کاخ عالی قاپو اصفهان و قدمتی طولانی

همه ما اسم نصف جهان را شنیده ایم. شهری که به هنر دستان مردمان ایرانی شهرت دارد و هر گوشه از این شهر پیشینه طویل کشورمان را به رخ می کشد. در این مقاله به سراغ یکی از جاذبه های گدرشگری این شهر رفته ایم، کاخ عالی قاپو اصفهان که یکی از بنا های تاریخی معروف شهر اصفهان می باشد. برای مطالعه بیشتر درباره این بنا زیبا تا آخر این پست همراه ما باشید .

کاخ عالی قاپو اصفهان

درباره عالی قاپو بیشتر بدانید…

کاخ عالی قاپو اصفهان یکی از بنا های قدیمی و اثری به جا مانده از دوران صفویان می باشد کاخ یا عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته است. در گذشته این کاخ را با نام های دیگری مانند “قصر دولتخانه” و “دولتخانه مبارکه نقش جهان ” می شناختند. مساحت این کاخ به 1800 متر مربع می رسد و 6 طبقه دارد.

ماجرای سردر بلند کاخ

کلمه عالی قاپو از دو بخش عالی و قاپو تشکیل شده است، که به زبان ترکی به معنای سردر بلند می باشد. اما ماجرا این سر در بلند از ورودی عمارت می آید دروازه ورودی این عمارت راه ورود به تمام بنا های سلطنتی در میدان نقش جهان می باشد. عظمت و زیبایی این دروازه به دلیل نشان دادن عظمت و شکوه حکومت شاه عباس اول بوده است.

سر در بلند کاخ عالی قاپو

کاربری عمارت عالی قاپو

در زمان حکومت شاه عباس اول پایتخت ایران در اصفهان بر قرار بوده و جلسات مهم استقبال از میهمانان خاص و خارجی در این باغ صورت می گرفته است. همچنین بالکن معروف این عمارت جایگاهی برای استراحتگاه شاه عباس و نزدیکان ایشان بوده و تماشا بازی چوگان و اسب سواری از تفریحات خاص در این عمارت به شمار می رفته.

جایگاه ویژه عمارت عالی قاپو

کاخ عالی قاپو اصفهان در دوران حکومت صفویان جایگاه بسیار ویژه ای داشته است و مردم عادی و رعیت نمی توانستن پا به این کاخ بگذارند و مردم شهر اصفهان در میدان نقش جهان به تماشای این بنا زیبا می پرداختند.

معماری کاخ کاخ عالی قاپو

این کاخ 6 طبقه داشته و ارتفاع آن به 48 متر می رسد. این کاخ بلند ترین ساختمان در دوران صفویان بوده است . در طراحی داخلی این کاخ از هنر های ظریف ایرانی نظیر مینیاتور، گچبری و نقاشی استفاده شده است. در طراحی خارجی این بنا شما نظاره گر چوب کاری، کاشی هفت رنگ و …. خواهید بود.

کاخ عالی قاپو اصفهان

اصفهان یکی از یبا ترین شهر های ایران می باشد و هرساله میزبان توریست های بسیار ایرانی و خارجی زیادی می باشد. شما عزیزان می توانید با رزرو هتل در اصفهان به بازدید این جاذبه های گردشگری و پر قدمت بروید و برای خود خانوادتان خاطراتی زیبا را به یادگار بگذارید. تیم پشتیبانی های هتل در تمامی ساعات شبانه روز آماده کمک رسانی به شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شهر تبریز، پایتخت تاریخی ایران

دوشنبه 29 آبان 1402
یکی از شهر هایی که عنوان پایتخت تاریخی ایران را از آن خود کرده است شهر تبریز می باشد. این […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس