موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی تهران فرهنگ و تاریخ ایران را از هزاره اول پیش از میلاد تا دوره قاجاریه را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. این موزه دارای آثار و بخش‌های مختلفی است که دیدن از آن‌ها خالی از لطف نیست. برای بازدید از موزه رضا عباسی باید بلیط تهیه کنید و همچنین ساعت بازدید مشخصی نیز دارد. علاوه‌بر این‌ موارد، شما می‌توانید به جاهای دیدنی اطراف موزه نیز مراجعه نمایید و تهران گردی خود را کامل کنید.

ورودی موزه رضا عباسی

آدرس موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی تهران در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره 892 واقع شده است. از این برای رسیدن به آن، می توانید از وسیله های مختلفی استفاده کنید. در ادامه نیز نحوه دسترسی با انواع وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی را بررسی می کنیم:

  • دسترسی به موزه رضا عباسی با خودرو شخصی: اگر قصد دارید با ماشین شخصی به موزه رضا عباسی بروید، بدانید که در پارک کردن ماشین به‌دلیل شلوغی خیابان با مشکل مواجه می‌شوید.
  • دسترسی به موزه رضا عباسی با تاکسی: با تاکسی نیز می‌توانید از مناطق مختلف تهران خود را به پایانه زیر پل سید خندان برسانید و سپس وارد خیابان شریعتی شوید و چند دقیقه بعد ورودی موزه را ببینید.
  • دسترسی به موزه رضا عباسی با مترو: اگر می‌خواهید با مترو به موزه رضا عباسی بروید، کافی است در ایستگاه سهروردی از مترو پیاده شوید و با تاکسی خود را به موزه برسانید.

موزه رضا عباسی تهران روی نقشه

ساعت بازدید از موزه رضا عباسی تهران

برای رفتن به موزه رضا عباسی تهران ساعات بازدید در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 عصر می‌توانید است.

قیمت بلیط موزه رضا عباسی تهران

قیمت بلیط موزه رضا عباسی تهران برای بازدیدکننندگان داخلی 25 هزار تومان است و بازدیدکنندگان خارجی باید 50 هزارتومن هزینه بپردازند. توجه داشته باشید که احتمال دارد در زمانی که به موزه رضا عباسی می‌روید قیمت بلیط افزایش پیدا کرده باشد.

معرفی موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی بسیار غنی و ارزشمند است که تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر ایران را در خود جای داده است. در مهرماه سال 1356 موزه رضا عباسی افتتاح شد؛ اما این موزه طی یک سال بعد، یعنی آبان 1357 تعطیل شد. از سال 57 تا 1358 این موزه توسط آیدین آغداشلو مدیریت می‌شد. سپس در پایان سال 1358 پس از تغییرات داخلی و همچنین گسترش محیط نمایشگاهی، بار دیگر بازگشایی شد.

این بازگشایی تا سال 1363 ادامه داشت و سپس به‌دلیل مشکلات داخلی تعطیل شد و دوباره یک سال بعد کار خود را آغاز کرد. سرانجام در بهمن‌ماه سال 1379 پس از 5 بار بازسازی فعالیت خود را شروع کرد. اکنون موزه رضا عباسی تهران توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره می‌شود.

تصویری از نگارگری قرن 14 هجری قمری

تالارهای موزه رضا عباسی تهران

موزه رضا عباسی دارای ساختمانی است که 4 طبقه دارد. در ساختمان آن اشیا بسیار نفیس به ترتیب زمان در تالارها به نمایش گذاشته شده‌اند.

تالار پیش از اسلام

در تالار پیش از اسلام موزه رضا عباسی تهران، آثار دوره هزاره اول قبل از میلاد و همچنین دوره‌های تاریخی دیگر مانند ساسانی، اشکانی و هخامنشی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است. همچنین در این تالار فلز و انواع سفال با طرح‌های دلپذیر و ساده که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند قرار دارد که اکثر آن‌ها از مناطق ایران مانند لرستان، شوش و آذربایجان یافت شده‌اند. جالب است بدانید که در راهنما این تالار نوشته شده است که با دست‌یابی انسان به مهارت، دانش، مصالح و مواد علاوه‌بر ساخت آثار ارزشمند، غلبه به طبیعت نیز آسان‌تر شد.

تالار اسلامی یک

در تالار اسلامی یک جواهرات و منسوجات، عناصر معماری، اشیا فلزی و ظروف سفالی که مربوط به دوره‌های صفوی، تیموری و سلجوقی است به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین آثار ارزشمند دوره قاجاریه نیز از طریق جعبه‌های روغنی، جلدهای کتاب و قلمدان‌ها معرفی شده است.

تالار نگارگری

در تالار نگارگری نقاشی‌هایی وجود دارند که مربوط به دوره‌های متفاوت اسلامی است. بازدیدکنندگان با دیدن آن‌ها شناخت بسیارخوبی با مراحل رشد و تحول نقاشی در قرن 14 هجری قمری پیدا می‌کنند. از اثر بسیار شاخص و ارزشمند این تالار می‌توان به نمونه برگی از شاهنامه دموت که به قرن 8 هجری قمری برمی‌گردد اشاره کرد. لذا در تالار نگارگری آثار معدودی از نگاره‌ها که مربوط به قبل از قرن 6 هجری قمری است وجود دارد. لازم به ذکر است که در این تالار آثار رضا عباسی و چند ‌تن از شاگردانش که نگاره‌گر ماهری بودند نیز قابل مشاهده است.

تالار خوش نویسی

در تالار خوش‌نویسی بازدیدکنندگان می‌توانند مراحل تحول و رشد خطاطی را که به خطوط نستعلیق، نسخ، محقق و ثلث نوشته شده است را مشاهده کنند. شما در این تالار با نسخه خوش‌نویسی اسلامی و هنر خوش‌نویسی ایرانیان به خوبی آشنا می‌شوید. در تالار خوش‌نویسی دست‌نوشته‌هایی وجود دارد که به خط ثلث، کوفی و نسخ است که در تالار به نمایش گذاشته شده‌اند. بیشتر آثارهای این مجموعه به صورت نستعلیق شکسته است که به قلم بزرگانی همچون عبدالمجید درویش، میرزا غلامرضا و میرعماد نوشته شده است. شما در این تالار با تحول کتاب نیز که مربوط به قرن نهم تا پایان قرن 13 است نیز آشنا می‌شوید.

تصویری از خط کوفی مشرقی روی پوست

کتابخانه موزه رضا عباسی تهران

کتابخانه موزه رضا عباسی در طبقه سوم این موزه قرار دارد که به نام مرحوم بتول احمدی نام‌گذاری شده است. در این مجموعه بیشتر از 10 هزار جلد کتاب به زبان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و فارسی وجود دارد که در زمینه‌هایی مانند کلاسیک، نقاشی، باستان‌شناسی و تاریخ هنر قرار دارند. همچنین در این کتابخانه 90 عنوان روزنامه‌های قدیمی، 60 عنوان دوره مجلات لاتین و 50 عنوان دوره کامل مجلات فارسی نگهداری می‌شود.

در کتابخانه موزه رضا عباسی مجموعه بسیار نفیسی قرار دارد که شامل 400 کتاب به صورت چاپ سنگی در حوزه متون ادبی است که قدمت آن به 200 سال می‌رسد. ساعت کاری این کتابخانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 4 عصر است.

تصویری از کتابخانه موزه رضا عباسی

جاهای دیدنی اطراف موزه رضا عباسی تهران

از جاهای دیدنی نزدیک به موزه رضا عباسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرهنگ‌سرا ارسباران: 700 متر تا موزه رضا عباسی
  • بوستان اندیشه: 350 متر تا موزه رضا عباسی
  • حسینیه ارشاد: 2 کیلومتر تا موزه رضا عباسی
  • شهر کتاب مرکزی: 1.7 کیلومتر تا موزه رضا عباسی

هتل های نزدیک به موزه رضا عباسی

از هتل‌ های تهران نزدیک به موزه رضا عباسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام هتلفاصله هتل تا موزه رضا عباسی تهرانآدرس هتل
هتل پارسیان آزادی تهران12 کیلومتر (20 دقیقه با خودرو)تهران، تقاطع بزرگراه چمران و یادگار امام
هتل اسپیناس پالاس تهران16 کیلومتر (30 دقیقه با خودرو)تهران، سعادت آباد، انتهای بزرگراه یادگار امام، میدان بهرود، خیابان عابدی، کوچه ۳۳
هتل پارسیان استقلال تهران10 کیلومتر (20 دقیقه با خودرو)تهران، تقاطع بزرگراه شهيد چمران و خیابان ولی عصر، چهارراه پارک وی
هتل ویستریا تهران12 کیلومتر (32 دقیقه با خودرو)تهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند، نبش خیابان احمدی زمانی، پلاک ۱
هتل لاله تهران9.2 کیلومتر (16 دقیقه با خودرو)تهران، خيابان دكتر فاطمی، نبش حجاب
هتل ایران تهران7.9 کیلومتر (19 دقیقه با خودرو)تهران، بالاتر از میدان ولیعصر، روبروی سینما استقلال، خیابان شهامتی، پلاک ۲۵

سوالات متداول

موزه رضا عباسی کجا تهران قرار دارد؟

موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره 892 قرار دارد.

ساعت بازدید از موزه رضا عباسی چگونه است؟

بازدید از این موزه در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 7 عصر، در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 عصر است.

نحوه دسترسی به موزه رضا عباسی چگونه است؟

برای دسترسی به این موزه می‌توانید از تاکسی، مترو یا ماشین شخصی استفاده کنید و خود را به خیابان شریعتی برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی پارک ساحلی سیمرغ کیش

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402
پارک ساحلی سیمرغ یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری موجود در جزیره کیش است که بازدید از آن اوقات خوشی را […]
پارک ساحلی سیمرغ کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس