بند گلستان مشهد جاذبه تاریخی توریستی

بند گلستان مشهد یکی از بندهای تاریخی استان خراسان مربوط به دوره تیموریان است که در ۸ کیلومتری غرب مشهد مقدس و در حدود 4 کیلومتری شمال شرق طرقبه بعد از پارک جنگلی وکیل آباد ، بر روی رودخانه گلستان احداث شده‌است.

بند گلستان

همچنین روستای تاریخی گلستان نیز که سد مذکور را به نام همین روستا نام گذاری کرده اند، بدلیل وجود زیارتگاه امام زادگان یاسر و ناصر که روایت می شود، که جسد آنها سوزانده شده دارای اهمیت مذهبی خاصی است.

بند گلستان مشهد

این مکان تاریخی با عمر ۵۰۰ ساله ، از محل‌های دیدنی و توریستی شهر مشهد به شمار می‌رود. یکی از جاذبه های گردشگری بند گلستان این است که می‌توان در دریاچه قایقرانی کرد.

بند گلستان
بند گلستان مشهد

جزئیات سد گلستان و آبرسانی آن

رودخانه گلستان، از پیوند سه شاخه «مایان»،‌ «دهبار» و «جاغرق» در اطراف روستای حصار به وجود می‌آید که آب‌های سطحی حوزه آبریزی به وسعت ۳۰۲ کلیومتر مربع را در محل گلستان جمع‌آوری می‌کند.

بند گلستان

در تابستان و پائیز آب به این منطقه نمی‎رسد و فقط در زمستان و بهار به دلیل جریان سیلاب شدید، آب وارد بند گلستان می‌شود و اگر در طول سال بارندگی زیاد باشد، در تابستان و پائیز هم این بند آب دارد.

بنای سد

  • سد مذکور از نام روستای قدیمی گلستان برداشته شده و از نظر موقعیت امام‌زادگان یاسر و ناصر که روایت است، جسد آنها سوزانده شده، دارای اهمیت مذهبی خاصی است.
  • سد گلستان تا سال ۱۳۵۱ ارتفاع بند ۱۵ متر بود و خروج آب از آن به صورت سرریز از بالای آن انجام می‌شده است. سپس توسط آستانقدس تعمیراتی انجام شد و ارتفاع بند به ۶ متر افزایش داده شد و در قسمت انتهای غربی تاج بند گلستان، ۵ دریچه خروجی آب با شش پایه بتنی ساخت. تعمیرات گفته شده تا انتهای سال ۱۳۵۲ ادامه پیدا کرد و در فروردین ۱۳۵۳ بند گلستان رسماً افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
  • همچنین صخره‌ای که در سمت خارجی آن قرار دارد، حکم پشتیبان محکمی برای بند است.
  • جالب است بدانید که کتیبه‌ای نیز در انتهای قسمت شرقی تاج بند گلستان، روی صخره‌ها نصب شد که اکنون نوشته‌های آن به سختی قابل خواندن است.
بنای سد گلستان مشهد

تاریخچه سد

  • سد گلستان،سازه ای آجری که تاریخ آن به زمان تیموری برمی‌گردد و در حال حاضر در وقف آستان قدس رضوی و مسجد جامع گوهرشاد است.
  • بعضی بنای بند را به شاهرخ پسر تیمور گورکانی و بعضی دیگر گلستان را به نام کنیز گوهرشاد دانسته و قریه و بند گلستان را به او نسبت داده‌اند.
  • در کتاب «اسناد و مکاتبات تاریخی ایران از تیمورشاه تا شاه اسماعیل» ساختمان بند مربوط به سلطان ابوسعید بن سلطان محمد بن میران شاه بن تیمور است که در سال ۸۶۱ هـ.ق. بعد از تصرف هرات به حکومت دست یافت و در سال ۸۷۳ هـ.ق. به قتل رسید.

تاریخچه سد گلستان

در این مکان قهوه خانه ،کافی شاپ ، قایق موتوری ‍، قایق پارویی وجود دارد همچنین میتوانید با خانواده به این مکان زیبا رفته و کنار بند از طبیعت آنجا لذت ببرید.

جهت بازدید از بند گلستان باید به آدرس : ۸ کیلومتری غرب مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل آباد، بر روی رودخانه گلستان بروید و از این مکان دیدنی دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دیو چشمه، چشمه ای اعجاب برانگیز در کجور

چهارشنبه 29 مرداد 1399
مازندران یکی از زیباترین استان های کشور است و می توان از آن به عنوان یکی از پربارترین مناطق به […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس