پارک مینیاتوری مشهد؛ تماشای معماری همراه ظرافت

پارک مینیاتوری مشهد، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مقدس مشهد است که در آن ماکت‌های کوچک از بنا‌های تاریخی و فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شده است. این پارک در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده و در منطقه الهیه، تقاطع بلوار سجادیه و بلوار اقدسیه قرار دارد. در این مقاله از مجله خبری های ‌هتل، به معرفی پارک مینیاتوری مشهد، امکانات و تاریخچه آن، المان‌های آن و جاذبه‌های اطراف آن خواهیم پرداخت. پس اگر از علاقه‌مندان به هنر مینیاتور و یا تاریخ کشور ایران هستید ما را در این مقاله دنبال کنید.

هتل مشهد

پارک مینیاتوری مشهد کجاست؟

  • آدرس : استان خراسان رضوی، مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه 26 ، پارک مینیاتوری مشهد
  • تلفن: ۳۵۲۴۴۲۲۰ ۰۵۱

راه‌های دسترسی به پارک مینیاتوری

با انواع وسایل نظیر، وسیله نقلیه شخصی، مترو، بی آر تی، تاکسی و… می‌توانید خود را به این مرکز برسانید. در این بخش سه تا از متداول‌ترین انواع روش‌های دسترسی به پارک مینیاتوری مشهد را بررسی خواهیم کرد.

خودرو شخصی

اگر با خودروی شخصی می‌خواهید به پارک بروید، می‌توانید از طریق بزرگراه آیت‌الله رفسنجانی، به بلوار الهیه و سپس به تقاطع بلوار سجادیه و بلوار اقدسیه و در آخر به نبش سجادیه ۲۶ بروید. نیازی به نگرانی برای جای پارک ماشین نیست، زیرا این پارک دارای یک پارکینگ با ظرفیت بالا است

اتوبوس

اگر دسترسی به خودروی شخصی ندارید شما می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط چهار شوید و در پایانه الهیه پیاده شوید؛ سپس از آنجا با اتوبوس‌های سجادیه خود را به این پارک برسانید؛

مترو

می‌توانید با مترو خود را به ایستگاه آزادی برسانید و از آنجا سوار اتوبوس سجادیه شوید.

هزینه ورودی پارک مینیاتوری مشهد ۱۴۰۲

هزینه ورودی پارک مینیاتوری مشهد ۱۴۰۲ به ازای هر نفر 10 هزار تومان است.

ساعت کاری پارک مینیاتوری مشهد

شما می‌توانید در تمامی ایام هفته از ساعت 8 الی 10:30 به بازدید از پارک مینیاتوری مشهد بپردازید.

کافی شاپ پارک مینیاتوری مشهد

یکی از مراکز خدماتی اطراف پارک، کافی شاپ پارک مینیاتوری مشهد است. در این کافی شاپ انواع نوشیدنی‌های گرم و خنک، انواع بستی و… سرو می‌شود و به عنوان یک میان وعده قبل و بعد از بازدید پارک می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.

هدف از ساخت پارک مینیاتوری چیست؟

با پیشرفت هنر مینیاتور در جهان، پارک‌ها و بوستان‌هایی در برخی از کشور‌ها ساخته شد که در آن‌ها، بنا‌های تاریخی و فرهنگی آن کشور، در ابعاد کوچک‌تر و به‌صورت مینیاتوری در یک فضای مشخص گردآوری شدند.

در این صورت خیلی از افراد به جای اینکه دور یک کشور یا دور دنیا را بگردند تا با معماری‌های مختلف و بنا‌های تاریخی آشنا بشوند، می‌توانند خیلی راحت با بازدید از پارک مینیاتوری با بنا‌ها و معماری‌های مختلف آشنا شوند.

پارک مینیاتوری مشهد، اولین پارک مینیاتوری شرق کشور به شمار می‌آید که با هزینه‌ای بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان و به مساحت ۸ هکتار در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت عمران و توسعه شمال خراسان رضوی ساخته شده است. هدف از ساخت این پارک، نمایش آثار باستانی و فرهنگی ایران به صورت کوچک شده و آشناکردن بازدید‌کنندگان با تمدن کشور ایران است.

المان‌های پارک مینیاتور

پارک مینیاتوری مشهد دارای ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی شهر‌های مختلف ایران به صورت مینیاتوری است که در هنگام افتتاح ۹ المان آن به بهره‌برداری رسید. شما می‌توانید در پارک مینیاتوری مشهد بنا‌هایی را که در ادامه توضیح می‌دهیم مشاهده کنید.

  • حرم امام رضا (ع): معماری حرم مطهر امام رضا (ع)، در طول تاریخ دستخوش تغییرات و تحولات متعددی قرار گرفته است. این حرم دارای المان‌ها و عناصر متنوع معماری از جمله گنبد، رواق، صحن، ایوان است که هر کدام نشان‌دهنده دوره و سبک خاصی هستند.
  • تخت جمشید: معماری تخت جمشید، نشان‌دهنده دستاورد‌های هنری و فرهنگی ایرانیان هخامنشی در ساخت شهر‌ها و کاخ‌های باشکوه است.
  • آرامگاه فردوسی: این آرامگاه با معماری متفاوتی ساخته شده است و نماد‌های مختلفی در آن استفاده شده که به طور مثال می‌توان به ستون‌هایی که دور تا دور  این آرامگاه وجود دارد و اشعاری که از این شاعر بزرگ بین ستون‌ها نوشته شده است اشاره کرد.
  • باغ شاهزاده ماهان: معماری این باغ هم جزئیاتی زیبا دارد که در ماکت ساخته شده از آن هم به زیبایی نمایش داده شده‌اند. از المان‌های استفاده شده در معماری این باغ هم می‌توان به فضای سبز، فواره‌ها و نقوش هک شده روی ساختمان آن اشاره کرد.
  • پل خواجو: معماری پل خواجو هم به زمان سلسله صفویان برمی‌گردد و دارای نماد‌هایی مربوط به آن زمان است. این پل دارای نماد‌هایی مانند دهانه و قوس است.

پارک مینیاتوری مشهد

امکانات پارک مینیاتور

پارک مینیاتوری مشهد دارای امکانات مختلفی است که علاوه بر نمایش المان‌های تاریخی و فرهنگی، فضای مناسبی را برای تفریح و گذران زمان فراهم می‌کند. برخی از امکانات این پارک عبارت‌اند از:

  • تراس تماشا: در بالاترین نقطە ی پارک یک تراس وجود دارد کە بازدید‌کنندگان می‌توانند از آنجا یک نمای کلی از پارک مشاهده کنند.
  • سالن سینما: در این پارک یک سالن سینما وجود دارد که فیلم‌های مستند و آموزشی درباره تاریخ و فرهنگ ایران را به نمایش می‌گذارد. این سالن دارای صندلی‌های متحرک و صدای ۳ بعدی است.
  • رستوران: در این پارک یک رستوران وجود دارد که غذا‌های ایرانی و خارجی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.
  • کافی شاپ: در این پارک یک کافی شاپ هم وجود دارد که نوشیدنی‌ها، دسر‌های متنوع را برای بازدیدکنندگان آماده می‌کند. این کافی شاپ دارای فضای زیبا و دلنشینی است.
  • فضای بازی کودکان: با وجود فضای بازی برای کودکان دیگر نگران خسته شدن فرزندانتان در پارک مینیاتوری نباشید و می‌توانید فرزندانتان را در این فضا سرگرم کنید.

جاذبه‌های اطراف پارک مینیاتور

اگر می‌خواهید بعد از اینکه از پارک مینیاتوری مشهد بازدید کردید از جاذبه‌های دیگر شهر مشهد هم دیدن کنید ما تعدادی از این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. جاذبه‌های نزدیک به پارک مینیاتوری مشهد عبارت‌اند از:

  • پارک ملت مشهد: این پارک بزرگ‌ترین پارک مشهد است که در فاصله ۱۴.۸ کیلومتری از پارک مینیاتوری واقع شده است. این پارک دارای فضای سبز، آلاچیق‌ها، زمین‌های ورزشی، آب‌نما، دریاچه و قایق‌سواری است.
  • باغ پرندگان مشهد: این باغ ۱۷.۶ کیلومتر فاصله تا پارک مینیاتوری دارد و در آن بیش از ۲۰۰ گونه پرنده از سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است.
  • طرقبه: این منطقه ۱۶.۳ کیلومتر فاصله تا پارک مینیاتوری دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مشهد است. در طرقبه می‌توانید از تله‌کابین، رستوران‌ها، هتل‌ها و باغ‌وحش لذت ببرید.
  • بند گلستان: این بند ۱۲.۴ کیلومتر فاصله تا پارک مینیاتوری دارد و یک سد آبخور است که در سال ۱۳۵۹ ساخته شده است. در اطراف بند گلستان فضای سبز، رستوران‌ها، آلاچیق‌ها و زمین‌های ورزشی وجود دارد.

پارک مینیاتوری مشهد

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مقاله دیدیم پارک مینیاتوری مشهد، یک پارک جذاب و دیدنی است که در آن ماکت‌های کوچک از بنا‌های تاریخی و فرهنگی ایران به نمایش گذاشته شده است.

این پارک دارای امکانات مختلفی مانند سالن سینما، رستوران، کافی شاپ و فروشگاه است که باعث رضایت و خوشحالی بازدید‌کنندگان می‌شود. همچنین این پارک در نزدیکی جاذبه‌های دیگری مانند پارک ملت، باغ پرندگان، طرقبه و بند گلستان قرار دارد که می‌توانید در طول سفر خود به آن‌ها هم سر بزنید. پس اگر شما هم دوست دارید از این پارک جذاب دیدن کنید می‌توانید در سایت های ‌هتل کار‌های رزرو در هتل مشهد یا ثبت نام در تور گردشگری مشهد را انجام دهید و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید. خوشحال می‌شویم پس از بازدید از پارک مینیاتوری مشهد بازخورد خودتان را از این مکان برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی قدیمی ترین و جدیدترین سینماهای مشهد

دوشنبه 16 مرداد 1402
تجربه تماشای فیلم در سینما یک تجربه جذاب و تفریحی آسان است که طرفداران بسیاری دارد. افراد به تنهایی یا […]

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس