متروی مشهد؛ لذت جابه‌جایی آسان و کم هزینه

متروی مشهد یکی از پروژه‌های توسعه‌ شهری در شهر مشهد است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش آلودگی هوا و ترافیک کلید خورده است. متروی مشهد در سال ۱۳۸۵ با افتتاح خط یک به بهره‌برداری رسید. این مترو از نظر تعداد ایستگاه‌ها، طول خطوط و تعداد سفر‌های روزانه یکی از بزرگترین سیستم‌های مترو در کشور است. بهتر است اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید با خطوط و سیستم متروی مشهد آشنا باشید تا بتوانید خیلی راحت و کم هزینه در شهر مقدس مشهد تردد کنید. ما در این مقاله از مجله گردشگری های‌ هتل قصد داریم شما را با متروی مشهد آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

متروی مشهد

مزایای استفاده از متروی مشهد

استفاده از مترو در کلان شهر‌ها به ما کمک می‌کند تا در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنیم. متروی مشهد هم از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه بصورت دقیق‌تر فواید استفاده از مترو در شهر مشهد را به شما توضیح می‌دهیم.

سرعت و امنیت بالا

متروی مشهد با سرعت متوسط ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و به دلیل عدم تأثیر از شرایط جوی و رانندگی، یک وسیله‌ی حمل‌ونقل سریع و امن است.

هزینه‌پایین

بلیط متروی مشهد برای هر سفر ۱۰۰۰ تومان است(در حال حاضر این قیمت افزایش داشته) و با استفاده از کارت الکترونیک، قابل استفاده در خطوط دیگر نیز هست. همچنین با استفاده از مترو، هزینه‌های سوخت، پارکینگ و تعمیرات خودرو نیز کاهش می‌یابد.

کاهش آلودگی

متروی مشهد با استفاده از برق به عنوان منبع انرژی، هیچ گونه آلاینده‌ای به هوا نمی‌دهد و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. براساس آمار، هر روز حدود ۱۵۰ هزار لیتر بنزین و ۳۰۰ تن گاز کربن دی‌اکسید با استفاده از مترو صرفه‌جوئی می‌شود.

دسترسی به نقاط مهم

متروی مشهد به بسیاری از نقاط توریستی، تجاری، فرهنگی، تاریخی و دینی شهر دسترسی دارد. برخی از این نقاط عبارتند از: حرم مطهر رضوی، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، پارک وکیل آباد، بازار رضا و …

متروی مشهد

خطوط متروی مشهد

برای پوشش دادن همه‌ی مناطق شهر مشهد چهار خط مترو در نظر گرفته شده است. در حال حاضر دو خط از این چهار خط فعال است و دو خط دیگر آن در حال ساخت هستند. در ادامه دقیق‌تر مبدأ، مقصد و ایستگاه‌های هر کدام از خطوط را به شما نشان می‌دهیم.

هتل مشهد

خط یک مترو مشهد

خط یک متروی مشهد اولین خط متروی این شهر است که در سال ۱۳۸۵ با افتتاح ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به بهره‌برداری رسید. خط از ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به ایستگاه وکیل آباد می‌رود و ۲۴ ایستگاه دارد. طول این خط حدود ۲۴ کیلومتر است و زمان سفر از ایستگاه آغازین تا ایستگاه پایانی آن حدود ۴۵ دقیقه است. این مسیر در نقشه متروی شهر مشهد با رنگ سبز نشان داده می‌شود. این خط در ۱۶ ساعت شبانه‌روز ظرفیت جابجایی ۱۷۰ هزار مسافر را دارد. بازه‌ی زمانی که شما باید در این خط منتظر قطار باشید بین ۴.۵ تا ۶ دقیقه است.

۲۴ ایستگاه خط ۱ متروی مشهد به شکل زیر است.

آدرسنام ایستگاهردیف
انتهای وکیل‌آباد، سه‌راهی طرقبه-شاندیزایستگاه وکیل‌آباد۱
بزرگراه وکیل‌آباد، کوهستان پارکایستگاه کوهستان پارک۲
تقاطع وکیل‌آباد – نمایشگاهایستگاه نمایشگاه۳
تقاطع وکیل‌آباد – اقبال لاهوریایستگاه اقبال لاهوری۴
تقاطع وکیل‌آباد – صیاد شیرازیایستگاه صیاد شیرازی۵
تقاطع وکیل‌آباد – صدفایستگاه صدف۶
تقاطع وکیل‌آباد – هفت تیرایستگاه هفت تیر۷
تقاطع وکیل‌آباد – دانش‌آموزایستگاه دانش‌آموز۸
تقاطع وکیل‌آباد – سیدرضیایستگاه سیدرضی۹
تقاطع وکیل‌آباد – کوثرایستگاه کوثر۱۰
تقاطع وکیل‌آباد – امامتایستگاه پارک ملت۱۱
میدان آزادی، ابتدای بلوار ملک‌آبادایستگاه آزادی۱۲
سه‌راه خیامایستگاه خیام۱۳
میدان فلسطینایستگاه فلسطین۱۴
خیابان احمدآباد، چهارراه کلاهدوزایستگاه طالقانی۱۵
خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان قائمایستگاه قائم۱۶
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد)ایستگاه شریعتی۱۷
خیابان بهار، چهارراه لشکرایستگاه امام خمینی۱۸
میدان بسیجایستگاه بسیج۱۹
چهارراه نخریسیایستگاه هفده شهریور۲۰
تقاطع نخریسی – پروین اعتصامیایستگاه پروین اعتصامی۲۱
بزرگراه بسیج، ابتدای خیابان نخریسیایستگاه غدیر۲۲
میدان پرواز، ابتدای ورودی فرودگاهایستگاه بوستان ریحانه۲۳
فرودگاه شهید هاشمی‌نژادایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد۲۴

با استفاده از این خط شما می‌توانید به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، حرم مطهر امام رضا‌(ع)، دانشگاه فردوسی، بازار هفده شهریور و… دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از اماکن دیدنی مانند پارک و باغ وحش وکیل آباد، طرقبه، رستوران پدیده شاندیز، شهربازی و نمایشگاه بین‌المللی مشهد بازدید کنید.

خط دو مترو مشهد

خط دو متروی مشهد در سال ۱۳۹۵ با افتتاح فاز اول آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۸ همه‌ی ایستگاه‌های آن تکمیل شد. این خط در نقشه متروی شهر مشهد با رنگ آبی نشان داده می‌شود. این خط ۱۳ ایستگاه فعال دارد که از ایستگاه طبرسی آغاز می‌شود و تا ایستگاه سلامت ادامه دارد. در این خط فاصله‌ی زمانی بین هردو قطار حدود ۱۰ دقیقه است. این خط با خط ۱ مترو در ایستگاه شریعتی تقاطع دارد.

آدرسنام ایستگاهردیف
انتهای طبرسی شمالیایستگاه طبرسی۱
بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶ایستگاه ولایت۲
میدان فجرایستگاه فجر۳
خیابان طبرسی، چهارراه گازایستگاه نبوت۴
خیابان طبرسی، چهارراه برقایستگاه شهید مفتح۵
میدان راه‌آهنایستگاه راه‌آهن۶
میدان شهداایستگاه شهدا۷
میدان سعدیایستگاه سعدی۸
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد)ایستگاه شریعتی۹
خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدراایستگاه الندشت۱۰
انتهای کوهسنگی، بوستان کوهسنگیایستگاه کوهسنگی۱۱
میدان شهید کاوه (جام عسل)ایستگاه شهید کاوه۱۲
میدان شهید جوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهدایستگاه سلامت۱۳

خط دو هم به بسیاری از نقاط توریستی، تجاری، فرهنگی و تاریخی شهر دسترسی دارد. برخی از این نقاط عبارتند از:

  • ایستگاه طبرسی در انتهای خیابان طبرسی شمالی قرار دارد و به پارک جنگلی طبرسی، مجموعه ورزشی طبرسی، موزه هنر‌های سنتی و مجموعه فرهنگی هنری نور نزدیک است.
  • ایستگاه سعدی در میدان سعدی قرار دارد و به بلوار سجاد، چهارراه سجاد و باغ منظر سجاد نزدیک است.
  • ایستگاه شریعتی در میدان تقی‌آباد (شریعتی) قرار دارد. این ایستگاه به مرکز خرید زیست خاور، پارک تقی‌آباد، دانشگاه فردوسی و باغ گل‌های مشهد نزدیک است.
  • ایستگاه کوهسنگی در بلوار کوهسنگی قرار دارد و به پارک کوهسنگی، باغ منصور، باغ حافظ و باغ جانبان نزدیک است.
  • ایستگاه الندشت در خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدرا قرار دارد و به باغ منظر الندشت، پل هنر، پل عشق و پل زنده‌روح نزدیک است. همچنین با استفاده از خطوط اتوبوس‌رانی، می‌توانید به پارک جنگلی کلاکی هم بروید.

متروی مشهد

خط سه مترو مشهد

خط ۳ متروی مشهد یکی از خطوط در حال ساخت متروی مشهد است که قرار است از شهرک ابوذر تا الهیه (مشهد) را بپیماید. این خط روی نقشه با رنگ قرمز نمایش داده شده است. این خط به طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه، از جنوب شرق به شمال غرب شهر مشهد می‌رود. سرعت قطار‌هایی که برای این خط در نظر گرفته شده است بین ۳۶ تا ۸۰ کیلومتر برساعت است و ظرفیت جابجایی ۲۰ هزار نفر در روز را دارد. فرآیند ساخت خط ۳ در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی فاز اول آن که شامل حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا‌(ع) است باید تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

خط چهار مترو مشهد

خط ۴ متروی مشهد یکی از خطوط در حال ساخت قطار شهری مشهد است که با رنگ نارنجی بر روی نقشه نمایش داده شده است و از ایستگاه شهرک شهید باهنر آغاز می‌شود و تا ایستگاه خواجه ربیع ادامه می‌یابد. این خط در ایستگاه میدان شهدا به خط دو متصل می‌شود. عملیات ساخت خط ۴ در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و این خط به طول حدود ۱۷٫۵ کیلومتر و با ۱۵ ایستگاه، از شمال به شرق شهر مشهد می‌رود.

سخن پایانی

به پایان یکی دیگر از مقاله‌های سایت های‌ هتل رسیدیم. در این مقاله با معرفی متروی شهر مشهد با ما همراه بودید و دیدیم که با اینکه تنها دو خط از خطوط متروی شهر مشهد به بهره‌برداری رسیده است اما با این حال سهم بسیار زیادی در کاهش بار ترافیک شهر داشته است و مسأله جابجایی در کلان شهر مشهد را برای زائرین و افراد بومی شهر مشهد آسان‌تر کرده است. شما هم اگر قصد سفر به مشهد را دارید و می‌خواهید مخارج رفت و آمد خود را کاهش دهید بهتر است در هنگام رزرو آنلاین  هتل مشهد یا ثبت نام در تور گردشگری مشهد به نزدیک بودن هتل به خطوط مترو نیز توجه کنید. امیدوارم تجربه خوشی از رفت و آمد با مترو در شهر مشهد داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقامتی دلچسب در اتاق‌ های هتل میراژ کیش

پنج‌شنبه 26 مرداد 1402
در سفر به کیش همواره پیدا کردن و انتخاب یک هتل مناسب با واحد‌های اقامتی‌ که امکاناتی مناسب را در […]
انواع اتاق‌ های هتل میراژ کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس