روستای بندر لافت قشم: جواهری در آغوش خلیج فارس

همانطوری که می دانید زیبایی‌ های سواحل جنوبی کشورمان کم نیستند و به هر طرف از این مکان ها که نگاه می کنید، شهرها و روستاهای گوناگونی با فرهنگ های متنوعی را می ‌بینید که با حال و هوای جذاب و معماری خاص خود شما را جذب خود می کنند. یکی از این مکان های دیدنی روستای لافت قشم نام دارد. این روستا یکی از روستاهای کنار آب است و بندری معروف به نام بندر لافت قشم دارد.

بندر لافت قشم

روستای بندری لافت یکی از شهرها و یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم است که سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از آن بازدید می کنند. این روستای بندری یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران در کنار خلیج همیشه فارس و یکی از مناطقی است که امکان دیدن جنگل های روی آب حرا را در اختیار بازدید کنندگان می گذارد. نام دیگر روستای بندری لافت با نام روستای بادگیرها نیز شناخته می شود، که در زمان های غروب و طلوع آفتاب منظره ای بی نظیر برای بازدید کنندگان به ارمغان می آورد، در ادامه بازدید از روستا می توانید با تاریخچه روستا و جاهای دیدنی آن آشنا شوید.

روستای لافت قشم یا روستای بادگیرها قشم کجاست؟

روستای بندر لافت در شمال غربی جزیره قشم و در پیش ‌آمدگی خشکی‌ های جزیره و در شرق جنگل حرا قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری یکی از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم، استان هرمزگان به شمار می‌آید. این روستا با فرودگاه بین المللی قشم ، 25 کیلومتر فاصله دارد. فاصله روستای لافت با اسکله مسافربری شهید ذاکری، ۵۶ کیلومتر است. این روستا نزدیک ‌ترین نقطه به بندر پل در جزیره قشم است و اسکله لافت در فاصله هفت کیلومتری آن قرار دارد.

  • آدرس روستای بندر لافت قشم: استان هرمزگان، بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ

فاصله روستای لافت تا قشم و درگهان چقدر است؟

فاصله روستای لافت تا قشم ۲۲ کیلومتر است. این فاصله از درگهان قشم تا بندر لافت حدودا 35 کیلومتر است.

مسیر دسترسی به روستای بندر لافت قشم

برای دسترسی به روستای بندر لافت ابتدا باید به جزیره قشم برسید.سپس از جاده شمالی جزیره پس از گذشت حدود ۲۵ دقیقه به این روستای بندری زیبا برسید، برای رسیدن به روستای بندر لافت همراه ماشین شخصی از شهری که در آن زندگی می کنید، می توانید از دو مسیر مختلف به روستا لافت در قشم برسید.

  • مسیر اول: مسیر اول از تهران تا بندرعباس با ماشین شخصی خود وارد اتوبان خلیج فارس و سپس آزاد راه تهران-قم به قم بروید و سپس به سمت کاشان و بعد یزد و سیرجان به بندر عباس برسید. زمانی که به شهر بندر عباس رسیدید می بایست به قسمت بندر پل رفته و ماشین شخصی خود را وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌ کرافت‌ کنید تا به اسکله لافت بروید. هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و کشتی‌ها به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند. از اسکله لافت حدود ۱۳ دقیقه به سمت جنوب رانندگی کرده و به روستای بندری و زیبای لافت برسید.
  • مسیر دوم: تهران تا بندرپل می باشد. این مسیر از قم به سمت کاشان سپس اصفهان،  شیراز و لار میگذرد و در اخر به بندرپل می رسد. شما می توانید مانند مسیر اول از قسمت بندرپل وارد شناور های خودرو و یا لندینگ کرافت ها شوید و به قشم و روستای بندری لافت برسید، اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به قشم بروید می توانید تا بندر عباس آمده و از طریق اسکله شهید حقانی به قشم بروید.

به طور کل اگر قصد سفر با خودرو شخصی خود را ندارید میتوانید با قطار و یا اتوبوس یا هواپیما به بندر عباس بروید‌.

موقعیت مکانی بندر لافت روی نقشه

تاریخچه روستای بندر لافت

روستای بندر لافت دارای قدمت بسیار قدیمی است. روستای لافت اولین محل زندگی مردم قشم بوده است؛ البته گفته می شود که روستای بندر لافت در مدت زمانی طولانی مرکز جزیره قشم بوده است و در زمانی دور جزیره قشم را با نام لافت نیز می شناختند. وجود راه های دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این روستا شده است.

بافت روستا دارای سه قسمت متفاوت می باشد که بخش اول، بافت اصلی روستا می باشد و دو بخش دیگر بخش های جدید روستا به شمار می آیند. بافت اصلی شامل ساختمان های فشرده در دل هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها محسوب شده که در این بافت، مسیر ساحلی آسفالت است که دسترسی‌ سریع به وسایل حمل و نقل را آسان تر کرده است.

بندر لافت

جاهای دیدنی روستای بندر لافت

جاذبه های گردشگری روستای بندر لافت بسیار زیاد و متنوع می باشد و این بندر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. این روستای بندری خانه هایی همراه با معماری خاص و منحصر به فرد دارد که آنها را تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کرده است علاوه بر معماری خاص خانه ها، دارای موزه، اسکله باستانی، ساحل، چاه های تلا، نخلستان ها و معماری خاص است که در ادامه نمونه هایی از جاذبه های گردشگری را برای شما نام خواهیم برد‌:

  • جنگل حرا قشم
  • چاه های تلا
  • اسکله لافت
  • قلعه نادری قشم
  • بام لافت

جنگل حرا: جنگل حرا قشم که در سطح جهانی بسیار مشهور و مورد استقبال جهانیان است، یکی از جاذبه های گردشگری روستای لافت به شمار می آید. این جنگل دارای درختان مانگرو است که در تمام دنیا به گیاهان استثنایی معروف هستند. دلیل  نام گذاری این گیاهان به خاطر مقاومت آنها در شرایط آب و هوایی نامناسب و آب شور دریا بسیار سازگار و مقاوم هستند. در این جنگل معروف علاوه بر درختان خاص انواع پرندگان مانند مرغ سقا، لک لک، مرغابی و مرغ دریایی و آبزیانی همچون مار دریایی، شیلو، خرچنگ و همچنین انواع قورباغه‌ها وجود دارند همه این جاذبه ها باعث شده جنگل حرا به یکی از زیباترین مکان های دیدنی در روستای لافت تبدیل شود.

چاه های تلا: یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای بندر لافت، چاه های تلا است که در پشت قلعه نادری قرار دارند. قدمت این چاه ها به دوران تاریخی بعد از اسلام برمی‌گردد که عمر آنها بالغ بر ۴۰۰ سال است که در سال ۹۷۶ به دستور شاه برای کمبود آب و نجات مردم از خشکسالی و بی آبی حفر شد و عمق این چاه ها ۶ تا ۹ متر می باشد که دارای آب های شور، شیرین، گرم و سرد می باشند.

اسکله لافت: اسکله لافت نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر لافت می باشد، این اسکله به طول ۱۳۰ متر می‌باشد که دیواره های روی آن از سنگ های لبه دار ساخته شده است. قدمت این اسکله به زمان هخامنشیان و ساسانیان برمی‌گردد. این اسکله نزدیک ترین فاصله را با بندر پل دارد و بهترین مکان برای استفاده از لندینگ کرافت برای حمل خودرو بین قشم و بندر پل به شمار می رود، به طوری که زمان حمل خودرو به جزیره بین نیم ساعت تا یک ساعت می باشد.

خرید بلیط هواپیما و اتوبوس

قلعه نادری قشم: یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لافت معروف به دژ کهنه نیز می‌باشد که در جنوب روستای لافت قرار دارد. ساخت قلعه نادری روستای لافت به سالیان دور بر میگردد و بر اساس نقشه مربع شکل، ساخته شده است که در آن آثاری از ۳ برکه آب، ۲ آب انبار و ۳۰ حلقه آب قدیمی می باشد.

بام لافت: یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای بندر لافت بام لافت می باشد که ما بین دو قسمت جدید و قدیمی بافت روستا قرار گرفته است. با سفر به روستا و بازدید از این محل می توانید دو قسمت کاملا متفاوت از روستا را مشاهده کنید، قسمت قدیمی آن دارای بادگیر های متعددی است و در قسمت جدید روستا به ندرت شاهد بادگیر ها خواهید بود. بطور کلی می‌توان گفت بام لافت یکی از زیباترین مکان های دیدنی این روستا است.

بندر لافت

سوغات روستای بندر لافت

یکی از زیبایی های سفر، سوغاتی های آن است که مسافران را با فرهنگ های مناطق مختلف آشنا می کند. شما می توانید برای خود و عزیزانتان سوغاتی به همراه ببرید. حصیر های تزئینی، گلدان ها، محصولات گلیم بافی، رودوزی‌های سنتی، مصنوعات سوزن دوزی، گرگوربافی، تور بافی، گلابتون ‌دوزی و زری ‌بافی، محصولات دریایی از حلزون و صدف و همچنین ماهی، میگو، کیک سنتی هلر، نان تموشی، ادویه‌های جنوبی، رطب و خرما از جمله سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید آن ها را هدیه بدهید.

بندر لافت

اقامت در روستای بندر لافت

به دلیل توریستی بودن منطقه لافت، اقامتگاه های گوناگونی در سرتاسر روستا قرار دارد که پذیرای مسافران عزیز هستند. اقامتگاه های روستای بندر لافت شامل هتل ها، ویلاها و سوییت های اجاره ای نیز هستند و برای اقامت در لافت لازم نیست نگران باشید؛ شما می توانید با رزرو هتل قشم در نزدیکی روستا و یا اقامتگاه هایی مانند اقامتگاه صفاری بندر لافت که یکی از خانه هایی با قدمت 400 ساله است، از سفر خود لذت ببرید.

بندر لافت

اقامتگاه های نزدیک به این روستا نیز شامل:

به طور کلی، روستای لافت در قشم تاریخچه‌ای بی‌نظیر دارد که از دوران‌های قدیمی تا امروز ادامه دارد. این منطقه مرغوبیت‌های فراوانی از جمله محصولات دریایی تازه و سوغات محلی فراهم می‌آورد که گردشگران را جذب می‌کند. همچنین، سواحل زیبا، آب‌های کریستالی، و فعالیت‌های آبی متنوع از جمله شنا و تفریحات دریایی، این مقصد را به یک مکان دل‌انگیز برای تعطیلات تبدیل کرده است. بندر لافت قشم ترکیبی فوق‌العاده از طبیعت، تاریخ و محصولات محلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و تجربه فراموش‌نشدنی ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

هتل ‌های نزدیک بازار قدیم قشم هم استراحت و هم خرید

سه‌شنبه 25 مهر 1402
بازار قدیم قشم یک جاذبه تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر است که در آن می‌توانید در معماری سنتی، صداقت بازاریان و […]
هتل مارینا قشم؛ یکی از هتل های نزدیک بازار قدیم قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس