گورستان جن چابهار؛ جاذبه گردشگری هیجان انگیز در سیستان

گورستان جن در نزدیکی گورستان فعلی روستای تیس واقع شده و یک مکان تاریخی است؛ اما مواردی در رابطه با آن وجود دارد که آن را نه از نظر تاریخی، بلکه از نظر ماورالطبیعه جذاب و دیدنی می‌کند.

گورستان جن چابهار، یکی از جاهای دیدنی چابهار است و توجه بسیاری از گردشگران این منطقه را به خود جلب کرده. شهر چابهار، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. این گورستان، با توجه به قدمت تاریخی و داستان‌هایی که در مورد آن توسط مردم محلی گفته می‌شود، جزء آثار تاریخی به شمار می‌رود. بسیاری از افرادی که به دنبال تجربه هیجان و برخورد با موارد ماورالطبیعه هستند، این مکان را در لیست مکان‌های مورد بازدید خود قرار می‌دهند.

گورستان جن روستای تیس که با نام گورستان شماره ۱ نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نامش پیداست یک مکان ترسناک به نظر می‌آید؛ به همین دلیل برای سفر به این مکان، باید مکان و زمان مناسب را انتخاب کنید. در این مطلب از مجله گردشگری های هتل، به بررسی بیشتر این مکان می‌پردازیم و دلایل نامگذاری آن از شایعات گرفته تا واقعیت و همچنین تاریخچه آن را بررسی خواهیم کرد.

گورستان جن چابهار

آدرس گورستان جن چابهار

گورستان جن، در شهر چابهار و در نزدیکی روستای تیس واقع شده است. این روستا، یکی از روستاهای تاریخی به شمار می‌رود و قدمت آن 2500 سال برآورد شده. نام این روستا در بسیاری از کتب و وقایع تاریخی آورده شده. از حمله اسکندر مقدونی گرفته تا فتح آن به دست اعراب، همگی نشان از اهمیت جغرافیایی و تاریخی آن دارند. دلیل این امر نیز، محل تجارت گندم سیستان در این روستا یاد شده است. امروزه، روستای تیس که در گذشته با نام تیز یا بندر تیزیا نیز شناخته می‌شده، محل اقامت گردشگرانی بسیاری است. روستای تیس، در 5 کیلومتری شمالغربی چابهار قرار دارد که به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و از اماکن دیدنی آن بازدید کنید.

گورستان جن؛ از شایعه تا واقعیت

تاریخچه گورستان جن چابهار

همان طور که اشاره کردیم، گورستان جن در نزدیکی گورستان فعلی روستای تیس واقع شده و یک مکان تاریخی است؛ اما مواردی در رابطه با آن وجود دارد که آن را نه از نظر تاریخی، بلکه از نظر ماورالطبیعه جذاب و دیدنی می‌کند. بر اساس شایعات، این قبرستان متعلق به اجنه است و اهالی روستا و مردم محلی نیز به زبان بلوچی آن را جن سنط یا قبرستان جن می‌نامند. طبق داستان‌ها و گفته‌های اهالی، اگر شب هنگام از کنار این گورستان عبور کنید، صداهایی را خواهید شنید که متعلق به عزاداری جنیان برای مردگان خود هستند؛ به همین دلیل مردم محلی که در گذشتگان خود را دفن می‌کنند، مراسم عزاداری خود را به شب نمی‌کشانند. وجود سنگ‌های بزرگ و عظیم و قبوری با اندازه‌های بسیار بزرگ، مهر تاییدی بر این شایعات هستند که نشان می‌دهد انسان عادی در این مکان دفن نشده است.

اما در کنار این شایعات، حدس و گمان‌های منطقی نیز وجود دارند؛ به عنوان مثال در گذشته مردم برای این که درگذشتگان خود را از آسیب حیوانات و جانوران زیر زمین محفوظ کنند، آن‌ها را در مقبره‌های سنگی با ارتفاع قرار می‌دادند. یک نظریه دیگر در این رابطه این است که این قبور، درواقع محل جمع آوری آب هستند که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته.

تاریخچه و دلیل نامگذاری گورستان جن چابهار

با وجود قدمت 2500 ساله روستای تیس؛ اما قدمت قبرستان جن یا گورستان چن چابهار به سده 4 هجری و زمان صفویه برمی‌گردد. این قبرستان، برخلاف قبرستان‌های دیگر که در زمین حفر می‌شوند، در دل صخره‌های سنگی و در کوه‌پایه قرار دارند. همچنین، نوع ساخت آن‌ها با توجه به قدمت بالای آن، ساخت آن توسط انسان‌ها را بعید به نظر می‌رساند. در این گورستان، قبرهایی با عرض بیش از 2 متر و طول بیش از 1 متر قرار دارند که برای دفن انسان عجیب به نظر می‌رسند؛ به همین دلیل ساخت آن را به موجودات فرا طبیعی مانند اجنه نسبت می‌دهند.

این گورستان، روی سطح سنگی و سخت و در کوه پایه حفر شده است. با توجه به این مورد، سوالات متعددی ذهن مردم را به خود درگیر می‌کند که چرا سطح سنگی برای حفر قبر انتخاب شده و با چه ابزاری این کار انجام شده است. این موارد، باعث شده تا گورستان جن چابهار به این نام نامیده شود.

بهترین زمان بازدید از گورستان جن چابهار

بهترین زمان بازدید از گورستان جن چابهار

با توجه به این که چابهار جاذبه‌های گردشگری بسیاری در خود دارد، قطعا گورستان جن تنها مقصد گردشگری نخواهد بود؛ به همین دلیل افرادی که قصد بازدید از این مکان را دارند، می‌توانند با رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌های اطراف چابهار و روستای تیس، به آسانی به این مکان دسترسی پیدا کرده و از آن دیدن کنند. همچنین، آثار و امکان تاریخی دیگری نیز به جز گورستان جن مانند غارهای بامسیتی نیز در نزدیکی این گورستان وجود دارند که می‌توانید به آسانی به آن‌ها دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها نیز بازدید کنید.

رزرو هتل در چابهار با سریع‌ترین روش

برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری چابهار؛ مخصوصا گورستان جن چابهار، می‌توانید به نزدیک‌ترین هتل‌ های چابهار دسترسی داشته و اقدام به رزرو اتاق و اقامتگاه بکنید. با توجه به قدمت تاریخی روستای تیس و جذابیت‌هایی که در رابطه با این گورستان وجود دارد، گردشگران زیادی آن را به عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است با های هتل در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین انتخاب را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پارک لویزان تهران

شنبه 7 مهر 1403
در مورد تهران که حرف زده می‌شود، فقط هوای آلوده آن به یاد همه می آید؛ در حالی که تهران […]
پارک لویزان تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس