کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه آخر صفر
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

کوه های مینیاتوری چابهار

چابهار، شهری که با جاذبه‌های تفریحی و طبیعی فراوانش هر ساله میزبان شمار زیادی از گردشگران است. یکی از شگفتی‌های سیستان و بلوچستان و از بهترین دیدنی‌های چابهار، کوه‌های مینیاتوری یا مریخی است. این کوه‌ها در سمت چپ مسیر چابهار به گواتر قرار دارند و حدود ۴۰ کیلومتر از چابهار فاصله دارند. قدمت این کوه‌ها به ۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد؛ زمانی که زیستگاه موجودات دریایی در زیر آب‌های عمان بودند. آثار این زندگی دریایی همچنان بر روی کوه‌ها مشهود است. با گذشت زمان و کاهش آب دریای عمان، این کوه‌ها به واسطه فرسایش زمین پدیدار شدند. امروزه، در این منطقه امکانات و تفریحات متعددی وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

کوه های مینیاتوری چابهار

کوه های مینیاتوری چابهار کجاست؟

کوه های مینیاتوری چابهار در کنار و سمت چپ جاده چابهار به گواتر، در منطقه کهیر شهر ساحلی کنارک، در فاصله 50 کیلومتری شهر چابهار از استان سیستان و بلوچستان و در امتداد رشته کوه های سربلند زاگرس واقع شده و تا کشور همسایه، پاکستان ادامه دارند. در زبان محلی به این کوه ها کالانی یا آریا نیز گفته می شود. این کوه ها جزو حوزه دهستان کهیر در شهرستان ساحلی کنارک به شمار می آیند. همچین در نزدیکی روستای قدیمی تیس واقع در منطقه کوهپایه ای چابهار قرار دارند.

  • آدرس کوه های مریخی چابهار: کوه های مریخی چابهار در استان سیستان و بلوچستان سمت چپ مسیر چابهار و گواتر واقع شده اند.

تاریخچه کوه های مینیاتوری در چابهار

کوه‌های مینیاتوری یا مریخی چابهار که حدود ۵ میلیون سال قدمت دارند، از طریق فرسایش به شکل زیبای امروزی خود درآمده‌اند. این کوه‌ها در ابتدا در زیر دریای عمان قرار داشتند، و به همین دلیل می‌توان آثار زندگی موجودات دریایی را بر روی آن‌ها مشاهده کرد. فرایندهای طبیعی و زمان، این کوه‌ها را به شاهکاری از هنر طبیعت تبدیل کرده‌اند، که تاریخ آن‌ها را به دوران‌های دور و ناشناخته پیوند می‌زند.

تاریخچه کوه های مینیاتوری در چابهار

ویژگی های طبیعی کوه های مینیاتوری سیستان بلوچستان

رنگ این کوه ها برخلاف ظاهر سرخ رنگ مریخ، به رنگ سفید و طوسی هستند و با تغییر نور در ساعت های مختلف شبانه روز، رنگ های متنوعی از خود به نمایش می گذارند.

نکته جالب توجه دیگر این کوه ها نیز وجود فسیل های نهنگ و ماهی های دریاست که همراه با خاک رس و ماسه هستند و نمونه های آنها در تمام جهان بی نظیر و شگفت انگیز می باشد.

علت به وجود آمدن این کوه ها، مجموعه ی واکنش های زمین شامل رفتن پوسته ی دریای عمان به زیر مکران، فرسایش زیاد و وجود عوامل جوی فراوان از قبیل باد و باران را شامل می شود.

کوه های مریخی ارتفاعات مختلفی از حدود 5 تا 100 متر دارند و مثل یک رشته کوه واحد به نظر می رسند. در این مکان، گردشگران و علاقمندان به نجوم نیز می توانند 14 صور فلکی را نیز به راحتی در شب های پرستاره و صاف آنجا رصد کنند.

کوه های مریخی شامل شیارهایی هستند که هیچ نوع گیاهی در آنجا رشد نمی کند و شکل نامانوس آنها بیشتر به خاطر ماسه سنگ های کنگلومرا می باشد.

به اعتقاد زمین شناسان، این کوه ها میلیون ها سال قبل در زیرآبهای دریای عمان تشکیل شده بودند و کم کم با گذشت زمان بخش کوچکی از خشکی های این دریا را تشکیل می داده اند تا به حالتی که اکنون شاهد تماشای آن هستیم، تغییر شکل داده اند.

امکانات تفریحی کوه های مریخی چابهار

با رفتن به این رشته کوه های زیبای رنگارنگ، علاوه بر دیدن صخره های سنگی خاص این منطقه می توانید زمان خود را برای تفریحات مهیج و جذاب دیگر نیز برنامه ریزی نمایید. از جمله این تفریحات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دیدن صور فلکی و آسمان شب

اگر علاقمند به ستاره شناسی و نجوم هستید، حتما سعی کنید یک شب را در این منطقه به صبح برسانید و از تماشای آسمان بی نهایت و پرستاره ای که بر بلندای کوه ها خودنمایی می کند؛ درشب لذت برده و به تماشای صورفلکی و ماه و ستارگان زیبا بنشینید.

  • کوه نوردی و صخره نوردی

این ورزش هیجان انگیز و مفرح، یکی دیگر از سرگرمی های گردشگران و مسافران این جاذبه ی طبیعی می باشد. اگر قصد صخره نوردی با دوستان و همسفران خود را دارید، بهتر است با وسایل مورد نیاز و مجهز، پا به این سفر بگذارید.

  • همراهی تورها و همایش های گردشگری

اگر تمایل به سفر دسته جمعی داشته باشید؛ می توانید با شرکت در تورهای گردشگری یک یا چند روزه که برای این مکان تدارک دیده شده، شرکت نمایید و به صورت کامل از این مناظر لذت برده و اطلاعات خود را افزایش دهید.

  • شترسواری

این ورزش و تفریح هیجان انگیز نیز یکی دیگر از سرگرمی های مسافران و گردشگران این منطقه می باشد که امکان گشتن و سواری را در دورتادور کوه ها مهیا می سازد.

امکانات تفریحی کوه های مریخی چابهار

بهترین زمان سفر به کوه های مینیاتوری چابهار

چنانچه قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است بدانید که آب و هوای این مکان در طول سال معمولاً گرم و شرجی می باشد؛ بدین سبب بهترین زمان سفر به این مکان دیدنی، در فصل بهار می باشد. در این فصل آب و هوای مناسب این منطقه به شما این اجازه را می دهد تا با آسودگی خیال و در آرامش از این کوه ها دیدن کرده و از طبیعت بکر و تماشایی این مکان لذت کافی را ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به کوه های مینیاتوری در چابهار

در زمان بازدید از این کوه ها می توانید پس از اتمام بازدید تان با فاصله کم، جاهای دیگر دیدنی چابهار از جاهای دیدنی دیگر در این مطقه نیز دیدن فرمایید. برخی از این جاهای دیدنی عبارت اند از:

هتل های نزدیک به کوه های مریخی

بهترین گزینه برای اقامت در نزدیکی این کوه های زیبا، همراهی و اقامت در کمپ ها و تورهای گردشگری همان منطقه می باشد که شب را در آنجا و در کنار هم به صبح می رسانند و به تماشای آسمان زیبای چابهار و ستارگان می نشینند.

  1. اقامتگاه بوم گردی رمین چابهار: فاصله 30 کیلومتری تا منطقه دارد و می توانید در این مکان از تماشای دریا نیز لذت ببرید.
  2. اقامتگاه بوم گردی در بلوچ: در فاصله 50 کیلومتری منطقه قرار دارد که با کلبه های کپری خود، اقامتی خاص و به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.
  3. اقامتگاه بوم گردی کلبه ساحلی گواتر: 58 کیلومتر تا کوه های مینیاتور فاصله دارد و در نزدیکی خلیج گواتر قرار دارد.

رزرو هتل های چابهار از های هتل

در صورتیکه قصد رزرو بهترین هتل های چابهار را در سر دارید، می توانید از طریق وب سایت های هتل در راستای رزرو هر یک از اقامتگاه ها یا هتل های چابهار نیز اقدام کنید. این رزرواسیون نه تنها کارشناسی 24 ساعته با کارشناسان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد، بلکه در مناسبت های مهم تخفیفات خاصی را هم نیز به مهمانان خود ارائه می دهد.

سوالات متداول

آدرس کوه های مریخی سیستان بلوچستان کجاست؟

کوه های مریخی چابهار در استان سیستان و بلوچستان سمت چپ مسیر چابهار و گواتر واقع شده اند.

فاصله کوه های مینیاتوری تا چابهار چقدر است؟

کوه‌های مریخی تا چابهار حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارند.

بهترین زمان بازدید از کوه های مریخی چابهار چه زمانی است؟

اول بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از این کوه‌ها از نظر خوش‌آب‌وهوایی است.

چرا به کوه های مینیاتوری چابهار کوه های مریخی هم گفته می شود؟

رسوبات و فرسایش به این کوه‌ها ظاهری شبیه به ناهمواری‌های مریخ داده است، به همین دلیل آن‌ها را کوه های مریخی چابهار می‌نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین هتل های نوساز مشهد کدام است؟

یکشنبه 19 آذر 1402
شهر مشهد، از آن دسته شهرهایی است که به عنوان پایتخت معنوی و همچنین ثروت فرهنگی، در بین مردم ایران […]
هتل الماس مشهد نوسازترین هتل‌ های مشهد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس