کاخ های تهران، کاخ هایی با قدمت چند هزار ساله

تهران از جمله شهرهای قدیمی و همچنین پایتخت ایران است که مکان‌های تاریخی و دیدنی زیادی در آن قرار دارند و گزینه‌ای مناسب برای گشت‌وگذار خواهد بود. یک نمونه از آثار تاریخی آن، کاخ‌هایی با قدمت چندهزار ساله است. این کاخ‌ها در دوران قاجار و پهلوی به منظور پذیرایی از مهمانان بنا شدند. کاخ‌های تاریخی برای گذراندن اوقات فراغت و بازدید از آن‌ها برای عموم مردم، گزینه‌ای مناسب بوده و با کمک از معماران اصیل ایرانی، طراحی شده‌اند. در داخل کاخ های تهران، اشیا گران‌ قیمت با دکوراسیون زیبایی وجود دارد که برخی از آن‌ها از کشورهای اروپایی خریداری شده‌اند.

لیست کاخ های تهران

لیست کاخ های تهران

نامآدرسساعت بازدیدهزینه بلیط
کاخ گلستان تهرانایران، استان تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستانشنبه تا چهارشنبه 09:00 تا ۱۹:00 پنجشنبه و جمعه 09:00 تا ۲۰:00به ازای هر بازدیدکننده داخلی ۳۰,۰۰۰ تومان (بخش‌های مختلف کاخ هزینه جداگانه از 15 الی 30 هزار تومان دارند)
کاخ سعد آباد تهرانایران، تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعد آباددر نیمه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و در روزهای پنجشنبه و جمعه تا ۲۰:۰۰ در نیمه دوم سال از ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰۳۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی (هزینه بازدید از سایر بخش‌‌ها 15 ال 30 هزار تومان)
کاخ نیاوران تهرانایران، تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوراننیمه اول سال ۹ تا ۱۹ و نیمه دوم سال ۸ تا ۱۷۳۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و بخش‌های مختلف آن 20 الی 30 هزار تومان
عمارت مسعودیه تهرانایران، تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتانهمه‌روزه جز ایام سوگواری، از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعدازظهربرای ایرانیان 5۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰۰۰۰ تومان
کاخ سفید یا کاخ موزه ملت تهرانمیدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعد آباددر بهار و تابستان از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۹:۰۰ و در روزهای پنجشنبه و جمعه الی ۲۰:۰۰ در پاییز و زمستان از ۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰۳۰,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان یکی از کاخ های تهران با بافتی تاریخی بوده که در منطقه‌ای تاریخی نیز قرار دارد. این مجموعه از قدیمی‌ترین‌ کاخ‌های پایتخت است که در زمان صفویه ساخته شد. پس از مدتی توسط شاهان و خاندان قاجار این مکان به مرکز حکومت قاجاریه برگزیده شد. در آن برهه از زمان، این کاخ به منظور اقامت افراد بالامرتبه و دارای قدرت قاجار شکل گرفت. امروزه کاخ گلستان، مجموعه‌ای از هشت سازه اصلی را تشکیل داده‌ است. قدمت این کاخ مربوط به دویست سال پیش باز می‌گردد که در سال 2013 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

نقش‌ و نگار این کاخ از سبک اروپایی و همچنین معماری دوران قاجار الهام گرفته شده‌ و از بخش‌های مختلف این کاخ می‌توان به موزه‌، باغ گل‌ها، مراتع سرسبزی که با دروازه‌هایی احاطه گردیده‌اند، ایوان تخت مرمر، تالار آینه، عمارت شمس‌العماره، تالار سلام، موزه مردم‌شناسی و… اشاره کرد. این مجموعه علاوه‌بر پذیرایی از مهمانان درجه یک شاهان دربار، به عنوان مکانی تفریحی و مسکونی و همچنین مراکز تولید هنر نیز شناخته می‌شود. کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد، در میدان ارگ واقع شده‌ که می‌توانید از آن دیدن فرمایید.

هتل‌ های اطراف کاخ گلستان تهران

  • هتل امیرکبیر تهران
  • مهمان‌پذیر آرین تهران
  • هتل مهر تهران
  • مهمان‌پذیر بحر خزر تهران
  • مهمان‌پذیر شهسوار تهران
  • هتل ارس تهران
کاخ گلستان تهران

کاخ سعدآباد تهران

کاخ سعدآباد، با مساحتی حدود 110 هکتار در خیابان ولیعصر تهران در کوه‌پایه‌های توچال قرار گرفته ‌است. این مجموعه در منطقه شمیرانات و در نزدیکی دربند بوده که رودخانه جعفرآباد از میان مجموعه کاخ می‌گذرد. به دلیل موقعیت مکانی مناسب این کاخ، شما از شمال به دامنه‌های البرز، از جنوب به تجریش و از شرق این کاخ به گلابدره نزدیک خواهید بود؛ به همین دلیل آب‌وهوای خنک کاخ سعدآباد، مکان اقامت تابستانی شاهان دوره قاجار و پهلوی بوده است. شما می‌توانید در روزهای بهاری و تابستانی از این مکان دیدن کنید.

کاخ سعدآباد دارای 18 کاخ بوده که رفته‌رفته در زمان پهلوی به تعداد آن افزوده‌اند. در زمان پهلوی در این مجموعه هر یک از کاخ‌های موجود، متعلق به همه اعضای خانواده پهلوی بود. از جمله مکان‌ها و کاخ‌های موجود در این مجموعه می‌توان به کاخ سبز و سفید، کاخ ملکه مادر، کاخ بهمن، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد بهزاد، موزه ظروف، آشپزخانه سلطنتی دوران پهلوی، موزه هنرهای ملی و… اشاره کرد. امروزه کاخ ملکه و کاخ اختصاصی از جمله کاخ های تهران برای اقامت مهمانان ویژه دولتی و همچنین نهاد ریاست جمهوری است.

هتل‌ های اطراف کاخ سعدآباد

برخی از بهترین هتل های تهران نزدیک این کاخ عبارت اند از:

کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران با مساحتی حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد. در زمان فتحعلی شاه، این کاخ به دلیل نیزاری که روی آن واقع شده، به نام نیاوران شناخته شد. با روی کار آمدن بسیاری از پادشاهان دیگر قسمت‌های زیادی را به این کاخ افزودند. یکی از ویژگی‌های ظاهری کاخ نیاوران، وجود سقف متحرک در فضای داخلی آن است، به صورتی که سقف آن باز و بسته می‌شود و باعث جذب بیشتر بازدیدکنندگان به این کاخ شده ‌است.

در قسمت‌های مختلف کاخ نیاوران، وسایل پادشاهان از جمله فتحعلی شاه، محمدشاه قاجار و محمدرضا پهلوی موجود بوده که افراد می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند. از قسمت‌های این مجموعه می‌توان به موزه جهان‌نما، موزه کتابخانه اختصاصی خاندان پهلوی، موزه حوض‌خانه، کاخ صاحبقرانیه و… اشاره کرد.

هتل‌ های اطراف کاخ نیاوران

  • هتل ویستریا تهران
  • هتل آپارتمان سپهر تهران
  • هتل برج سفید تهران
  • هتل دیاموند تهران
  • متل شیان تهران
  • هتل پاریز تهران
کاخ نیاوران تهران

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه در زمان قاجار سال 1258 در تهران بنا شد. این عمارت توسط فرزند ناصرالدین‌شاه به نام مسعود میرزا که از حاکمان اصفهان بوده برای زمان استراحت و اقامت به تهران ساخته شد. این عمارت با مساحتی حدود 4000 متر مربع، در میدان بهارستان واقع شده‌ و برای افرادی که علاقه زیادی به تونل زمان و آثار آن در ساختمان پنجره و نقاشی دارند، بازدید از عمارت مسعودیه گزینه بسیار خوبی است. بخش‌های موجود در عمارت مسعودیه شامل حیاط اندرونی، عمارت سیدجوادی، باغ دیوان‌خانه و… می‌شوند و به دلیل معماری بی‌نظیر آن در سال 1377 ثبت آثار ملی ایران شد.

هتل‌ های اطراف عمارت مسعودیه

کاخ سفید یا کاخ موزه ملت تهران

کاخ سفید و یا کاخ موزه ملت جزء وسیع‌ترین کاخ‌های موجود در خیابان سعدآباد تهران است. از جمله مشهورترین طراحی آن نمای سفید و برجسته آن بوده و بر همین اساس رقابت زیادی با برج میلاد می‌کند. این کاخ در سال 1310 به دستور رضاشاه پهلوی شروع به ساخت شد و پس از گذشت 5 سال به پایان رسید. معماری به کار رفته در این کاخ برگرفته از معماری رومی و ایرانی است. این کاخ اقامتگاه و استراحتگاه مناسبی برای محمدرضا شاه پهلوی بوده و در کنار آن برای امور تشریفاتی نیز از آن بهره می‌گرفتند.

امروزه معماری بی‌نظیر این کاخ، سبب جذابیت کاخ در میان بازدیدکنندگان شده است. برای مثال گچ‌بری‌های زیبای داخل کاخ، پوشش کف کاخ با سنگ‌های مرمری، استفاده از لوسترها و چلچراغ‌ها و استفاده از فرش‌های نفیس و… جزو زیبایی‌های نام‌ برده است.

هتل‌ های اطراف کاخ موزه ملت تهران

رزرو هتل های تهران از های هتل

تهران یکی از شهرهای پر رفت‌وآمد در میان شهرهای کشور است و افراد زیادی به دلایل مختلفی مانند تفریح، سفرهای کاری، دانشگاه و… به این شهر سفر می‌کنند. در هر نقطه‌ای از این شهر که قدم بگذارید، می‌توانید در بهترین هتل های تهران نیز اقامت یابید. اگر شما قصد اقامت در نزدیکی یکی از کاخ های تهران را داشته باشید، می‌توانید از طریق سامانه رزرواسیون آنلاین های هتل، یکی از آن‌ها را برگزینید. در سایت های هتل بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید در هر مکان و زمانی، هتل موردنظر خود را رزرو کنید و از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

کاخ شاه در تهران لقب کدام کاخ است؟

به‌طور کلی نمی‌توان کاخ مشخصی برای خاندان پهلوی و شاه نام برد، زیرا در بسیاری از شهرهای ایران کاخ داشته‌اند؛ ولی در تهران شما می‌توانید از کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد به عنوان کاخ‌های شاه دیدن فرمایید.

بزرگ ترین کاخ تهران کدام است؟

بزرگ‌ترین کاخ تهران، کاخ سعدآباد بوده که دارای مساحتی حدود 110 هکتار است.

معروف ترین کاخ های تهران کدام هستند؟

از جمله معروف‌ترین کاخ‌های تهران می‌توان به کاخ سعدآباد و کاخ گلستان اشاره کرد که دارای طراحی بسیار زیبایی هستند.

کدام یک از کاخ های تهران باغ موزه هستند؟

کاخ‌های گلستان و سعدآباد در تهران جزو کاخ‌های باغ موزه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین جاهای دیدنی قشم برای عکاسی

پنج‌شنبه 10 خرداد 1403
هنگام سفر به جزیره قشم، با عکاسی کردن در بهترین مکان‌ها، یک سفر به یاد ماندنی را در این جزیره […]
بهترین جاهای دیدنی قشم برای عکاسی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس