاری پایتخت فرهنگی ایران بوده است، آثار دیدنی زیادی دارد که اغلب افراد را شیفته خود می‌کند. بزرگانی مانند عطار و خیام را پرورش داده و معادن معروفی دارد. اگر قصد سفر به نیشابور را دارید؛ با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی نیشابور، بیش‌تر آشنا شوید.

آرامگاه خیام نیشابوری

آرامگاه خیام در باغی به وسعت 20هزار متر مربع بنا شده است. در این باغ درختان کاج بلند، بنای مقبره و آبنماهای سنگی چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازند. هوشنگ سیحون یکی از معماران توانمند ایرانی است که با طراحی بی‌نظیرش توانسته است هنر معماری مدرن و کهن ایران را در این باغ به نمایش بگذارد و مقبره خیام را بنا کرده است.

مقبره خیام، با استفاده از اصول ریاضی و مثلثات خیامی بنا شده است و حدود 18 متر ازتفاع دارد. این بنای تاریخی در ابتدا در صحن امامزاده محروق در نیم فرسخی نیشابور و در محله‌ای به نام شادیاخ ساخته شده است.

آرامگاه خیام نیشابوری -جاهای دیدنی نیشابور
  • آدرس آرامگاه خیام نیشابوری: جنوب شرقی شهر نیشابور، انتهای خیابان خیام

دهکده چوبی نیشابور

یکی از بی‌نظیرترین سازه‌های چوبی در ایران دهکده چوبی نیشابور است که هنر معماری ایرانی و خلاقیت را به خوبی به نمایش گذاشته است. در کنار این کلبه چوبی طبیعتی بکر و سرسبز قرار دارد که می‌توانید یک روز را به دور از شلوغی شهر و همراه با آرامش را سپری کرده و خاطره‌ای خوش و بیادماندنی در کنار خانواده خود رقم بزنید.

این دهکده چوبی در میان انواع گل ها و درختانی مانند سرو یا اوشن و سپیدار قرار گرفته است و باعث شده است منطقه‌ای سرسبز و با طراوت به وجود بیاید. این دهکده چوبی به همت مهندس حمید مجتهدی ساخته شده است. از مهم‌ترین امکانات این منطقه نیز می‌توان به فروشگاه، نانوایی، موزه، کتابخانه، فضای سبز و مسجد چوبی اشاره کرد.

دهکده چوبی نیشابور
  • آدرس دهکده چوبی نیشابور : 15 کیلومتری نیشابور، روستای محمد آباد

باغ قدمگاه نیشابور

در 24 کیلومتری شهر نیشابور باغی کهن وجود دارد که در زمان های شاه عباس صفوی ساخته شده است. این باغ که امروزه به عنوان یکی از مکان های سیاحتی در نیشابور به شمار می‌رود، در زمان پهلوی به شدت دچار آسیب دیدگی شده است، اما اکنون پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران ازنقاط مختلف کشور می‌باشد.

این باغ در دامنه کوه بینالود در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. در این باغ درختان توت، گردو و کاج وجود دارند و دو قنات به سمت باغ روانه می‌شود که فضایی زیبا را ایجاد کرده‌اند. نام باغ قدمگاه، برگرفته از سنگی سیاه است که در آن دو رد پا وجود دارد و آن زمان این رد پا را به امام رضا (ع) نسبت داده‌اند. به همین دلیل مسافران زیادی برای زیارت به این نقطه از نیشابور سفر می کنند.

باغ قدمگاه نیشابور
  • آدرس باغ قدمگاه نیشابور: 24 کیلومتری شرق نیشابور

آبشار گرینه نیشابور

در 40 کیلومتری شهر نیشابور آبشاری وجود دارد به نام آبشار گرینه که در دره ای زیبا و سرسبز باغرود قرار گرفته است. این آبشار بی‌نظیر به دلیل زیبایی، در بین پنج آبشار زیبای خراسان رضوی قرار دارد. آبشار گرینه هم اکنون بر روی یک تپه واقع شده است. در طول تاریخ هم از محل اصلی خودش به محل جدیدی تغییر مکان داده است. نام آن نیز برگرفته از روستایی است که در 6 کیلومتری آن قرار گرفته است. شما می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در کنار آبشار که دارای یک قله زیبا به نام قوچ گرد و حوضچه‌ای زیبا در بخش انتهایی آبشار است؛ از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روستای گرینه نیز لذت ببرید.

آبشار گرینه نیشابور - جاهای دیدنی نیشابور
  • آدرس آبشار گرینه نیشابور: خراسان رضوی، 40 کیلومتری شمال شرقی نیشابور

غار سر نی نیشابور

از جاذبه های گردشگری دیگری که در این شهرستان مشاهده می شود، می‌توان به غار سر نی اشاره کرد. این غار سالهاست که در بین مردم شناخته شده و گردشگران زیادی از آن بازدید کرده‌اند. افرادی که برای دیدن این جاذبه گردشگری به این غار سفر می‌کنند تنها می‌توانند تا قسمتی از آن را مشاهده کنند. چرا که در این غار حوضچه‌ای آبی قرار دارد که اجازه ورود به آن را نمی دهد. این غار با توجه به نظر تیم کارشناسی که به اعماق آن نفوذ کردند بزرگترین غار آبی خراسان شناخته شده است.

غار سرنی نیشابور
  • آدرس غار سرنی نیشابور: خراسان رضوی، شمال غربی نیشابور، روستای درخت جوز، غار سرنی

آرامگاه عطار نیشابور

آرامگاه عطار نیشابوری در 1/5 کیلومتری شهر نیشابور قرار گرفته است. عطار یکی از نویسندگان و شعرای قرن ششم هجری بود. او پس از مرگ پدرش به شغل عطاری که حرفه وی بود ورود کرد و در آواخر عمر دچار تحول روحی شد و به عرفان روی آورد. آرامگاه او از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی نیشابور است که هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آرامگاه عطار در دوره تیموری و توسط امیرعلی شیرنوایی بنا شد. این بنا دارای 4 در ورودی، 8 ضلع و گنبد کاشی‌کاری شده است. آرامگاه عطار به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی نیشابور شناخته می‌شود.

عطار نیشابوری
  • آدرس آرامگاه عطار نیشابور: استان خراسان رضوی، نیشابور، انتهای غربی خیابان عرفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روستای بند ارومیه، تفرجگاهی دیدنی در این شهر زیبا

دوشنبه 24 شهریور 1399
یکی از مناطقی که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و همواره به عنوان یک مکان […]
بند

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس