دشت هویج لواسانات

دشت هویج لواسانات با آب و هوای بکر و سرسبزی بی‌نظیر خود بهترین انتخاب برای سفر یک روزه به‌حساب می‌آید. این دشت با دیدنی‌های بسیاری که در قلب خود جای داده است، یک مکان عالی برای تفریح در روزهای زمستان محسوب می‌شود. در کنار طبیعت بکر و آب و هوای ناب دشت هویج می‌توانید به زیبایی بی‌انتهای قله دماوند خیره شوید. البته ناگفته نماند که این دشت زیبا مکان مناسبی برای کوهنوردان به‌حساب می‌آید که می‌توانند به قله‌های ساکا و آتشگاه و… صعود نمایند.

طبیعت بکر دشت هویج لواسانات

مسیر دسترسی به دشت هویج لواسانات

مسیر رسیدن به دشت هویج لواسانات بسیار آسان است و ساکنان شرق و شمال تهران، فاصله زیادی با آن ندارند. به‌طور کلی افراد ساکن تهران در ابتدا باید وارد اتوبان‌هایی شوند که به اتوبان شهید بابایی منتهی می‌گردند و سپس خود را به جاده لشگرک برسانند. اگر از شمال شهر تهران برای بازدید از این طبیعت بی‌نظیر می‌آیید، باید وارد اتوبان ارتش شوید و پس از عبور از جاده سوهانک و گردنه قوچک، خود را به میدان لشگرک برسانید.

اگر مسافر کرج و شمال کشور هستید نیز باید از دیزین، میگون، فشم، اوشان و زرده بند گذر کنید و به میدان لشگرک برسید. پس از آن با مشاهده تابلوهای راهنمایی، به روستای افجه خواهید رسید. پس از روستای افجه و با ادامه دادن جاده خاکی، دشت هویج را مشاهده خواهید کرد. دسترسی به این منطقه با وسایل نقلیه عمومی و مترو امکان‌پذیر نیست.

لوکیشن دشت هویج لواسانات

تهران، شهرستان شمیرانات، لواسان، روستای افجه

بهترین زمان بازدید از دشت هویج لواسانات

دشت هویج منطقه نسبتاً گرمی است و به همین علت بازدید از آن در فصول گرم سال توصیه نمی‌شود. در فصل‌های پاییز و زمستان با وجود این‌که هوا سرد بوده، دشت هویج جلوه بسیار متفاوتی به خود می‌گیرد. این منطقه در زمستان مکانی بسیار محبوب برای ورزش‌های زمستانی به‌حساب می‌آید؛ اما به‌طور کلی بهترین زمان سفر به این دشت، فصل بهار است. به این دلیل که طبیعت پرطراوت شده و جامه‌ای نو به تن می‌کند.

امکانات رفاهی دشت هویج لواسانات

دشت هویج از املاک افرادی که در اطراف روستاهای‌ آن روزگار خود را با میوه‌چینی و باغداری می‌گذرانند، محسوب می‌شود. در نتیجه در این منطقه هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید در روستای افجه از امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، فروشگاه و رستوران استفاده کنید.

تاریخچه دشت هویج لواسانات

در رابطه با نام این دشت روایت‌های تاریخی مختلفی وجود دارد که بیان می‌دارند این مکان در گذشته‌های دور برای کاشت هویج مورد استفاده قرار می‌گرفت. در زمان حکومت شاهان صفوی نیز به عنوان مکانی برای شکار محسوب می‌شد. در طول مسیر دشت هویج آثاری از کاروانسرا‌های صفوی در انتهای دره و در کنار دیواره صخره‌ای به‌ چشم می‌خورند.

این دشت را با نام گرچال نیز می‌خوانند. گر در گویش ایران باستان به معنای آتش، چال نیز به معنای جایگاه است. در نتیجه گرچال به معنای آتشدان بوده که دلیل نام‌گذاری آن، گرم بودن این مکان نسبت به قله‌های اطراف آن است. جالب است بدانید که اگر از دشت هویج تهران عبور کنید، به دشت لار و دریاچه آن خواهید رسید.

دیدنی های دشت هویج لواسانات

در دشت هویج و اطراف آن جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری وجود دارند که به‌راحتی و به دور از گرما می‌توانید از آن‌ها دیدن نمایید. همچنین در حین گشت‌وگذار می‌توانید باغ‌های میوه و جوی‌های آب را مشاهده کنید. از دیدنی‌های دشت هویج لواسانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دره شمالی افجه

دره شمالی افجه از یک منظره بکر و زیبایی برخوردار بوده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این دره به‌دلیل منظره بی‌نظیری که دارد، همواره گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. همچنین بسیاری از کوهنوردان از این دره برای صعود به قله مهرچال، یخچال، ساکا و آتشکده استفاده می‌کنند. فاصله این دره تا دشت هویج لواسانات تقریبا 50 دقیقه با خودرو است.

آبشار پسکوهک

در ابتدای مسیر دشت هویج و در روبه‌روی دره، آبشاری به نام پسکوهک با فاصله 2.7 کیلومتر قرار دارد که پیشنهاد می‌گردد حتماً از آن دیدن نمایید. پس از طی کردن آبشار تا حدود 1 کیلومتر، به یال کوه می‌رسید که مشرف به دشت هویج است. این آبشار تا دشت هویج حدود 10 دقیقه فاصله دارد.

دشت سوستون

دشت سوستون در شمال غربی دشت هویج واقع شده که به آن دشت گردو یا سو ستون نیز می‌گویند. این دشت در ابتدای قله آتشگاه قرار دارد و در میانه آن می‌توانید آبشار چرند که ارتفاع آن به 50 متر می‌رسد را مشاهده نمایید. البته به این آبشار سوستون نیز گفته می‌شود. در این دشت انواع باغ میوه مانند گردو، گیلاس و آلو وجود دارند که می‌توانید در کنار آن‌ها اتراق کنید.

قصر ناصری

قصر ناصری از بناهای بازمانده از دوره قاجاریه است که تنها ویرانه‌ای از آن باقی مانده و از ابهت و شکوه آن خبری نیست. قصر ناصری به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا گردید که وی به همراه کارکنان خود، سالی یک بار به این قصر مراجعه کرده و مراسم آش پزان را برگزار می‌کردند. این قصر در شمال روستای افجه قرار دارد.

حمام صفوی

حمام صفوی از جاذبه‌های تاریخی دشت هویج افجه محسوب می‌شود که در 4.3 کیلومتری (18 دقیقه با خودرو) این دشت قرار دارد. این حمام سنتی بوده و قدمت آن به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این حمام دارای دو بخش زنانه و مردانه است که معماری بسیار زیبایی دارد. از اجزای این حمام می‌توان به قوس‌های جناغی، گنبدهای عرقچین و طاق اشاره کرد. لازم به ذکر است که اهالی روستای افجه از حمام صفوی استفاده می‌کنند.

غار موزه دکتر وزیری

غار موزه دکتر وزیری در سال 1384 و در 16 کیلومتری (37 دقیقه با خودرو) دشت هویج بنا گردید که می‌توانید در آن مجسمه‌های دکتر وزیری را مشاهده نمایید. تمام آثار این موزه به شاهنامه و داستان‌های اساطیری مربوط می‌شوند. جالب است بدانید که آثار موزه دکتر وزیری از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند و به محیط زیست آسیبی نمی‌رسانند. از بخش‌های این موزه می‌توان به کارگاه مجسمه‌سازی، کارگاه صنایع دستی، گالری، فضا باز و… اشاره کرد. بازدید از این موزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح تا 12:30 و عصر نیز از ساعت 14:30 تا 7 شب امکان‌پذیر است. جمعه‌ها نیز می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 7 شب از این موزه بازدید نمایید.

قلعه ساکا

قلعه ساکا یک قصر بسیار قدیمی است که در ارتفاعات روستای امامه قرار دارد و برای دسترسی به آن به 50 دقیقه زمان نیاز دارید تا فاصله 20 کیلومتری این منطقه با دشت هویج لواسانات تهران را طی نمایید. قدمت این قلعه به قرن دوم یا سوم هجری قمری بازمی‌گردد که در دوره حکومت صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنای این قصر از ساروج، خشت و گل، ملاط آجر ساخته شده و برای تزئینات داخلی آن از سفال‌های لعاب‌دار آبی و سبز استفاده کرده‌اند.

هتل های اطراف دشت هویج لواسانات

لازم به ذکر است که در منطقه دشت هویج لواسانات هیچ هتلی یا سوئیتی وجود ندارد و شما می‌توانید با چادر زدن از این طبیعت بکر لذت ببرید. همچنین در روستای افجه اقامتگاه بوم‌گردی دشته به چشم می‌خورد که از امکانات آن می‌توان به سفارش غذاهای محلی، حمام و آشپزخانه، سیستم گرمایشی و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که مسیر این اقامتگاه تنها برای ماشین‌های آفرود مناسب است و برای دیگر خودروها باید با میزبان هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

دشت هویج در کجا قرار دارد؟

دشت هویج در شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه واقع شده است.

دشت هویج چه جاذبه‌های دیدنی را در خود جای داده است؟

از جاذبه‌های دیدنی دشت هویج می‌توان به قلعه ناصری، قلعه ساکا، آبشارها، دشت سبوستان، حمام صفوی و… اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از دشت هویج چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از این طبیعت زیبا فصول سرد سال و همچنین فصل بهار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل پارس شیراز؛ تجربه‌ای آرامش‌بخش از اقامت

پنج‌شنبه 3 اسفند 1402
هتل پارس از هتل های 4 ستاره شیراز که در سال 1381 شروع به فعالیت کرده است. این هتل بین‌المللی […]
رستوران هتل پارس شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس