باغ نادری مشهد؛ یکی از یادگاران نادرشاه در آثار ملی ایران

همهٔ ما حداقل تا کنون یک بار اسم نادرشاه افشار به گوشمان خورده است، اگر اهل تاریخ و علاقه‌مند به آن باشید که اطلاعات بیشتری از آن می‌دانید. با شنیدن اسم باغ نادری مشهد حتماً برایتان سؤال پیش آمده که آیا این باغ از آثار تاریخی است؟ آیا مکانی تفریحی است؟ چرا به نام نادر شاه افشار است؟ و چندین سؤال دیگر. بهتر است بگویم باغ موزه نادری مشهد، در این باغ که به پاس قدردانی از نادرشاه ساخته شده است شما شاهد بسیاری از یادگاری‌های نادرشاه و فتوحات او خواهید بود که ما در این بخش از مجموعه مجله‌ گردشگری های هتل قصد داریم به طور ویژه به باغ نادری مشهد بپردازیم.

نادر شاه افشار

نادر شاه افشار

نادرشاه افشار یکی از شخصیت‌های قدرتمند ایران و یکی از شاهان نابغه در امور جنگی بود و بسیاری از سال‌های عمرش را در میدان جنگ گذراند. پایتخت این پادشاه مشهد بود و او اولین مقبرهٔ خود را در این شهر ساخت. آرامگاه نادرشاه افشار در باغ نادری شهر مشهد قرار دارد که جنازه بی سر نادر شاه در آن دفن شده است. در باغ نادری مشهد شما می‌توانید به ایرانی بودن خود با دیدن یادگاری‌های موجود افتخار کنید. معماری فوق‌العاده و قشنگی چشمگیر این باغ جز اولین چیز‌هایی است که در مشهد به چشم شما می‌آید.

تاریخچه و ظاهر باغ نادری

تاریخچه و ظاهر باغ نادری

باغ نادری مشهد با حدوداً مساحت 15 هزار متر مربع در مرکز شهر مشهد روبه‌روی حرم مطهر امام رضا (ع) در ضلع شمال غربی چهار راه شهدا ساخته شده است. نادرشاه پیش از مرگ خود دستور ساخت یک مقبره با سنگ‌های مراغه را داده بود، ولی ساخت این مقبره بعد از مرگ او در سال 1145 به اتمام رسید. البته آرامگاه امروزی در طی سال‌های 1336 تا 1342 توسط انجمن آثار ملی ایران احداث شد. شما در این باغ شاهد 2 تالار، سکوی 12 پله، مقبره، غرفه‌های صنایع دستی، غرفه فروش کتاب، سکویی بلند با مجسمه نادرشاه افشار و موزه تاریخی بنا شده بر روی سکویی با ارتفاع 2 متر از سطح زمین هستید.

حتما بخوانید : صفر تا صد هزینه سفر به مشهد چقدر است؟

معماری باغ و موزه نادری

معماری باغ و موزه نادری

مهندس معمار این بنا آقای هوشنگ سیحون و سازنده مجسمه‌های این بنا استاد ابولحسن خان صدیقی بوده است. معماری خاص و زیبای این باغ جذابیت خاصی به فضا داده است. استفاده از نماد و نمود‌های تاریخی در این باغ سبب شده تا این باغ به یکی از افتخارات معماری ایران تبدیل شود. طرح آرامگاه نادر شاه به شکل یک شش ضلعی است که نماد خیمه شاه است و ستون‌های آن طبق کلاه سربازان قزلباش با هشت مثلث دارای چهار قاعده در پایین و بالا طراحی و ساخته شده است و سنگ قبر آن به طرح الماسی است که نادرشاه در فتح هندوستان آن را به دست آورده است.

مصالح استفاده شده در ساخت این آرامگاه سنگ‌های گرانیت کوهسنگی مشهد است و پوشش کلی بنا از بتن مسلح نمایان است. تالار آرامگاه به صورت مربع شکل و با دو دیوار باز و بسته به رنگ قرمز با استفاده از سنگ مرمر اخرایی ساخته شده است که دوتا از دیوار‌ها به صورت کاملاً بسته طراحی شده‌اند و دو دیوار باز با تعدادی ستون که با بیرون ارتباط دارند و آرامگاه نادرشاه در کنج این مربع واقع شده که تداعی قتل نادر شاه در چادر است و رنگ قرمز دیوار‌ها به تداعی این فضا قوت می‌بخشد.

بر روی دیوار‌ها برجستگی‌هایی وجود دارد که نماد نیرو‌های مختلف نادر شاه هستند. نرده‌های کنار آرامگاه نادر شاه مانند صفی از تبرزین هستند، تبرزینی که در مجسمه هم در دست نادرشاه است. در اصول معماری خطوط برای خود دارای معنا هستند خطوط افقی نماد آرامش، خطوط عمودی نماد پایداری و استواری و خطوط مورب نماد تحرک و جنبش است که پایه آرامگاه و مجسمه بر اساس خطوط مورب ساخته شده‌اند که نماد زندگی سراسر کوشش و جنبش نادرشاه است.

مجسمه نادر شاه

مجسمه نادر شاه

مجسمه نادر شاه در مجاورت آرامگاه او بر روی سکوی مرتفعی از سنگ قرار دارد و در ایتالیا با وزنی حدود 14 هزار کیلوگرم در کارخانه ریخته‌گری برونی با نظارت آقای صدیقی ساخته شده است. در این مجسمه برنزی نادر شاه سوار بر اسب و تعدادی از یاران وی در کنارش هستند. گرفتن عکس در کنار این اثر فاخر ملی تصویر زیبایی خواهد داشت.

آثاری که در باغ نادری مشهد می‌توانید بیننده باشید

آثاری که در باغ نادری مشهد می‌توانید بیننده باشید

اولین چیزی که در این باغ به چشمه می‌آید مجسمه نادر شاه است که در بالا به طور کامل آن را شرح دادیم. در کنار آرامگاه و پایین مجسمهٔ برنزی شما شاهد لوله توپ جنگی بزرگی هستید که از اشغالگران پرتغالی گرفته شد و در سال 1591 میلادی ساخته شده است. این لوله توپ جنگی علاوه بر تاریخی بود جنبه هنری هم دارد. در ادامه شما می‌توانید به بازدید از تالار‌ها بروید، در یکی از تالار‌ها سلاح‌های جنگی دوره‌های مختلف برای نمایش گذاشته شده‌اند. در تالار دیگر شما بینندهٔ آثار مرتبط با دوره‌های صفوی و افشاری هستید.

یکی از نکته‌های جالب و جذاب باغ نادری مشهد این است که در ابتدای ورود به موزه لباس تاریخی زنان و مردانه، زره و کلاه در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد تا با پوشیدن آن‌ها بتوانند سفری به تاریخ داشته و عکس‌های جذاب و خاطره‌انگیزی بگیرند. یکی دیگر از آثار جالب در این موزه وجود دو شمشیر متعلق به نادر شاه است که یکی از آن‌ها به جملهٔ السطان نادر مزین شده و دیگری که از طرف ایرانیان در سال 1148 در روز تاجگذاری به نادر شاه هدیه شده به صورت طلا کوب این بیت حک شده است (هست سلطان بر سلاطین جهان***شاه شاهان نادر صاحب قران) است.

نکته‌های رفتن به باغ نادری مشهد

نکته‌های رفتن به باغ نادری مشهد

این باغ دارای هزینه برای ورود است، البته این هزینه برای ایرانیان ناچیز و برای هر فرد پنج هزار تومان است. اگر در نزدیکی حرم هستید برای رفتن به باغ نادری کافی است به خیابان شیرازی و سپس به ضلع شمال غربی شهدا بروید. البته به کمک اپلیکیشن‌ها می‌توانید از هرجایی که هستید به راحتی به باغ نادری بروید. از آنجایی که این باغ علاوه بر معماری زیبا دارای فضای سبز زیبایی هم است اگر می‌خواهید از سبزی، طراوت و صدای دلنشین رود‌های باغ لذت ببرید بهتر است در فصل بهار از این باغ دیدن کنید، زیرا شهر مشهد در ماه‌های بهاری هوای فوق‌العاده دلنشینی دارد. به منظور بازدید کامل و جامع از این باغ و دیگر مکان‌های دیدنی مشهد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از تور مشهد استفاده کنید.

مکان‌های مهم نزدیک به باغ نادری

شما علاوه بر بازدید از باغ نادری می‌توانید به بازدید حرم مطهر، مسجد گوهر شاد، خانه تاریخی داروغه، موزه مردم‌شناسی مشهد، مجتمع گردشگری بابا قدرت بپردازید زیرا این مکان‌ها در فاصله‌ی نسبتاً نزدیکی از باغ واقع شده‌اند. همچنین اگر قصد رزرو هتل های مشهد نزدیک حرم را دارید باید بدانید هتل‌های زیر در نزدیکی باغ نادری و حرم هستند:

رستوران‌های نزدیک این باغ به این اسامی هستند: رستوران صبا، کبابی ترکویت، رستوران فرات، رستوران قصر عتیق و رستوران شیشه‌ای زیتون لبنان.

هتل مشهد

سخن پایانی

اگر قصد دارید به مشهد بیاید حتماً به باغ نادری این شهر سر بزنید و از این اثر تاریخی فوق‌العاده دیدن فرمایید. دیدن مجسمه نادرشاه با آن عظمت، آثار تاریخی بسیار جذاب در موزه‌های باغ و معماری پر رمز و راز باغ نادری مشهد حس غرور ایرانی بودن را به شما منتقل می‌کند. امیدواریم مطالب بیان شده در این نوشته از سایت های هتل برای شما مفید بوده باشد. اگر در رابطه با این باغ فاخر نقطه نظری یا سؤالی دارید از اشتراک‌گذاری آن متشکریم. در اسرع وقت به سؤالاتتان پاسخ خواهیم داد.

سؤالات متداول

  • باغ نادری مشهد فقط در مورد نادرشاه افشار است؟

خیر، در این باغ شما شاهد آثار تاریخی دیگر دوره‌های تاریخی هم خواهید بود

  • آیا برای دیدن باغ نادری باید به خارج شهر مشهد برویم؟

خیر، این باغ در مرکز شهر و نزدیکی حرم امام رضا (ع) واقع شده است.

  • اجازه عکس‌برداری در باغ نادری وجود دارد؟

بله حتی برای گرفتن عکس به شما لباس تاریخی هم داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لیست هتل های کیش نزدیک مراکز خرید

یکشنبه 1 مرداد 1402
برای بعضی از افراد در سفر به کیش نزدیکی به ساحل و دریا مهم است؛ اما برای بعضی دیگر که […]
لیست بهترین هتل های کیش نزدیک مراکز خرید

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس