نقش رستم؛ نگین باستانی ایران در قلب طبیعت شیراز

نقش رستم شیراز آرامگاه‌ها، کتیبه‌ها، بناهای بسیاری را در خود جای داده است. همچنین آثار به جا مانده‌ی بسیاری از دوره هخامنشی، ایلامی و ساسانی در این دوره برجای مانده است.

 این محوطه در کوه‌های فارس قرار گرفته است. همچنین در اطراف نقش رستم، دیگر مکان‌ های تاریخی شیراز نیز قرار گرفته است که منبع مهمی برای شناخت تاریخ و تمدن ایران به شمار می‌روند. تحقیقات باستان شناسی از این منطقه مهم تاریخی، اطلاعات مهم و قابل توجهی از سه دوره هخامنشیان، ساسانیان و ایلامی‌ها بیان می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی درباره این مکان تاریخی به شما ارائه دهیم.

نقش رستم شیراز

نقش رستم کجاست؟

نقش رستم شیراز در ۱۰ کیلومتری شمال تخت جمشید در استان فارس قرار دارد و یکی از مکان‌های دیدنی مرو دشت محسوب می‌شود.

از آنجایی که این مکان در یک منطقه خشک و بیابانی قرار گرفته است، از این رو بهترین زمان برای سفر به این مکان، اوایل بهار، اوایل پاییز و اواخر فصل زمستان است. همچنین لازم به ذکر است، از آنجایی که این مکان دارای مسیر خاکی برای پیاده‌روی است، از این رو سعی کنید در روزهای برفی یا بارانی به این مکان مسافرت نکنید. زیرا ممکن است دچار مشکل در تردد شوید.

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این شهر که فاصله کمی با نقش رستم شیراز دارد، نقش رجب است. فاصله نقش رجب تا این مکان حدود 3 کیلومتر است.

نحوه دسترسی به نقش رستم شیراز

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به این مکان سفر کنید، ابتدا باید به شهر شیراز رفته و سپس مسیر 70 کیلومتری را طی کنید. اگر شما گردشگر این شهر هستید و خودروی شخصی به همراه ندارید، می‌بایست به ترمینال شهید کاراندیش شیراز رفته و سپس از آن‌جا به همراه تاکسی یا مینی‌بوس به طرف این مکان بروید. هم‌چنین شما می‌توانید با ثبت نام در تور، به این محل بروید.

فاصله شیراز تا نقش رستم

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این مکان تاریخی تا شهر شیراز حدود 70 کیلومتر فاصله دارد. یعنی ابتدا باید به شیراز رفته و سپس مسیر 70 کیلومتری را طی کرده تا به این مکان برسید. شما می‌توانید برای پیدا کردن این مسیر از نقشه شیراز تا نقش رستم کمک بگیرید تا دچار سردرگمی نشوید.

اطلاعات بازدید از نقش رستم شیراز

  • آدرس: استان فارس، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد.
  • زمان بازدید از نقش رستم شیراز: از ساعت ۸ الی ۱۷ است.  
  • هزینه بلیط نقش رستم شیراز: 3.000 تومان برای گردشگران داخلی و 20.000 تومان برای گردشگران خارجی است.

علت نامگذاری نقش رستم شیراز

آیا می‌دانید نام این مکان لقب چه کسی است؟ نامگذاری نقش رستم شیراز تاریخی به افسانه‌ای کهن باز می‌گردد. به عبارتی دیگر، این منطقه محلی برای جنگ رستم و اسفندیار بوده است. در نقش برجسته‌های این منطقه، می‌توان تصاویری از پادشاهان هخامنشی، ساسانی و ایلامی را مشاهده کرد. بر روی صخره‌های این منطقه، تصاویری از افراد وجود دارد که هویت نا مشخصی دارند. اما سبک ظاهری آن‌ها نشان دهنده هویت قومی از آن‌ها است.

قدمت نقش رستم شیراز

این منطقه تاریخی از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا سال ۶۲۵ میلادی مورد توجه بوده است. لازم به ذکر است که آرامگاه چهارتن از شاهان هخامنشی، نقوش برجسته از دوران ساسانیان، کعبه زرتشت و نقوش ویران شده از دوره ایلامیان در این منطقه تاریخی قرار دارند و همچنین این محوطه در دوره ساسانی از لحاظ ملی و دینی، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

قدمت نقش رستم شیراز

نقش رستم شیراز قبر کیست؟

درون این محوطه تاریخی، مقبره‌های برخی پادشاهان هخامنشی قرار دارد. مقبره داریوش اول، خشایار شاه، داریوش دوم، اردشیر اول در این مکان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که طول هر مقبره در این منطقه، حدود ۹۳ متر و عرض آن ۱۹ متر هستند. مقبره‌ها با فاصله ۲۶ متری از زمین قرار گرفته‌اند.

امکانات نقش رستم شیراز

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این محوطه تاریخی در سه دوره تاریخی ذکر شده، بسیار رایج بوده است. در این سه دوره، بناهای مختلفی به این منطقه اضافه شده و شامل بخش‌های مختلفی است. در نقش رستم شیراز ۸ کتیبه و نقش برجسته وجود دارد که هریک بیان کننده ماجراهایی از پادشاهان پیشین ایرانی است.

بخش مهم بعدی، کعبه زرتشت است که شاید در روزهای قدیم یک آتشکده بوده است. اما با توجه به شباهتی که میان کعبه و مقبره پاسارگاد وجود دارد، برخی باستان شناسان احتمال می‌دهند که یک  مقبره برای پادشاهی خاص باشد. بخش مهم بعدی، آرامگاه ۴ پادشاه ذکر شده هخامنشی است.

برخی معتقدند که اجساد پادشاهان بر روی سنگ کوه‌ها قرار می‌گرفته تا به دلیل قرار گرفتن اجساد بر روی آن، سبب الودگی خاک نشود. بخش‌های دیگری که به این منطقه اضافه شد، در دوره ساسانیان اتفاق افتاد. اضافه شدن نقش اردشیر بابکان و اهورا مزدا نمونه‌هایی از آن هستند.

امکانات نقش رستم شیراز

 سنگ نگاره‌ های نقش رستم شیراز

در نقش رستم شیراز علاوه بر سنگ نگاره‌های ذکر شده، چندین سنگ نگاره دیگر نیز وجود دارد که هریک به خودی خود، شاهکاری بی نظیر محسوب می‌شوند. سنگ نگاره بهرام دوم، سنگ نگاره عیلامی، بهرام سوم، آناهیتا و نرسی و یک صفحه تراشیده بدون نقش از این جمله هستند. برخی از آثار دیگر نیز عبارت است از:

  • کعبه زرتشت
  • دژ و بارو
  • آتشدان‌های سنگی
  • کتیبه کرتیر
  • گودال آب

داخل مقبره های نقش رستم شیراز

در منطقه تاریخی و با ارزش نقش رستم شیراز، تعداد زیادی کتیبه‌های حجاری شده متعلق به دوران ساسانی و ایلامی وجود دارد که سبب ارزشمند‌تر شدن این محوطه شده‌ است. این آثار نشان دهنده اطلاعات مهمی هستند که این اطلاعات توسط بسیاری از باستان شناسان مورد  تحقیق و آزمایش قرار گرفته است. اغلب این آثار صحنه‌هایی از نبرد پادشاهان ساسانی را به تصویر می‌کشد. به طور کلی این آثار نشان دهنده عظمت و شکوه ایران زمین است و به خودی خود برای جوانان کشور ایران، می‌تواند بسیار الهام بخش باشد.

تعدادی از کتیبه‌ها و سنگ نگاره‌های این منطقه در زمان ساسانیان بر روی این کوه نقش بسته‌اند و هریک نشان دهنده یک حادثه تاریخی منحصر به فرد هستند. سنگ نگاره‌های این منطقه شاید به معنای حک شدن افتخارات پادشاهان ساسانی برای الهام گرفتن آیندگان باشد. با مشاهده و بررسی این اسناد می‌توان به اینکه ما چه بودیم و چه قدرتی در دنیا داشتیم، پی برد.

نقش رستم اثری تاریخی و ارزشمند

مکان‌های دیدنی اطراف نقش رستم شیراز

اگر قصد سفر به نقش رستم شیراز را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا مکان‌های دیدنی اطراف این منطقه را نیز به شما معرفی کنیم. هر زمان به شهر شیراز سفر کردید، علاوه بر این منطقه به مکان‌هایی همچون تخت جمشید، نقش رجب، مقبره کوروش یا همان پاسارگاد نیز بروید و از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه قصد داریم به بیان فاصله این مکان‌ها تا نقش رستم بپردازیم.

  • فاصله نقش رجب: ۲.۷ کیلومتر
  • فاصله تخت جمشید: ۶.۳ کیلومتر
  • فاصله مقبره کوروش: ۷۳.۳ کیلومتر

هتل‌ها و اقامتگاه‌ های اطراف نقش رستم شیراز

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین هتل‌ های شیراز و یا اقامتگاه‌های اطراف این مکان چه نام دارند، در ادامه با ما همراه باشید.

هتل پرسپولیس شیراز

  • مسافت این هتل تا منطقه نقش رستم شیراز( حدود۴.۸ کیلومتر)
  • آدرس هتل پرسپولیس: شیراز، بلوار آزادی، حد فاصل چهار راه حافظیه و میدان قائم
  • شروع قیمت از: 1,894,000 تومان

هتل جهانگردی تخت جمشید شیراز

  • مسافت این هتل تا نقش رستم شیراز حدود ۴.۹ کیلومتر است. از این رو می‌توانید با خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس این مسیر را طی کنید.
  • آدرس هتل تخت جمشید: مرودشت – کیلومتر 2 جاده اختصاصی تخت جمشید
  • شروع قیمت از: ۷۷۷,۰۰۰ تومان

هتل آپادانا شیراز

  • مسافت این هتل تا نقش رستم حدود ۳.۶ کیلومتر است. می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس یا تاکسی این مسیر را طی کنید.
  • آدرس هتل آپادانا: شیراز، حد فاصل چهارراه حافظ به میدان قائم(اطلسی)
  • شروع قیمت از: 1,260,000 تومان

اقامت‌گاه بوم ‌گردی نقش رستم شیراز

  • فاصله این اقامت‌گاه تا منطقه نقش رستم معادل ۴ کیلومتر است.
  • آدرس: شیراز، مرودشت، روستای حسین آباد
  • شروع قیمت از:  1,300,000 تومان
هتل‌ها و اقامتگاه‌ های اطراف نقش رستم شیراز

رزرو هتل از های هتل

نقش رستم شیراز، از جمله پرطرفدارترین جاهایدیدنی شیراز محسوب می‌شود که سالیانه مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. از همین رو، هتل‌هایی در نزدیکی این مکان بنا شده است تا کاربران پس از گردش، در آسایش کامل به استراحت بپردازند. درصورتی که شما نیز قصد سفر به این منطقه تاریخی را دارید، بهتر است قبل از سفر، با مراجعه به بخش رزرو های هتل، با درنظر داشتن بودجه خود هتلی مناسب رزرو کنید.

سوالات متداول

نقش رستم در کجای شیراز قرار دارد ؟

این مکان  در روستای زنگی آباد از توابع شهرستان مرودشت است است. فاصله دقیق آن تا شیراز حدود ۷۰ کیلومتر است.

نقش رستم آرامگاه چه پادشاهانی است؟

این مکان آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی یعنی داریوش بزرگ، داریوش دوم، اردشیر اول، خشایارشاه به همراه فرزند و همسرشان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهترین و ‌ارزان ترین راه سفر به قشم

یکشنبه 15 مهر 1403
اینکه تصمیم بگیریم چه راهی را برای سفر به قشم انتخاب کنیم یک کار کاملا سلیقه‌ای بوده و هر شخصی […]
بهترین و ‌ارزان ترین راه سفر به قشم

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس