جاهای دیدنی اطراف شیراز

همه ما وقتی حرف از سفر به شیراز پیش می‌آید تنها مکان های دیدنی شیراز را در نظر می‌گیریم درحالیکه جاهای دیدنی اطراف شیراز بسیار متنوع و زیاد هستند و در تمام فصول سال می‌توانید این مکان‌ها را مقصد سفر خود قرار دهید. جالب اینجاست که هر کدام از این مکان‌های دیدنی و تفریحی در فصل خاصی زیبایی و طراوت بیشتری داشته و مناسب برای تفریح و گشت و گذار هستند.

در فصل بهار شما می‌توانید به قلعه دختر، خرم‌بید، تنگ بستانک، کوهمره سرخی و آبشار سد تنگاب سفر کنید و تابستان را با بازدید از آبشار مارگون و دریاچه هفت برم آغاز نمایید. پاییز و زمستان فصل‌های مناسبی برای سفر به دریاچه مهارلو، شهر تاریخی دارابگرد، کاخ سروستان، پیست اسکی پولادکف سپیدان، تخت جمشید، مجموعه تاریخی پاسارگاد و نقش رستم هستند. پس برای سفرهای فصلی خود و بازدید از این مکان‌ها برنامه‌ریزی کنید و رزرو هتل‌های نزدیک به این مکان‌ها را به آژانس گردشگری های هتل بسپارید.

جاهای دیدنی اطراف شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار

بهار یکی از زیباترین فصل‌های سال است که شکوه و طراوت طبیعت به اوج خود می‌رسد. وقتی به بهار می‌رسیم، شیراز بهترین مقصد برای سفر است چرا که جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل بهار چندین‌برابر زیبا می‌شوند. در ادامه به این مکان‌های دیدنی را که در فصل بهار می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید معرفی می‌کنیم.

قلعه دختر؛ مسیری با پیچ و تاب گیسوی دخترانه

اگر بخواهیم از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل بهار مواردی را معرفی کنیم، نام قلعه دختر که در جاده فیروزآباد به شیراز واقع شده، در این لیست قرار می‌گیرد. در ساخت این مکان از سنگ لاشه و گچ استفاده شده و معماری آن پلکانی و به سبک ساسانی است. قلعه دختر بخش‌های مختلفی نظیر گنبد خانه، آب انبار، اتاق‌ها، حیاط، ایوان و محل نگهبانی دارد و یک گنجینه بی‌نظیر از معماری ایران محسوب می‌شود.

 این قلعه سه طبقه دارد که طبقه اول آن مربوط به برج نگهبانی، طبقه دوم تالار و حیاط مرکزی و طبقه سوم با گنبدی زیبا، سرای شاهی را در خود جای داده است. از امکانات قلعه دختر می‌توان به بوفه‌های فروش لوازم غذایی و سرویس بهداشتی اشاره نمود.

قلعه دختر به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی، هوایی سرد و خشک دارد. به همین سبب ممکن است سفر به این منطقه در فصل پاییز و زمستان چندان خوشایند نباشد؛ اما تابستان و بهار برای رفتن به این مکان انتخاب مناسبی است.

  • آدرس: فارس، فیروزآباد، 6 کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز
  • فاصله تا شیراز: 100 کیلومتر
قلعه دختر؛ مسیری با پیچ و تاب گیسوی دخترانه

طبیعت خرم ‌بید؛ منطقه‌ای در دل کوهستان

در استان فارس شهرستانی به نام خرم ‌بید وجود دارد که به واسطه طبیعت زیبای خود به یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده است. مساحت شهرستان خرم بید 2702 کیلومتر بوده و از شرق با شهرستان بوانات، از جنوب با شهرستان پاسارگاد و از غرب با شهرستان اقلید مرز مشترک دارد.

رودخانه پلوار، غارهای متعدد، جنگل‌های بنه و بادام کوهی، کوه‌های باعظمت و موارد بی‌شمار دیگر گردشگران را ترغیب به بازدید از این منطقه می‌کند. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به داشتن اقامتگاه‌های تمیز و رستوران‌های خوش قیمت اشاره کرد. خرم‌بید یک منطقه کوهستانی است و آب و هوای سردی دارد، به همین دلیل فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این شهرستان است تا از هوای خنک و پاک آن لذت ببرید

  • آدرس: فارس، صفاشهر، شهرستان خرم‌بید
  • فاصله تا شیراز: 191 کیلومتر 
 طبیعت خرم ‌بید؛ منطقه‌ای در دل کوهستان

تنگ بستانک؛ بهشت گمشده شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل بهار، بهشت گمشده شیراز یا تنگ بستانک واقع در مرودشت است. همانطور که از نام آن مشخص است، مراتع سرسبز و وسیع این منطقه در کنار رودخانه و آبشارهای بزرگ و کوچک موجب شده تنگ بستانک به بهشتی زمینی تبدیل شود.

این مکان که در 140 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته، برای کسانیکه تمایل دارند چند روز از هیاهوی زندگی شهری دور بمانند بهترین مقصد است؛ مخصوصا اگر در فصل بهار به تنگ بستانک سفر کنید و شکوه و زیبایی درختان بلندقامت جنگلی و شکوفه‌های تازه روییده درختان را در مسیر خود مشاهده نمایید.

 یکی دیگر از جاذبه‌های موجود در مسیر تنگ بستانک، دیوارهای سبز هستند که به محلی برای ثبت تصاویر به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید در کنار این دیوارها بایستید و زیبایی بهشت گمشده را به قاب تصویر بکشانید. ناگفته نماند که امکانات بسیاری نظیر سرویس بهداشتی، آلاچیق، آبنما، باربیکو و میز و نیمکت در این مکان تعبیه شده‌اند. در اردیبهشت ماه زیبایی طبیعت تنگ بستانک به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای سفر به این مکان است.

  • آدرس: فارس، شمال غرب شیراز، مرودشت
  • فاصله تا شیراز: 140 کیلومتر
تنگ بستانک؛ بهشت گمشده شیراز

آبشار کوهمره سرخی؛ چشمه‌ای جوسان از دل زمین

آبشار کوهمره سرخی با ارتفاع 60 متر یکی از آبشارهای مرتفع ایران است که با نام آبشار رمقان نیز شناخته می‌شود که برای دیدن آن باید به روستای رمقان بروید. این آبشار بی‌نظیر از میان درختان چنار و بلوط می‌گذرد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. آبشار کوهمره سرخی مثل یک چشمه از دل زمین خارج شده و از کوهستان سرازیر می‌شود.

 اگر قصد بازدید از این آبشار را دارید باید از روستای رمقان تا محل آبشار حدود 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. جنگل بکر و دیدنی در مسیر رسیدن به آبشار، لذت سفر و پیاده‌روی را چندین برابر کرده و هوای دلپذیر آن در فصل بهار گردشگران را بیشتر تشویق به بازدید از آن می‌کند.

وجود پارکینگ و سرویس بهداشتی از ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شوند. از آنجایی که این منطقه دارای آبشار است، توصیه می‌شود در نیمه اول سال از آبشار کوهمره سرخی بازدید کنید تا دچار سرماخوردگی نشوید.

  • آدرس: جاده شیراز به کازرون، روستای رمقان
  • فاصله تا شیراز: 75 کیلومتر
آبشار کوهمره سرخی؛ چشمه‌ای جوسان از دل زمین

دریاچه سد تنگاب؛ سد ساسانیان

دریاچه سد تنگاب از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که می‌توانید در 12 کیلوتری شمال غربی فیروزآباد به آن برسید. اینکه این دریاچه به نام‌های سد ساسانیان و سد اردشیر نیز شهرت دارد. این دریاچه و طبیعت اطراف آن در فصل بهار بسیار زیبا و تماشایی می‌شود و شکوه بی‌نظیر شکوفه‌های بادام زیبایی این منطقه را چندین برابر می‌کند. این دریاچه برای شنا کرد مناسب نبوده و ممکن است اتفاق ناگواری برای کسانیکه در آن شنا می‌کنند بیافتد؛ بنابراین فقط به تماشای آن بسنده کنید.

 در نزدیکی سد تنگاب مکان‌های دیدنی دیگری نظیر تنگه هایقر، قلعه دختر و کاخ اردشیر وجود دارد. در دریاچه سد تنگاب شما پرندگان مهاجری چون آبچلیک، لک‌لک و کشیم سانان را خواهید دید که لذت سفر به این مکان را افزایش خواهد داد. این منطقه تقریبا فاقد امکانات رفاهی است و به همین سبب توصیه می‌شود تجهیزات ضروری سفر را به همراه خود داشته باشد. برای رسیدن به اوج لذت، بهتر است در فصل بهار از منطقه زیبای سد تنگاب دیدن فرمایید.

  • آدرس: فارس، 12 کیلومتری شمال غربی شهر فیروز‌آباد، کولر
  • فاصله تا شیراز: 96 کیلومتر
دریاچه سد تنگاب؛ سد ساسانیان

دشت ارژن؛ دشت لاله‌های واژگون

دشت ارژن نیز یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است در فاصله 80 کیلومتری شیراز قرار دارد. این دشت منحصربه‌فرد در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده و در فصل بهار با لاله‌های واژگون زینت داده شده است. آبشار ارژن یکی از جاذبه‌های طبیعی این دشت است که سرسبزی و طراوت را به ارژن بخشیده است. علاوه بر بهار، شما در زمستان هم می‌توانید برای دیدن صحنه‌های خارق‌العاده و زیبا از آبشار یخ زده به دشت ارژن بروید. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار برای بازدید از طبیعت زیبای آن اقدام کنید.

  • آدرس: فارس، کیلومتر 60 جاده شیراز به کازرون
  • فاصله تا شیراز: 80 کیلومتر

تنگ رغز ؛ عروس تنگه‌های ایران

اگر تمایل دارید یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز را در فصل بهار ببینید، تنگ رغز واقع در روستای رغز، بهترین مقصد برای شما خواهد بود. آبشارهای زیبا و متعدد، حوضچه‌های آبی شگفت‌انگیز و معماری منحصربه‌فرد طبیعت در این تنگه چشم هر گردشگری را خیره می‌کند. تنگه رغز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوهستانی و سخت، بازدید از آن نیاز به مهارت‌های خاصی نظیر صخره‌نوردی، شنا و دره‌نوردی دارد.

این تنگه که نام عروس تنگه‌های ایران را به خود اختصاص داده، از آبی زلال و پاک برخوردار بوده که سنبلی از پاکی و بکر بودن طبیعت این منطقه است. برخی از حوضچه‌های تنگه رغز عمقی برابر 20 متر دارند که به دلیل زلالی آب، عمق آن‌ها قابل مشاهده است. اگر می‌خواهید یک سفر همه چیز تمام را تجربه کنید، توصیه می‌شود ماه اردیبهشت تا اواخر شهریور را برای سفر به تنگ رغز را انتخاب نمایید.

  • آدرس: جاده فسا – داراب، روستای رغز
  • فاصله تا شیراز: 230 کیلومتر
تنگ رغز ؛ عروس تنگه‌های ایران

شهر فسا؛ شهری 7 هزار ساله

فسا نیز از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در جنوب شرقی استان فارس واقع شده و قدمتی بیش از 7 هزار سال دارد. این شهر از آب و هوای گرم برخوردار بوده و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی در آن وجود دارد. از این مکان‌های دیدنی شهر فسا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مسجد جامع فسا در خیابان امام خمینی، کوچه مسجد جامع
  • تل ضحاک در 3 کیلومتری جنوب فسا
  • میان جنگل در 90 کیلومتری جاده شیراز، شمال غربی فسا
  • عمارت نقاره خانه در خیابان امام خمینی، بازار شمالی، جنب بانک ملت
  • گردشگاه چهل چشمه در در دامنه کوه تودج

در شهرستان فسا جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و تفریحی زیادی وجود دارد که بازدید از آن‌ها در فصل بهار خالی از لطف نیست. بازدید از این منطقه در فصول پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

  • آدرس: استان فارس، شهرستان فسا
  • فاصله تا شیراز: 148 کیلومتر 
شهر فسا؛ شهری 7 هزار ساله

روستای دشتک؛ روستایی با معماری پلکانی

اگر می‌خواهید زیبایی طبیعت را در دل بهار ببینید، سری به روستای دشتک در جاده مرودشت به کامفیروز بزنید. این روستا نیز با معماری پلکانی خود یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که در دشتی سبز در دامنه رشته‌کوه‌های مرتفع واقع شده و طبیعت کوهستانی آن موج شده معماری دشتک به‌صورت پلکانی مشاهده شود.

آبشارها و چشمه‌های طبیعی این روستا باعث شده که همیشه سرسبز و شاداب باقی بماند و باغ‌های میوه آن جذابیت بیشتری به این طبیعت زیبا بخشیده است. این روستای قدیمی پلی است به دوره هخامنشیان و در نزدیکی تخت جمشید قرار گرفته است. بهار بهترین زمان سفر به این منطقه است، هر چند زیبایی طبیعت در فصل پاییز نیز شگفت‌انگیز و رنگ و لعابی متفاوت را به روستای دشتک می‌بخشد.

  • آدرس: فارس، جاده مرودشت به کامفیروز
  • فاصله تا شیراز: 110 کیلومتر
روستای دشتک؛ روستایی با معماری پلکانی

تنگ هایقر؛ تنگه عروس پرت شده

تنگ هایقر که به گراند کانیون ایران نیز شهرت دارد، با دیوارهایی به ارتفاع 450 متر و طول 18 کیلومتر، یکی از دیدنی‌ترین دره‌های اطراف شیراز محسوب می‌شود. در اعماق این دره رودخانه‌ای خروشان، جاری شده که از بالای دره و با احتیاط می‌توانید آن را ببینید. صخره‌نوردی، آبتنی و چادر زدن در طبیعت خارق‌العاده و زیبای تنگ هایقر از جاذبه‌های آن بوده که ساعت‌ها می‌توانید در این محیط گردش کنید و از سفر خود لذت ببرید.

 بومیان نام این تنگه را گلین اوچان یعنی عروس پرت شده گذاشته‌اند که طبق افسانه‌ها زمانیکه کاروان عروسی از این تنگه عبور می‌کند، عروس یه بالای تنگ هایقر می‌رود و به درون دره پرت می‌شود. داستان‌های زیادی درمورد این منطقه وجود دارد که می‌توانید در سفر به تنگ هایقر، از زبان بومیان این محل بشنوید. طبق نظرات گردشگران، بهترین زمان سفر به تنگ هایقر اواسط بهار و شهریور تا اواسط پاییز است.

  • آدرس: فارس، کیلومتر 35 جنوب شهرستان فیروزآباد
  • فاصله تا شیراز: 140 کیلومتر
تنگ هایقر؛ تنگه عروس پرت شده

روستای قلات؛ روستای آبشارهای سه‌گانه

روستای قلات از مکان‌های تاریخی با قدمتی 2500 سال است که می‌توانید در گذر از جاده شیراز-سپیدان به آن دسترسی داشته باشید. کوچه‌های پلکانی در کنار پوشش گیاهی متنوع و درختان کهن، زیبایی این روستا را تشدید کرده و هر گردشگری را برای بازدید از آن ترغیب می‌کند.

 در کنار این دیدنی‌ها، لبنیات خوشمزه و صنایع دستی منحصربه‌فرد مانند گیوه و سبد روستای قلات بسیار شهرت دارند و از سوغاتی‌های عالی برای هدیه دادن به عزیزانتان محسوب می‌شوند. میوه‌های زیادی نظیر انگور، آلو، زردآلو، انجیر و انار در این روستا پرورش داده می‌شوند که برای سوغات بردن گزینه مناسبی هستند.

 آبشارهای سه‌گانه، قلعه قزل ارسلان، مسجد صفوی و کلیسای تجلیل مسیح از آثار تاریخی و گردشگری واقع در این روستا هستند. طبیعت بکر و مراتع سرسبز روستای قلات مملو از گیاهان دارویی و سبزی‌های معطری مثل پونه، مرزه و آویشن است که می‌توانید سبدی با خود به این سرزمین رویایی ببرید و از این گیاهان جمع‌آوری کنید. زیبایی‌های روستای قلات شیراز به قدری زیاد است که در تمامی فصول سال علی‌الخصوص فصل بهار و تابستان می‌توانید از سفر به این منطقه تاریخی لذت ببرید.

  • آدرس: جاده شیراز – سپیدان، 36 کیلومتری شمال غرب شیراز
  • فاصله تا شیراز: 44 کیلومتر
روستای قلات؛ روستای آبشارهای سه‌گانه

دریاچه سد درودزن؛ قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه

یکی از قدیمی‌ترین سدهای خاکی خاورمیانه، سد درودزن در روستای درودزن است که در گذشته با نام سد داریوش آن را می‌شناختند. این سد تاریخی حدود 2400 سال قبل بر روی رودخانه کر احداث شد و آب آشامیدنی و زراعی این منطقه به وسیله آن تامین شد. سد داریوش در حصار رشته‌کوه‌های زاگرس و دشت‌های سرسبز قرار گرفته و به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز تبدیل شده است.

 سفر به شیراز و بازدید از دریاچه زیبای سد درودزن در فصل بهار قطعا یکی از سفرهای خاطره‌انگیز و پرهیجان برای شما خواهد بود چرا که در کنار هوای دلپذیر بهاری این منطقه و همچنین دشت‌ها و مراتع باشکوه و سرسبز، لحظاتی شاد را سپری خواهید کرد. اگر می‌خواهید شکوفه‌های سرسبز دریاچه سد درودزن را مشاهده کرده و از سفر خود به این منطقه لدت کافی را ببرید، بهتر است در فصول بهار و پاییز اقدام به بازدید نمایید.

  • آدرس: شیراز، 50 کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن
  • فاصله تا شیراز: 112 کیلومتر
دریاچه سد درودزن؛ قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه

تنگ براق؛ تنگه‌ای با حوضچه‌های زیبا و خطرناک

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار طبیعت، تنگ براق است که مسیر رسیدن به آن از شهرستان اقلید می‌گذرد. هوای مطلوب و دلپذیر این منطقه در بهار، موجب شده گردشگران زیادی را در ماه‌های فروردین تا خرداد به خود جذب کند. در این تنگه اوج هنرنمایی خدا را در خلق طبیعتی زیبا و شگفت‌انگیز خواهید دید. دره تنگ براق از درختان و گیاهان متنوع و رنگارنگ برخوردار است و رودخانه‌ای که از دل آن می‌گذرد زیبایی این منطقه را چندین برابر می‌کند.

از جذابیت‌های تنگ براق می‌توان به آبشار 40 متری و حوضچه‌های با عمق 10 متر اشاره کرد. در دل این حوضچه‌ها صخره‌های زیادی پنهان شده که خطر بزرگی برای کسانی است که از ارتفاع به داخل آن‌ها شیرجه می‌زنند. اگر می‌خواهید سفری بی‌دغدغه و شاد را تجربه کنید از شیرجه زدن داخل آن حتما خودداری کنید تا جانتان به خطر نیافتد. این مکان در فاصله 2 کیلومتری سطح دریا قرار داشته و به همین سبب توصیه می‌شود برای بازدید از این منطقه، در فصل بهار و تابستان اقدام نمایید.

  • آدرس: فارس، 80 کیلومتری جنوب اقلید، روستای تنگ براق
  • فاصله تا شیراز: 190 کیلومتر
تنگ براق؛ تنگه‌ای با حوضچه‌های زیبا و خطرناک

جاهای دیدنی اطراف شیراز در تابستان

مسافرین شیراز به دلیل بالا رفتن دمای هوا در فصل تابستان، آب و هوای گرمی را در این شهر تجربه خواهند کرد، ولی جاهای دیدنی اطراف شیراز از این قائده مستثنی بوده و مناطق خوش آب و هوای را می‌توانید برای سفر تابستانی خود انتخاب کنید و به طبیعت‌گردی بپردازید. در این بخش قصد داریم جاذبه‌های گردشگری اطراف شیراز را که بهترین فصل بازدید از آن‌ها تابستان است معرفی کنیم.

آبشار مارگون؛ مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

آبشار مارگون در اردکان، کمهر واقع شده و عرض آن 100 متر و ارتفاع آبشار 70 متر است. این آبشار به دلیل اینکه از چشمه‌های متعددی که از دل کوه خارج شده‌اند، سرچشمه می‌گیرد، یکی از آبشارهای منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود، علاوه‌براین، آبشار مارگون مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است و شهرتی جهانی دارد. در اطراف این آبشار درختان زالزالک و باغات میوه متعددی وجود دارد که بازدید از آن را جذاب‌تر خواهد کرد.

به دلیل هوای خنک این منطقه، به یکی از مقاصد عالی برای سفر تابستانی تبدیل شده و آبتنی در رودها و حوضچه‌های آن تفریحی لذت‌بخش را برایتان رقم خواهد زد. در این منطقه غارهای زیادی وجود دارد که آبشار از روی آن‌ها به پایین می‌ریزد و زیبایی طبیعی غارها را چندین‌برابر می‌کند. اگر قصد آبتنی کردن و مشاهده بهترین موقع آبشار مارگون را دارید، بهتر است در ماه‌های ابتدایی سال به این منطقه سفر کنید.

  • آدرس: جاده یاسوج – اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی‌آباد کاکان، جاده مارگون
  • فاصله تا شیراز: 150 کیلومتر
آبشار مارگون؛ مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

دریاچه هفت برم؛ هفت تالاب

اگر از مسیر شیراز به قائمیه راهتان بگذرد، به این دریاچه سر بزنید. در گذشته در اطراف شیراز هفت تالاب وجود داشت که به 4 آبگیر دائمی و 3 آبگیر فصلی تقسیم می‌شدند. این روزها از این تالاب‌ها تنها 3 تالاب دائمی باقی مانده که دلیل آن حفر چاه‌های غیرمجاز و تغییر کاربری منطقه است. بَرم در زبان فارسی به معنی تالاب است، و به همین دلیل از گذشته‌های دور نام این منطقه را هفت برم گذاشته‌اند.

آب این آبگیرها شیرین بوده و توسط چشمه‌های اطراف و بارش‌های فصلی تامین می‌شود. این منطقه تابستان معتدلی را تجربه می‌کند و بهترین مقصد و مکان برای سفر در فصل تابستان است. در برکه‌های هفت برم ماهی کپور و سوف وجود دارند که امکان ماهیگیری در آن‌ها نیز وجود دارد. این منطقه در پاییز و زمستان هوایی نسبتا سرد و خشک دارد و به همین سبب بهترین موقع سفر به دریاچه هفت برم، دو فصل ابتدایی سال محسوب می‌شود.

  • آدرس: بزرگراه شیراز به قائمیه، به سمت کازرون
  • فاصله تا شیراز: 55 کیلومتر
دریاچه هفت برم؛ هفت تالاب

بیضا؛ مرمر سفید

شهرستان بیضا یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز در روستای بیضا است که در دل خود زیبایی‌ها و سرگرمی‌هایی برای طبیعت‌گردان جای داده است. این روستا با مراتع و باغ‌های متعدد، چشمه‌های جوشان، رودخانه‌ها و جنگل‌های بکر و دیدنی، گردشگران را به سفری پرهیجان در پهنه طبیعت دعوت می‌کند.

بیضا به معنای سفید است و از نام دژ ساخته شده از مرمر سفید به دستور بابک پدر اردشیر یکم در این منطقه گرفته شده است. بازدید از طبیعت بکر شهرستان بیضا در تمامی ماه‌های لذت خاص خود را دارد، اما در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و تابستان گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند. جاهای دیدنی روستای بیضا شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرچشمه حسین آباد در روستای حسین‌آباد سراب
  • چشمه ملوسجان در خیابان شهرک صنعتی، روبه‌روی  پادگان شهید بهشتی
  • تنگ جورگ در 7 کیلومتری روستای ممو به طرف روستای جورگ
  • تنگ و آبشار قوره‌دان در 2 کیلومتری روستای ایاسبحان
  • جنگل تنگ بوزنجان در جاده بانش

آدرس: فارس، روستای بیضا

فاصله تا شیراز: 60.5 کیلومتر

بیضا؛ مرمر سفید

بند بهمن؛ قدیمی‌ترین سد ایران

بند بهمن که به سد بهمن نیز مشهور است، قدمتی بیش از 2500 سال داشته و قدیمی‌ترین سد ایران محسوب می‌شود. اگر قصد دارید در تابستان به جاهای دیدنی اطراف شیراز سفر کنید، حتما سری هم به بند بهمن بزنید. این بند از دو طرف به کوه وصل شده و دارای طول 130 متر و ارتفاع 9 متر است.

 سد بهمن روی رودخانه قره‌آغاج واقع شده و در 10 کیلومتری شهرستان کوار قرار دارد. شهر کوار یک دشت پهناور دارد که آب آن از بند بهمن تامین می‌شود. در اطراف این سد منظره‌ای دیدنی و زیبا با چشم‌اندازی از درختان کهن‌سال وجود دارد که زیبایی‌های سد را دوچندان می‌کند. گشت و گذار در سد بهمن علاوه بر تابستان، در فصل پاییز بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می‌باشد؛ چرا که در این فصل ترکیبی از مه و باران و طبیعت بکر را مشاهده می‌کنید.

  • آدرس: فارس، شهرستان کوار، پنج کیلومتری غرب کوار
  • فاصله تا شیراز: 59 کیلومتر
بند بهمن؛ قدیمی‌ترین سد ایران

تنگ دم اسب؛ آبشاری به زیبایی دم اسب

در جاده کوهمره سرخی می‌توانید یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز را ببینید. تنگ دم اسبی یکی از جاذبه‌های دیدنی کوهمره سرخی بوده که یک دره با طبیعتی به زیبایی بهشت است و در فصل تابستان گردشگران زیادی از سراسر کشور به این منطقه سفر می‌کنند. دره دم اسبی رودخانه خروشانی دارد که امکان قایق‌سواری در آن وجود داشته و لذت سفر و گردش در دره را چندین‌برابر می‌کند.

 پوشش گیاهی این منطقه غالبا درخت بلوط است و خزندگان از متداول‌ترین گونه‌های جانوری آن هستند. طبیعت زیبا و بکر این مکان از چشم هیچ بیننده‌ای پوشیده نمی‌ماند و هر گردشگری را ساعت‌ها به تفرج و گشت و گذار وا می‌دارد. در نزدیکی این مکان هتل یا اقامتگاه احداث نشده و مسافرین برای اقامت، باید یکی از هتل‌های شهر شیراز را رزرو کنند. برای تجربه سفری بی نظیر و لذت بخش، توصیه می‌شود در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید.

  • آدرس: بزرگراه شیراز به قائمیه، جاده کوهمره سرخی
  • فاصله تا شیراز: 45 کیلومتر
تنگ دم اسب؛ آبشاری به زیبایی دم اسب

روستای خورجان؛ روستایی در دامنه ییلاقی کوهستان

روستای خورجان در دامنه کوهستانی و منطقه‌ای ییلاقی واقع شده و مانند سایر روستاهای اطراف شیراز، معماری آن به سبک پلکانی است. در این روستا برخی از خانه‌ها بیش از 100 سال قدمت دارند و همین موضوع روستا را به یک جاذبه توریستی برای علاقمندان به تاریخ تبدیل کرده است. روستای خورجان از باغ‌ها، چشمه‌ها و قنات‌های زیادی برخوردار بوده که سرسبزی طبیعت آن را چندین‌برابر می‌کند.

 درخت‌های کهنسال چنار روستا در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته‌اند که سایه آن‌ها می‌تواند برای اتراق کوتاه و رفع خستگی بهترین پناهگاه باشد. شاید طبیعت کوهستانی و آب و هوای دلپذیر و خنک آن در بهار و تابستان، این منطقه را برای سفر مناسب کرده باشد ولی در تمام فصول سال، طبیعت زیبای روستا حیرت‌انگیز است و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

  • آدرس: استان فارس، صفاشهر، خرم‌بید
  • فاصله تا شیراز: 191 کیلومتر

پارک ملی بمو؛ زیستگاه پلنگ ایرانی

یکی دیگر جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز که در تابستان می‌توانید از آن بازدید کنید، پارک ملی بمو واقع در بخش زرقان است که یک منطقه حفاظت شده با تنوع جانوری و گیاهی بالا است. پارک ملی بمو زیستگاه پلنگ ایرانی بوده و موجب شده این منطقه به منحصربه‌فردترین جاهای گردشگری و دیدنی اطراف شیراز تبدیل شود. مناطق کوهستانی، صخره‌ای، چشمه‌های خروشان و دشت‌های سرسبز و وسیع، همگی از جاذبه‌های گردشگری این پارک هستند.

 پرتگاه‌های متعدد از رشته‌کوه‌های زاگرس با چشم‌اندازی زیبا در پارک بمو وجود دارد که با رعایت نکات ایمنی می‌توانید از منظره آن‌ها دیدن کنید. دره‌های بمو محلی امن برای زندگی آهوان و نادرترین گونه‌های روباه که به شاه روباه شهرت دارند، بوده و صخره‌های مرتفع آن به مکانی برای زندگی و گشت و گذار پازن‌ها تبدیل شده است. حتما در تابستان سری به این پارک منحصربه‌فرد بزنید.

  • آدرس: فارس، شمال شرق شیراز، بخش زرقان، بزرگراه شیراز – مرودشت
  • فاصله تا شیراز: 44 کیلومتر
پارک ملی بمو؛ زیستگاه پلنگ ایرانی

تنگ تیزاب؛ لذت ماهیگیری در دل کوه

تنگ تیزاب از مناطق دیدنی سپیدان شیراز است که یک مکان عالی برای سفرهای تابستانی محسوب می‌شود. این منطقه با رودخانه خروشان از دل کوه‌های سپیدان و درختان گردو بادام، لذت آبتنی در روزهای گرم تابستان را برایتان به‌ ارمغان می‌آورد. آب رودخانه آنقدر زلال است که می‌توانید به راحتی رقص دسته‌جمعی ماهیان کوچک و بزرگ را ببینید.

 شما حتی می‌توانید به ماهیگیری در کنار این رودخانه بپردازید و لذت تفریح خود را چندین‌برابر کنید، پس وسایل و تجهیزات کامل با خود به تنگ تیزاب ببرید. علاوه‌براین در حاشیه رودخانه امکانات رفاهی نیز برای مسافرین فراهم شده و می‌توانید از آلاچیق‌ها، سکوی سیمانی، فروشگاه، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی این محیط استفاده کنید.

ضمن اینکه اگر به ورزش کوهنوردی علاقه‌مند هستید، در اطراف تنگ رشته‌کوه‌های مرتفع وجود دارد که می‌تواند ساعت‌ها لذت کوهنوردی را به شما هدیه دهند. با مراجعه به تنگ تیزاب در اوایل اردیبهشت تا اواخر آذر ماه، می‌توانید لذت آبتنی در هوای گرم را بچشید.

  • آدرس: فارس، 30 کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان – یاسوج
  • فاصله تا شیراز: 127 کیلومتر
تنگ تیزاب؛ لذت ماهیگیری در دل کوه

جاهای دیدنی اطراف شیراز در پاییز

اگر قصد سفر به شیراز در فصل پاییز را دارید، جاهای دیدنی اطراف شیراز مقصدی جذاب و پرهیجان برای شما خواهند بود. این مکان‌های بکر و طبیعی، از جاذبه‌های گردشگری شیراز نیز محسوب می‌شوند و زیبایی منحصربه‌فرد آن‌ها مجابتان خواهد کرد که دیگر به شهر شیراز وارد نشوید و در حوالی آن اوقات خوش بگذرانید. این مکان‌ها عبارتند از:

دریاچه مهارلو؛ دریاچه‌ای صورتی با تپه‌های سفید

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شیراز واقع شده و به دلیل رنگ آن، یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های جهان است. مهارلو یک دریاچه صورتی رنگ است که دلیل رنگ زیبای آن، جلبک‌های رشد کرده در آن است. این جلبک‌ها ماده‌ای به نام بتاکاروتن ترشح می‌کنند تا بتوانند در محیط نمکی دریا رشد کنند.

 در کنار رنگ زیبای دریاچه مهارلو، پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو، جذابیت آن را بیشتر می‌کند. تپه‌های نمکی اطراف دریاچه، دنیایی خارق‌العاده را در کنار آن ایجاد می‌کند که دورنمای آن شبیه تپه‌های پوشیده از برف است. این دریاچه یک دریاچه فصلی است که در فصول گرم، آب آن کاهش می‌یابد و در فصول پر بارش نظیر پاییز سطح آب بالا آمده و زیبایی آن چندین برابر می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم که فصل پاییز را برای تماشای دریاچه مهارلو انتخاب کنید.

  • آدرس: 30 کیلومتری جنوب شرقی شیراز
  • فاصله تا شیراز: 30 کیلومتر
دریاچه مهارلو؛ دریاچه‌ای صورتی با تپه‌های سفید

کاخ سروستان؛ کاخی با قدمت 1000 ساله

کاخ سروستان واقع در جاده خاوران که در آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو نیز به‌ ثبت رسیده است، در زمان ساسانیان بنا شده و حدود 25 هکتار وسعت و بیش از 1000 سال قدمت دارد. این کاخ از گچ، سنگ و آجر ساخته شده و از منحصربه‌فردترین سبک‌های معماری در دره ساسانی محسوب می‌شود.

بازدید از این کاخ رایگان بوده و بهترین زمان برای دیدن آن مهرماه است. آسمان کاخ در شب بسیار زیبا است و در کنار نورپردازی‌های کاخ، فضایی رویایی و باشکوهی خلق می‌شود. خوش آب و هوا ترین زمان کاخ سروستان، بهار و اوایل پاییز است و اغلب گردشگران در زمان های ذکر شده نسبت به بازدید از این منطقه اقدام می‌کنند.

  • آدرس: جاده شیراز – بندرعباس، جاده خاوران، سروستان
  • فاصله تا شیراز: 84 کیلومتر
کاخ سروستان؛ کاخی با قدمت 1000 ساله

شهر تاریخی دارابگرد؛ قدیمی‌ترین شهر جهان

شیراز و اطراف آن مملو از مکان‌های دیدنی است که تاریخ و تمدن آن را به نمایش گذاشته‌اند. یکی از شهرهای تاریخی اطراف شیراز با قدمتی 2500 ساله، شهر دارابگرد در 6 کیلومتری جنوب داراب است که اولین پایتخت حکومت ساسانی بودی و قدیمی‌ترین شهر جهان به‌شمار می‌آید.

در نزدیکی این شهر مکان‌های دیدنی نظیر آتشکده آذرجوی یا نقش شاپور قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف و لذت نیست. برخی معتقدند که نام این شهر را بر اساس معماری آن انتخاب کرده‌اند، چرا که به‌صورت مدور بنا شده و به همین دلیل دارابگرد نام‌گذاری شده است. مراجعه به شهرستان دارابگرد در فصل پاییز، به علت داشتن آب و هوای خنک و دل نشین بسیار توصیه می‌شود.

  • آدرس: فارس، 6 کیلومتری جنوب داراب
  • فاصله تا شیراز: 250 کیلومتر 
شهر تاریخی دارابگرد؛ قدیمی‌ترین شهر جهان

جنگل بناب ارسنجان؛ مروارید سبز ایران

جنگل بناب ارسنجان نیز یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است که درختان بنه در بزرگراه سعادت شهر آن را پوشانده‌اند. در پاییز درختان این جنگل هرکدام به یک رنگ درمی‌آیند و زیبایی آن را چندین برابر می‌کنند. این جنگل در دامنه‌های رشته‌کوه‌های جنوبی زاگرس واقع شده و چشم‌اندازی کوهستانی به آن بخشیده است.

 یکی از زیباترین پدیده‌های این جنگل، درخت سرسبزی است که از دل یک سنگ خارج شده و به آن نام مروارید سبز داده‌اند. در سفر به ارسنجان علاوه‌بر این جنگل، کاریزها، قنات‌ها، چشمه گنبان و جاذبه‌های دیدنی زیادی را می‌توانید مشاهده کنید تا یک سفر خارق‌العاده و خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. در فصل پاییز، ارسنجان میزبان جشنواره‌های برداشت انار است که سفر در این زمان برای خرید رب انار اعلا به‌عنوان سوغات و خوردن انارهای خوشمزه، به شما پیشنهاد می‌شود.

  • آدرس: فارس، بزرگراه مرودشت، بزرگراه سعادت شهر – ارسنجان
  • فاصله تا شیراز: 134 کیلومتر
جنگل بناب ارسنجان؛ مروارید سبز ایران

مجسمه شاپور اول؛ هنر سنگ‌تراشان دوره ساسانی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف شیراز، مجسمه شاپور اول است که به دست هنرمندان سنگ‌تراش عهد ساسانی ساخته شده است. این مجسمه نیز در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در ورودی یک غار قرار دارد. برای رسیدن به مجسمه شاپور یکم باید 230 پله را بالا بروید.

تماشای این مجسمه غول‌پیکر برای گردشگران بسیار جذاب بوده و اکثر آن‌ها سختی راه را می‌پذیرند و برای دیدن آن پله‌نوردی طولانی را به جان می‌خرند. در صورتی که سفر در روزهای غیر تعطیل برایتان امکان پذیر باشد، توصیه می‌شود در هفته‌های پس از تعطیلات تابستان اقدام نمایید.

  • آدرس: 30 کیلومتری شمال کازرون
  • فاصله تا شیراز: 138 کیلومتر
مجسمه شاپور اول؛ هنر سنگ‌تراشان دوره ساسانی

کاخ اردشیر بابکان؛ آتشکده‌ای در دل فارس

آتشکده اردشیر بابکان یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل پاییز است که در سال 224 میلادی به خواسته اردشیر بابکان در نزدیکی فیروزآباد ساخته شده است. کاخ اردشیر بابکان 1800 سال دارد و در گذشته به‌عنوان آتشکده از آن استفاده می‌کردند.

 این کاخ از بخش‌هایی نظیر حیاط، دو ایوان و سه تالار تشکیل می‌شود و سنگ، گچ و کاشی در ساخت آن استفاده شده است. بهترین زمان بازدید از کاخ اردشیر 8 صبح تا 17 عصر در هوای خنک و دلپذیر پاییز بوده و لحظاتی شما در تاریخ ایران غرق خواهد کرد.

  • آدرس: فارس، 3 کیلومتری شهرستان فیروزآباد
  • فاصله تا شیراز: 104 کیلومتر
کاخ اردشیر بابکان؛ آتشکده‌ای در دل فارس

جاهای دیدنی اطراف شیراز در زمستان

جاهای دیدنی زیادی در اطراف شیراز قرار دارد که در فصل زمستان می‌توانید برای بازدید از آن‌ها و تفریح و سرگرمی، به این مکان‌ها مراجعه کنید. از این جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل زمستان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پیست اسکی پولادکف سپیدان؛ دومین پیست بین‌المللی ایران

پیست اسکی پولادکف سپیدان یکی از مکان‌های تفریحی اطراف شیراز است که دومین پیست بین‌المللی ایران نیز محسوب می‌شود. تیوپ‌سواری، تله‌کابین، اسنوموبیل، تله‌اسکی، و جت اسکی از تفریحاتی هستند که در این پیست می‌توانید انجام دهید.

طبیعت برفی پیست اسکی پولادکف نیز از جاذبه‌های آن بوده و اگر علاقه‌ای به تفریحات ذکر شده ندارید، می‌توانید از این طبیعت زیبا در فصل زمستان لذت ببرید. برای بهره‌مندی از امکانات پیست اسکی پولادکف سپیدان بهتر است در اوایل ماه آبان تا اواخر ماه بهمن به این منطقه سفر کنید.

  • آدرس: فارس، کیلومتر 15 جاده سپیدان به آبشار مارگون
  • فاصله تا شیراز: 118 کیلومتر
پیست اسکی پولادکف سپیدان؛ دومین پیست بین‌المللی ایران

تخت جمشید؛ پرسپولیس فارس

تخت جمشید در مرودشت یک بنای مشهور تاریخی است که در زمان پادشاهی هخامنشیان به دستور داریوش اول بنا شده و 2500 سال قدمت دارد. این بنا از بخش‌های مختلفی که شامل موارد زیر می‌شوند تشکیل شده است:

  • دروازه ملل
  • کاخ صد ستون
  • کاخ تچر
  • کاخ آپادانا
  • موزه تخت جمشید، کاخ ملکه
  • آرامگاه اردشیر دوم و سوم
  • کاخ سه دری
  • کاخ هدیش
  • کاخ خزانه

بهترین زمان برای بازدید از تخت جمشید، فصل زمستان است چرا که در فصول گرم سال، تابش مستقیم آفتاب به این کاخ آزاردهنده خواهد بود.

آدرس: فارس، مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت

فاصله تا شیراز: 60 کیلومتر

مجموعه تاریخی پاسارگاد؛ اولین پایتخت حکومت هخامنشیان

پاسارگاد را همه با نام کوروش کبیر می‌شناسند و یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل زمستان محسوب می‌شود که شهرستان پاسارگاد جا خشک کرده است. این مکان محل دفن کوروش کبیر بوده و از چندین کاخ تشکیل شده است. به گفته باستانشناسان، پاسارگاد اولین پایتخت حکومتی هخامنشیان بوده و شامل بخش‌های مختلفی نظیر موارد زیر می‌شود:

  • کاخ اختصاصی
  • کاخ دروازه
  • کاخ بارعام
  • برج سنگی
  • کاروانسرای مظفری
  • سنگ دروازه
  • محوطه مقدس
  • تل تخت

برای بازدید از کاخ پاسارگاد در فصل زمستان از ساعت 8:30 تا 17:30 به این مجموعه مراجعه کنید.

آدرس: فارس، شهرستان پاسارگاد

فاصله تا شیراز: 138 کیلومتر

مجموعه تاریخی پاسارگاد؛ اولین پایتخت حکومت هخامنشیان

نقش رستم؛ آرامگاه پادشاهان هخامنشی

نقش رستم در شمال شهرستان مرودشت قدیمی‌ترین سازه در ایران است که از کتیبه‌های متعدد و نقش‌برجسته‌های مختلف تشکیل می‌شود. این مکان مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از آثار تاریخی سلسله‌های ایرانی است که تاریخ ایلامیان، ساسانیان و هخامنشیان را به تصویر می‌کشد.

 نقش رستم آرامگاه چهارتن از شاهان هخامنشی بوده و طبق افسانه‌ها این مکان محل رزم رستم و اسفندیار است و همین موضوع موجب نام‌گذاری آن به نقش رستم شده است. داریوش، داریوش اول، خشایار شاه و اردشیر اول در نقش رستم آرمیده‌اند و اهمیت و ارزش این مکان را چندین برابر کرده‌اند. برای تجربه لحظات خاص در نقش رستم بهتر است در فصول سرد به این منطقه سفر کنید.

  • آدرس: فارس، شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی‌آباد
  • فاصله تا شیراز: 67 کیلومتر
نقش رستم؛ آرامگاه پادشاهان هخامنشی

آبشار فدامی؛ آبشاری گرم در قلب زمستان

 آبشار فدامی نیز از جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل زمستان است که در شهرستان داراب قرار دارد. این آبشار شگفت‌انگیز از چهار نوع آب تشکیل می‌شود که شامل آب‌های شیرین، شور، گرم و سرد می‌شود. آب‌های مذکور در 20 کیلومتری آبشار با هم ترکیب شده و آب سرازیر شده از ارتفاع را تشکیل می‌دهند. از جالب‌ترین نکاتی که در مورد آبشار فدامی می‌توان ذکر کرد، گرم شدن آب آن در فصل زمستان است، به همین دلیل یک جاذبه دیدنی در این فصل محسوب می‌شود.

  • آدرس: شهر داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی
  • فاصله تا شیراز: 380 کیلومتر
آبشار فدامی؛ آبشاری گرم در قلب زمستان

رزرو هتل از های هتل

در این مقاله از سایت های هتل سعی کردیم جاهای دیدنی اطراف شیراز را به‌صورت مفصل معرفی کنیم. شما می‌توانید برای بازدید از این مکان‌ها، در هتل‌های نزدیک به آن‌ها اقامت کرده و از بازدید جاهای دیدنی اطراف شیراز لذت ببرید. سایت های هتل با ارائه خدمات به‌صورت 24 ساعتها همیشه و در هر زمان برای انتخاب بهترین هتل های شیراز همراه شما خواهد بود. با ما در ارتباط باشید تا اقامتی آسان و بی‌دغدغه را تجربه کنید.

سوالات متداول 

1- در فصل بهار  چه مکان‌هایی را می‌توانیم در شیراز بازدید کنیم؟

در فصل بهار شما می‌توانید به قلعه دختر، خرم‌بید، تنگ بستانک، کوهمره سرخی و آبشار سد تنگاب سفر کنید.

2- جاهای دیدنی اطراف شیراز در فصل تابستان کدامند؟

آبشار مارگون، دریاچه هفت برام، تنگ دم اسب، بند بهمن، شهرستان بیضا و غیره

3- نقش رستم در کجا واقع شده است؟

فارس، شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی‌آباد، 67 کیلومتری شیراز

4- مکان‌های دیدنی اطراف شیراز در زمستان را نام ببرید؟

پیست اسکی پولادکف سپیدان، تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، آبشار فدامی، نقش رجب

5- در پاییز چه مناطقی از شیراز را برای سفر پیشنهاد می‌کنید؟

دریاچه مهارلو، شهر داربگرد، کاخ سروستان و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تنگه رغز فارس

چهارشنبه 2 آبان 1403
تنگه رغز فارس یک مکان گردشگری بسیار زیبا در طبیعتی بکر است که بسیاری از افراد تا به امروز نام […]
تنگه رغز فارس

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس