مکان های تفریحی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

اگر قصد دارید مجموعه‌ای از آثار تاریخی ایران و تفریحات را در یک شهر تجربه کنید، شیراز می‌تواند بهترین انتخاب برای سفر شما باشد. اگر به باستان شناسی علاقه دارید، کافیست یکبار به شهر شیراز سفر کنید. در این شهر می‌توانید مکان‌های تفریحی و تاریخی بسیاری را مشاهده کنید که در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته‌اند. مکان های تفریحی شیراز بسیار متنوع هستند، به صورتی که هر فرد با هر سنی می‌تواند از آن‌ها لذت ببرد. از مکان های تفریحی در شیراز می‌توان به زیارتگاه های شیراز، اماکن تاریخی شیراز، باغ های شیراز، شهربازی‌ها، مراکز خرید شیراز و… اشاره کرد.

لیست مکان های تفریحی شیراز

لیست بهترین مکان های تفریحی در شیراز

از بهترین جاهای دیدنی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکان‌های تفریحی شیرازساعت کاریآدرس
آرامگاه حافظ شیراز8 صبح الی 9 شبشیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و ادبیات، مقابل ورزشگاه حافظیه
آرامگاه سعدی شیراز7 صبح الی 8 شبشیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا
حرم شاهچراغ شیرازشبانه روزیشیراز، خیابان لطفعلی خان، خیابان احمدی
تخت جمشید شیراز8 صبح الی 6 شبمرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت
پاسارگاد شیراز8 صبح الی 6 شبسعادت شهر، 20 کیلومتری جاده اصفهان
دروازه قرآن شیرازشبانه روزیورودی شیراز از سمت مرودشت
بازار وکیل شیراز8:30 الی 20:30شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
ارگ کریم خان شیراز8:30 صبح الی 9 شبشیراز، ابتدای خیابان کریم خان زند، جنب میدان شهرداری
شهربازی نگین لند شیراز10 الی 14- 17 الی 22بلوار عدالت، نبش بلوار دولت
شهربازی گاندو شیراز16:30 الی 24شیراز، چهارراه 15 خرداد، مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس، طبقه چهارم
باغ ارم شیراز8 صبح الی 20:30شیراز، خیابان ارم، نزدیک میدان ارم
پیست اسکی پولادکف شیرازشبانه روزیشهرستان سپیدان، 18 کیلومتری جاده اردکان- آبشار مارگون
مسجد نصیرالملک شیراز7 صبح الی 5 عصرشیراز، خیابان لطفعلی خان، انتهای کوچه نصیرالملک
مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز10 صبح الی 11 شببلوار دکتر حسابی، مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
موزه پارس شیراز8 صبح الی 6 عصرشیراز، میدان شهدا، خیابان زند

معرفی مکان های تفریحی شیراز

تنوع مکان‌های تفریحی شیراز باعث شده که در لیست پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران قرار بگیرد. مکان‌های تفریحی شیراز به حدی زیادی هستند که برای بازدید هرکدام از آن‌ها باید ساعت‌ها وقت بگذارید. از برترین مکان‌های تفریحی در شهر تاریخی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بازار وکیل شیراز

یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران بازار وکیل شیراز بوده که یادگاری از دوره زندیه است. این بازار به دستور کریم خان زند ساخته شده و به‌دلیل معماری منحصربه‎فردی که دارد، به یکی از مکان های تفریحی شیراز تبدیل شده است. بهترین زمان برای بازدید از بازار وکیل، فصل‌های پاییز و زمستان خواهد بود، زیرا در این روزها بازار خلوت‌تر و قیمت اجناس و سوغاتی‌های آن ارزان‌تر است، اجناسی که می‌توانید در این بازار تهیه کنید شامل پارچه، عرقیات، خوراکی، صنایع دستی و… می‌شود. بازار وکیل شیراز یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

بهترین هتل های نزدیک بازار وکیل شیراز به شرح زیر می باشند:

  • هتل پارس شیراز
  • هتل پارک سعدی شیراز
  • هتل زندیه شیراز
  • و….
  • آدرس: خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری
  • ساعت کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح الی 8 شب

آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی، مقبره مشرف الدین مصلح شیرازی، شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری قمری است. آرامگاه سعدی شیراز در سال 998 توسط دستور یعقوب ذوالقدر، کامل تخریب شد؛ اما در سال 1187 هجری با دستور کریم خان زند، عمارتی باشکوه از مصالح گچ و آجر بر فراز مقبره سعدی ساخته شد و تا سال 1327 این عمارت باشکوه برپا بود، آرامگاه سعدی از بخش‌های مختلفی چون حوض ماهی، مقبره شیخ، کتابخانه، آرامگاه برخی دیگر از علما و… تشکیل می‌شود.

  • آدرس: شیراز، انتهای خیابان بوستان، کنار باغ دلگشا
  • ساعت بازدید: از ساعت 7 صبح الی 8 شب
آرامگاه سعدی شیراز

موزه پارس شیراز

موزه پارس یکی دیگر از مکان های تفریحی و بهترین موزه های شیراز محسوب می‌شود که در آن آثار نقاشان مشهوره دوره زندیه نگهداری می‌شود. ساختمان موزه پارس یک عمارت هشت ضلعی است که چهار ورودی و چهار ارسی دارد. بخش داخلی موزه از یک تالار مرکزی با گنبد، چهار شاه‌نشین، حوض هشت ضلعی تشکیل شده است. مهم‌ترین عاملی که گردشگران برای تفریح این موزه زیبا را انتخاب می‌کنند، بازدید از مقبره کریم خان زند است.

از آثار ارزشمنده موزه می‌توان به قاب‌های آینه لاکی کتیبه‌دار، قلمدان‌های لاکی، قاب آینه با بوم الوان زرافشان، جعبه‌های آرایشی لاکی، قرآن دست‌نویس، قاب طلسم با حروف ابجد، تابلو نقاشی حافظ و شاخ و نبات، قلیان نقره و… اشاره کرد.

  • آدرس: شیراز، میدان شهدا، خیابان زند
  • ساعت بازدید: نیمه اول سال، 8:30 الی 19:30- نیمه دوم سال، 7:30 الی 18

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید نمادی از عظمت و شکوه در ایران باستان است. منطقه تخت جمشید شیراز و بناهای باقی مانده محدود از این سازه عظیم، از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن در جهان به‌شمار می‌آید. هرساله باستان‌شناسان و دانشمندان برجسته‌ای از سراسر جهان برای بازدید تخت جمشید به شیراز سفر می‌کنند. قدمت تخت جمشید به 2500 سال پیش باز می‌گردد و یادگاری از دوران پادشاهان هخامنشی است. در جهان تخت جمشید را به نام پرسپولیس می‌شناسند، بخش‌های مختلف تخت جمشید چون کتیبه‌ها، ستون‌ها، کاخ‌ها و دروازه‌های باقی مانده، نقش‌های برجسته از معروف‌ترین آثار تمدن در جهان به‌شمار می‌آیند.

  • آدرس: مرودشت، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت
  • ساعت بازدید: 8 صبح الی 5 عصر
تخت جمشید شیراز

پاسارگاد شیراز

مجموعه تاریخی پاسارگاد از مهم‌ترین مکان های تفریحی شیراز است؛ زیرا در مجموعه پاسارگاد شیراز آرامگاه کوروش بزرگ، کاخ‌های هخامنشی، کارونسرای مظفری، برج سنگی، تل تخت، مسجد اتابکی، باغ شاهی، محوطه مقدس و باغ‌های مختلفی از دوران اسلام وجود دارد. این مجموعه تاریخی، یادگاری از دوران هخامنشی در ایران است. پاسارگاد، اولین پایتخت هخامنشیان در ایران بود که محوطه اصلی این مجموعه حدود 160 هکتار وسعت داشت. با سفر به پاسارگاد شیراز می‌توانید تصاویر مختلفی از دوره‌های مختلف ایران باستان را در یک مکان مشاهده کنید.

  • آدرس: سعادت شهر، 20 کیلومتری جاده اصفهان، مجموعه پاسارگاد
  • ساعت بازدید: نیمه اول سال، 8:30 الی 19- نیم دوم سال، 8:30 الی 17:30

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد صورتی یا همان مسجد نصیرالملک یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز به حساب می‌آید. قدمت این مسجد به دوره قاجاریه باز می‌گردد، مسجد نصیرالملک توسط دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک، یکی از بزرگان سلسله قاجار ساخته شد. معماری زیبا و باشکوه مسجد، هنردست معمار چیره‌دستی به نام محمد حسن بوده است. برای ساخت بنای مسجد تقریبا 12 سال، یعنی از سال 1393 الی 1305 هجری زمان صرف شد.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، انتهای کوچه نصیرالملک
  • ساعت بازدید: نیم اول سال، 8 صبح الی 17، نیمه دوم، 7 صبح الی 16:30

باغ ارم شیراز

باغ ارم از زمینی مستطیل شکل به وجود آمده است که دورتادور آن با دیوارهای گلی پوشیده بود؛ اما امروزه به جای دیوارهای گلی از نرده برای حفاظ این باغ زیبا استفاده کرده‌اند. قدمت دقیق باغ ارم شیراز مشخص نیست؛ اما براساس برخی از سفرنامه‌ها براین باور هستند که باغ ارم یادگاری از دوران سلجوقیان است. معماران باغ ارم برای از بین بردن شیب بخش غربی به شرقی، از پله استفاده کرده‌اند. ساختمان‌های اصلی باغ ارم در بخش غربی باغ قرار گرفته‌اند که شامل یک عمارت زیبا و اندرونی می‌شود. جالب است بدانید که ارتفاع عمارت نسبت به دیگر بخش‌های باغ ارم بیشتر است.

بهترین هتل های نزدیک باغ ارم شیراز عبارت اند از:

هتل پارس شیراز

هتل پارسیان شیراز

هتل آریوبرزن شیراز

هتل هما شیراز

  • آدرس: خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم
  • ساعت بازدید: 8 صبح الی 8:30 شب

آرامگاه شاهچراغ شیراز

در میان مکان های تفریحی شیراز، حرم شاهچراغ شیراز همچون ستاره‌ای پرفروغ می‌درخشد. حضرت شاهچراغ، فرزند ارشد امام موسی کاظم و برادر آقا امام رضا (ع) است. آرامگاه شاهچراغ به عنوان بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز به حساب می‌آید. این آرامگاه علاوه‌بر جنبه مذهبی، دارای معماری منحصربه‌فردی است که چشم هر بیننده را خیره می‌کند. برای تزئین حرم حضرت شاهچراغ از کاشی‌کاری و آینه‌کاری استفاده کرده‌اند، همچنین این مکان مذهبی- تاریخی از سه شبستان به نام شبستان حضرت سید میرمحمد، شبستان امام خمینی و شبستان دارالعباده که ضریح حضرت در آن قرار دارد، تشکیل شده است. در حرم حضرت شاهچراغ مراسمات مذهبی بسیاری برگزار می‌شود.

برخی از بهترین هتل های نزدیک حرم شاهچراغ شیراز به شرح زیر می باشند:

هتل بین الحرمین شیرازشیراز، میدان آستانه، خیابان بین‌الحرمین
هتل زندیه شیرازشیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان
هتل سنتی نیایش شیرازشیراز، سه راه نمازی به سمت شاهچراغ
هتل وکیل شیرازخیابان لطفعلی خان زند
  • آدرس: خیابان لطفعلی خان، خیابان احمدی
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
آرامگاه شاهچراغ شیراز

مکان های تفریحی برای جوانان در شیراز

مکان های تفریحی برای جوانان در شیراز بسیار متنوع هستند. به‌طور کلی مکان های تفریحی شیراز به چند گروه تقسیم می‌شوند که می‌توان به انواع پارک‌ها، پاساژگردی، شهربازی، آثار تاریخی اشاره کرد. از برترین مکان‌های تفریحی برای جوانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شیراز، مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس است که ساخت آن در شش سال صورت گرفت. این مجتمع تجاری تفریحی با وسعت 500 هزار مترمربع در ورودی شهر جدید صدرا قرار دارد. این مجموعه براساس تعداد مغازه‌ها به عنوان دومین مال جهان و سومین مجموعه بزرگ تجاری ایران شناخته شده است. در این مجتمع، مجموعه‌ای کامل از تفریحات برای تمام رده‌های سنی وجود دارد.

  • آدرس: بلوار دکتر حسابی، مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
  • ساعت کاری: 10 صبح الی 11 شب

پیست اسکی پولادکف شیراز

پیست اسکی پولادکف به عنوان دومین پیست اسکی بین‌المللی و از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران شناخته می‌شود. این مجموعه یکی از هیجان‌انگیزترین مکان‌های تفریحی برای جوانان است. برای رسیدن به قله پیست اسکی پولادکف می‌توانید از تله‌کابین و تله‌اسکی استفاده کنید. مساحت این پیست اسکی 500 هکتار است که طولی برابر با 3.5 کیلومتر و شیب 35 درجه سانتی‌گراد دارد.

از امکانات پیست اسکی پولادکف می‌توان به تله‌کابین، تله‌اسکی، هتل، رستوران، کافی‌شاپ، موتورهای برفی، ماشین‌های کوهستانی، اسب سواری، دوچرخه سواری، مدرسه اسکی شاره کرد. در اطراف این مکان تفریحی جاذبه‌های گردشگری چون آبشار مارگون و برم فیروز قرار دارد.

  • آدرس: شهرستان سپیدان، 18 کیلومتری جاده اردکان- آبشار مارگون
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
پیست اسکی پولادکف شیراز

مکان های تفریحی برای کودکان

بهترین مکان‎ها برای تفریح کودکان در شیراز، شهربازی، پارک‌های آبی، خانه‌های بازی و بوستان‌ها هستند. از بهترین پارک های شیراز و مکان های تفریحی ای که کودکان می‌توانند ساعت‌ها در آن مشغول بازی شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهربازی نگین لند شیراز

شهربازی نگین لند از بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده شیراز محسوب می‌شود. این شهربازی در مجتمع تجاری تفریحی فارس قرار دارد. دلیل محبوبیت این شهربازی تنوع دستگاه‌های بازی برای رده‌های سنی مختلف است. از وسایل محبوب بازی نگین لند، می‌توان به ایرهاکی، قطار کودک، تکان دهنده‌ها، مری‌گو راند حیوانات، فوت اسپید، ماشین برقی، اسلحه، بسکتبال، موتور وی‌آر، چکش، آبپاش و… اشاره کرد.

  • آدرس: بلوار عدالت، نبش بلوار دولت
  • ساعت فعالیت: 10 الی 14- 17 الی 22

شهربازی گاندو شیراز

شهربازی گاندو با سرمایه‌گذاری خصوصی در سال 1391 فعالیت خود را در مجتمع زیتون آغاز کرد. وسعت فضای این شهر بازی بالغ بر 4000 مترمربع است که با انواع وسایل بازی، سالن تولد، سرگرمی‌های مهیج، می‌تواند ساعت‌ها کودک دلبند شما را سرگرم کند. شهربازی گاندو با بازی‌های فکری و هیجانی، بازی‌های ورزشی، دستگاه‌های بازی گروهی، بازی‌های امتیازی و جایزه‌دار و… نظر بزرگسالان و جوانان را نیز به خود جلب کرده است.

از بازی‌های سرگرم کننده شهربازی گاندو برای کودکان می‌توان به ماشین برقی، قطار، بازی‌های گروهی، بازهای فکری و… اشاره کرد. در شهربازی گاندو می‌توانید از کافی‌شاپ، رستوران‌های ایرانی، فست‌فود، سالن ویژه تولد بهره ببرید.

  • آدرس: شیراز، چهارراه 15 خرداد، مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس، طبقه چهارم
  • ساعت فعالیت: 16:30 الی 24

مکان های تفریحی در شب

قطعا یکی از تفریحات هیجان‌انگیز در شیراز، شبگردی در خیابان‌های تاریخی این شهر است. بهترین مکان‌های تفریحی که می‌توانید از آن‌ها در شب‌های شاعرانه شیراز بازید کنید شامل حافظیه، ارگ کریم خان زند، دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی و… می‌شوند.

دروازه قرآن شیراز

یکی از مسیرهای اصلی برای شبگردی در شب‌های خنک شیراز، عبور از دورازه قرآن است. دروازه قرآن در بخش شمال شرق شهر شیراز در تنگه الله اکبر قرار دارد. در زمان قدیم، بومیان شهر شیراز رسم داشتند، اوایل هرماه قمری، برای طلب سلامتی و تبرک از شهر خارج شوند و از زیر طاق دروازه قرآن عبور کنند. در بالای دروازه قرآن دو نسخه قرآن دست‌نویس با دست خط ثلث وجود داشت که در سال 1316 این دو کتاب ارزشمند به موزه پارس شیراز منتقل شدند.

برخی از بهترین هتل های نزدیک دروازه قرآن شیراز عبارت اند از: هتل زندیه شیراز، هتل پرسپولیس شیراز، هتل پارسیان شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل کریم خان شیراز

  • آدرس: ورودی شیراز از سمت مرودشت
  • ساعت فعالیت: شبانه روزی

ارگ کریم خان زند شیراز

یکی دیگر از مکان های تفریحی شیراز که در شب جلوه بسیار زیبایی دارد، ارگ کریم خان شیراز است. این بنای تاریخی در شب با نورپردازی زیبایی که دارد، باعث جذب هر ببینده می‌شود. ارگ کریم خان توسط دستور کریم خان زند در سال 1180 هجری قمری بنا شد و در دوره‌های مختلف این بنای با عظمت کاربردهای متفاوتی داشته است. به‌طور مثال در زمان قاجار ارگ کریم خان به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که در زمان پهلوی از آن به زندان شهربانی استفاده می‌کردند.

  • آدرس: شیراز، ابتدای خیابان کریم خان زند، جنب میدان شهرداری
  • ساعت فعالیت: 8:30 صبح الی 9 شب
ارگ کریم خان زند شیراز

آرامگاه حافظ شیراز

آرامگاه حافظ نمادی از شهر شیراز و از جمله مکان های تفریحی شیراز بوده که شاعر بزرگ ایرانی، خواجه شمس‌الدین محمد بن‌ بهاالدین حافظ شیرازی، در آن آرمیده است. آرامگاه حافظیه شیراز دو هکتار مساحت دارد و از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی تشکیل شده است. صحن‌های حافظیه با تالاری 56 متری که از 20 ستون سنگی تشکیل شده است، جدا شده‌اند. آرامگاه حافظ در بخش شمالی مجموعه قرار دارد.

برخی از بهترین هتل های نزدیک حافظیه شیراز عبارت اند از:

هتل زندیه شیرازشیراز، خیابان هجرت، پشت ارگ کریم‌خان
هتل بزرگ شیرازشیراز، دروازه قرآن
هتل پارک سعدی شیرازشيراز، چهارراه حافظيه، خيابان حافظ
هتل پرسپولیس شیرازحد فاصل چهارراه حافظ به ميدان قائم (اطلسی)
  • آدرس: حدفاصل ادبیات و چهارراه حافظیه
  • ساعت کاری: 8 صبح الی 21

سوالات متداول

بهترین شهربازی های شیراز برای تفریح کودکان کدامند؟

شیراز از شهربازی‌های بسیاری برخوردار است، اما از برترین آن‌ها می‌توان به شهربازی سرپوشیده گاندو و نگین لند اشاره کرد.

بهترین مکان‌های تفریحی شیراز در شب کدامند؟

بهترین گزینه برای شبگردی در شیراز بازید از جاذبه‌های تاریخی چون حافظیه، ارگ کریم خان زند، باغ ارم، نارنجستان قوام است.

جذاب ترین بنا های تاریخی شیراز کدام اند؟

تخت جمشید شیراز، پاسارگاد شیراز، باغ ارم شیراز، حافظیه شیراز، سعدیه شیراز و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

باغ های شیراز + آدرس و ساعت فعالیت

دوشنبه 21 اسفند 1402
در دل شیراز بزرگ انواع و اقسام باغ‌های سرسبز و دل‌انگیز خودنمایی می‌کنند که همگی دست‌دردست هم داده‌اند تا زیبایی […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس