گشتی در میان آوازهای طبیعت در باغ پرندگان اصفهان

هنگامی که بحث از جاهای دیدنی اصفهان می‌شود، محال است نام باغ پرندگان به گوشتان نخورده باشد. شکوه بهشتی این باغ خرم که به جرئت می‌توان گفت گونه‌های بی‌شماری از پرنده را در خود جای داده، نه تنها موجب لذت و تفریح است؛ بلکه شایسته است، بگوییم شیفتگان این جانوران شگفت‌انگیز هیچ‌گاه بدون یادگرفتن دانستنی‌های شنیدنی، در حین سیر و سیاحت خود، از این مجموعه بیرون نخواهند رفت. باغ پرندگان اصفهان نزدیک به ۳ دهه، میزبان بیش از ۱۳۰ گونه و ۴۰۰۰ پرنده بوده است. تنها یک سرچ ساده از عکس باغ پرندگان اصفهان کافی است تا خودتان از تنوع بی نظیر گونه‌های این باغ، حیران بمانید.

شما در این باغ که داخل پارک ناژوان شاهد دست‌چینی ناب از گونه‌های سفر کرده از سراسر دنیا نظیر چین، استرالیا، اندونزی، تانزانیا و ایران خواهید بود. شایان ذکر است که این مجموعه در مقایسه با باغ‌های مشابه در سراسر کشور، یکی از بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران می‌باشد.

باغ پرندگان اصفهان

زیستگاه‌ های باغ پرندگان اصفهان

جدا از زیبایی خیره‌کننده این پرندگان، محل زندگی آنان و شبیه‌سازی حرفه‌ای آن با طبیعت اصل و بکری که هم نوعان دیگرشان در آن زندگی می‌کنند، جذابیت این مکان را دو چندان می‌کند. برای جلوگیری از فرار و حفاظت از این پرندگان بلند پرواز، توری به مساحت ۴۰۰۰۰ متر در ارتفاع ۳۲ متری باغ تعبیه شده است. در ادامه می‌خواهیم سفری در دل زندگی این مخلوقات زیبا داشته باشیم و زیستگاهشان را مورد بررسی قرار دهیم.

پرندگان جنگلی

اگر در هنگام قدم زدن در باغ، حس گم شدن میان یک جنگل وسیع را داشتید، چندان اشتباه هم حدس نزدید. تمامی محیط این باغ برای راحتی هر چه بیشتر پرندگانی که از دل جنگل بیرون کشیده شده‌اند، به صورت فضا‌های سبز جنگلی طراحی شده است.

پرندگان شکاری

این دسته از پرندگان همان‌طور که از نامشان پیداست، تنها گوشت را برای خوراک خود برمی‌گزینند. برای جلوگیری از شکارشدن دیگر پرندگان به دست این شکارچیان ماهر و هم زیستی مسالمت‌آمیز انواع پرندگان با یکدیگر، قفس‌های آهنی به عنوان محل زندگی‌شان مهیا شده است. نکته قابل توجه آن است که حتی در این قفس‌‎‌ها نیز سعی بر آن شده تا زیستگاه اصلی این نوع پرنده یعنی مناطق صخره‌ای و کوهستانی در نظر گرفته شود.

پرندگان حساس!

با توجه به آنکه پیش‌تر گفتیم پرندگان موجود در این باغ از ملل مختلف هستند، دیگر جای سؤال نیست که چرا برخی پرندگان نمی‌توانند با اقلیم اصفهان سازگار شوند. از آنجایی که آب و هوای اصفهان، گرم و خشک است، برای برخی پرندگان قفس‌های شیشه‌ای فراهم شده است تا با تنظیم شرایط محیطی مطلوب هر پرنده، به واسطه سیستم سرمایش و گرمایش، زیستگاه ایده‌آلی را برایشان به ارمغان بیاورد.

پرندگان کوهستانی و بیابانی

آن دسته از پرندگانی که در پهنه آسمان صحرا یا بر فراز قله‌های کوهستانی پرواز می‌کنند، در قسمت صخره باغ قرار دارند. این بخش که در جهت شرقی باغ واقع شده، زیستگاه مناسبی برای این نوع از پرندگان است.

پرندگان آبچر

منظور از آبچر، مرغابی‌هایی هستند که هنگام فرو رفتنشان در آب، با پا‌هایشان شنایی مشابه پارو زدن در آب را انجام می‌دهند. این دسته از شناخته شده‌ترین پرندگان مانند انواع مرغابی‌ها، قو‌ها، غاز‌ها، اردک‌ها و… جمعیت بسیار زیادی دارند. زیستگاه‌های در نظر گرفته شده برای این موجودات، برکه‌های بزرگ و کوچک پراکنده در سراسر باغ هستند. تعداد بسیاری از این نوع پرندگان در بزرگترین برکه، در بخش مرکزی باغ، زندگی می‌کنند.

شاید گمان کنید تنها مورد ملاحظه شده برای پرندگان، زیستگاهشان است. باید بگویم اگر چنین فکر می‌کنید، سخت در اشتباه هستید. باغ پرندگان اصفهان در کنار جنبه سیاحتی خود، بُعدی علمی و تحقیقاتی نیز دارد. برای رفاه حال پرندگان، محققان زیادی در بخش‌های باروری، تغذیه و بهداشت، نهایت تلاش خود را برای بالا بردن سطح کیفی زندگی انواع گوناگون پرندگان انجام می‌دهند.

برای مثال در واحد تکثیر، پس از فراهم کردن محیط مناسب برای تخم‌گذاری پرندگان، بنا بر شرایط خاص جوجه‌های تکثیر یافته، آن‌ها تا زمان لازم در محیطی ویژه نگهداری و پس از رسیدن زمان مقرر، در باغ ر‌ها می‌شوند. واحد تغذیه، نیاز‌های غذایی هر پرنده را با توجه به نوعش، فراهم می‌کند. واحد کلینیک و بهداشت هم که علاوه بر ضد عفونی کلیه بخش‌های باغ، وظیفه واکسیناسیون و درمان پرندگان بیمار را بر عهده دارد، از بخش‌های مهم این واحد‌های تخصصی است.

 خالی از لطف نیست که بدانید این باغ، بخشی موسوم به واحد قرنطینه را به پرندگان اهدایی به این مجموعه اختصاص داده و پس از انجام انواع آزمایش‌ها و اطمینان از سلامت آن‌ها، این پرندگان تازه وارد را در فضای باغ ر‌ها می‌کنند. اما نباید واحد تاکسیدرمی را فراموش کرد. این بخش با تاکسیدرمی کردن (علم خشک کردن و نگهداری حیوانات برای مدت طولانی) پرندگان گوناگون پس از مرگشان، بقایای این جانداران را برای مطالعه و تحقیقات و نمایش به عموم حفظ می‌کند.

ساعت کاری باغ پرندگان اصفهان

دسترسی به باغ پرندگان اصفهان چگونه است؟

 مجموعه تفریحی پارک جنگلی ناژوان که همواره مشهورترین پاتوق مردم این شهر و محیطی سرگرم‌کننده برای گردشگران بوده، علاوه بر مکان‌های جذاب دیگر، باغ پرندگان زیبا را نیز در دل خود جا داده است. گفتنی است شما با دیدن از ناژوان می‌توانید با یک تیر، چند نشان‌زده و از مجموعه‌هایی نظیر باغ خزندگان، آکواریوم، باغ موزه پروانه‌ها و موزه صدف اصفهان نیز دیدن فرمایید. شما برای دسترسی دقیق به آدرس باغ پرندگان اصفهان، علاوه بر استفاده از مکان‌یاب می‌توانید از نشانی زیر نیز استفاده کنید:

اصفهان، پل وحید، میدان سیمین (سهروردی)، خیابان الفت.

هتل های نزدیک باغ پرندگان اصفهان

نام هتلفاصله تا باغ پرندگان اصفهان
اقامتگاه سنتی آریو اصفهان5.70 کیلومتر ( 13 دقیقه )
بوتیک هتل خانه کشیش5.23 کیلومتر ( 14 دقیقه
هتل جلفا اصفهان6.00 کیلومتر ( 18 دقیقه 

 قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان سال ۱۴۰۲

نرخ بلیط باغ پرندگان اصفهان در روز‌های مختلف سال، متفاوت است. باغ پرندگان اصفهان در زمستان، با بهای پایین‌تری پذیرای مهمانان خود است. هزینه این بلیط در ایام نوروز ۱۴۰۲(بازه نوروزی از ۲۵ اسفند الی ۲۰ فروردین می‌باشد.) روز‌های تعطیل سال و نیمه دوم شهریور ماه مبلغ ۴۵ هزار تومان و در روز‌های عادی، ۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

باغ پرندگان اصفهان

ساعات کار باغ پرندگان کدام‌اند؟

«باغ پرندگان اصفهان کی بازه؟» دروغ نیست اگر بگویم این جمله، یکی از پرتکرار‌ترین پرسش‌ها درمورد باغ پرندگان اصفهان است. ساعت بازدید باغ پرندگان اصفهان در ایام عادی از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۷:۳۰ بعدازظهر پذیرای مراجعه‌کنندگان گرامی می‌باشد. البته ساعات کاری بنا بر روز‌های خاص متغیر است؛ اما خوشحال می‌شوید اگر بدانید شما همه روزه حتی روز‌های تعطیل نیز می‌توانید از این باغ رنگین دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راهنمای جامع فرودگاه بین‌ المللی اصفهان: امکانات و نکات مهمی که باید بدانید!

سه‌شنبه 15 اسفند 1402
اصفهان یکی از پرجاذبه‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران است. این جاذبه‌ها موجب می‌شود هر ساله گردشگران زیادی به اصفهان سفر […]
فرودگاه بین‌المللی اصفهان

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس