آشنایی با باغ فردوس تهران + امکانات و ورودی

باغ فردوس تهران یکی از یادگارهای دوران قاجار است که در حوالی میدان تجریش قرار دارد. این باغ در سال 1381 به عنوان موزه سینمای ایران معرفی شد و هم اکنون مکانی مناسب برای دورهمی‌های هنرمندان و هنردوستان است. وسعت این باغ حدود 20 هزار متر مربع بوده که از سه طبقه و نیم به عرض 26 سانتی‌متر و طول 34 متر تشکیل شده است. در این باغ سرسبز بخش‌های مختلفی به نام سالن‌های سینما، کافه باغ، کافه ویونا، کتاب فروشی و فروشگاه‌های متعددی دیده می‌شود. برای بازدید از باغ فردوس می‌توانید از یکشنبه الی جمعه از ساعت 10 صبح الی 18 مراجعه کنید.

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس از مکان های گردشگری تهران، هنری و فرهنگی پایتخت محسوب می‌شود. موزه باغ فردوس در بخش شمالی پایتخت در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این محله یادگاری از دوران قاجار است که از بخش شمالی به میدان تجریش و ابتدای خیابان ولیعصر، از قسمت جنوبی به بخش توتونچی، از بخش شرقی با خیابان دربندی و در بخش غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود. از آنجایی که این مکان در نزدیکی میدان تجریش قرار دارد، دسترسی به آن با مترو بسیار آسان است.

آدرس باغ فردوس تهران

تهران، خیابان ولی‌عصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ فردوس

نحوه دسترسی به باغ فردوس تهران

  • دسترسی به باغ فردوس با مترو: اگر قصد دارید از مترو برای مقصد خود استفاده کنید، باید سوار خط یک مترو شوید و سپس در ایستگاه تجریش پیاده شوید. فاصله باغ فردوس تا ایستگاه تجریش تقریبا 20 دقیقه با پیاده‌روی است؛ البته در ایستگاه تجریش می‌توانید سوار بر تاکسی‌های شهری شوید و مابقی مسافت را طی کنید.
  • دسترسی به باغ فردوس با اتوبوس: برای بازدید از باغ فردوس از طریق اتوبوس می‌توانید از اتوبوس‌های BRT خط تجریش- راه آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید.
  • دسترسی به باغ فردوس با ماشین: اگر با ماشین شخصی به این مکان سفر می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که جای پارک در این منطقه بسیار کم است. در صورتی که با ماشین شخصی خود سفر کردید، می‌توانید از پارکینگ عمومی میدان تجریش برای پارک خودرو استفاده کنید.

ساعت کاری باغ فردوس

ساعت بازدید از این باغ موزه تهران نسبت به بخش‌های مختلف، متفاوت است. برای بازدید از باغ فردوس می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح الی 11 شب مراجعه کنید. ساعت بازدید از موزه فردوس از یکشنبه الی جمعه از ساعت 10 صبح الی 6 عصر امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که بازدید از باغ فردوس در ایام سوگواری و روزهای شنبه امکان‌پذیر نیست.

هزینه ورودی باغ فردوس تهران

هزینه ورودی باغ فردوس تهران در فصل‌های مختلف، متفاوت است. هزینه ورود به باغ فردوس برای ایرانیان در بهمن ماه سال 1402 برابر با پنج هزار تومان و برای توریست‌ها مبلغی حدود 3 هزار تومان خواهد بود. بازدید دانشجویی و گروهی برای هر نفر مبلغی برابر با سه هزار تومان است.

معماری باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس تهران

باغ فردوس در طول قدمت خود مالکان زیادی را به چشم دیده است. در دوران محمد شاه در اراضی محمدیه دو عمارت شمالی و جنوبی وجود داشت. پایه‌گذار باغ فردوس و عمارت ییلاقی توسط صدراعظم محمد شاه به نام حاج میرزا آقاسی صورت گرفت. بعد از حاج آقاسی، باغ به داماد ناصرالدین شاه به نام تملک معیرالممالک رسید. ناصرالدین شاه، باغ فردوس تهران را به عنوان هدیه عروسی به داماد و دخترش هدیه داد که بعد از تکمیل شدن عمارت جنوبی باغ فردوس، جشن عروسی خود را برگزار کردند.

بعد از مرگ داماد ناصرالدین شاه، باغ به پسرش دوستعلی خان می‌رسد. نوه ناصرالدین شاه هیچگونه علاقه‌ای در حفظ باغ فردوس نداشت تا اینکه تاجری به نام حاجی میرزا حسین، باغ فردوس را از دوستعلی خریداری می‌کند. صاحبان دیگر این ملک تاریخی افرادی چون میرزا حسین تهرانی، میرزا اسماعیل خان، محمود ولی خان سپهسالار تنکابنی بودند.

معماری باغ فردوس تهران

زمانی که به باغ فردوس تهران مراجعه می‌کنید و از مسیر سرسبز باغ عبور می‌کنید، دو مجسمه بزرگ برنزی از ابن هیثم اولین دانشمند فیزیک نور و سهروردی ایران را خواهید دید. بعد از گذشت مجسمه‌ها به عمارت زیبایی باغ فردوس می‌رسید. این عمارت تنها یادگار باغ عظیم فردوس است که از زمان قاجار باقی مانده است. وسعت باغ فردوس حدود 20 هزار متر مربع است که عمارتی به مساحت هزار متر در سه و نیم طبقه در آن قرار دارد. معماری این عمارت به صورتی است که کف طبقه اول عمارت و قسمت جنوبی باغ با سقف بنا هم‌تراز است. برای تزئین تمام اتاق‌های عمارت از هنر گچ‌بری، مقرنس‌کاری و… استفاده کرده‌اند.

موزه سینمای باغ فردوس تهران

سینما باغ فردوس تهران

در شهریور ماه سال 1373 با همت مدیران مرکز توسعه فضاهای فرهنگی، طرح ایجاد موزه سینما در باغ فردوس تهران مطرح شد. سپس با تلاش‌های آقایان امیر ثباتی، عباس کیارستمی، عزیزالله ساعتی، عزت الله انتظامی، بهزاد رحیمیان و غلامرضا جلال امیدی در سال 1377 در مکان اولیه خود در خیابان لاله ‎زار، کوچه پیرنیا افتتاح شد. از اولین فعالیت‌هایی که در این موزه انتشار پیدا کرد، می‌توان به چند جلد کتاب، مجموعه‌ای از موسیقی‌های فیلم‌های صدا و سیما، برگزاری جشن 100 سالگی صدا و سینما اشاره کرد. در سال 1381 با کمک بنیادهای گوناگون، موزه سینما در باغ سینما افتتاح شد. اولین مدیر عامل موزه سینمای فردوس، استاد عزت الله انتظامی بود.

بخش های مختلف سینما باغ فردوس تهران

سینما باغ فردوس تهران از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در زیر به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • تالار آغازگران: در این بخش گردشگران با اولین‌های سینمای ایران، فیلم‌ها، تجهیزات فیلم‌برداری و… آشنا می‌شوند.
  • تالار معاصران: در این بخش به معرفی هنرمندان دوره معاصر سینما پرداخته می‌شود و پرتره شخصیت‌های کارگردانی، تصویربرداری، آهنگسازی و… به نمایش گذاشته می‌شود.
  • تالار بین‌الملل: در این بخش جوایز هنرمندان در عرضه بین‌المللی همانند شیر ونیز، نخل طلایی کن، خرس برلین و… جمع‌آوری شده است.
  • تالار نام‌آوران: این بخش از تالار بسیار تاریک است که ناگهان با نور فلاش عکاسان و تشویق حضار با نام‌آوران هنر سینما آشنا می‌شوید.
  • بخش سینما کودک و نوجوان: در این بخش می‌توانید انواع عروسک‌های پسرخاله، کلاه قرمزی و تصاویری از بازیگران و هنرمندان سینمای کودک مشاهده کنید.
  • سینمای دفاع مقدس: در این بخش تصاویری از فیلم‌ها، کارگردان، بازیگران و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور در این تالار دیده می‌شود.
  • تماشاخانه: در تماشاخانه سینما، سینماهای دهه 30 و 40 را بازسازی کرده‌اند و نخستین تصاویر سینمای ایران را به نمایش در می‌آورند.
  • اتاق علی حاتمی: قسمت شاه ‌نشین عمارت باغ فردوس به کارگردان معروف ایرانی، علی حاتمی تعلق دارد. در این اتاق تصویری از علی حاتمی می‌بینید که در پشت میز تدوین در کنار عزت‌الله انتظامی قرار دارد.
  • اتاق فرهاد: در این اتاق موزه تمام وسایل شخصی، کتاب‌های وی، سازه‌های او نگهداری می‌شوند.
  • بخش صدا و دوبله: در این قسمت موزه نمایشگاهی از غرفه علی کسمایی، ابزارهای قدیمی صدابرداری، نخستین فیلم‌های دوبله شده و مجسمه پدر دوبله ایران نگهداری می‌شوند.
سینمای باغ فردوس تهران

امکانات باغ فردوس تهران

در باغ فردوس تهران امکانات متنوعی برای گردشگران وجود دارد که از برترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کافه ویونا: یکی از شعبه‌های معروف ویونا در باغ فردوس قرار دارد. این کافه به‌دلیل منوی متنوعی که دارد مورد پسند اکثر گردشگران و توریست‌ها خواهد بود. در منوی این کافی‌شاپ می‌توان انواع نوشیدنی گرم و سرد، میان وعده، غذا، دسر و… را اشاره کرد.
  • کافه سینما: یکی از جاذبه‌های دیدنی باغ فردوس، کافه سینما است. این کافه در بخش غربی باغ فردوس در بالای سینما توگراف قرار دارد. در این کافه می‌توانید در کنار دوستان یا خانواده خود از انواع نوشیدنی گرم و سرد، کیک، میان وعده و… اشاره کرد. این کافه از دو بخش پالت و تراس تشکیل شده است. طراحی این کافه به صورت المان‌های سینمایی تشکیل شده است.
  • کتاب فروشی: در ابتدای ورودی باغ، کتاب فروشی وجود دارد که با نوشته “به جاش کتاب بخونین” روی تلویزیون قرمز رنگ، گردشگران را به طرف کتابخانه دعوت می‌کند. در کتابخانه حوض نقره‌ای، مجموعه کاملی از کتاب‌های سینمایی، فلسفی،ادبی و… قرار دارد.
  • موزه سینما: یکی از مکان‌های جالب باغ فردوس، موزه سینما است. در این موزه بخش‌های مختلفی قرار دارد که در هر قسمت اجناس باارزشی قرار دارد.
  • غرفه‌های هنرهای دستی: افرادی که به سوغاتی خریدن علاقه دارند، می‌توانند در این قسمت از هنرهای دستی به عنوان سوغاتی خریداری کنند.

جاذبه های گردشگری اطراف باغ فردوس

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید بعد از بازدید از باغ فردوس تهران به امکان دیدنی اطراف آن مراجعه کنید. موقعیت مکانی مناسب باغ فردوس باعث شده که به جاذبه‌های گردشگری بسیاری نزدیک باشد. از نزدیک‌ترین اماکن مهم شهر تهران به باغ فردوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موزه زمان تهران: 700 متر- 4 دقیقه
  • بام تهران: 18 کیلومتر- 26 دقیقه
  • امام زاده صالح: 2.4 کیلومتر- 8 دقیقه
  • بازار سنتی تجریش: 2.3 کیلومتر- 8 دقیقه

هتل های نزدیک باغ فردوس تهران

نام هتلآدرس هتلفاصله هتل تا باغ فردوس
هتل آپارتمان سپهر تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فیاضی، چهارراه حسابی1 کیلومتر و 108 متر
هتل پارک وی تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، خیابان استقلال، پلاک 72 کیلومتر و 222 متر
هتل الماس زعفرانیه تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان فیروزکوه1 کیلومتر و 837 متر
هتل ویستریا تهرانتهران، تجریش، چهارراه قدس، خیابان دربند2 کیلومتر و 597 متر
هتل استقلال تهرانتهران، تقاطع بزرگراه شهید چمران و خیابان ولی‌عصر2 کیلومتر و 136 متر
هتل آپارتمان بانی تهرانتهران، بلوار نلسون ماندلا، خیابان گلگشت3 کیلومتر و 778 متر
هتل ولیعصر تهرانتهران، بالاتر از میدان ولی‌عصر، نبش کوچه غزایی عتیق1 کیلومتر و 554 متر
هتل دیاموند تهرانتهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فرشته3 کیلومتر و 91 متر
هتل پارسیان آزادی تهرانتهران، تقاطع بزرگراه چمران و یادگار امام5 کیلومتر و 423 متر

در زمان قاجار باغ‌های مختلفی در پایتخت ایجاد شد که باغ فردوس تهران یکی از معروف‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. باغ فردوس که با نام‌هایی چون باغ معیری، موزه سینما، باغ موزه فردوس شناخته می‌شود، از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی پایتخت است که در بخش شمال پایتخت قرار دارد. باغ فردوس در سال 1381 به موزه سینمایی ایران تغییر پیدا کرد. قدمت این باغ سرسبز و تاریخی به دوران پادشاهی محمد شاه قاجار باز می‌گردد. موزه فردوس، جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

سوالات متداول

امکانات باغ فردوس شامل چه مواردی می شود؟

در باغ فردوس سه سالن سینما تمدن، سینما فردوس، سینماتوگراف، کتابخانه و چندین کافه وجود دارد.

جاذبه های گردشگری اطراف باغ فردوس کدامند؟

از جاذبه‌های گردشگری اطراف باغ فردوس می‌توان به موزه باستان‌شناسی، امامزاده صالح، بازار تجریش و موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فلای لند تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

چهارشنبه 2 اسفند 1402
فلای لند تهران یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های رستورانی با طراحی منحصربه‌فرد در شهر تهران است که توانسته محبوبیت بالایی بین […]
فلای لند تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس