تلفیقی از زیبایی های مازندران

استان مازندران یکی از پر جمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیت است. این استان دارای 22 شهرستان می باشد. قله دماوند که از معروف ترین جاذبه های خاور میانه محسوب می شود در این استان قرار دارد. همچنین استان مازندران با وجود دریا ، کوه و جنگل های فراوان دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می باشد. گویش مردمی مازندران طبری یا مازندرانی است ولی بیشتر آنها با زبان فارسی نیز آشنایی دارند.

استان مازندران

بهشتی به نام دریاچه چورت

دریاچه میانشه که فاصله کمی با روستای چورت دارد به نام دریاچه چورت خوانده می‌شود. این دریاچه در  ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. هوای مه آلود اطراف دریاچه، وجود درختانی که تا تنه در آب فرو رفته‌اند. صدای حیوانات و پرندگانی که در جنگل شنیده می شود، از چورت دریاچه ای ساخته است که انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشک ایران فاصله دارد. این دریاچه از آن دسته دریاچه های معدودی است که بر اثر عوامل محیطی ایجاد شده و در دل جنگل واقع است.
درخت هایی که در محل تشکیل دریاچه قرار دارند با پایین آمدن آب دریاچه پدیدار می شوند و در همین حال منظره شگفت انگیزی را ایجاد می کنند که شاید این صحنه در کمتر جایی از ایران مشاهده شود. پوشش های جنگلی بکر و درختان کهنسال دور تا دور این جنگل را فرا گرفته اند. این دریاچه با شیب زیاد در شکاف دره ای قرار گرفته است. از مهم ترین تفریحات این دریاچه ماهیگیری می باشد. همچنین قایق سواری یکی از مهیج ترین تفریحاتی است که در این دریاچه می توان از آن لذت برد. 
دریاچه چورت مازندران

آبشار اوبن، آبشاری میان درختان سبز ساری

آبشار اوبن یکی از زیباترین آبشارهای خزه‌ای ایران است. آبشاری که در دل جنگل‌های دودانگه ساری قرار گرفته است. اوبن که به زبان محلی به معنی زیر آب است درست در مرز استان سمنان و استان مازندران قرار دارد. این منطقه مساحتی حدودا ۱۵۶۷۳ هکتار دارد. ارتفاع آبشار اوبن از سطح آب های آزاد در حدود 1800 متر است. آب آبشار از چشمه های طبیعی در بالا دست آبشار تامین می شود و بعد از جاری شدن بر روی زمین ابتدا به شیرین رود و سپس به رودخانه تجن سرازیر می شود.

آبشار اوبن مازندران

جنگل دالخانی، گذرگاه ملکوتی

جنگل دالخانی از زیباترین جنگل های ایران است که به دالان بهشت معروف می باشد. دالخانی روستایی است که در 30 کیلومتری رامسر قرار دارد. این جنگل با آب و هوا و طبیعت بکر از زیباترین و دیدنی ترین جنگل های منطقه است که به دلیل همسایگی با جنگل های ۶۰۰ هزار متر مربع رامسر، دالخانی نام گرفته است. هوای این جنگل ها در همه‌ فصول‌ مطلوب است همچنین در فصل گرما هم شب‌ها خنک است.  

جنگل دالخانی مازندران

گرسماسر، ییلاق بکر رامسر

گرسماسر ییلاقی بی نظیر در شهرستان رامسر است. نام گرسماسر از قلعه ای گرفته شده است که به آن گرزمان گفته می شود که زبان محلی به معنی بالای بهشت است و از موقعیت اصلی محل استقرار این قلعه گرفته شده است. آب و هوای گرسماسر کوهستانی است. در زمستان هوا بسیار سرد و در تابستان معتدل است. این ییلاق منطقه ای پر از دشت‌ های پر گل و چشمه‌ هایی پر آب است. این قلعه با استفاده از سنگ و ملاط روی قله مخروطی سنگی ساخته شده است.

ییلاق گرسماسر مازندران

کوه سماموس یا قله سمام

کوه سماموس یکی از معروف ترین ارتفاعات در ییلاق گرسماسر است که در دامنه های شرقی آن قرار گرفته است. این روستا یکی از بهترین مسیرهای رسیدن به این قله ی زیبا است، به همین دلیل کوهنوردان بسیاری برای صعود به این کوه ابتدا باید ازاین روستای زیبا عبور کنند.

کوه سماموس مازندران

دشت دریاسر-تنکابن

یکی از لذت بخش ترین مناطق شمالی ایران دشت دریاسر مازندران است که در قسمت جنوبی شهر تنکابن قرار دارد. دشت دریاسر در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، که در بین 4 کوه احاطه شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که در کنار دشت دریاسر وجود دارد. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند.

سطح دشت دریاسر در فصل بهار پراز گلهای زرد رنگ می شود که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در فصل پاییز نیز یکی از زیباترین صحنه ها شکل می گیرد. میلیون ها برگ که از درختان خود جدا می شوند در فضا معلق شده و به زمین می ریزند و زمین را با رنگ های گوناگون خود فرش می کنند.

ویژگی بارز دشت دریاسر

یکی از ویژگی های جالب این دشت آن است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد. به طوری که در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد و همچنین رودخانه پر آبي نیز از وسط اين دشت جاريست که از ارتفاعات سيالان سرچشمه مي گيرد و بر زيبايي دشت به طور خيره کننده اي مي افزاید. همچنین یکی دیگر از صحنه های عجیبی که می توان در این دشت و در شب مشاهده کرد شهاب سنگ ها هستند که نور بسیار زیادی دارند.

دشت دریاسر تنکابن مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جاذبه های گردشگری فومن، نگین سر سبز گیلان

دوشنبه 29 آبان 1402
یکی از زیباترین نقاط کشور شهر فومن می باشد. این شهر که به شهر مجسمه نیز معروف است در استان […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس