موزه ایران باستان (موزه ملی ایران) کجاست؟

موزه ایران باستان در شهر تهران اشیا دوران قبل از اسلام تا پس از اسلام را در خود جای داده است. در این موزه قدیمی می‌توانید بیشتر از ۳۰۰ نوع اشیا قدیمی را مشاهده کنید. نام این موزه ابتدا موزه ملی بود و سپس به موزه معارف و در نهایت موزه ایران باستان تغییر یافت. در موزه ایران باستان آثار دوران تاریخی اواخر هزاره چهارم، ظروف زرین فام و قرآن‌هایی نفیس نگهداری می‌شود. اگر به بازدید از اشیا و آثار قدیمی علاقه دارید در این موزه می‌توانید آثاری ارزشمند از دوره زندیه، قاجاریه و سلجوقیان را مشاهده کنید.

منظره‌ای از موزه ایران باستان

مسیر دسترسی به موزه ایران باستان تهران

از طریق خط ۲ مترو، اتوبوس و یا تاکسی می‌توانید به موزه ایران باستان بروید. برای رفتن به این موزه باید از طرح ترافیک عبور کنید، بنابراین استفاده از اتومبیل شخصی توصیه نمی‌شود. همچنین از آنجایی که موزه ایران باستان در خیابان سی تیر واقع شده، شما اجازه تردد با خودرو را نخواهید داشت. اگر می‌خواهید با مترو به آنجا بروید باید در ایستگاه امام خمینی پیاده شوید و به طرف غرب حرکت کنید. در خیابان سی تیر به موزه ایران باستان می‌رسید. همچنین می‌توانید در ایستگاه حسن آباد پیاده شوید و با ۵ دقیقه پیاده‌روی به این موزه بروید.

آدرس موزه ایران باستان: میدان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر

ساعات بازدید از موزه ایران باستان

باتوجه به اطلاعاتی که وبسایت رسمی موزه ملی ایران منتشر می‌کند، این موزه همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان است. در فصل بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۷ شب موزه باز است. بین ساعات ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر پاییز و زمستان نیز می‌توانید از موزه دیدن کنید. همچنین برای مشاهده اشیا تاریخی به‌صورت آنلاین نیز می‌توانید از وب‌سایت موزه ایران باستان اقدام کنید. این وبسایت امکان بازدید آنلاین را برای شما فراهم می‌کند‌. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از شماره تماس زیر کمک بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱- ۶۶۷۰۲۰۶۱-۶

امکانات موزه ایران باستان تهران

می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از اشیا تاریخی موزه از امکانات دیگری مانند کتابخانه و کافه رستوران در این مکان استفاده کنید. به‌عنوان مثال در کتابخانه موزه ملی ایران می‌توانید کتاب‌های سنگی مانند قران مجید و ناسخ التواریخ را بیابید. همچنین در حیاط این موزه گالری‌ وجود دارد که امکان خرید هم در آن فراهم است. پس از بازدید کامل از موزه نیز می‌توانید در کافه رستوران با نوشیدن فنجانی نوشیدنی خستگی خود را به در کنید.

مجسمه های موزه ایران باستان

آثار موزه ایران باستان تهران

موزه ایران باستان تهران دارای دو بخش است و به‌دلیل افزودن موزه دوران اسلامی در سال ۱۳۷۵ به موزه ایران باستان امروزه آن‌ را با نام موزه ملی ایران می‌شناسند. قدمت اشیائی که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود به دوران پارینه سنگی تا ساسانیان برمی‌گردد. در هر دو طبقه این قسمت از موزه آثار مربوط به دوران ماقبل تاریخ و تاریخی ایران وجود دارد. در طبقه اول آثاری که از دوران پارینه سنگی تا اواخر هزاره ۴ پیش از میلاد مسیح به جای مانده‌اند، وجود دارد. آثاری مانند سفال‌های نواحی مهم تاریخی، مجسمه‌های گلی انسان، حیوان و ماکت سفالی تپه سنگ چخماق و… در معرض نمایش است.

اگر قصد بازدید از این موزه را دارید توصیه می‌شود از این طبقه شروع کنید. در این طبقه سکه‌های مربوط به دوران داریوش سوم، کتیبه و پیکره سفالی گاو را که به زیگورات چغازنبیل مربوط می‌شوند را می‌توانید ببینید. اشیا مربوط به دوران تاریخی نیز در طبقه همکف هستند و به دوران رسم الخط مربوط می‌شوند. قدمت آثار موجود در این قسمت به دوران پیدایش خط تا اتمام دوره ساسانی برمی‌گردد. مجسمه داریوش اول، مجسمه مفرغی مرد زاوی شمی و مرد نمکی موزه ایران باستان تهران نیز در این قسمت هستند.

موزه دوران اسلامی

در موزه دوران اسلامی آثار مربوط به دوران ورود اسلام به ایران را می‌توانید مشاهده کنید. این موزه از ساختمانی 4 طبقه تشکیل شده و آثار مربوط به دوره ورود اسلام به ایران را در طبقه اول و دوم نگهداری می‌کنند. در موزه دوران اسلامی 6 تالار وجود دارد که در هر کدام اشیا مربوط به دوره‌های خاصی از حکومت‌های ایران را می‌توانید مشاهده نمایید. این موزه بنای 8 ضلعی با مساحت 4000 مترمربع دارد که طرح آن را از کاخ ساسانی واقع در بیشاپور الهام گرفته‌اند.

تالار صدر اسلام

رسوخ هنر دوران ساسانی را در آثار تالار صدر اسلام می‌توان دید و حتی می‌توان گفت تاثیر بالای هنر این دوره باعث شده تفکیک آثار صدر اسلام و دوره ساسانی از یکدیگر سخت شود. قرآن‌های خط کوفی از ارزشمندترین آثار موجود در این تالار هستند که روی پوست آهو نوشته شده‌اند. تزئینات گچبری، نقاشی روی گچ و سکه‌های نقره که به عنوان سکه‌های عرب ساسانی هم معروف هستند، در این تالار به نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایشگاه کتاب در کتابخانه موزه ایران باستان

تالار سلجوقیان

دوره سلجوقیان از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ کشورمان محسوب می‌شود که آثار به جای مانده از آن در موزه ایران باستان تهران قابل مشاهده هستند. سفالگری، میناکاری و اشیا فلزی نقره‌کوب و طلاکوب از آثار ارزشمند این دوره هستند که در این تالار می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. بعد از حمله مغول‌ها به ایران که باعث ایجاد دوره‌ای رکود در هنر شد، ایلخانیان روی کار آمدند. آثار ارزشمند به جای آمده از این دوره مانند نقره‌کوبی، کلاکوبی، سفال مینایی، اشیا مفرغی و فلزکاری هم در تالار سلجوقیان در معرض نمایش هستند. از هنرهای کتاب‌کاری موجود در موزه هم می‌توان به کتاب‌های مصور دوره ایلخانی اشاره کرد.

تالار تیموری

در دوره تیموری که پایتخت به شهر سمرقند انتقال یافت، هنر شیشه‌گری رواج یافت. این هنر به قدری بین مردم سمرقند پرطرفدار بود که آنجا به مرکز شیشه‌گری کشور یاد می‌شد. هنر کتاب‌سازی نیز در این دوره باعث به جای ماندن آثار ارزشمندی مانند تذهیب، جلدسازی، کاغذسازی و خوشنویسی شد. در تالار تیموری موزه ملی می‌توانید آثار تاریخی به جا مانده از این دوران که شامل کاشی‌کاری معرق، ایجاد سفال با تکنیک نقاشی و سفال‌های سفید و آبی با طرح‌های ایرانی را مشاهده نمایید.

تالار صفوی

از دوره صفوی به عنوان دوره‌ای که ایرانیان اوج شکوفایی هنر اسلامی را رقم زدند، یاد می‌شود. مرکزیت هنری که قبل از این دوره شهر هرات بود، در دوره صفوی به تبریز، قزوین و اصفهان منتقل شد. با بازدید از موزه صفوی و مشاهده آثار نفیس و ارزشمند هنر ایرانی اسلامی به عظمت و شکوه آن‌ها پی می‌برید. خوشنویسی از هنرهایی است که در این دوره طرفداران زیادی پیدا کرد. قرآن‌های نفیسی که با خط نسخ و ثلث نوشته شده‌اند را می‌توانید در تالار صفویان مشاهده کنید.

آثاری از موزه ملی ایران

تالار قاجار

دوران هنری حکومت قاجار پس از حکومت صفویان فرا رسید و باعث به جای ماندن آثار بی‌نظیری مانند خاتم‌کاری، آینه‌کاری و دیوار نگاره‌ها شد. همچنین قالی‌بافی، ترمه‌بافی، مخمل بافی و قلم‌کاری نیز از هنرهای رایج در این زمان بودند. در تالار قاجار نقاشی‌های قهوه‌ خانه‌ای که تصاویری زیبا از شاهنامه فردوسی را به تصویر کشیده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. از این نقاشی‌ها به عنوان بهترین هنرهای دوره قاجار یاد می‌شود.

تالار قرآن

در تالار قرآن که زیر گنبد مرکزی طبقه اول موزه ایران باستان تهران واقع شده، قرآن‌هایی نگهداری می‌شوند که قدمت‌شان به اولین سده‌های اسلام برمی‌گردند و روی پوست آهو نوشته شده‌اند. با بازدید از این تالار می‌توانید قرآن‌هایی با خطوط کوفی، نسخ، محقق، ریحان و غبار را مشاهده کنید. در وسط تالار قرآن، صفحه‌ای از قرآنی که توسط بایسنقر میرزا نوشته شده است در معرض نمایش قرار دارد. گفته می‌شود که نادرشاه این قرآن را هنگام جنگ‌ها برای حفظ سربازان خود حمل می‌کرد. امروزه تنها برخی از صفحات این قرآن در موزه نگهداری می‌شود و برخی از آن در آتش‌سوزی غائله نادر از بین رفت.

آثار تاریخی موجود در موزه ملی ایران

مکان های دیدنی اطراف موزه ایران باستان تهران

اطراف موزه ایران باستان تهران جاذبه‌های دیگری مانند موزه‌، کتابخانه و آثار تاریخی وجود دارد که می‌توانید قبل یا بعد از این موزه از آن‌ها نیز بازدید کنید. مثلا در موزه علوم و فناوری ایران گالری‌هایی تحت عنوان گالری مرکز علم، گالری نور، گالری ابزار نجومی و… وجود دارد. در این موزه تئوری‌های فیزیک را می‌توانید به صورت آزمایشی ببینید. کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در میدان امام خمینی واقع شده و به موزه ملی ایران نزدیک است. در این موزه می‌توانید 10 هزار سکه قدیمی، آثار هنری اساتیدی مانند کمال‌الملک،آثاری با نقاشی‌های لاکی، مجموعه تمبر و مجموعه فرش را مشاهده کنید.

سردر باغ ملی واقع در ضلع شمالی خیابان امام خمینی با الهام از معماری روسیه با بام شیروانی ساخته شده است. در این مکان می‌توانید کاشی‌کاری‌هایی که تصاویر رضاشاه را در حال تیراندازی نشان می‌دهند، مشاهده کنید. اگر به بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارید، مراجعه به عمارت قزاق‌خانه تهران هم پیشنهاد می‌شود. این عمارت سه طبقه با بودجه‌ای بین 20 الی 30 میلیارد بازسازی شده و سبک معماری آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. فاصله این مکان‌های دیدنی از موزه ملی ایران به شرح زیر است:

  • فاصله تا موزه علوم و فناوری ایران: 89.1 متر، 1 دقیقه
  • فاصله تا کتابخانه و موزه ملک تهران: 153.7 متر، 1.5 دقیقه
  • فاصله تا سردرد باغ ملی: 230.6 متر، 2.5 دقیقه
  • فاصله تا عمارت قزاق‌خانه تهران: 235.6 متر، 2 دقیقه
آثار به جای مانده از دوران هخامنشیان در موزه ایران باستان

هتل های نزدیک موزه ملی ایران

از آنجایی که اطراف موزه ملی ایران باستان تهران مکان‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد، با اقامت در هتل‌های نزدیک به این موزه به‌راحتی می‌توانید به این جاذبه‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی هتل‌ها نیز استفاده کنید. از مزایای اقامت در هتل‌های نزدیک به موزه می‌توان به رسیدن به جاذبه‌های دیدنی در کم‌ترین زمان اشاره کرد؛ به‌طوری که با چند دقیقه پیاده‌روی هم می‌توانید به آن‌ها بروید.

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل از موزه ایران باستان
هتل بزرگ فردوسی تهرانمیدان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیابان کوشک674 متر، 1 دقیقه با خودرو
هتل مهر آذین تهرانمیدان امام خمینی، خیابان امیرکبیر، ابتدای سعدی جنوبی، بلوک 1 شرقی1.06 کیلومتر، 2 دقیقه با خودرو
هتل سعید تهرانخیابان سعدی جنوبی، جنب پارکینگ ناصر خسرو، بلوک 7 شرقی، طبقه 41.22 کیلومتر، 4 دقیقه با خودرو
مهمانپذیری ناصر تهرانخیابان سعدی جنوبی جدید، بلوک 8 شرقی، طبقه اول1.24 کیلومتر، 4 دقیقه با خودرو

سوالات متداول

موزه ایران باستان کجاست؟

موزه ایران باستان در شهر تهران در کنار خیابان سی تیر، بخش غرب خیابان ملل متحد و شمال خیابان امام خمینی است.

راه دسترسی به موزه ایران باستان با مترو چگونه است؟

باید در ایستگاه امام خمینی پیاده شده و حدود ۵ دقیقه به جهت غرب در میدان امام خمینی بروید. در نهایت به خیابان سی تیر و موزه ایران باستان می‌رسید. با پیاده شدن از ایستگاه حسن آباد و ۵ دقیقه پیاده‌روی نیز می‌توانید به این موزه بروید.

موزه ملی ایران چند بخش دارد؟

این موزه دارای دو ساختمان تحت عنوان موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر سلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رستوران هتل موزه فهادان یزد + آدرس و قیمت منو

چهارشنبه 2 اسفند 1402
هتل موزه فهادان از هتل های چهار ستاره یزد که جزو سری هتل‌های زنجیره ای که در مرکز این شهر […]
رستوران هتل موزه فهادان یزد

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس