موزه دکتر حسابی تهران

پروفسور حسابی یکی از برجسته‌ترین مشاهیر کشور ایران به شمار می‌رود که به دلیل برجستگی آن، خانه دکتر حسابی را تبدیل به موزه کرده اند. این موزه تاریخی که در خیابان تجریش تهران واقع شده است از بخش های مختلفی نظیر اتاق لوازم عتیقه، کتابخانه و کافه رستوران ها تشکیل شده است. باغ موزه دکتر حسابی از جذاب ترین موزه های تهران است که شما می توانید با بازدید از آن با سبک زندگی دکتر حسابی، این فرد مشهور به طور ملموس آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با موزه دکتر محمود حسابی و اطلاعات بازدید از این مجموعه، این مطلب از سایت های هتل را تا آخر مطالعه فرمایید.

موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی تهران کجاست؟

 این باغ‌موزه چندمنظوره در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق پایتخت یعنی تجریش قرار دارد و آدرس دقیق دسترسی آن به شرح زیر است:

  • تهران – تجریش – خیابان مقصود بیک (دربندی سابق)- چهارراه حسابی – خیابان حسابی – پلاک ۴۷

نحوه دسترسی به موزه دکتر حسابی تهران

 گردشگران و بازدیدکنندگان محترم می‌توانند جهت رسیدن به این باغ‌موزه دیدنی از روش‌های زیر استفاده کنند:

  •  خطوط ترکیبی اتوبوس‌ها شما را به یکی از ایستگاه‌های پسیان، تجریش یا رضایی خواهند رساند و پس از آن با اندکی پیاده‌روی به مقصد می‌رسید.
  •  تاکسی‌های میدان ولیعصر که شما را تا ابتدای خیابان توتونچی همراهی خواهند کرد و سپس با طی‌کردن مسیر حداکثر ۱۵ دقیقه‌ای به درب موزه خواهید رسید.
  • مترو وسیله نقلیه دیگری است که شما را در کمترین زمان ممکن و به‌دوراز ترافیک به ایستگاه تجریش می‌رساند از آنجا تا باغ‌موزه حسابی را نیز می‌توانید به کمک تاکسی یا پیاده‌روی طی کنید.
موزه دکتر حسابی کجاست؟

اطلاعات بازدید موزه دکتر حسابی تهران

جهت ایجاد سهول در بازدید خود و اطرافیانتان از موزه دکتر حسابی، بهتر است ابتدا اطلاعات بازدید از این مکان را مطالعه فرمایید.

قیمت بلیط موزه دکتر حسابی الهیه تهران

 همان‌طور که می‌دانید قیمت رزرو بلیت موزه دکتر حسابی ممکن است هر ساله دچار تغییر و افزایش شود؛ اما بنا بر اطلاعات دقیق به‌دست‌آمده، نرخ بلیت این موزه در سال ۱۴۰۳ “ده‌هزار تومان” تعیین شده است.

قیمت بلیط: 10.000 تومان

شماره‌ تلفن باغ‌ موزه دکتر حسابی تهران

 جهت ارتباط با این مکان گردشگری در خصوص ساعت بازدید، روزهای فعالیت و سایر اطلاعات می‌توانید با شماره‌تلفن زیر تماس حاصل کنید:

  • 021-22231676

ساعات بازدید موزه دکتر حسابی تهران

 بر اساس اطلاعات به‌روز موجود ساعات بازدید از موزه دکتر حسابی همه‌روزه (به‌غیراز ایام تعطیل و شهادت) از ساعت ۱۶:۳۰_ ۹:۳۰ خواهد بود.

 اگرچه ساعات اعلام شده ممکن است به دلایل مختلفی دچار تغییر شوند؛ بنابراین بهتر است پیش از مراجعه با شماره اعلام شده تماس حاصل کرده و اطلاعات دقیق را جویا شوید.

خرید بلیت موزه دکتر حسابی تهران

 برخلاف تصور، تنها روش تهیه بلیت بازدید از موزه دکتر حسابی، مراجعه حضوری و خرید بلیت پیش از بازدید است.

معرفی موزه دکتر حسابی تهران

 همان‌طور که می‌دانید موزه دکتر حسابی یکی از معروف‌ترین موزه‌های تاریخ معاصر کشور ایران به شمار می‌رود که در قلب پایتخت کشور قرار دارد. این مکان در واقع خانه پدری دکتر حسابی است که چندی پس از فوت این شخصیت برجسته به موزه تبدیل شده است. معماری بی‌نظیر این مکان بدون شک شما را به یاد خاطرات کودکی در خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌اندازد.

 قرارگیری بنای ساختمان در میان انبوه درختان سرسبز و پیچک‌های تنیده شده به‌جای جای دیوارهای اطراف، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. فضای اختصاص‌داده‌شده به موزه در طبقه سوم این ساختمان قرار گرفته که شامل دو بخش تحقیقاتی و فرهنگی است.

این موزه در واقع یک مجموعه تمام‌عیار از خاطراتی نه‌چندان دور به‌حساب می‌آید. به عبارت بهتر اگر تصمیم به بازدید از این مکان گرفته‌اید باید بدانید که قرار است فیلمی کوتاه با موضوع فرهنگ، سیاست، طبیعت و حتی عشق را به تماشا بنشینید!

معرفی موزه دکتر حسابی

بخش ‌های مختلف موزه دکتر حسابی تهران

 بنای ساختمان موزه دکتر حسابی در سال ۱۳۱۰ ساخته شد و پس از فوت ایشان توسط فرزندانشان مرمت و بازسازی شده است. این خانه‌موزه قدیمی شامل: المان‌های جذاب و دیدنی بسیاری است. از وسایل شخصی دکتر حسابی گرفته تا هدایا و لوح‌های تقدیر ایشان در بخش‌های مختلف این موزه قرار گرفته‌اند. بخش‌های مهم موزه دکتر حسابی به شرح زیر هستند:

کتابخانه موزه دکتر حسابی تهران

جذاب‌ترین بخش این موزه تاریخی کتابخانه آن است که مجموعه بی‌نظیری از انواع کتاب‌های ادبیات، دینی و مذهبی، گیاه‌شناسی، حیوان‌شناسی، ستاره‌شناسی و… را در خود جای‌داده است.

کتابخانه موزه دکتر حسابی

باغ موزه دکتر حسابی تهران

 علاقه پروفسور حسابی و همسر ایشان به گیاهان و حیوانات منجر به ایجاد فضایی سرسبز و زیبا شده است که نمونه‌های کمیابی از گیاهان زینتی و حیوانات گوناگون در آن نگهداری می‌شوند. از جمله گونه‌های کمیاب گیاهی موجود در این باغ می‌توان به: سرو میوه‌دار، کاتالپا آمریکای جنوبی، شمعدانی‌های درختی و… اشاره کرد. یکی دیگر از المان‌های شگفت‌انگیز موجود در این باغ سرسبز، آلاچیق‌هایی است که در گذشته جایگاه مهمانان این منزل بوده  و حدود ۱۲۰ سال قدمت دارند.

 جالب است بدانید که از گذشته تا به امروز بخشی از باغ سرسبز این موزه به نگهداری حیواناتی همچون: خرگوش، آهو، عروس هلندی، مرغ عشق، گربه، سگ‌های نگهبان نژاد شپرد و… اختصاص دارد که در زمان حیات پروفسور حسابی ایجاد شده و اکنون توسط فرزندان ایشان مدیریت می‌شود.

ساختمان اصلی موزه دکتر حسابی تهران

 قدمت این بنای بازسازی شده به دوران حکومت پهلوی باز می‌گردد و معماری آن برگرفته از طرح دو معمار روسی و ایرانی است. ناگفته نماند که تغییراتی توسط شخص پروفسور حسابی در بخش‌های از این ساختمان داده شده است که مهم‌ترین آنها آزمایشگاه و کارگاه ایشان است که در طبقه سوم ساختمان قرار دارد. طبقه اول این بنا محل سکونت و طبقه دوم به کتابخانه اختصاص داشته است.

همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم موزه پروفسور حسابی در طبقه سوم واقع شده است. از جمله وسایلی که در این قسمت به نمایش گذاشته شده‌اند می‌توان به: آثار چندی از آثار دستی ایشان، وسایل شخصی همچون: پوشاک، مسواک، خودکار و… مدارک علمی، اسناد قدیمی، ابزار کارگاه، تجهیزات آزمایشگاه و… اشاره کرد.

ساختمان اصلی موزه دکتر حسابی

رستوران موزه دکتر حسابی

در نزدیکی این باغ موزه دلنشین، رستوران جریان با فاصله ای کمتر از 100 متر از موزه دکتر حسابی واقع شده است. این رستوران دارای منوی متنوعی بوده، و به دلیل قرار گرفتن در منطقه الهیه از گران قیمت ترین رستوران های تهران به شمار می آید. در منوی رستوران جریان انواع غذاهای ایرانی و فرنگی به چشم می خورد. برخی از غذاهای منوی رستوران دکتر حسابی تهران عبارتند از:

  • انواع غذاهای ایرانی مانند جوجه کباب، فیله کباب ترش، کباب تابه ای
  • انواع غذاهای فرنگی مانند پاستا مرغ، پاستا استیک و اسفنجاج و همچنین استیک با سس مارینارا و بیف ساته و انواع برگر

همچنین کامل ترین منوی صبحانه و انواع دسر و سالاد و پیش غذاهای متنوع را شما در کافه رستوران جریان پیدا خواهید کرد.

ساعت کاری: همه روزه از 9 صبح تا 24

کافه دکتر حسابی تهران

کافه شمرون در خیابان الهیه تهران به کافه موزه دکتر حسابی مشهور است. منوی متنوع کافه شمرون به همراه چیدمان سنتی و خاطره‌انگیز آن به شما این امکان را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزنید؛ بدین معنی که علاوه بر بازدید از فضای این مجموعه چند منظوره می‌توانید یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی نیز در کافه شمرون موزه دکتر حسابی تجربه کنید.

منوی صبحانه کافه دکتر حسابی تهران که از بهترین صبحانه ها در بین رستوران های تهران بوده از مواردی مانند کرپ نوتلا، پنکیک، فرنچ تست، اسکرمبل‌اگ با بیکن و املت گوجه فرنگی ایرانی در کنار نوشیدنی های گرم و سرد متنوع تشکیل شده است.

هتل‌های نزدیک موزه دکتر حسابی تهران

با توجه به اینکه موزه دکتر حسابی در منطقه خوش آب و هوای تجریش واقع شده، می‌توانید اقامتگاه خود را نیز در این بخش از تهران رزرو کنید. اکثر هتل‌هایی که در تجریش فعالیت دارند، 5 ستاره هستند و امکانات فوق‌العاده‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهند. اکثر هتل‌ های تهران در نزدیکی موزه دکتر حسابی نسبت به کیفیت خدمات، قیمت مناسبی دارند. شما نیز می‌توانید از گزینه‌هایی که در زیر می‌آوریم برای تجربه یک سفر عالی انتخاب شایسته‌ای داشته باشید.

  • هتل 5 ستاره همای تهران: میدان ونک، خیابان ولیعصر، خیابان شهید خدامی، شماره ۵۱ (فاصله تا موزه : ۷.۶ کیلومتر)
  • هتل 5 ستاره پارسیان تهران: تقاطع بزرگ راه چمران و یادگار امام (فاصله تا موزه : ۴.۷ کیلومتر)
  • هتل 5 ستاره ویستریا تهران: تجریش، چهار راه قدس، خیابان دربند، جنب خیابان احمدی زمانی، پلاک ۱ (فاصله تا موزه : ۲.۷ کیلومتر)
  • هتل الماس 5 ستاره زعفرانیه تهران: خیابان ولیعصر، شهید فلاحی (زعفرانیه)، خیابان فیروزکوه شرقی، روشن یکم، دهکده نشاط (فاصله تا موزه : ۲.۸ کیلومتر)
  • هتل‌آپارتمان ۴ ستاره بانی تهران : جردن (بلوار نلسون ماندلا)، خیابان گلگشت، پلاک ۱۲ (فاصله تا موزه : ۳ کیلومتر)

مکان‌های دیدنی نزدیک موزه دکتر حسابی تهران

پس از بازدید از موزه دکتر حسابی می‌توانید از بهترین جاهای دیدنی تهران در نزدیکی این موزه دیدن کنید و سفری پر از خاطره داشته باشید. هر کس با توجه به علاقه خود می‌تواند به موزه‌ها، بازار، امامزاده‌ها یا پارک‌ها سر بزند. با توجه به قرار گرفتن کوچه موزه در تجریش می‌توانید از موزه‌های مختلفی دیدن کنید. ما در زیر لیستی می‌آوریم تا شما بتوانید برنامه روزانه خود را برای بازدید از مکان‌های مورد علاقه بچینید.

  • موزه موسیقی تهران: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی سه راه تختی، کوچه موزه (فاصله از موزه : ۵۳۳ متر)
  • باغ فردوس و موزه سینما: خیابان ولیعصر، خیابان طوس، خیابان جعفری (فاصله از موزه : ۱.۱ کیلومتر)
  • باغ‌ موزه هنر ایرانی: محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان مقصود بیک(شهید دربندی)، خیابان دکتر حسابی (فاصله از موزه : ۱.۱ کیلومتر)
  • امامزاده صالح تهران: ضلع جنوب‌شرقی میدان تجریش (فاصله از موزه : ۲.۱ کیلومتر)
  • بازار تجریش: ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو (فاصله از موزه : ۲.۳ کیلومتر)
  • خانه‌موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد: خیابان سماوات، خیابان رهبری، خیابان ارض، پلاک 1 (فاصله از موزه : ۳.۹ کیلومتر)
هتل ‌ها و جاذبه ‌های گردشگری نزدیک به موزه دکتر حسابی

رزرو هتل از های هتل

 گردشگران پیش از شروع گشت‌وگذار در کشور هفت‌اقلیم و کهن ایران می‌بایست نسبت به اقامتگاهی مناسب اقدام کنند. وب‌سایت های هتل یکی از جامع‌ترین سامانه‌های رزرو اقامتگاه در سراسر ایران است که می‌توانید از طریق آن اقامتی بی‌نظیر را از راه دور و به‌صورت آنلاین برای خود ترتیب دهید؛ بنابراین بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به موزه دکتر حسابی به وب‌سایت ‌های هتل مراجعه کنید.

سوالات متداول

قیمت بلیت بازدید از موزه دکتر حسابی چقدر است؟

 نرخ بلیت بازدید از این موزه در سال ۱۴۰۳ ده‌هزار تومان است.

ساعت بازدید از باغ‌ موزه دکتر حسابی چه زمانی است؟

 بازدیدکنندگان محترم می‌توانند همه‌روزه به‌غیراز ایام تعطیل از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ از این مجموعه دیدن فرمایند. اگرچه توصیه می‌شود پیش از مراجعه با شماره تماس درج شده در مقاله تماس بگیرید تا از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آیا خرید و رزرو بلیت بازدید از موزه دکتر حسابی به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است؟

خیر. تنها راه خرید بلیت موزه مراجعه حضوری به مجموعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حمام ابومعالی یزد

شنبه 28 مهر 1403
حمام ابومعالی یزد یکی از آثار برجسته و تاریخی این شهر به شمار می‌رود که با معماری منحصربه‌فرد و قدمت […]
حمام ابومعالی یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس