آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد

مشهد مقدس یکی از شهر های مملو از مسافر و زائر ایران است. هرسال زائرین زیادی به مشهد سفر می کنند و بعد از زیارت حرم امام رضا به سراغ اماکن تاریخی و مذهبی می روند. آرامگاه نادر شاه افشار یکی از مکان های تاریخی مشهد است که بازدید کنندگان زیادی دارد. اگر هنوز به بازدید این آرامگاه نرفته اید با ما همراه باشید تا با آرامگاه نادر شاه افشار بیشتر آشنا شویم.

آرامگاه نادرشاه افشار- باغ موزه نادری

سرگذشت نادر شاه افشار

پس از انقراص سلسله صفویه و تسلط محمود و اشرف افغان بر ایران نادر شاه افشار در منطقه خراسان قیام کرد. نادر شاه افشار در اروپا لقب “اخرین جهان گشا شرق”، “ناپلئون ایران” و “اسکندر دوم” داشت. نادر شاه با هدف سرکوب مدعیان محلی، افغان ها و امپراطوری عثمانی جلو آمد. در سال 1148 در دشت مغان خود را شاه ایران نامید و شهر مشهد برای اولین بار پایتخت ایران شد.

او بعد از اینکه پادشاه ایران شد، هند را فتح کرد و بعد از برگشت از جنگ، دومین مقبره خود را در مشهد احداث کرد. این مقبره در سال های اخر عمر نادر شاه سر انجام گرفت و نام خانه خورشید بر ان گذاشته شد، اما جسد نادرشاه بعد از مرگ در هیچکدام از مقبره هایش سپرده نشد.

بعد از قتل نادر شاه سر او را جدا کردند و به هرات فرستادند. جسد بی سر نادر شاه را به طور موقت در یکی از مقبره ها به خاک سپردن و بعد ها اغا محمد خان قاجار آن را به تهران منتقل کرد. به همین دلیل نادرشاه تا مدت ها در مشهد مقبره ای نداشت. در اواخر حکومت قاجار قوام السلطنه در محلی از مقبره های خراب شده ارامگاه جدیدی ساخت و استخوان های نادر شاه را از تهران به مشهد منتقل کرد.

مقبره نادر شاه افشار

معماری ارامگاه نادر شاه افشار

ارامگاه فعلی نادرشاه 14400 متر مربع مساحت دارد و بنای اصلی ارامگاه 12 هزار متر مساحت دارد. این ارامگاه شامل 4 تالار است. طراحی بنا بر اساس دو شکل مربع و مثلث صورت گرفته است تالار مربع دو دیوار قرمز رنگ دارد که سنگ مزار نادرشاه افشار در گوشه این مربع قرار دارد. رنگ قرمز در این مقبره به معنای جنگ، شمایل این اتاق معنای دفاع و حمله و ستون های این اتاق کلاه نادر شاه را تداعی میکند.

موزه نادر شاه افشار

تالار شماره 1

تالار شماره 1 به انواع سلاح در دوره افشاریه ،وسایل سوار کاری، چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان گشای نادری و دو شمشیر که متعلق به نادر شاه است اختصاص دارد. دیوار های تالار با تابلو های استاد سید حسین میر مصور که صحنه های نبرد نادر در جنگ کرنال تزئین شده است.

تالار شماره 1 باغ موزه نادری - آرامگاه نادر شاه افشار

تالار شماره 2

تالار شماره 2 در سال 1373 به مقبره نادرشاه اضافه شد. در این تالار انواع سکه اشیا باستانی و مردم شناسی ظروف و اشیا اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش در امده است. موزه باغ نادری وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است.

تالار شماره 2 باغ موزه نادری - آرامگاه نادر شاه افشار

در این مقاله سعی کردیم داستان سرگذشت نادر شاه افشار را برایتان روایت کنیم و گردشی در تاریخ داشتیم. در صورتی که به بازدید از این موزه علاقه مند هستید می توانید با مراجعه به سایت های هتل، هتل های نزدیک حرم را رزرو کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

درباره هاستل بیشتر بدانیم...!

دوشنبه 29 آبان 1402
یکی از مهمترین مواردی که می بایست قبل از سفر به آن توجه نمایید، انتخاب یک مکان اقامتی برای مدت […]
هاستل چیست ؟

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس