لذیذ ترین غذاهای سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد همانند سایر شهر ها نشانگر آداب و رسوم غنی این منطقه است. شیرین ترین تجربه هر شخصی که به مشهد سفر کرده است نشستن کنار سفره های رنگارنگ غذاهای سنتی مشهد و چشیدن مزه بهشتی این غذاها است. در ادامه به معرفی چند غذای محبوب مشهد می پردازیم.

غذاهای سنتی مشهد

شله مشهدی

از معروف ترین غذاهای محلی مشهد بین شهروندان و مسافران می توان به شله اشاره کرد. شله مشهدی از مقوی ترین و لذیذ ترین غذاهای مشهد به شمار می رود. در این غذا از انواع حبوبات، برنج، گوشت و ادویه های مخصوص استفاده می شود. شله بافتی شبیه به حلیم و معمولا مزه تندی دارد. با ریختن مقداری قیمه روی این غذا مزه آن دو چندان بی نظیر می شود. این غذا در گذشته در ایام ماه های محرم و صفر در مراسمات خاص استفاده می شد ولی امروزه در اکثر رستوران های سطح شهر سرو می شود.

شله مشهدی

دیزی سنگی

این غذای فوق العاده خوشمزه در مدت زمان نسبتا زیادی با حرارت ملایم پخته می شود. در این غذا از گوشت، دمبه، نخود، گوجه،سیب زمینی، پیاز، زعفران و ادویه استفاده می شود. علت پخت آن در ظروف سنگی حفظ خواص مواد تشکیل دهنده این غذاست. این غذا در دو مرحله میل میشود. ابتدا در کاسه ای مقداری نان تلیت میکنند و آبی که از با عصاره مواد استفاده شده ترکیب شده است را روی تکه های نان می ریزند. باقی مواد که داخل ظرف سنگی باقی مانده اند با گوشت کوب های مخصوص کوبیده می شوند و مجددا میل می شوند.

دیزی سنگی مشهدی

آش لخشک

آش لخشک ظاهری شبیه به آش رشته دارد ولی بر خلاف آن در مدت زمان کوتاه تری پخته می شود. در این آش از لخشک، اسفناج، ماست و دوغ محلی، سیر، نعناع خشک و انواع ادویه استفاده می شود. لخشک نوعی رشته محلی است که زنان خراسانی خود آن را می پزند و خشک می کنند. ظاهر لخشک نسبت به رشته آش پهن تر ولی کوتاه تر است.

آش لخشک مشهدی

اشکنه قوروت

در اصطلاح خراسانی به کشک قوروت گفته می شود. برای پخت این اشکنه از کشک محلی، نعنا خشک، پیاز داغ، سیر داغ، گردو، روغن محلی و ادویه استفاده می شود. ترکیب این مواد غذایی ساده ولی خوشمزه، بسیار مقوی و سرشار از کلسیم را رقم می زند.

اشکنه قوروت مشهدی

خورش ریواس

ذائقه اکثر ایرانیان مایل به غذاهای ترش است. خورش ریواس از جمله غذاهای ترش خراسان است که طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد. ریواس گیاهی ترش و خودرو است و در بعضی از مزارع خراسان نیز کشت می شود. این غذای ترش با ریواس، گوشت، نعنا و جعفری، پیاز، لیمو عمانی، رب گوجه و انواع ادویه پخته می شود.

خورش ریواس مشهدی

رشته پلو

رشته پلو را می توان به یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای مشهد نسبت داد. مردم مشهد خوردن رشته پلو در شب عید را خوش یمن می دانند. در این غذا از برنج، رشته پلویی، گوشت، پیاز، زعفران و انواع ادویه استفاده می شود؛ در بعضی دستور پخت های دیگر از کشمش و خرما نیز استفاده می شود.

رشته پلو مشهدی

دیگچه

دیگچه در واقع نوعی دسر است و در بعضی موارد به عنوان غذای اصلی سرو می شود. این غذا تقریبا مشابه شیربرنج پخته می شود. این غذا با برنج، هل، گلاب، زعفران، شیر، کره و شکر آماده می شود، بعد از ترکیب این مواد مانند برنج به آن اجازه می دهند تا دم بکشد. برای تزیین دیگچه را در قالبی می ریزند و 12 ساعت در یخچال قرار می دهند تا فرم بگیرد.

دیگچه مشهدی

اگر شما هم علاقه به امتحان کردن غذاهای جدید دارید، حتما موارد فوق را در نظر داشته باشید. در صورتی که مسافر هستید یا امکان پختن این غذاهای لذیذ را ندارید می توانید بعضی از این غذاها را در بهترین رستوران های مشهد امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی بهترین هتل های قشم با امکانات و خدمات

دوشنبه 29 آبان 1402
هتل بوتیک فولتون قشم، هتل 4 ستاره ساحل طلایی قشم، خلیج فارس، آتامان، هتل دوریتا قشم، تعدادی از بهترین هتل […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس