تنگه کریان قشم، شگفتی طبیعت در قلب جزیره

تنگه کریان قشم که آن را با نام تنگه کریان دولاب نیز می‌شناسیم، یک نمونه بکر و بسیار عالی از منابع طبیعی آب شیرین در قشم است. دیوارهای خاکی اطراف این چاه و آب فیروزه‌ای رنگ داخل این چاه ترکیبی منحصربه فرد و خارق العاده را به وجود آورده است که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. درباره این این تنگه زیبا که جزو یکی از جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید ناگفتنی‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تنگه کریان قشم

معرفی تنگه کریان قشم

تنگه کریان قشم جزو یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری قشم به شمار می‌آید که به علت برخورداری از زیبایی‌های ظاهری و همچنین تامین آب شیرین منطقه اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارد. در این منطقه چاه‌های آبی مختلفی وجود دارند که توسط بارش باران تامین می‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب زیبایی این تنگه شده است، طبیعی و دست نخورده بودن آن محسوب می‌شود که موجب شده تا این مکان زیباتر از جاذبه‌های گردشگری دیگر به نظر برسد. به گونه‌ای که با قدم برداشتن در قسمت‌های مختلف آن، هیچ گونه اثری از دخالت‌های بشری را مشاهده نخواهید کرد.

زیبایی‌های تنگه کریان قشم، گوش سپردن به صداهای دلنشین، قدم گذاشتن در یک دره زیبا با دیواره‌های بلند و اشکال هندسی عجیب و غریب از جمله مواردی هستند که نمی‌توان در طول سفر از آن‌ها چشم پوشی کرد. نوع بافت و ظاهر شگفت‌انگیز این تنگه و زیبایی‌های طبیعی آن، عکاس‌ها و مستندسازهای بسیار متعددی را به سمت خود جذب می‌کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در طول سفر خود به این منطقه نایاب و دیدنی هرگز دوربین عکاسی را فراموش نکنید و پس از درک زیبایی‌های این منطقه و لذت بردن از آن‌ها حتما به تهیه عکس‌های جذاب و زیبا بپردازید. این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که هزینه سفر به قشم تحت یک سری عوامل خاص متغیر است و در این مورد نمی‌توان اطلاعات چندان دقیقی را ارائه داد.

تنگه کریان در کجا قرار گرفته است؟

تنگه کریان قشم در حقیقت یک بخش مهم از بندر و یا روستای دولاب است که در ۱۰۰ کیلومتری مرکز قشم قرار دارد. فاصله نسبتاً زیاد این منطقه با مرکز خرید جزیره از جمله یکی از مواردی است که موجب شده تا این منطقه ناشناخته باقی بماند و اکثر گردشگران بازدید از آن را از دست دهند.

برای اینکه بتوانید موقعیت جغرافیایی این تنگه زیبا را بهتر درک کنید، باید توجه داشته باشید که در شمال این منطقه، خلیج فارس قرار گرفته و در قسمت جنوبی آن نیز می‌توان غار نمکی نمکدان را مشاهده کرد. روستای تم گس نیز در غرب و روستای سر ریگ هم در شرق دولاب قرار گرفته‌اند.

با کمی دور شدن از تنگه کریان قشم می‌توانید روستایی منحصر به فرد با بافت قدیمی و جذاب را مشاهده کنید که هنوز شور و شوق زندگی در آن احساس می‌شود. این روستا با وجود اینکه بسیار قدیمی و دور افتاده است، اما با این حال، امکانات تحصیلی و آموزشی آن بسیار خوب و باکیفیت است و مدارسی تا مقطع پیش دانشگاهی در آن وجود دارند.

تنگه کریان در کجا قرار گرفته است؟

چه زمانی برای بازدید از تنگه کریان بهتر است؟

یکی از بهترین چهره‌های تنگه کریان قشم را زمانی می‌توانید ببینید که بارش باران در آن وجود داشته باشد. بالا آمدن سطح آب و پر شدن چاه‌ها تصویری بی‌نظیر و خارق العاده را به وجود می‌آورد. در فصل تابستان که میزان رطوبت و دمای هوا در این منطقه بسیار افزایش می‌یابد، زمان مناسبی برای بازدید از این تنگه نخواهد بود.

به شما توصیه می‌کنیم که برای سفر به این تنگه به صورتی برنامه ریز کنید که بتوانید فصل زمستان و یا پاییز به آن سفر کنید. چاه‌های پر از آب و هوای عالی این منطقه از جمله دلایلی هستند که سفر به جنوب را لذت بخش‌تر می‌سازند. هوای خنک و نسیمی این منطقه که صبح‌ها جان و تن شما را نوازش می‌دهد، آرامش باور نکردنی را به همراه دارد که تجربه آن تا ابد در ذهن شما باقی خواهد ماند. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهیم که پیش از سفر خود به رزرو بهترین هتل‌ های قشم بپردازید تا بتوانید اقامت خود را لذت بخش‌تر کنید.

بهترین زمان بازدید از تنگه کریان قشم

جاذبه‌های اطراف تنگه کریان

زیبایی‌های تنگه کریان قشم تمام شدنی نیست. شما با مراجعه به این تنگه زیبا و دیدنی می‌توانید از جاذبه‌های متعدد دیگری که در نزدیکی این مکان قرار گرفته‌اند، دیدن کرده و تجربه‌های بیشتری را کسب کنید. از جاذبه‌های منحصر به فردی که در نزدیکی این تنگه قرار گرفته‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارگاه‌های صنایع دستی

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید به کدام یک از نقاط دنیا سفر کنید، به طور کلی در هر کشور و در هر شهر و روستایی مردان و زنان هنرمندی وجود دارند که هنر و فرهنگ خود را توسط صنایع دستی به نمایش می‌گذارند. در یکی از روستاهای نزدیک این تنگه، صنایع بسیار مختلفی را می‌توانید مشاهده کنید که نقش بسیار مهمی در تأمین مخارج و زندگی افراد دارند. کارگاه‌های لنج‌سازی و گرگورسازی از جمله مواردی هستند که می‌توانید در این منطقه مشاهده کنید. خوب است بدانید که دریا برای مردمان این روستا فقط یک تصویر آرامش بخش و دیدنی نیست، بلکه یک منبع درآمدی بسیار خوب به حساب می‌آید.

بافت قدیمی روستای دولاب

یکی از بهترین بخش‌های سفر به این منطقه، آشنا شدن با سبک زندگی و فرهنگ مردم و و زندگی در کنار آن‌ها است. پس از گشت و گذار در تنگه کریان قشم می‌توانید از روستایی زیبا و قدیمی بازدید کنید که هنوز بافت منحصر به فرد و قدیمی خود را حفظ کرده و دختران و زنان با لباس‌های محلی در آن دیده می‌شوند. در این روستا می‌توانید بناهای تاریخی متعددی مانند پاسگاه ساحلی را مشاهده کرده و صنایع دستی زیبا و جذاب بخرید.

خلیج فارس

خلیج فارس در شمالی‌ترین نقطه از دولاب قرار دارد که با وسعت بی‌کران و آب‌های زلال خود خودنمایی می‌کند. تماشای ماهی‌های زیبا و آب‌های روان و زلال و ایستادن در کنار این عظمت به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارد و آرامشی به یادمانی را به شما هدیه می‌دهد.

غار نمکی نمکدان

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به تنگه کریان قشم، حتما از غار نمکی نمکدان نیز دیدن کنید. این غار دیدنی با بلورهای درخشان و خارق العاده خود می‌تواند سفری لذت بخش و به یادماندنی را به شما هدیه دهد. البته توجه داشته باشید فاصله‌ای که میان غارهای نمکی و کریان وجود دارد اگرچه کمی زیاد است، اما بی‌تردید ارزش بازدید را دارد. این جاذبه نیز مانند دره شور قشم، زیبای‌هایی دیدنی و متنوعی دارد که بهتر است از آن‌ها دیدن کنید.

غار نمکی نمکدان

جمع‌بندی

تنگه کریان قشم جزو یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی قشم به حساب می‌آید که اگرچه کمی ناشناخته است، اما زیبایی‌های منحصر به فردی را در خود جای داده است که ارزش بازدید را دارند؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به قشم حتما از این جاذبه دیدنی و منحصر به فرد بازدید کنید.

 تنگه کریان به علت برخورداری از زیبایی‌های طبیعی و دیدنی به عنوان یکی از برترین مکان‌های دیدنی قشم شناخته می‌شود. ما در این مقاله به معرفی تنگه کریان پرداختیم و این جاذبه دیدنی را به طور کامل معرفی کردیم.

سوالات متداول

چه فصلی برای بازدید از تنگه کریان مناسب‌تر است؟

اگر می‌خواهید که به تنگه کریان سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید، چرا که آب و هوای این منطقه در فصل تابستان اصلا مناسب نیست.

بهترین و پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری اطراف تنگه کریان کدامند؟

از مهمترین و بهترین این جاذبه ها میتوان به کارگاه‌های صنایع دستی، خلیج فارس، غار نمکی نمکدان و بافت قدیمی روستای دولاب اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روستای رمین چابهار

سه‌شنبه 3 مهر 1403
سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین استان‌های کشور است که شهرهایی گردشگری بسیار زیادی را درون خود جای داده است […]
روستای رمین چابهار

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس