زیبایی ها و عجایب کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان یکی از شناخته شده ترین جاهای دیدنی اصفهان است. کاخ چهلستون اصفهان با مساحتی بالغ بر 67000 متر مربع، مربوط به دوران شاه عباس اول است. بنای این کاخ در دوران شاه عباس دوم تکمیل شد. در وسط این کاخ عمارتی زیبا و بزرگ ساخته شد. در عمارت مرکزی تغییرات کلی داده شده از جمله افزوده شدن تالار آیینه، تالار بیست ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های اطراف سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار که با آینه کاری، نقاشی و کاشی کاری تزئین شده‌اند.

تالار مرکزی این کاخ شامل نقاشی‌هایی است که بیانگر وقایع مختلف تاریخی است و یکی از شاهکار‌های هنری آن دوره محسوب می‌شود. این تالار به مهمانان خارجی و شخصیت‌های کشور‌های دیگر اختصاص داده شده بود.

تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان

تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان

همان‌طور که اشاره کردیم، تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان مربوط به زمان شاه عباس اول، معروف به عباس کبیر است. در آن دوره اصفهان به عنوان پایتخت ایران شناخته شده بود و پروژه‌های زیادی در این شهر تاریخی ساخته شد. از جمله پروژه‌های تارخی آن زمان می‌توان به احداث چهارباغ و باغ‌های ایرانی دوست‌داشتنی در اطراف آن اشاره کرد. چهلستون یکی از مهم‌ترین این باغ‌ها بوده و در اصل مسیر ارتباطی بین چهار باغ و میدان نقش جهان بوده است. در زمان شاه عباس کبیر، عمارتی در مرکز این باغ ساخته شد و به عنوان محلی برای پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی در نظر گرفته شد.

در اواسط قرن هفدهم با روی کار آمدن شاه عباس دوم، این عمارت ساده بزرگ‌تر شد و تالار‌هایی از جمله تالار ۱۸ ستونی، تالار آینه به بنای اصلی اضافه شد. عمارت جدید با آینه‌کاری، مینیاتور و کاشی‌کاری تزیین شد و بابرکت‌ترین بنای جهان لقب گرفت. در جلوی عمارت استخری ساخته شده که زیبایی کاخ را دو چندان می‌کرد. در سال 1347 این کاخ تکمیل و با حضور مهمانان خارجی و داخلی و شاه افتتاح شد. همچنین گفته شده که بخشی از این عمارت در اثر آتش سوزی ویران شده است.

معماری کاخ چهلستون اصفهان

معماری کاخ چهلستون اصفهان ترکیبی از معماری چینی، ایرانی و فرانسوی است. هنگام دیدن این کاخ ابتدا با ایوانی بزرگ به طول ۳۸ متر و عرض ۱۷ متر روبرو می‌شوید. این ایوان در ضلع شرقی ساخته شده و شامل ۱۸ ستون چوبی به ارتفاع ۱۴ متر است.

علاوه بر این، چهار شیر سنگی حکاکی شده که در چهلستون میانی هستند، در واقع فواره‌هایی است که آب را از داخل حوض مرمری به چهار ستون بیرون می‌ریزند. سقف چوبی این کاخ با نقاشی و آینه کاری تزیین شده است. مهم‌ترین قسمت کاخ چهلستون تالار اصلی آن است که علاوه بر تزیینات گل و حیوانی که روی دیوار‌ها کار شده است، حدود هفتاد نقاشی دیواری با تکنیک‌های مختلف هم دیده می‌شود. دیوارنگاره‌های اولیه این کاخ نشان‌دهنده ویژگی‌های مکتب اصفهان است و به دوران شاه عباس دوم بر می‌گردد.

هزینه و زمان پیشنهاد بازدید

شما در ورودی کاخ چهلستون اصفهان می‌توانید، بلیط برای بازدید از این مجموعه تاریخی را تهیه کنید که قیمت آن برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است. همچنین جهت بازدید از این کاخ می‌توانید همه روزه به جز ایام شهادت و تعطیلات رسمی از ساعت ۹:۳۰ صبح الی ۱۵:۴۵ بعد از ظهر اقدام کنید. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان تاریخی 1 الی 2 ساعت است.

کاخ چهل ستون اصفهان چند ستون دارد؟

ایوان جلوی کاخ ۲۰ ستون دارد و انعکاس ستون‌ها در آب استخر جلویی پدیده زیبایی را نشان می‌دهد. گفته می‌شود که به دلیل وجود ستون‌های زیاد این کاخ، به آن چهل ستون می‌گویند.

نحوه دسترسی به کاخ چهلستون

آدرس کاخ چهلستون اصفهان در میدان امام حسین، خیابان استانداری است. کاخ چهلستون به راحتی در دسترس است. شما می‌توانید از وسایل حمل ونقل زیر جهت بازدید از این بنای تاریخی استفاده کنید:

مسیر دسترسی با خودروی شخصی

از اتوبان ذوب آهن به سمت میدان آزادی بروید. از میدان آزادی به سمت خیابان چهارباغ عباسی حرکت کنید. در خیابان چهارباغ عباسی، بعد از میدان لاله، کاخ چهلستون در سمت چپ شما قرار خواهد داشت.

مسیر دسترسی با مترو

برای رسیدن به کاخ چهلستون با استفاده از مترو، باید در ایستگاه میدان امام حسین خیابان چهار باغ از مترو پیاده شوید. از ایستگاه مترو خارج شده و به سمت خیابان چهار باغ عباسی بروید. در خیابان چهار باغ عباسی، به سمت شرق (سمت میدان لاله) حرکت کنید. بعد از حدود 10 دقیقه پیاده‌روی، کاخ چهلستون در سمت چپ شما قرار خواهد داشت.

مسیر دسترسی با اتوبوس

سوار اتوبوس‌های خط میدان امام حسین (ع) تا میدان لاله شده و در ایستگاه شهرداری (خیابان گلدسته) پیاده شوید. از آن‌جا به سمت خیابان استانداری بروید و بعد از حدود 5 دقیقه پیاده‌روی، کاخ چهلستون را در سمت چپ خود خواهید دید.


View Larger Map

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان برای بازدید از کاخ فصل بهار مخصوصا اردیبهشت ماه است. همچنین عصر‌های پاییز هم به دلیل خنکی هوا این کاخ جزو مقاصد گردشگری پرطرف‌دار به شمار می‌آید. به علاوه، چهلستون شب‌ها با نورپردازی خاص، جلوه‌ای زیبا به نمایش می‌گذارد.

مکان و جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ چهلستون

یکی از ویژگی‌های مثبت جاذبه‌های گردشگری اصفهان نزدیکی آن‌ها به یکدیگر است. کاخ چهلستون در منطقه‌ای قرار دارد که تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اصفهان در نزدیکی‌اش قرار دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف چهلستون می‌توان به میدان نقش جهان اصفهان، سی و سه پل اصفهان و کاخ هشت بهشت اصفهان اشاره کرد. با چند دقیقه پیاده روی می‌توانید از این جاذبه‌های گردشگری بازدید کنید.

تاریخچه کاخ چهلستون اصفهان

هتل‌ های نزدیک کاخ چهل ستون اصفهان

با توجه به اینکه اصفهان یکی از پرجاذبه‌ترین شهر‌های گردشگری ایران است. سالانه هزاران نفر برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر از خارج و داخل به اصفهان سفر می‌کنند. در اطراف کاخ چهلستون هتل و اقامتگاه‌هایی جهت سکونت گردشگران ایجاد شده است. از جمله:

رستوران‌ های نزدیک کاخ چهلستون

در اطراف کاخ چهلستون رستوران، فست فود و کافه‌های زیادی جهت ارائه خدمت به گردشگران قرار دارد. از جمله رستوران‌های اطراف کاخ چهلستون می‌توان به رستوران مطبخ (با فاصله 1.4 کیلومتر)، فست فود درنا (با فاصله 1.5 کیلومتر)، رستوران جارچی باشی (با فاصله 1.5 کیلومتر)، رستوران شهرزاد (با فاصله 1.9 کیلومتر) و رستوران سنتی باستانی (با فاصله 1.9 کیلومتر) اشاره کرد و همچنین رستوران چهلستون (هتل عباسی) از محبوب‌ترین رستوران‌های اطراف کاخ چهلستون می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آبشار مارگون شیراز + آدرس و زمان بازدید

سه‌شنبه 22 اسفند 1402
آبشارمارگون یکی از بلندترین چشمه ایران و از بهترین جاهای دیدنی شیراز است که با عرض ۱۰۰ و ارتفاع ۷۰ متر، […]
آبشار ماگون شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس