خانه پیشه وران مشهد را بشناسیم!

رزرو تور مشهد در میان دیگر تورهای داخلی کشور به طور میانگین رتبه بسیار بالاتری دارد. این شهر زیارتی و سیاحتی یک گزینه ایده آل برای سفری همه جانبه است. در این شهر هر نوع جاذبه‌ای که فکرش را بکنید برای یک سفر رویایی فراهم است. درست به همین منظور است که پایتخت معنوی ایران را به یک شهر محبوب تبدیل کرده است. شهر مشهد از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بنابراین طبق انتظاری که از شهرهای قدیمی می‌رود، جاذبه‌های تاریخی این مشهد نیز فراوان هستند. یکی از اصلی‌ترین بناها و امکان تاریخی خراسان خانه پیشه وران مشهد است.

اگر قصد سفر به شهر مشهد و رزرو هتل مشهد را دارید، با آژانس مسافرتی “های هتل” همراه باشید. افرادی که علاقه‌مند به جاذبه‌‌های تاریخی هستند بهتر است با خانه پیشه وران آشنا گردند.

خانه پیشه وران مشهد

معرفی خانه پیشه وران مشهد

خانه پیشه وران یکی از بناهای تاریخی و بسیار قابل اهمیت در شهر مشهد به شمار می‌رود. این خانه با سبک سنتی و زیبایی که دارد از سری آثار ملی ایران است. از قدمت دقیق این بنا اطلاعات درستی وجود ندارد. چرا که کتیبه و یا نشانه‌ای از سال ساخت نیز در داخل خانه به چشم نمی‌خورد. اما براساس تحقیقات قدمت این بنا را به قاجار یا پهلوی اول نسبت داده‌اند. این خانه در محله ارگ واقع شده و در دارای دو قسمت مجزا با دیوارها و پنجره‌هایی به سبک سنتی است. جالب است بدانید این خانه در سال 1384 به ثبت آثار ملی رسیده است.

معرفی خانه پیشه وران مشهد

اطلاعاتی درباره تاریخچه خانه پیشه وران

همانطور که گفته شد خانه پیشه وران در منطقه ارگ مشهد قرار گرفته است. محله ارگ در مشهد قدیم یکی از مناطق خوب و اعیان نشین بوده است. افراد ثروتمند زیادی چون شاهزاده‌ها و حاکمان نیز در محله ارگ زندگی می‌کردند. حتی آورده شده است که سلطان حسین صفوی نیز در این محله سکونت داشته است. محله ارگ به دلیل وجود قنات و درختان سرسبز یک محیط مرفه نشین بوده است.

مالک این خانه بسیار زیبا فردی به نام غلامحسین پیشه ور است. آقای پیشه ور سال‌ها با خانواده خود در این خانه سکونت داشتند. پس از آن این خانه توسط آقای مرتضی حسینی نیز خریداری شد. مالک بعدی این ملک شهرداری مشهد بود. پساز بازسازی‌های صورت گرفته توسط شهرداری امروزه گردشگران می‌توانند از خانه پیشه وران مشهد دیدن کنند.

تاریخچه خانه پیشه وران مشهد

مشخصاتی درباره بنای خانه پیشه وران

مساحت این بنا چیزی حدود 14.25 در 17.2 متر است. حیاط این خانه به شکل مستطیل و دارای دو جبهه شمال شرقی و غربی است. سقف هر دو ضلع خانه پیشه وران به صورت شیروانی و بسیار زیباست. این خانه قدمتی 80 ساله از نظر معماری جایگاه ویژه‌ای دارد. سقف این بنا و همچنین در و پنجره‌های آن از چوب ساخته شده است. حیاط بسیار بزرگ مزین به استخر آبی رنگ مستطیلی، دالان‌ها، کاشی کاری‌ها، معرق‌ها، طاق‌ها، آجرکاری و حاشیه کاری‌های سنتی و اصیل ایرانی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بنا هستند.

در فضای داخلی ساختمان خانه پیشه وران هنوز تعدادی دستگاه بافندگی بسیار قدیمی به چشم می‌خورد. شهرداری مشهد و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مشهد نیز چند سال پیش دست به مرمت این بنا زده است. براساس آن چه آورده شده است بیش از 6 میلیارد برای مرمت و بازسازی خانه پیشه وران مشهد صرف خواهد شد. امروزه این خانه به عنوان قطب گردشگری تاریخی مشهد به شمار می‌رود.

مشخصات خانه پیشه وران مشهد

موقعیت جغرافیایی خانه تاریخی قاجاری

خانه پیشه وران مشهد تاریخی بسیار زیبا در خیابان‌های اطراف مشهد قرار گرفته است. محله ارگ مشهد قدیم به محله ده دی مشهد نیز تغییر نام داده است. خیابان درختی نیز همان خیابانی است که این بنای اصیل در آن قرار دارد.

امکان نزدیک به خانه پیشه وران مشهد عبارتند از:

  • خیابان خسروی مشهد
  • مجتمع طلا لیدوما
  • پاساژ خوشبختی
  • بازار جواد
  • حرم مطهر

آدرس خانه پیشه وران مشهد: خراسان رضوی- مشهد- خیابان شهید دیالمه- دیالمه 3- درختی

رزرو هتل برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی

رزرو هتل مشهد یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران است. داشتن یک هتل خوب با قیمت مناسب و موقعیت جغرافیایی عالی از سری مشخصات یک هتل ایده آل است. مسافران که به دنبال رزرو هتل نزدیک حرم و رزرو هتل ارزان مشهد یا رزرو هتل 5 ستاره در مشهد هستند، با مراجعه به آژانس مسافرتی “های هتل” می‌توانند در بهترین هتل اقامت داشته باشند.

پیشنهادات “های هتل” برای رزرو هتل در مشهد عبارتند از:

  • رزرو هتل قصر طلایی مشهد
  • رزرو هتل درویشی مشهد
  • رزرو هتل الماس 2 مشهد
  • رزرو هتل  اطلس مشهد
  • رزرو هتل اترک مشهد
  • رزرو هتل جواد مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شاتل و بنانا در کیش از تفریحات محبوب

چهارشنبه 17 آذر 1400
جنوب و شمال کشور همواره جزء محبوب‌ترین مقاصد مسافرتی هستند. دلیل انتخاب شمال و جنوب کشور چیزی به جزء دریا […]
شاتل و بنانا در کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس