در خیابان چهارباغ اصفهان چه بناهایی قرار دارد؟

خیابان چهارباغ اصفهان از جمله اصلی‌ترین خیابان‌ها و گذرگاه‌های این شهر به حساب می‌آید که ارزش تاریخی دارد. این خیابان جاذبه های تاریخی بسیاری را همانند میدان نقش جهان، سی و سه پل، کاخ چهل‌ستون و… را در خود گنجانده است. در تمامی فصول، این خیابان رنگ‌وبوی متفاوتی داشته و گزینه ایده‌آلی برای عکاسی محسوب می‌شود. شما در خیابان چهارباغ اصفهان، به پاساژها و مراکز خرید همانند مرکز خرید کوثر، مرکز خرید عالی قاپو نیز دسترسی دارید. همچنین بهترین هتل‌های موجود در سطح اصفهان در محدوده این خیابان قرار دارند.

آدرس خیابان چهارباغ اصفهان 

اصفهان، نقش جهان، خیابان شیخ بهایی، خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ کجاست؟

خیابان چهارباغ از جمله زیباترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های اصفهان بوده که به سه ‌قسمت خیابان چهارباغ بالا، عباسی و پایین تقسیم گردیده است. آغاز چهارباغ عباسی از سی و سه پل اصفهان بوده و به طرف شمال شهر ادامه پیدا می‌کند. آغاز چهارباغ بالا نیز از سی و سه پل بوده و به طرف جنوب شهر تا دروازه شیراز امتداد پیدا می‌کند. در اصل، سی و سه پل نقش اساسی در اتصال خیابان اصلی چهارباغ بالا به چهارباغ عباسی دارد. زمانی که چهارباغ عباسی را به طرف شمال شهر ادامه دهید، به چهارباغ پایین خواهید رسید.

خیابان چهارباغ اصفهان

دسترسی به خیابان چهارباغ اصفهان

برای اینکه به چهارباغ عباسی دسترسی پیدا کنید، می‌‌توانید از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید و این راه‌، مناسب‌ترین روش محسوب می‌شود. محل قرارگیری ایستگاه مترو میدان امام حسین در ابتدای این خیابان از طرف شمال است. از دیگر ایستگاه‌های مترو موجود می‌توان به ایستگاه‌های مترو شریعتی، سی‌وسه پل، مترو شهدا و مترو انقلاب اشاره کرد. شما جهت دسترسی به این خیابان می‌‌توانید از ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین نیر استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید با خودرو شخصی به این خیابان بروید، حتماً ساعات شلوغی و ترافیک منطقه را مدنظر قرار دهید. به صورت کلی، راه‌های دسترسی شامل موارد زیر می‌‌شود:

  • اگر قصد استفاده از مترو اصفهان را دارید، ایستگاه میدان امام حسین مکان پیاده شدن شما خواهد بود و در همین میدان، شما ابتدای خیابان چهارباغ عباسی را مشاهده خواهید کرد.
  • شما می‌توانید از اتوبوس‌های درون شهری همچون اتوبوس‌های ایستگاه انقلاب یا میدان شهرداری نیز استفاده نمایید. هریک از آن‌ها در یک طرف خیابان واقع شده‌اند.
  • در شرایطی که به کمک خودرو شخصی به طرف چهارباغ عباسی حرکت می‌کنید، امکان پارک خودرو در پارکینگ‌های عمومی آن محدوده نیز وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از خیابان چهارباغ اصفهان

در تمامی فصول، خیابان خیابان چهارباغ جلوه‌های زیبا و رنگ‌وبوی خاصی داشته و در فصل بهار، امکان قدم زدن در این مسیر زیبا برای شما وجود دارد. شما می‌توانید روی نیمکت‌های آن بنشینید و از فضای موجود لذت ببرید. همچنین در فصل پاییز شاهد خلق منظره‌ای بی‌نظیر در خیابان چهارباغ هستیم که گزینه مناسبی برای عکاسی محسوب می‌شود. در این فصل، برگ‌های درختان زردپوش بوده و مسیری طولانی به رنگ‌های زرد و نارنجی دیده می‌شود.

تاریخچه خیابان چهارباغ اصفهان

خیابان چهار باغ عباسی در اصل به دوران صفویه و شاه عباس اول تعلق دارد. در محدوده این خیابان، باغ‌های بسیاری دیده می‌شود که امروزه فقط باغ‌های هشت بهشت و چهل‌ستون وجود دارند و دیگر باغ‌ها از میان رفته‌اند. در دوران گذشته، افراد مختلف اصفهان این باغ‌‌ها را تحت مالکیت خود قرار دادند؛ البته مردم عادی نیز می‌توانستند از آن استفاده کنند. در گذشته پرورش میوه‌های بسیاری همچون انگور، توت و… در این باغ‌ها انجام می‌گرفت.

تاریخچه خیابان چهارباغ اصفهان

معماری خیابان چهارباغ اصفهان

در دوران قبل از اسلام و بعد از آن، افراد همیشه چهار را عددی مهم و اثرگذار در ساخت آثار هنری و معماری می‌دانستند. از جمله تاثیرات به کارگیری عدد چهار در معماری ایرانی می‌توان به شکل‌گیری چهارباغ اشاره کرد. این باغ، به کمک معابر متفاوت به چهار قسمت تقسیم شده و به این صورت، چهارباغ شکل گرفته است. خیابان چهارباغ به این شکل ساخته شده که ساخت باغ در یک خیابان اصلی انجام گرفته شده و معابر فرعی کمک می‌کنند که این باغ به چهار قسمت تقسیم گردد.

پیاده روی در خیابان چهارباغ اصفهان

خیابان چهارباغ اصفهان تنها اشاره به یک خیابان نداشته که اتومبیل‌ها از آن گذر می‌کنند، بلکه مکانی ویژه محسوب می‌شود که شما می‌توانید اوقات فراغت خود را در اینجا سپری کنید و در فضای باصفای آن، به پیاده‌روی مشغول شوید. قدم‌ زدن در این خیابان لذت‌بخش بوده و شما در طول این مسیر می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار پیاده‌روی با آثار تاریخی و دیگر جاذبه ها آشنا شوید و هم رستوران‌گردی کنید‌.

جاهای دیدنی خیابان چهارباغ اصفهان

در چهارباغ اصفهان، جاذبه های دیدنی بسیاری تجمع پیدا کرده‌اند و شما با پیاده‌روی در این خیابان می‌‌توانید به تمامی آن‌ها دسترسی پیدا کنید. در این خیابان، درختان طویل زیادی دیده می‌شود که همچون طاقی سبز رنگ دیده می‌شوند. امکان بازدید از این خیابان و جاذبه های بی‌نظیرش در ۲۴ ساعت شبانه‌روز وجود دارد. از جمله بهترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در خیابان چهارباغ می‌‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

عمارت و پارک هشت بهشت

در محدوده خیابان چهارباغ، پارک زیبا و دیدنی تحت عنوان چهارباغ به چشم می‌خورد که در هر زمان به آن سر بزنید، با شلوغی جمعیت مواجه خواهید شد. البته هرچقدر هم تراکم جمعیت بالا باشد، باز هم جای برای شما پیدا می‌شود. این پارک به قدری وسیع بوده که متوجه ازدحام جمعیت درون آن نخواهید شد. درون این پارک، عمارتی با همین اسم دیده می‌شود که طول عمر آن به نزدیک چهارصد سال می‌رسد. محل قرارگیری کاخ هشت بهشت، در شروع خیابان چهارباغ اصفهان بوده و با دروازه دولت فاصله اندکی دارد.

ساخت این کاخ در بالای یک سکو انجام گرفته که هشت ضلع دارد. اگر نگاهی به درون این کاخ بیندازید، با طراحی‌ها، کاشی‌کاری‌ها و دیوارهای نقاشی شده زیبایی مواجه خواهید شد.

آدرس: خیابان باغ گلدسته

سی و سه پل

سی و سه پل، اشاره به پلی زیبا داشته که می‌توان آن را نماد اصلی اصفهان دانست. در زمان شاه عباس اول، شاهد آغاز خیابان چهارباغ اصفهان از سی و سه پل بودیم و این خیابان به طرف شمال امتداد پیدا کرد. این مسئله در حالی بوده  که در دوران رضا شاه پهلوی، این خیابان از سی و سه پل به طرف دروازه شیراز ادامه داشت. به هرحال، شما می‌توانید از طریق خیابان چهارباغ به سی‌وسه‌پل دسترسی یابید. برای بازدید از این پل، تنها کافی است مسافتی را پیاده‌روی کنید و الزامی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد.

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

کاخ چهل ستون

کاخ چهل‌ستون، اشاره به کاخی زیبا داشته که محل قرارگیری آن، خیابان سپه و درست پشت ساختمان شهرداری اصفهان است. امکان ورود به کاخ چهل ستون از طریق پارک هشت بهشت یا خود خیابان چهارباغ وجود دارد. البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که شما نهایتاً تا ساعت هفت عصر می‌‌توانید از این کاخ بازدید کنید.

آدرس: جنوب خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

مدرسه چهارباغ

از جمله آخرین بنای جا مانده از دوران صفوی می‌توان به مسجد چهارباغ یا همان مدرسه چهارباغ اشاره کرد که در نبش خیابان آمادگاه و چهارباغ واقع شده است. این مسجد دارای قدمتی نزدیک به سی سال بوده و ساخت آن به زمان صفویه باز می‌گردد. در همان زمان، این مدرسه در راستای آموزش به طلاب مورد استفاده قرار می‌گرفت و در زمان‌های قبل، به نام مدرسه مادر شاه یا مدرسه سلطانی نیز شناخته می‌شد. این مدرسه معماری شگفت‌انگیزی داشته و شما درست در مسیر چهارباغ با این مدرسه مواجه خواهید شد و نیازی نبوده که مسیر خود را تغییر دهید.

آدرس: نبش خیابان آمادگاه و چهارباغ

سینماهای چهارباغ

در خیابان‌های چهارباغ، شما می‌توانید سینماهای بسیاری را مشاهده کنید و به عبارتی می‌‌توان آن را شهرک سینمایی ویژه اهالی اصفهان دانست. خیابان چهارباغ دارای موقعیت مناسبی بوده که قادر به اتصال شمال و جنوب شهر به یکدیگر است‌؛ از این رو، شما در این خیابان از هر جهت می‌‌توانید دسترسی ساده‌تری به سینماها داشته باشید. از جمله سینماهای موجود در این خیابان می‌‌توان به سینماهای حافظ، فلسطین، چهارباغ، سوره و… اشاره کرد.

مجموعه نقش جهان

گل سرسبد تمامی جاذبه های دیدنی اصفهان که یادگاری مهم از زمان صفویه به حساب می‌آید را می‌توان مجموعه نقش جهان دانست. این مجموعه موارد بسیاری همچون میدان نقش‌ جهان و مجموعه بازارها و جاذبه‌های تاریخی آن محدوده را دربرمی‌گیرد. در اینجا شما می‌توانید علاوه‌بر گشت‌وگذار در بازار، به عکاسی نیز مشغول شوید.

آدرس: از خیابان سپه در ابتدای خیابان چهارباغ به طرف میدان نقش جهان

جاهای دیدنی خیابان چهارباغ اصفهان

پاساژها و مراکز خرید خیابان چهارباغ اصفهان

در دو سمت خیابان چهارباغ از ابتدا تا انتها، فروشگاه، مرکز خرید و پاساژهای بسیاری دیده می‌شود. شما می‌توانید مدل‌های متنوع خوراکی، پوشاک، زیورآلات، عتیقه، صنایع دستی، لوازم هنری و… را در این خیابان و مراکز خرید آن بیابید. از جمله بهترین و شناخته‌شده‌ترین مراکز خرید چهارباغ می‌‌توان به مجتمع پارک اصفهان، مرکز خرید کوثر، مرکز خرید عالی قاپو و مجتمع تجاری چهارباغ اشاره داشت.

بازار هنر نیز یکی از مراکز خرید این خیابان بوده که در نزدیکی هشت بهشت قرار گرفته و به عنوان قدیمی‌ترین پاساژهای اصفهان شناخته می‌شود. در این بازار، زیورآلات دست‌ساز هنرمندان اصفهانی به فروش می‌رسد. حتی در صورتی که مایل به خرید نیستید، باز هم گشت‌وگذار در بازار هنر خالی از لطف نخواهد بود.

رستوران های خیابان چهارباغ اصفهان

جذابیت‌های خیابان چهارباغ اصفهان تنها در قدم زدن و پاساژگردی خلاصه نمی‌شود. در این خیابان، رستوران‌های بسیاری به چشم می‌خورند که می‌‌توانید بریانی اصل اصفهان را امتحان کنید و مزه غذای سنتی اصفهان را بچشید. همچنین در صورتی که به غذای خیابانی و ساندویچ علاقمند هستید، می‌‌توانید در این خیابان غذای مورد علاقه خود را امتحان کنید.  

  • رستوران چهارباغ
  • کافه رستوران هوگر
  • فست‌فود میم
  • فست‌فود سی بن
  • پیتزا برشی پل
  • خانه کنتاکی
  • بریانی شاد
  • جگرکی پارک

تفریحات نزدیک به خیابان چهار باغ

شما در خیابان چهارباغ علاوه‌بر گشت‌وگذار و قدم‌زنی، می‌‌توانید تفریحات مهیج زیادی نیز داشته باشید که موجب هیجان و شوروشوق شما می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به سینما قدس اصفهان، اتاق فرار طاعون، پردیس سینمایی چهارباغ و… اشاره داشت.

  • سینما قدس اصفهان
  • پردیس سینمایی ساحل
  • پردیس سینمایی چهارباغ
  • اتاق فرار تابوت
  • اتاق فرار طاعون
خیابان چهارباغ در اصفهان

هتل های خیابان چهارباغ اصفهان

برخی از بهترین هتل های اصفهان، در خیابان چهار باغ عبارت اند از :

نام هتلآدرسفاصله تا خیابان چهارباغ
هتل سفیر اصفهاناصفهان، چهار باغ عباسی، خیابان آمادگاه (مقابل هتل عباسی)۱ کیلومتر و ۳۵ متر معادل ۱۳ دقیقه پیاده‌روی
هتل عباسی اصفهاناصفهان، میدان انقلاب، خیابان گلدسته، چهارراه آمادگاه سمت چپ، (خیابان سنگ فرش)۱ کیلومتر و  ۳۱۵ متر معادل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی
هتل چهارباغ اصفهاناصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، انتهای خیابان شیخ بهایی، کوچه ارفعی۴۰۵ متر معادل ۵ دقیقه پیاده‌روی
هتل پارت اصفهاناصفهان، خیابان شمس آبادی، روبروی بانک سینا کوچه ۱۷ (جهان آرا)۲ کیلومتر و ۵۰۰ متر معادل ۶ دقیقه رانندگی
هتل توریست اصفهاناصفهان، خيابان عباس آباد، مقابل رستوران شهرزاد۲ کیلومتر و ۶۸ متر معادل ۷ دقیقه با خودرو
هتل آزادی اصفهاناصفهان، چهارراه تختی، ابتدای خیابان مسجد سید، جنب بانک صادرات۲ کیلومتر و ۳۹۵ متر معادل ۵ دقیقه با خودرو
هتل پیروزی اصفهاناصفهان، میدان امام حسین، ابتدای چهار باغ پایین۱ کیلومتر و ۳۳۲ متر معادل ۴ دقیقه با خودرو
هتل پارسیان عالی قاپو اصفهاناصفهان، خیابان شمس آبادی، انتهای خیابان کووالالامپور، خیابان چهارباغ عباسی، سمت راست۲ کیلومتر و ۶۹ متر معادل ۷ دقیقه رانندگی
هتل شیخ بهایی اصفهاناصفهان، خیابان شمس آبادی، انتهای کوچه شماره ۲۳۱ کیلومتر و ۷۷۳ متر معادل ۴ دقیقه رانندگی

رزرو هتل های خیابان چهارباغ اصفهان از های هتل

بهتر است پیش از اینکه سفر خود را به اصفهان شروع کنید، از طریق سایت های هتل تصاویر، ساعات و قیمت ورود هریک از هتل‌ های موجود در این منطقه را مورد بررسی قرار دهید. به این شکل شما می‌توانید به صورت آنلاین رزرو خود را انجام دهید و از تخفیفات ویژه و پشتیبانی 24 ساعته با کارشناسان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

نحوه دسترسی به خیابان چهارباغ اصفهان چگونه است؟

برای دسترسی یافتن به چهارباغ عباسی بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در شروع خیابان چهارباغ از طرف شمال، ایستگاه مترو میدان امام حسین را مشاهده می‌نمایید. همچنین امکان استفاده از ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین برای دستیابی به این خیابان وجود دارد. در صورتی که با خودرو شخصی حرکت می‌کنید، حواستان به ساعات شلوغی باشد.

خیابان چهارباغ اصفهان دارای چه جاذبه های دیدنی است؟

کاخ هشت بهشت، مدرسه چهارباغ، مجموعه نقش جهان، چهل‌ستون، سی و سه پل، مراکز خرید چهارباغ، ملت و…

آدرس خیابان چهار باغ اصفهان کجاست؟

اصفهان، نقش جهان، خیابان شیخ بهایی، خیابان چهارباغ عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مسجد های تاریخی شیراز

یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
مسجد های تاریخی شیراز، با کاشی‌ کاری‌ های ظریف، گچبری های هنرمندانه، مناره های سر به فلک کشیده و حجاری‌ […]
همه چیز درباره مسجدهای تاریخی شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس