هارونیه مشهد؛ تنها یادگار از گذشته

هارونیه مشهد یک بنای افسانه ای تاریخی است که کاربری و سال ساخت آن مشخص نیست. ناشناخته بودن کاربری آن بازدید از این بنای مرموز را جذاب تر می کند. بقعه هارونیه مشهدذیکی از قدیمی ترین بناهای موجود در شهر توس است. با ما همراه باشید تا در ادامه درباره این بنا بیشتر اطلاعات کسب کنید.

آدرس هارونیه مشهد

هارونیه در 25 کیلومتری مشهد قرار گرفته است و جزء قدیمی ترین سازه های شهر توس به شمار می‌آید. جالب است بدانید هارونیه در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار دارد و شما می‌توانید بعد از بازدید از آرامگاه شاعر بزرگ ابوالقاسم فردوسی به بازدید بقعه هارونیه بروید. برای بازدید از این مکان مکان کافی است مسیر سه راه فردوسی، بلوار شاهنامه را طی کنید تا به بقعه هارونیه برسید.

بقعه هارونیه مشهد

همه چیز درباره هارونیه مشهد

بقعه هارونیه مشهد در فاصله کمی از آرامگاه فردوسی قرار دارد. به اعتقاد برخی این بنا در سده هشتم هجری قمری ساخته شده و مقبره محمد غزالی است. به عقیده برخی دیگر این بنا مربوط به خانقاه یا مدرسه در سده پنجم و ششم هجری قمری است. بقعه ی هارونیه یکی از جالب ترین سازه های شهر مشهد می باشد. هر چند که با گذشت سالها هنوز اطلاعات دقیقی درباره این بنا در دسترس نیست، اما زیبایی و طراحی این بنا بسیار چشم نواز بوده و هر ساله طرفداران و گردشگران زیادی را جذب می کند.

هارونیه مشهد

ثبت هارونیه در آثار ملی

جالب است بدانید که بقعه ی هارونیه دو بار در آثار ملی ایران ثبت شده است. بار اول در 15 دی ماه 1310 با شماره 173 به ثبت ملی رسید و در سال 1382 به عنوان آرامگاه امام محمد غزالی عارف بزرگ سده پنجم و ششم با شماره 8944 مجددا به لیست آثار ملی ایران اضافه شد .

هارونیه و داستان های افسانه ای

همانطور که در بالا اشاره کردیم هیچ دلیل و سند معتبری برای ساخت این بنا در دسترس نیست، اما بومیان و قدیمیان افسانه ای ها را که از گذشتگان دست به دست تا به امروزه چرخیده درباره این بنا تعریف می کنند. عده‌ای بر این باورند بقعه هارونیه در گذشته زندان هارون الرشید بوده، که مجرمان را در آنجا زندانی می کرده، عده ای دیگر بر این باورند که در دوران پیش از ورود اسلام به ایران این بنا به عنوان آتش کده فعالیت می کرده است. داستان ها و روایات درباره این سازه بسیار زیاد می باشد ولی هیچ سند معتبر تاریخی برای اثبات صحت هیچ کدام از داستان ها موجود وجود ندارد.

آرامگاه امام محمد غزالی

معماری بقعه هارونیه در توس

ساختمان هارونیه ویژگی هایی از معماری قرن هشتم را به ارث برده و آن را رخ بازدیدکنندگان می کشد. جنس این بنا از آجر می باشد. همچنین آثاری از معماری آذری نیز در ساخت این بنا به چشم می خورد. در ساخت این بنا قدیمی از هیچ کاشی استفاده نشده و سقف را با کنیدی بزرگ پوشانده اند.

با بازیدید از این سازه قدیمی با چهار شاه نشین، پنجره های مشبک، ایوانی بزرگ و چهار ایوان به شکل صلیبی مواجه خواهید شد. در گذشته این بنا سه ورودی داشته که امروزه ورودی های شرقی و غربی برای حفاظت و مرمت بسته شده اند.

معماری بقعه هارونیه مشهد

اگر شما نیز با دیدن تاریخ به گذشته سفر می کنید و با عارفان و شاعران و افراد موثر تاریخی همنشین می شوید بازدید از بقعه ی هارونیه را از دست ندهید. شما عزیزان با رزرو تور مشهد می توانید به تمامی جاذبه های گردشگری مشهد سر بزنید و برای خود و خانوادتان خاطره ای دلپذیر بسازید. همچنین برای رزرو هتل در مشهد کارشناسان خبره تیم های هتل در تمامی ساعات شبانه روز آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشند تا شما با خیالی راحت و آسوده به مشهد سفر کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هتل پیروزی اصفهان بشناسیم!

دوشنبه 8 آذر 1400
اصفهان، از زیباترین و با اصالت‌ترین کلان‌ شهرهای ایران است. بیشترین بناهای تاریخی با معماری‌های خیره کننده دراین شهر زیبا […]
هتل پیروزی اصفهان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس