عمارت کلاه فرنگی شیراز

شیراز جزو یکی از بهترین شهرهای ایران به شمار می‌آید، به گونه‌ای که کمتر کسی دیده می‌شود که به این شهر زیبا سفر نکرده باشد. این شهر به علت برخورداری از جاذبه‌های دیدنی متعدد و آب و هوای دلپذیر، انتخاب ایده‌آل بسیاری از گردشگران برای سفر است. عمارت کلاه فرنگی در واقع یکی از بهترین و معروفترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

 اگر می‌خواهید که در سفر به شیراز از جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد دارم به معرفی عمارت کلاه فرنگی شیراز بپردازیم، تا شما با شناخت بیشتر و آگاهی بالاتر به بازدید از آن بپردازید.

عمارت کلاه فرنگی شیراز

آدرس عمارت کلاه فرنگی شیراز

اگر شما نیز از خود می‌پرسید که عمارت کلاه فرنگی در کدام شهر است؟ باید بگوییم که عمارت کلاه فرنگی در یکی از بهترین نقاط شهر شیراز قرار دارد و به علت برخورداری از موقعیت مناسب، به بسیار از جاهای دیدنی شیراز که پیش‌تر ذکر کردیم، دسترسی آسان و راحت دارد. با مراجعه به عمارت کلاه فرنگی شیراز می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جاهای دیدنی دیگر شیراز بروید و اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

  • آدرس عمارت کلاه فرنگی شیراز عبارت است از؛ شهر شیراز – خیابان زند – بین بازار وکیل و ارگ کریم خانی
  • زمان بازدید آن نیز از 8 صبح الی 30: 13 و ۱۴-۱۸ در نظر گرفته شده است.
  • عمارت کلاه فرنگی نیز مانند بسیاری از موزه‌های دیگر در روزهای دوشنبه تعطیل است.

عمارت کلاه فرنگی شیراز؛ یکی از آثار بر جای مانده از دوران کریم خان

شیراز جزو آن دسته از شهرهایی است که فرهنگ و تاریخ بسیار غنی و مهمی دارد. مکان‌های تاریخی و فرهنگی متعددی در این شهر احداث شده‌اند که هر یک مربوط به زمان‌های خاص هستند. با این وجود، بسیاری از آثار خاص و معروف شیراز، مرتبط با دوران زندیه هستند؛ کلاه فرنگی نیز جزو یکی از آثار دوره زندیه است.

در دوره پادشاهی کریم خان زند، از عمارت کلاه فرنگی شیراز برای برگزاری مهمانی‌ها و مجالس استفاده می‌شد. او در این عمارت زیبا، اغلب از سفرای کشورها و میهمانان خارجی پذیرایی می‌کرد و بدین صورت باغی با فرهنگ طولانی و تاریخی غنی بر جای گذاشت.

این عمارت باشکوه با نام باغ حکومتی و عمارت چهار فصل نیز شناخته شده است. البته باید توجه داشته باشید که پس از مرگ کریم خان زند، وی در همین باغ به خاک سپرده شد. البته لازم به ذکر است که سال‌ها بعد، قبر کریم خان نبش قبر شده و در نهایت استخوان‌های وی به کاخ گلستان برده شده و در همان جا نیز به خاک سپرده شده است.

تاریخ تأسیس عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز که هم اکنون آن را با نام موزه پارس نیز می‌شناسند، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی شیراز است که امروز مورد استقبال و توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این عمارت زیبا و دیدنی که به عنوان یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی شیراز شناخته می‌شود، تاریخی بسیار غنی دارد. این جاذبه تاریخی و بسیار جذاب در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بنا شده است و اگر کمی توجه کنید متوجه خواهید شد که تاریخ ساخت آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

جاهای دیدنی اطراف عمارت کلاه فرنگی شیراز

اگر شما نیز می‌خواهید که در سفر به شیراز از عمارت کلاه فرنگی شیراز بازدید کنید به شما تبریک می‌گوییم؛ چراکه بهترین تصمیم را گرفته‌اید. در نزدیکی این جاذبه گردشگری و تاریخی پرطرفدار، بسیاری از جاهای دیدنی زیبا قرار گرفته‌اند. شما با مراجعه به این عمارت زیبا و دیدنی می‌توانید به راحتی از آثار تاریخی دیگر شیراز دیدن کنید و تجربه‌های بیشتری را کسب نمایید. برخی از آثار تاریخی جذابی که در نزدیکی این عمارت قرار گرفته‌اند عبارتند از:

جا های دیدنی اطراف عمارت کلاه فرنگی

بهترین زمان بازدید از عمارت کلاه فرنگی

اگر می‌خواهید سفری به شهر زیبای شیراز داشته باشید و عمارت کلاه فرنگی شیراز را از نزدیک مشاهده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بهترین زمان را برای سفر خود انتخاب کنید. بی‌تردید می‌توان گفت اردیبهشت یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به شیراز و بازدید از این عمارت زیبا است. آب و هوا و ظاهر شیراز در این ماه بی‌نظیر است.

 جذابیت‌های طبیعی شیراز در کنار جذابیت عمارت‌ها و باغ‌های آن دو چندان می‌شوند. به همین خاطر بهترین زمان برای سفر به شیراز و بازدید از عمارت کلاه فرنگی، اردیبهشت ماه است.

با این وجود، شهر شیراز و عمارت کلاه فرنگی در فصل پاییز نیز زیبایی‌های خاص خود را دارند. آب و هوای شیراز در فصل پاییز همواره خنک‌تر است و باد و باران بیشتری در آن‌جا وجود دارد. به همین خاطر با سفر به عمارت کلاه فرنگی در شیراز می‌توانید سفری لذت بخش و به یادمانی را برای خود رقم بزنید.

بهترین زمان بازدید از عمارت کلاه فرنگی

معماری عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز را درست مانند سبک عمارت هشت بهشت اصفهان طراحی کرده‌اند. نمای بیرونی این سازه ۸ ضلعی است و آن را با کاشی‌هایی با نقش مرغ و گل تزئین کرده‌اند. در قسمت بالایی این عمارت، اسپرها و لچکی‌های کاشی کاری شده زیبایی وجود دارند که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کنند. اگرچه این عمارت چندان بزرگ نیست، اما زیبایی‌های خود را به خوبی نشان می‌دهد. در چهار سمت این عمارت، ۴ آب نما ساخته شده است، اما چیز چندان زیادی از آب نمای شمالی باقی نمانده است.

درون این عمارت یک تالار زیبا قرار دارد که سقف آن در بخش مرکز گنبدی است. روی دیواره‌های این سازه، نگاره‌های قرینه‌ای وجود دارد که داستان به تخت نشستن و فرمانروایی حضرت سلیمان را نقل می‌کند. در وسط این بنا، حوضی از مرمر را ساخته‌اند که در چهار طرف آن ۴ اتاق وجود دارد که در معماری این اتاق‌ها را شاه‌نشین می‌گویند.

معماری عمارت کلاه فرنگی شیراز

آثار داخل عمارت کلاه فرنگی شیراز

اگر بخواهیم از جنبه موزه‌گردی به عمارت کلاه فرنگی شیراز نگاه کنیم، در این عمارت آثار مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب‌های خطی
  • تابلوهای نقاشی
  • آثار لاکی
  • ظروف سفالی

در این موزه قرآن‌هایی وجود دارند که به خط امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و امام علی (ع) نوشته شده‌اند؛ اما آیا تا به حال دست‌خط این افراد بزرگ را از نزدیک دیده‌اید؟ سه جلد دیگر از قرآن‌های موجود در این موزه روایت‌های دیگری دارند. دو جلد از این قرآن‌ها تا سال ۱۳۱۶ در بالای دروازه شیراز قرار شهر شیراز قرار داشته‌اند.

این چنین بیان کرده‌اند که این دو قرآن بسیار معروف را ابراهیم سلطان، یکی از نوه‌های شاهرخ تیموری بزرگ با خط ثلث نوشته است. افراد قدیمی معتقد بودند که برگ این کتاب ۱۷ من و کل کتاب نیز به صورت شگفت‌انگیزی ۱۷ من است. دست‌خط قرآن سومی را نیز به عثمان خلیفه سوم معروف منتسب کرده‌اند.

آثار داخل عمارت کلاه فرنگی شیراز

جمع‌ بندی

اگر شما نیز قصد سفر به شهر زیبا و دیدنی شیراز را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر خود حتما از عمارت کلاه فرنگی شیراز نیز بازدید کنید. این عمارت زیبا جزو یکی از جاذبه‌های تاریخی شیراز به حساب می‌آید و طرفداران بسیار زیادی دارد. با مراجعه به این مکان تاریخی باشکوه می‌توانید با تاریخ و فرهنگ دوره کریم خان زند آشنا شوید و تجربیات بیشتری را از سفر خود کسب کنید.

سوالات متداول
۱. عمارت کلاه فرنگی در چه شهری قرار دارد؟

این عمارت معروف و قدیمی در شهر بزرگ شیراز قرار گرفته است.

۲. عمارت کلاه فرنگی شیراز در چه سالی تاسیس شده است؟

عمارت کلاه فرنگی شیراز در سال ۱۳۱۵ تاسیس شده است و حدودا یک قرن قدمت دارد.

۳. آیا بازدید از عمارت کلاه فرنگی در همه روز امکان‌پذیر است؟

بازدید از این عمارت در همه روزهای هفته، به غیر از روزهای دوشنبه امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس