معرفی مسجد مشیر شیراز

مکان‌های تاریخی، مذهبی، مساجد و کلیساها از جمله زیباترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری هر شهری به حساب می‌آیند. شیراز یکی از شهرهایی است که آثار باستانی و تاریخی متعددی را در خود جای داده و از این لحاظ بسیار غنی است. این شهر مساجد زیبا و دیدنی زیادی دارد که قدم زدن در آن‌ها و تهیه عکس‌های زیبا در فضاهای مختلف این مکان‌ها برای توریست‌ها و گردشگران ایرانی بسیار لذت بخش است.

 مسجد مشیر یکی از معروف‌ترین و زیباترین مساجد شهر زیبای شیراز محسوب می شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به شیراز حتما از مسجد مشیر شیراز که یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است دیدن کنید.

مسجد مشیر شیراز

مسجد مشیر شیراز کجاست؟

این مسجد در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز به نام محله سنگ سیاه قرار گرفته است. این محله در زمان کریم خان زند ساخته شد و از همان زمان تا به حال همچنان پا برجا مانده است.

  • آدرس مسجد مشیر شیراز: استان فارس، شیراز، محلۀ سنگ سیاه، خیابان قاآنی، کوی دربند مشیر و کنار بازارچه ارمنی‌ها
  • مسجد مشیر شیراز تلفن: 09177093900
  • ساعت بازدید مسجد مشیر شیراز: این مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح الی 17 عصر برای عموم باز بوده و توجه داشته باشید که مدن زمان بازدید از این مکان تاریخی، یک ساعت می‌باشد.

تاریخچه مسجد مشیر شیراز

این بنای تاریخی در دوره حکومتی سلاطین قاجار و به سفارش میرزا ابوالحسن خان خفرکی معروف به مشیرالملک ساخته شده است. ابوالحسن خان در سال‌های 1265 الی 1274 هجری قمری وزیر فارس بود. مسجد مشیر در سال 25 اردیبهشت ماه سال 1351 به ثبت ملی رسیده و یکی از آثار با قدمت کشور ایران محسوب می‌شود.

ماجرای مسجد مشیر شیراز

مسجد مشیر شیراز یکی از شاهکارهای معماری در دوران قاجار است. این مسجد تاریخی و بسیار معروف در خیابان قاآنی شمالی و همچنین در مجاورت بازار ارمنی‌ها قرار دارد. این بنای تاریخی و باشکوه در بین سال‌های ۱۲۲۷ تا ۱۲۳۶ هجری شمسی و در زمان وزارت میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است.

این مسجد در شهر زیبا و دیدنی شیراز دارای یک معماری بسیار تحسین برانگیز و چشم نواز است. این مسجد تاریخی و باستانی نه تنها در میان مردمان خونگرم شیراز بلکه در سراسر کشور طرفداران خاص خود را دارد. روزانه تعداد بسیار زیادی از مردم به ویژه گردشگران داخلی و خارجی به بازدید از این مسجد باشکوه می‌پردازند.

ماجرای مسجد مشیر شیراز

درباره مسجد مشیر شیراز

معماری مسجد مشیر برگرفته از سبک ایرانی- اسلامی بوده و به بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده است. این مسجد زیبا از لحاظ استحکام ستون های رنگی و حوض حیاط، پس از مسجد وکیل، دیگر هیچ مانندی ندارد. این مسجد زیبا چند حجره دو طبقه و شبستان دارد. این حجره‌ها در زمان‌های گذشته برای استفاده طلبه‌های علوم دینی، ساخته شده‌اند. ابوالحسن مشیرالملک علاوه بر این مسجد زیبا، یک حسینیه باشکوه نیز به نام حسینیه مشیر احداث کرده و یک قسمت از اموال خود را وقف آل عبا نموده است.

در داخل مسجد مشیر شیراز یک سری ظروف باقی مانده از دوران قاجار دیده می‌شود که زیبایی این مکان را افزایش داده اند. این ظروف تاریخی و زیبا در مراسم‌های عزاداری صفر و محرم استفاده می‌شوند. مسجد مشیرالملک پس از مسجد وکیل شهر، از لحاظ ستون های سنگی حجاری شده، نوع ساخت، شبستان‌ها، معماری، تزئینات فاخر و… یکی از جذاب‌ترین مساجد شهر شیراز به شمار می رود.

 این مسجد زیبا و دیدنی در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۱۱ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این مسجد دیدنی با ستون‌های بی نظیر، کاشی‌ کاری های رنگارنگ، حیاط خلوت و… یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با مذهب و فرهنگ مردمان قدیمی و گرفتن عکس‌های جذاب و خاطره انگیز محسوب می شود.

 پلان‌ مسجد مشیر

پلان مسجد مشیر شیراز یکی از بخش‌های بسیار جذاب و دیدنی این مسجد است‌. در شمال مسجد مشیر یک شبستان کوچک وجود دارد که با کاشی‌های رنگی منقوش پوشیده شده است. سقف دو جهت شمالی این شبستان به واسطه کاشی‌های زیبا و خوش رنگ مقرنس‌کاری شده است. در پیشانی این شبستان یک طاق نمای مرتفع وجود دارد که در آن آیات قرآنی زیبایی با خطوط ثلث و درشت حکاکی شده است. علاوه بر این مورد، بر بلندای این شبستان دو گلدسته جذاب کاشی کاری شده است.

یک طاق نمای بلند نیز در شرق مسجد مشیر دیده می‌شود که زیبایی این مکان را چندین برابر کرده است. این طاق نما کاشی کاری مقرنس کاری شده دارد و یک کتیبه از آیات قرآنی دارد که به خط ثلث نوشته شده است. در پشت طاق نمای مسجد، دالان و یک در بزرگ قرار گرفته است که این در به سوی بازارچه ارمنی‌ها باز می‌شود.

  • در این مسجد یک محراب کاشی کاری شده وجود دارد که روی آن سوره مبارک توحید با خط نسخ نوشته شده است.
  • در میانه این مسجد یک حوض زیبا و دیدنی به طول ۲۵ و عرض ۱۰ متر با سنگ یکپارچه ساخته شده است که در قدیم الایام درون آن پر از آب خیرات شده است.
  • ‌ لازم به ذکر است که یک شبستان دیگر به نام مقصوره در این مسجد وجود دارد که سقف آن بر پایه چهار ستون محکم و سنگی استوار است.
  • در این مقصوره یک محراب کاشی کاری شده وجود دارد و کنار آن نیز یک چاه عمیق قرار گرفته است. در مقابل شبستان شمالی، یک جوی آب زیبا قرار دارد و در بلندای این شبستان نیز دو مناره کاشی کاری شده ساخته شده است.

 شبستان ‌های مسجد تاریخی مشیر شیراز

مسجد مشیر دارای ۳ شبستان زیبا است که در ادامه شرح داده می‌شوند.

شبستان جنوبی: این شبستان در واقع یک شبستان بهاره است که درب و پنجره‌های متعددی نیز دارد. در سقف این شبستان پنجره‌های مختلفی برای خنکی بیشتر فضا قرار گرفته‌اند.

شبستان غربی: این شبستان نیز یک شبستان تابستانه است که ایوانی زیبا و بزرگ دارد که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می‌کند.

شبستان شمالی: این شبستان نیز شبستان زمستانه مسجد مشیر شیراز است که در روزهای خیلی سرد تنها با روشن کردن چند منقل ذغال گرم شده است. این شبستان هیچ گونه پنجره‌ای ندارد و فقط دو درب کوچک در انتهای راهرو قرار گرفته است.

 شبستان ‌های مسجد تاریخی مشیر شیراز

ساعت تاریخی مسجد مشیر شیراز

اولین ساعتی که وارد شهر شیراز شده است، ساعت مسجد مشیر الملک بوده است. این ساعت در کشور انگلیس تولید شده و هر ۱۵ دقیقه یک بار زنگ و در راس هر ساعت به تعداد عددهای آن ساعت زنگ خورده است. صدای زنگ این ساعت در زمانی که شیراز وسعت زیادی نداشت، در اکثر نقاط شهر به گوش می رسیده و به طور کلی جنبه اطلاع رسانی داشته است.

از جهت غرب و شرق مسجد مشیر می‌توان صفحه این ساعت را مشاهده کرد. به دلیل تاکید و توجه میرزا ابوالحسن مشیرالملک، عددهای این ساعت به زبان فارسی نوشته شده‌اند. اطراف این ساعت با استفاده از معرق‌کاری و کاشی‌کاری تزئین شده است.

این ساعت در واقع به عنوان قدیمی‌ترین ساعت شیراز شناخته می‌شود. در قدیم الایام فقط دو ساعت بر بلندای بناهای تاریخی قرار می‌گرفتند که یکی از آن‌ها ساعت مسجد مشیرالملک و دیگری نیز ساعت حرم شاهچراغ بوده است.

بخش ‌های مهم مسجد مشیر شیراز

مسجد مشیر شیراز بخش‌های بسیار مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها به اندازه خود زیبا و دیدنی هستند. بخش‌های مجزا و زیبای این مسجد توجه هر بازدید کننده‌ای را به خود جلب می‌کنند؛ بنابراین اگر شما نیز قصد بازدید از این مسجد باشکوه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با قسمت‌های مختلف این مسجد آشنا شوید:

ایوان ها

در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی مسجد مشیر شیراز ایوان‌های بسیار زیبایی ساخته شده‌اند که از معماری بسیار شکیلی برخوردار هستند. ایوان شمالی یکی از جذاب‌ترین شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی است که آن را با نام طاق چهار کاسه می‌شناسند.

طاق چهار کاسه با استفاده از مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری، محراب و ازاره سنگی و کتیبه‌ نوشته‌های زیبا تزئین شده است. بر فراز این طاق، ساعت تاریخی و دو گلدسته مشهور مسجد مشیر قرار دارد. ایوان شمالی این مسجد زیبا به طاق مروارید شناخته می شود.

ایوان شرقی نیز درست مقابل ایوان غربی قرار گرفته است. این دو ایوان نیز مانند بخش‌های دیگر با کتیبه قرآنی، مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری تزئین شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از دالان و درگاه بزرگ مسجد مشیر به بیرون از آن بروید.

این ستون‌ها به شکل مارپیچ تراش خورده و بنا شده‌اند. ایوان غربی محرابی کاشی کاری شده نیز در ضلع جنوبی مسجد مشیر جای گرفته است.

شاه‌ نشین‌ زنانه و مردانه

در چند قسمت از مسجد مشیر شیراز پله‌هایی پله‌هایی قرار گرفته‌اند که از طریق آن‌ها می‌توانید به پشت بام و یا طبقه دوم مسجد برسید. در طبقه دوم این مسجد نیز چندین اتاق وجود دارد که بیشتر آن‌ها به هم متصل هستند. نورگیر این اتاق‌ها در بالای سقف قرار گرفته‌اند و به صورت شیشه‌ای و شفاف هستند.

چایخانه مسجد مشیرالملک در شیراز

یکی از بخش‌های خوب و جالب مسجد مشیر شیراز چایخانه زنانه و مردانه آن است. در این مسجد دو چایخانه قرار گرفته است که یکی از آن‌ها مختص به آقایان و دیگری نیز برای خانم‌ها است. چایخانه زنانه این مسجد در سمت چپ و چایخانه مردانه نیز در سمت راست مسجد قرار گرفته است. در این مکان از عموم مردم، به خصوص در ماه‌های مبارک صفر و محرم پذیرایی می‌کنند.

بخش ‌های مهم مسجد مشیر شیراز

بهترین زمان بازدید از مسجد مشیر شیراز

اگر شما نیز به تازگی تصمیم گرفته‌اید که در سفر خود به شیراز از مسجد مشیر شیراز دیدن کنید، به شما توصیه می‌کنیم که زمان مناسبی را برای سفر خود در نظر بگیرید. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به شهر زیبای شیراز و بازدید از مسجد مشیر است؛ چرا که در این فصل زیبایی‌های شهر شیراز چندین برابر می‌شود و بوی نارنج در آن به مشام می رسد.

 بنابراین اردیبهشت یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به مسجد مشیر شیراز است که متناسب با این ماه می‌توانید از شبستان بهاره نیز دیدن کنید و لذت ببرید و به طور کلی سفر خود را خاطره انگیز‌تر سازید. به هر حال، مسجد مشیر در هر فصل و در هر ماهی زیبا و دیدنی است؛ بنابراین اگر شما نیز قصد سفر به این مکان را دارید، از تصمیم خود غافل نشوید.

جاهای دیدنی نزدیک مسجد مشیر شیراز

حسینیه کردها، کلیسای سنگ سیاه، خانه سعادت، خانه فروغ الملک، مسجد ایلخانی، امامزاده بی بی دختران، خانه رضائیان، بازارچه حاج زینل، بازارچه ارامنه شیراز، بقعه تاج الدین غریب و… در همین محله قرار گرفته‌اند و شما در طول یک روز می‌توانید از تمامی آن‌ها دیدن کنید.

این محله در زمانی که آرامگاه عمر بن عمان در آن جای گرفت و روی قبر او را یک سنگ کاملا سیاه قرار دادند، به محله سنگ سیاه معروف شد. اگر شما نیز قصد بازدید از این مسجد باشکوه و تاریخی را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از دیگر جاهای دیدنی شیراز که در نزدیکی این مسجد قرار گرفته‌اند نیز دیدن کنید.

  • فاصله تا سعدیه (آرامگاه سعدی): 8 کیلومتر – زمان: 19 دقیقه
  • فاصله تا حافظیه: 5 کیلومتر – زمان: 14 دقیقه
  • فاصله تا تخت جمشید: 59 کیلومتر – زمان : 1 ساعت و 9 دقیقه
  • فاصله تا حمام وکیل: 2 کیلومتر – زمان: 6 دقیقه
  • فاصله تا پاسارگاد: 115 کیلومتر – زمان: 1 ساعت و 31 دقیقه
  • فاصله تا ارگ کریم خان زند: 2 کیلومتر – زمان: 8 دقیقه
  • فاصله تا بازار وکیل: 3 کیلومتر – زمان: 8 دقیقه
  • فاصله تا باغ ارم: 5 کیلومتر – زمان: 15 دقیقه
فاصله مسجد مشیر شیراز تا جاذبه ‌های مهم شیراز

در سفر به مسجد مشیر شیراز در کجا اقامت کنید؟

مسجد مشیر شیراز به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شیراز شناخته می‌شود و به همین خاطر بسیاری از افراد برای بازدید از این مسجد به شیراز سفر می‌کنند. همین موضوع نیز موجب شده تا هتل‌ های شیراز اکثرا در نزدیکی این مسجد ساخته شوند. اگر شما نیز می‌خواهید که به بازید از این مسجد باشکوه بپردازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر خود یکی از هتل‌های که در نزدیکی این مسجد قرار گرفته است را برای اقامت خود رزرو کنید‌.

اقامتگاه سنتی بی بی، اقامتگاه سنتی ستایش، هتل بوتیک فروغ و… از جمله اقامتگاه‌هایی هستند که در نزدیکی این مسجد قرار گرقنه‌اند. علاوه بر این موارد، هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و بسیاری از هتل آپارتمان‌های دیگر شیراز در نزدیکی این مسجد تاریخی و باشکوه قرار دارند و شما بر اساس نظر و سلیقه خود می‌توانید به رزرو هریک از آن‌ها بپردازید. بهتر است که پیش از سفر خود، درباره هتل موردنظر اطلاعات لازم را کسب کنید و در نهایت به  بهترین هتل را برای اقامت خود انتخاب کنید.

در سفر به مسجد مشیر شیراز در کجا اقامت کنید؟

جمع بندی

مسجد مشیر شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجار است که در شهر زیبا و دیدنی شیراز قرار گرفته است و به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و مذهبی این شهر شناخته می‌شود. این مسجد باشکوه به علت تاریخ کهنی که دارد، در میان گردشگران و تروریست‌های داخلی و خارجی از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به شهر زیبا و دیدنی شیراز را دارید، حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول

آدرس مسجد مشیر شیراز کجاست؟

این مسجد زیبا در ایران، استان فارس، شیراز، سنگ سياه شيراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه قرار گرفته است و بهترین موقعیت در شهر شیراز را دارد.

آیا در مسجد مشیر شیراز سرویس بهداشتی وجود دارد؟

بله؛ در این مسجد سرویس بهداشتی مناسب هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آبشار کوهمره سرخی شیراز

شنبه 14 مهر 1403
کوهمره سرخی یکی از مناطق دیدنی و کوهستانی واقع در شهر شیراز است که در نزدیکی رشته کوه زاگرس قرار […]
آبشار کوهمره سرخی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس