آشنایی با بخش های مختلف یک هتل

صنعت هتلداری یک صنعت بسیار وسیع است که دارای قسمت های مختلفی می باشد. بخش های مختلف یک هتل شامل: لابی، تلفن خانه، خانه‎ داری، فرآنت آفیس و پذیرش و روابط عمومی است. این ها مهم ترین بخش ها هستند و کسانی که وارد این عرصه می شوند، باید با بخش های مختلف یک هتل آشنا شوند. هر کدام از این ها باید در بهترین حالت خود باشند تا یک هتل نام و آوازه ای در بین مسافران داشته باشد.

بخش های مختلف یک هتل

1. لابی

بخشی از هتل که مسافران در لحظه ورود ابتدا به آن می رسند، لابی نام دارد. در این بخش فردی به عنوان رزرویشن یا پذیرش وجود دارد. این قسمت در جذب مسافر و در چگونگی ارزش گذاری به هتل بسیار تاثیر گذار است. لابی نیز علاوه بر اینکه مسافران می توانند اتاق مورد نظر خود را رزرو کنند، به عنوان مکانی جهت ملاقات با میهمانان خارج از هتل هم می توان ازآن استفاده کرد. در برخی هتل ها نیز در این بخش، کافی شاپ برای خدمت رسانی نیز وجود دارد.

لابی جزو بخش های مختلف یک هتل

 این بخش از هتل، خود دارای قسمت های مختلفی مانند سرویس تاکسی برای کرایه دادن اتومبیل، سالن آرایش بانوان و آقایان، کیوسک تلفن، داروخانه و وسایل بهداشتی، فروشگاههای فروش، روزنامه، مجله و کتب مصور ( برای کودکان و نوجوانان ) و نوشت افزار، تمبر و پاکت، کارت پستال، فیلم عکاسی، سیگار، کبریت و دخانیات، شعبه بانک، صنایع دستی، گل فروشی، شیرینی فروشی، فرش فروشی، بوتیک، فروش اشیا عتیقه ، محل رزرو تور و بلیت، صندوق پست، صندوق پیشنهادات و انتقادات، دست شویی و توالت های عمومی، تابلو اطلاعات هتل و … نیز می باشد.

2. تلفن خانه

بخش تلفن خانه، برای برقراری تماس بین مسافران هتل با خارج از آن می باشد. در صورتی که از خارج از هتل تماسی گرفته شود، این بخش نیز جوابگو خواهد بود. فرد مستقر در این قسمت توسط مدیران هتل انتخاب می شود. بعضی از هتل ها نیز دارای تلفن های اتوماتیک بوده و هر اتاق موجود دارای خط آزادی می باشد. مسافران مستقر در اتاق های هتل در صورتی می توانند از تلفن استفاده کنند که علاوه بر هزینه اتاق، هزینه ای جهت استفاده از تلفن هم برای آن ها پرداخت کنند. همچنین اتاق های برخی هتل ها دارای تلفن های شماره گیر می باشند که مسافر می تواند با بخش های مختلف هتل ارتباط برقرار کند.

3. خانه داری

این قسمت در هتل، یکی از مهم ترین قسمت ها به شمار می رود که در جذب مشتری تاثیر گذار است. بخش خانه داری هتل گاه می تواند در نگاه مسافران بسیار زیبا و دلنشین باشد و گاهی هم ممکن است که رضایت آن ها را در پی نداشته باشد. این بخش مسئولیت های زیادی را به همراه دارد. نظافت بخشی از آن است. مسافری که از تمیزی و پاکیزگی هتل خوشش بیاید، طبیعتا برای دوم هم، همان هتل را انتخاب خواهد کرد.

خانه داری دارای مسئولیت های خاصی می باشد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • سازمان دادن به قسمت و تهیه لوازم مورد نیاز ( حوله، ملحفه، پرده، روتختی، بالش، پتو، رومیزی، دستمال سفره، لباس کارگران، وسایل نظافت مورد نیاز هتل )
  • نظافت کلیه قسمت های هتل مانند: اتاق ها، دستشویی و توالت ها، راه رو ها و راه پله ها، لابی و اتاق کارکنان و…
  • امور مربوط به لباسشویی و اتوکشی و امور مربوط به خیاط خانه
  • نگهداری و نظارت بر کیفیت و کارایی وسایل مورد استفاده در هر اتاق
  • قرار دادن وسایل بهداشتی نظیر صابون و شامپو در دستشویی اتاق به طور روزمره و یا ارائه سایر وسایل مورد نیاز به مسافران
  • نگهداری لوازم مسافرینی که در اتاقها جامانده است.
خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

4. فرآنت آفیس و پذیرش

این قسمت در لابی مستقر می باشد و مسافران در لحظه ورود و خروج با آن ها برخورد می کنند. فردی که مسئولیت این بخش را به عهده دار، در واقع متصدی پذیرش هتل است. او باید با رفتار گرم و صمیمانه خود، به خوبی از مهمانان و مسافران استقبال کرده و در هر شرایطی خودنسردی خود را حفظ کند. خوش برخوردی از ویژگی های اصلی مسئول این بخش است و باعث جذب مسافران می شود. فرآنت آفیس بخش های مختلفی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

  • قسمت کانسیرج: این قسمت مربوط است به امور تور های داخلی، پست و همچنین امور مربوط به مستخدمان است.
  • قسمت رسپشن: این قسمت جایگاه اصلی مسئول فروش اتاق های هتل می باشد و مسافران در این قسمت می توانند کارت های هتل را پر کنند. به طور کلی کلیه کارهای پذیرش مسافر در این قسمت انجام می شود.
  • قسمت اطلاعات: این قسمت مسئولیت برخی کار ها مانند تحویل کلید اتاق به مسافر و دریافت آن، رساندن پیغام ها، تلگراف به مسافران و… به عهده دارد.
  • قسمت صندوق: این قسمت هزینه های اقامت را از مسافران دریافت می کند و همچنین حفظ امانات مسافران هم به عهده این قسمت می باشد.

5. روابط عمومی هتل ها

روابط عمومی در بخش های مختلف یک هتل

از مهمترین مسئولیت های قسمت روابط عمومی، تبلیغات و اطلاع رسانی در هتل است. شما ابتدا باید برای هتل خود، تبلیغات انجام دهید تا به صورت اسمی، توسط مسافران شناخته شوید. این تبلیغات شامل: پلاکارد، بیلبورد در سطح شهر، چاپ آگهی در روزنامه ها و فعالیت هایی از این قبیل است. پس ابتدایی ترین کاری که باید برای هتل انجام دهید، تبلیغات است. این تبلیغات است که مسافران به سمت شما جذب میکند و پس از آن رفتار درست، نظافت، تمیزی، برخورد خوب باعث می شود این مسافران، همیشه شما را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

گراند هتل تهران، اولین و قدیمی ترین هتل در ایران

جمعه 14 آذر 1399
در زمان های گذشته مردم برای تامین برخی از نیاز ها باید به خارج از محل سکونت خود سفر می […]

مقالات پیشنهادی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع