آشنایی کامل مدرسه خان شیراز

در شیراز بناهای تاریخی مختلفی وجود دارد که در دل هر کدام خاطره‌های زیادی نهفته شده و مردم برای کشف راز از آنها دیدن می‌کنند. یکی از این مکان‌ها، مدرسه خان شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند و در کوچه اسحاق جا خشک کرده و با وسایل نقلیه مختلف نظیر مترو، اتوبوس، تاکسی و ماشین شخصی می‌توان به آن دسترسی داشت.

در نزدیکی‌های این مدرسه جاهای دیدنی زیادی نظیر شاهچراغ، خانه سنتی منطق نژاد، خانه زینت الملک و… وجود دارد و گردشگران می‌توانند در یک روز از گزینه‌های زیادی دیدن کنند. با رزرو هتل مناسب از های هتل می‌توانید سفری عالی به شیراز را تجربه کنید و گشتی در مدرسه‌ها و خانه‌های تاریخی آن بزنید.

مدرسه خان شیراز

مدرسه خان شیراز کجاست؟ 

اگر علاقمند به آثار تاریخی باشید، با بازدید از مدرسه خان شیراز متوجه می‌شوید که علم و مکتب در زمان‌های دور تا چه حدی در این شهر محبوبیت داشته‌ است. این مدرسه که در زمان صفویان و پادشاهی شاه عباس طراحی شده در کوچه اسحاق بیگ، در خیابان لطفعلی خان و پس از سه راهه احدی واقع شده است.

  • آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله اسحاق

نحوه دسترسی به مدرسه خان شیراز  

دسترسی به این جاذبه تاریخی بسیار آسان است؛ در واقع شما می‌توانید توسط وسایل نقلیه عمومی یا خودرو شخصی به این مکان دسترسی داشته باشید.

  • دسترسی به مدرسه خان شیراز با خودرو شخصی

شما عزیزانی که با خودرو شخصی سفر کرده‌اید، می‌توانید از طریق چهارراه زیر پل کابلی ولیعصر به سمت مدرسه خان بروید. در واقع این چهارراه نقطه اتصال خیابان‌های زینبیه به خیابان لطفعلی خان زند و خیابان غدیر است که پس از آن شما به مدرسه خان می‌رسید.

  • دسترسی به مدرسه خان شیراز با مترو

اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی همچون مترو به مدرسه خان بروید، می‌توانید از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو این شهر یعنی ایستگاه ولیعصر استفاده کنید. این ایستگاه در دو کیلومتری مدرسه خان قرار گرفته و دسترسی به آن راحت است.

  • دسترسی به مدرسه خان شیراز با اتوبوس

اگر می‌خواهید با اتوبوس به مدرسه خان بروید، باید از خط پایانه ولیعصر سوار اتوبوس شوید و در یکی از دو ایستگاه احمدی یا ولیعصر پیاده شوید. بقیه راه را می‌توانید با قدم زدن در خیابان‌های شیراز بپیمایید و به مدرسه خان شیراز برسید.

ساعات بازدید مدرسه خان شیراز 

برای بازدید از مدرسه خان شیراز مهم‌ترین نکته اطلاع از ساعت بازدید این مکان است. شما عزیزان می‌توانید از ساعت ۷ صبح تا ۱.۵ ظهر و ساعت ۱۴.۵ تا ۱۸.۵ بعد از ظهر برای بازدید از این مکان تاریخی مراجعه کنید. البته بازدید از این مکان تاریخی در روزهای تعطیل سال امکان‌پذیر نیست و این مکان تعطیل خواهد بود.

  • شماره تماس مدرسه خان شیراز: 05137609870

قیمت بلیط مدرسه خان شیراز

برای بازدید بسیاری از مکان‌های تاریخی همچون مدرسه خان شیراز باید بلیط تهیه کرد و هزینه این بلیط معمولاً سالانه با در نظر قرار دادن شرایط مختلف تغییر می‌کند. هم اکنون هزینه خرید بلیط این مکان ۱۰ هزار تومان است.

بهترین زمان بازدید از مدرسه خان شیراز 

قطعاً نمی‌توان گفت که حتماً فصل بهار، تابستان یا پاییز بهترین زمان برای بازدید از مدرسه خان شیراز است؛ چرا که هر کسی یک فصل از سال را عنوان یکی از زیباترین و دوست داشتنی ترین فصل‌ها می‌شناسد. اگر به دنبال بهره‌مندی از زیبایی‌های شیراز هستید، می‌توانید در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و اوایل آبان ماه برای بازدید از این منطقه بروید.

تاریخچه مدرسه خان شیراز

افرادی که علاقمند به آثار و جاذبه‌های تاریخی هستند، قطعاً دوست دارند در رابطه با تاریخچه آن مکان اطلاعات بیشتری کسب کنند. ساخت مدرسه خان شیراز ایده الله وردی خان گرجی، یکی از سپهسالاران زمان شاه عباس بود. پس از اینکه ایده ساخت این مدرسه توسط الله وردی خان گرجی ارائه شد، در همین زمان دستور ساخت آن را دادند.

تاریخچه مدرسه خان شیراز

معماری مدرسه خان شیراز 

یکی از زیبایی‌های مدرسه خان شیراز نوع معماری بسیار خاص و باشکوه آن است. این بنا را در زمینی با وسعت ۵۰۰۰ متر بنا کرده‌اند که صحن اصلی مدرسه به ترتیب با طول و عرض ۵۱ در ۴۵ متر هستند. حجره‌هایی دور تا دور حیاط مدرسه ساخته شده‌اند که زیبایی این بنای تاریخی را بیشتر به رخ می‌کشند.

 این مدرسه چهار ایوانی در دو طبقه طراحی شده است که از طبقات دوم برای دانشجویان متاهل و طبقات پایین برای مجردان استفاده می‌شد. روی کتیبه‌های این مدرسه آیات قرآن، ستایش پیامبر و مناجات حضرت علی علیه السلام را مشاهده می‌کنید که به چه زیبایی آن‌ها را به قلم کشیده شده‌اند.

در دو طرفین سردر مدرسه  طاقنماهای بسیار زیبایی نیز وجود دارد که در گذشته و در قسمت انتهایی طرفین این طاقنماها، دو برج بزرگ نیز احداث کرده بودند. امروزه تنها شاهد قسمتی از بخش پایینی این برج‌ها هستید که روی آنها معرق کاری وجود دارد.

معماری مدرسه خان شیراز 

سال های بازسازی مدرسه خان شیراز

شاید برای شما هم جالب باشد که مدرسه‌ای با چنین قدمت طولانی چگونه به این زیبایی و عظمت هنوز هم در قلب شیراز قد علم کرده است. مدرسه خان شیراز را در طول تاریخ چندین بار بازسازی کرده‌اند. اولین سال بازسازی این مدرسه در سال ۱۲۴۹ قمری توسط حاجی لطف الله شیرازی صورت گرفت.

پس از آن حجره‌های طبقه بالا توسط حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک شیرازی در سال ۱۲۷۳ و ۱۲۰۷۴ ق بازسازی شد. این بازسازی توسط آقای شیرازی به مدت ۱۰ سال و تا سال ۱۲۸۵ به طول انجامید؛ در نهایت در سال ۱۳۳۶ قمری اداره باستان شناسی این منطقه بار دیگر این مدرسه را بازسازی کرد.

سال های بازسازی مدرسه خان شیراز

جاهای دیدنی نزدیک مدرسه خان شیراز

تماشای مدرسه خان شیراز قطعاً برای شما مسافران عزیز جذاب است؛ اما برای تجربه سفری لذت بخش‌تر می‌توانید به تماشای دیگر جاذبه‌های زیبای تاریخی و طبیعی نزدیک به این مدرسه بپردازید. ما در زیر برخی از بهترین جاهای دیدنی شیراز برای بازدید را برای شما می‌آوریم.

مسجد شاهچراغ شیراز

  • آدرس: شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی
  • فاصله تا مدرسه خان: ۱.۴ کیلومتر
مسجد شاهچراغ شیراز

نارنجستان قوام شیراز

  • آدرس: شیراز، قسمت شرقی انتهایی خیابان لطفعلی خان زند
  • فاصله تا مدرسه خان: ۱.۱ کیلومتر

خانه زینب الملک شیراز

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، جنب نارنجستان قوام
  • فاصله تا مدرسه خان: ۱.۲ کیلومتر

مسجد نصیرالملک شیراز

  • آدرس: استان فارس_شهر شیراز_خیابان لطفعلی خان زند_محله گودعربان_کوچه نصیرالملک
  • فاصله تا مدرسه خان: ۶۵۰ متر
مسجد نصیرالملک شیراز

خانه سنتی منطق نژاد شیراز

  • آدرس: استان فارس_منطقه ۸ شهر شیراز_خیابان احمدی_کوچه پشت مسجد نو
  • فاصله تا مدرسه خان: ۱.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک مدرسه شیراز

در شیراز این شهر تاریخی و زیبایی کشور، مکان‌های اقامتی بسیاری میزبان شما مسافرین عزیز هستند. برای بازدید از مدرسه خان شیراز باید به دنبال نزدیک‌ترین هتل های شیراز به این مدرسه باشید.

هتل لطفعلی خان شیراز

  • فاصله تا مدرسه خان: ۱ کیلومتر
  • آدرس: استان فارس_شهر شیراز_خیابان لطفعلی خان زند_خیابان یزد مقابل موزه قوام
  • شروع قیمت:۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان

هتل نارنجستان شیراز

  • فاصله تا مدرسه خان:۵۰۰ متر
  • آدرس: استان فارس_شهر شیراز_خیابان لطفعلی خان زند
  • شروع قیمت: ۷۵۰.۰۰۰ تومان
هتل نارنجستان شیراز

هتل سنتی گلشن شیراز

  • فاصله تا مدرسه خان: ۴۰۰ متر
  • آدرس: استان فارس_شیراز_خیابان لطفعلی خان زند
  • شروع قیمت: ۱.۱۰۰.۰۰۰ تومان

عمارت هفت رنگ شیراز

  • فاصله تا مدرسه خان: ۱.۹کیلومتر
  • آدرس: استان فارس_شهر شیراز_سه راه آستانه_آخر خیابان حسینی
  • شروع قیمت: ۷۸۰.۰۰۰ تومان
عمارت هفت رنگ شیراز

رزرو هتل از های هتل

رزرو یک اقامتگاه مناسب با امکانات خوب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که تمامی شما مسافرین عزیز قبل از حرکت باید به آن بپردازید. بدون شک، همه شما برای بازدید از بسیاری از مکان‌های تاریخی شیراز حتی جاذبه‌های طبیعی آن یک برنامه‌ریزی منظمی دارید.

اگر به دنبال بهترین مکان‌های اقامتی در شیراز با دسترسی راحت به تمامی جاذبه‌های تاریخی این شهر هستید، همین حالا با کارشناسان ما در های هتل تماس بگیرید. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا شما آسان‌ترین روش رزرو هتل را با ما در این سایت تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول

ساعات بازدید از مدرسه خان شیراز کی است؟

ساعت ۷ صبح تا ۱.۵ ظهر و ساعت ۱۴.۵ تا ۱۸.۵ بعد ازظهر

جاهای نزدیک مدرسه خان شیراز کدامند؟

مسجد شاهچراغ
نارنجستان قوام
مسجد نصیرالملک
خانه زینب الملک
خانه سنتی منطق نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جاهای دیدنی شیراز

یکشنبه 22 مهر 1403
شهر شیراز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری در ایران دارای تعداد قابل توجهی از جاهای دیدنی باستانی و […]
بهترین جاهای دیدنی شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس