معرفی کامل روستای قلات شیراز

روستای قلات یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شیراز محسوب می شود که با آب و هوای دلپذیر هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. این روستا با موقعیت بسیار عالی، مناظر زیبا، چشمه‌های آب سرازیر از دل کوه، مسیر سنگ‌فرش، خانه‌های پلکانی و به دور از شلوغی در فهرست ملی کشور و همچنین فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این روستا در فاصله 36 کیلومتری شیراز قرار دارد و در حال حاضر یکی از مقصد‌های محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود. پس اگر قصد سفر به شهر زیبای شیراز را دارید، بهتر است حتماً سری به روستای سرسبز قلات بزنید.

روستای قلات شیراز

روستای قلات شیراز کجاست؟

قلات شیراز در بخش مرکزی شهرستان شیراز و در ۳۶ کیلومتری شمال غرب این شهر واقع شده است. این روستای ییلاقی با جاذبه‌های گردشگری و‌ تاریخی با خانه‌های پلکانی و مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۹ دقیقه طول شرقی و ‌۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع ۲.۰۶ متری سطح دریا قرار دارد.

این روستا در جاده یاسوج به شیراز در میان انبوهی از درختان و در کنار چشمه‌ای زیبا واقع شده است که حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رفتن از مرکز شهر شیراز‌ به این روستا زمان لازم است. سرازیر شدن رودخانه قره‌آغاج از ارتفاعات کوه تاسک و احاطه روستا از جهات جنوب شرق و غرب توسط کوه قنات (کوه سرخ) جلوه‌ای بسیار زیبا به روستا بخشیده است.

مسیر های دسترسی به روستای قلات شیراز

  • برای رفتن به روستای قلات، باید از مسیر جاده شیراز به سپیدان حدود ۲۵ کیلومتر رانندگی کنید تا به زیرگذر و تابلوی روستای قلات برسید. توصیه می‌شود هنگام رانندگی نکات ایمنی را رعایت کنید و از سرعت خود بکاهید؛ زیرا جاده آسفالت منتهی به روستای قلات از کیفیت آنچنانی برخوردار نیست.
  •  مسیر‌ داخل روستا سنگ فرش است و شما می‌توانید با ماشین این مسیر را تا حدودی طی کنید و سپس ماشین را در جای مناسبی پارک نمایید. در نهایت باقیمانده مسیر با سربالایی باریک و طولانی را پیاده طی کنید.
  • مسیر رود خشک و دره مارون که ورودی آن در انتهای بلوار آفرینش شهرک حافظ قرار دارد، یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به قلات شیراز است. مسیر پرپیچ و خم و کوهستانی جاده قدیمی قلات که از مسیر تپه ماهور می‌گذرد را در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد اصلا به شما پیشنهاد نمی‌کنیم تا مشکلی برای خودرویتان پیش نیاید.

آدرس روستا: ایران، استان فارس، ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز

قدمت روستای قلات شیراز

روستای قلات شیراز حدود ۳۷ کیلومتر از شیراز فاصله دارد که در کمتر از یک ساعت می‌توان به آن رسید. این روستا بیش از هزار سال قدمت دارد‌‌ که به قرون بعد از اسلام بازمی‌گردد؛ از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع سلاطین و پادشاهان از سراسر ایران برای تماشای این منطقه ییلاق‌نشین می‌آمدند. در آن زمان روستاییان خانه‌های خود را کوه سرخ می‌ساختند و خبر نداشتند که در آینده این روستا از چنین محبوبیتی برخوردار خواهد شد.

جمعیت این روستا حدود ۷۰۰۰ نفر است که در ایام تابستان پذیرای بسیاری از گردشگران است، از این رو در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید. بهتر است بدانید که این روستا قبل‌ترها با نام کلات به معنای قلعه یا دهی که روی کوه بلند احداث شده است، شناخته می‌شد؛ و علت این نام گذاری قرار گرفتن آن در میان کوه سرخ است.

قدمت روستای قلات شیراز

جاهای دیدنی روستای قلات شیراز

در روستای قلات شیراز، جاذبه‌های دیدنی فراوانی با تنوع تفریحی وجود دارند که در ادامه به بعضی از این جاهای دیدنی شیراز در روستای قلات خواهیم پرداخت تا هنگام سفر حتماً سری به آن ها بزنید.

موزه قلات شیراز

در روستای قلات شیراز‌ موزه‌ای با بافت سنتی در کوچه باغات این روستا قرار دارد که مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی که به این روستا سفر می‌کنند، قرار می‌گیرد. این موزه توسط رامین باقی که جزو هنرمندان این روستا محسوب می‌شود، به عنوان جاذبه گردشگری ساخته شده است و بازدید از آن کاملاً رایگان است.

حمام قدیمی روستای قلات

این حمام بسیار قدیمی است و بنا به گفته ریش سفیدان این منطقه روزگاری سعدی در این حمام قدم گذاشته و از آن استفاده کرده است؛ متاسفانه ساختمان این حمام به دلیل بی‌توجهی مسئولان به طور کامل در حال تخریب است.

قلعه قلات شیراز (قلعه قزل ارسلان )

در بالای کوه قلات قلعه‌ای به نام قلعه قلات شیراز یا قلعه قزل ارسلان قرار دارد که خرابه‌‌ای باقی‌مانده از آن‌ قابل مشاهده است. به گفته ساکنان این منطقه به آن قلعه قزل ارسلان نیز گفته می‌شود؛ زیرا این قلعه متعلق به فردی به نام اتابکان فارس است که در عصر سلجوقیان به منظور استفاده مجدد بازسازی شده بود.

تفرجگاه‌ های معروف روستای قلات شیراز

به غیر از بناهای تاریخی و باستانی در این روستا تفرجگاه‌ها و آبشارهای بسیاری زیبایی برای بازدید و گذراندن اوقات فراغت شما وجود دارند. پاچنار که در اصل ۴ درخت چنار هستند، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشکری این روستا محسوب می‌شوند که اهلی این روستا در روزهای تاسوعا و عاشورا در کنار این درختان آتش روشن می‌کنند و جمع می‌شوند.

رودخانه شب شتری روستای قلات شیراز

یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و خوش آب و هوای روستای قلات شیراز، رودخانه شب شتری است که از سرچشمه‌های انجیری و موارد دیگر، تامین می‌شود. با سفر به این منطقه در زمان‌های پر بارش، شاهد آبشارهای مختلفی در بخش‌های گوناگون روستا می‌شوید که سفرتان را دلپذیر تر می‌کند. آب زلال این رودخانه موجب رشد گیاهان دارویی بسیاری در کناره‌های آب شده است که با اندکی اطلاعات، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

جاهای دیدنی روستای قلات شیراز

طرح هادی روستای قلات شیراز

نشست هماهنگی و کارشناسی با حضور دهیار، شورای اسلامی روستای قلات، بخشداری و دیگر ادارات در خصوص طرح هادی این روستا برگزار شد. نشستی که موضوعاتی مرتبط با طرح هادی این روستا، افزایش رونق اقتصادی، تامین معیشت، افزایش انگیزه ماندگاری روستاییان و کاهش مهاجرت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند. در این نشست تاکید شد که باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه این روستا به دلیل گردشگر پذیر بودن و دارای پیشینه تاریخی در نزدیکی کلان شهر شیراز بهره‌گیری شود.

آب و‌ هوای روستای قلات شیراز

از آن‌جایی که آب و هوای بسیاری از قسمت‌های استان فارس گرم است، بسیاری از مسافران از این موضوع رنج می‌برند. اما خوشبختانه آب و هوای روستای قلات به دلیل قرارگیری در دامنه کوه سرخ بسیار مطبوع است. قرارگیری این روستا در کنار رودخانه قره آغاج که از کوه تاسک سرچشمه می‌گیرد، شرایط مساعدی را برای کشت و زرع اهالی این روستا مهیا کرده است.

آب و‌ هوای روستای قلات شیراز

 پاییز روستای قلات شیراز

یکی از مکان‌های محبوب و دیدنی نزدیک به شیراز با آب و هوای خنک و دلپذیر در فصل پاییز، روستای قلات است. اگر قصد سفر به شیراز در فصل پاییز را دارید، حتماً سری به این روستا بزنید و از چشم اندازهای زیبا نظیر چشمه، جنگل و کوه و دیگر جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کنید. این روستای ییلاقی با مسیر سنگ‌فرش، درختان کهن، خاته‌های پلکانی در دامنه کوه و پاییز رنگارنگش لوکیشن بسیار مناسبی برای عکاسی و تفریح به همراه خانواده و دوستان به دپر از شلوغی و در آرامش مطلق است.

 پاییز روستای قلات شیراز

اقامتگاه های روستای قلات شیراز

 در روستای زیبای قلات به قدری مکان‌های دیدنی و تماشایی وجود دارد که بازدید از آن‌ها ممکن است چند روز طول بکشد. برای اقامت چند روزه در این روستا اقامتگاه‌هایی با امکانات لازم برای گذراندن شب در نظر گرفته شده‌اند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اقامتگاه بوم‌ گردی کومه

مسیر این اقامتگاه از قسمت جدید قلات به قسمت قدیم آن پیوند می‌خورد. این اقامتگاه در مجموع ۴ اتاق دارد که در طبقه همکف آن قرار دارند. رستوران معروفی در این اقامتگاه آماده پذیرایی از گردشگران با بهترین غذاهای ایرانی و لذیذترین خوراکی‌های شیرازی است. پیشنهاد ما به شما این است که حتی اگر برای یک روز به این روستا سفر می‌کنید، حتماً سری به این رستوران بزنید و از طعم غذاهای آن نهایت لذت را ببرید.

  • آدرس: روستاب قلات، انتهای کوچه و حدود ۳۰۰ متر پایین‌تر از عوارضی کوچه‌ای سنگ فرش، ساختمان نوساز اقامتگاه بوم گردی کومه
  • شروع قیمت از: 675,000 تومان

اقامتگاه بوم ‌گردی کوهستان قلات

اقامتگاه ‌بوم گردی کوهستان قلات با ظرفیت ۳۵ گردشگر، خدمات کاملی نظیر سیستم تهویه مناسب، یخچال و آشپزخانه عمومی، کولر آبی و بخاری گازی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و پارکینگ غیر مسقف را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در این اقامتگاه غذاهای بی‌نظیری مانند کلم‌پلو، کباب محلی، دیزی و کشک بادمجان به سفارش مشتریان طبغ می‌شود.

  • آدرس: روستای قلات،بافت قدیم قلات، کوچه جنب پارکینگ، سه کنج آخر کوچه
  • شروع قیمت از: 1,500,000 تومان

اقامتگاه بوم‌ گردی مهر و ماه

یکی از مشهورترین اقامتگاه‌های روستای قلات فارس، اقامتگاه بوم گردی مهر و ماه نام دارد که در بین شیرازی‌ها به اقامتگاه خاله نازی شناخته می شود. متشکل از دو واحد جداگانه است که در هر کدام یک از این واحدها حمام، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و تراس وجود دارد.

 اگر به دلیل خستگی نمی‌توانید آشپزی کنید، هیچ جای نگرانی نیست؛ زیرا در این اقامتگاه سرآشپزی مشغول به کار است که می‌تواند متناسب با سلیقه مسافران غذاهای لذیذی نظیر پلو شیرازی، رب پلو، کوفه سبزی و کلم پلو در اختیار مسافران قرار دهد.

  • آدرس: روستای قلات ، بافت قدیمی روستا، بعد از امام زاده، سمت چپ رودخانه
  • شروع قیمت از: 760.000 تومان
اقامتگاه های روستای قلات شیراز

فاصله روستای قلات شیراز با جاهای مهم شهر

اگر قصد سفر به این روستای زیبا را دارید، بهتر است فاصله روستای قلات شیراز با جاهای مهم شهر را بدانید. این فواصل عبارتند از:

  • فاصله روستای قلات تا فرودگاه بین‌المللی شیراز: 54 کیلومتر
  • فاصله روستای قلات تا بیمارستان کوثر شیراز: 29 کیلومتر
  • فاصله روستای قلات تا دانشگاه شیراز: 36 کیلومتر
  • فاصله‌ی روستای قلات تا باشگاه کارتینگ شیراز: 25 کیلومتر
  • فاصله‌ی روستای قلات تا پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب: 20 کیلومتر

رزرو هتل از های هتل

در نزدیکی شهر شیراز، روستایی زیبا به نام قلات با طبیعتی زیبا وجود دارد. اگر شما به این روستا سفر کنید از تماشای کوه، جنگل و چشمه‌های اطراف سیر نخواهید شد. در اطراف این روستا می‌توانید جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی مانند موزه قلات، حمام قدیمی، قلعه غلات را نیز مشاهده کنید. اما پس از یک روز سفری و پر از خستگی چه باید کرد؟

ما در مجموعه های هتل، شرایط رزرو آنلاین بهترین اقامتکاه های بوم گردی روستای قلات شیراز را برای شما کاربران و گردشگران عزیز فراهم نموده‌ایم، تا با نازل ترین قیمت و آسان ترین روش ممکن، اقامتگاهی متناسب با بودجه خود رزرو و تهیه نمایید.

سوالات متداول

آب و هوای روستای قلات چگونه است؟

این روستا در دامنه کوه قرار دارد، از این رو هوای آن نسبت به شهر شیراز مطلوب تر است.

مردم روستای غلات اغلب در چه مشاغلی فعالیت دارند؟

مردم این روستا در زمینه کشاورزی، دامداری، صنایع دستی فعالیت می کنند.

چه زمانی به روستای قلات سفر کنم؟

بهترین زمان سفر به این روستا تابستان و بهار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آشنایی کامل مدرسه خان شیراز

شنبه 21 مهر 1403
در شیراز بناهای تاریخی مختلفی وجود دارد که در دل هر کدام خاطره‌های زیادی نهفته شده و مردم برای کشف […]
مدرسه خان شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس