کاروانسراهای تاریخی شیراز

سفر به شهر بزرگ و دیدنی شیراز برای هرکسی می‌تواند جذاب و به یادماندنی باشد. به طور کلی سفر کردن به هر شهری کشفیات و هیجانات خاص خود را دارد، اما اگر می‌خواهید که سفری متفاوت و جذاب را به شیراز تجربه کنید، می‌توانید از کاروانسراهای تاریخی شیراز دیدن کنید. جاهای دیدنی شیراز بسیار متعدد هستند که کاروانسراهای تاریخی از بهترین آن‌ها هستند.

 کاروانسراهای تاریخی این شهر بسیار متعدد هستند و هر یک از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند و مسافران را با چیزهای مختلفی آشنا می‌سازند. به طور کلی اگر می‌خواهید که در سفر به شیراز از کاروانسراهای تاریخی آن بازدید کنید، باید در ابتدا این مکان‌ها را به خوبی بشناسید.

کاروانسراهای تاریخی شیراز

لیست بهترین کاروانسراهای تاریخی شیراز

اگر شما نیز عازم شهر جذاب و دیدنی شیراز هستید و می‌خواهید که در طول سفر خود با جاذبه‌های تاریخی کمتر شناخته شده این شهر آشنا شوید، می‌توانید کاروانسراهای تاریخی که در میان راه و در نزدیکی آبادی‌های قدیمی شیراز قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. در ادامه به معرفی چند مورد از دیدنی‌ترین کاروانسراهای تاریخی شیراز می‌پردازیم:

کاروانسرای بید زرد شیراز

کاروانسرا بید زرد، یکی دیگر از کاروانسراهای تاریخی شیراز محسوب می‌شود که به طور کلی بنای آن متشکل از سنگ و گچ است و در بخش ورودی آن نیز سنگ‌های زیبا و تراش خورده‌ای را می‌توانید مشاهده کنید که بخشی از تزئینات این بنا هستند. ساختمان این کاروانسرا به صورت چهار گوش طراحی شده‌اند و در سمت چپ آن نیز چندین پله قرار دارد که شما را به طبقه دوم می‌برند.

درون این بنا، جدا از پنجره‌ها ۳ حجره زیبا وجود دارد که در آن کالاهای تجاری نگهداری می‌شود و در پشت حجره‌ها نیز یک اصطبل برای استراحت حیوانات قرار گرفته است. ورودی این کاروانسرا فاقد در است و در دو سمت آن ۲ قاب وجود دارد که در گذشته کتبیه‌های این بنا داخل آن قرار گرفته است، اما امروزه دیگر هیچ گونه اثری از آن وجود ندارد.

کاروانسرای بی‌زرد اگرچه مکانی قابل سکونت نیست، اما بنایی تاریخی و بسیار جذاب است که با بازدید از آن می‌توانید تجربه‌های متفاوتی از سفر به شیراز را کسب کنید. این کاروانسرا تاریخی در مسیری که به فیروز آباد می‌رسد، قرار گرفته است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر راهتان به این مسیر افتاد حتماً از این کاروانسرا بازدید کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید برای استراحتی کوتاه نیز در این مکان داشته باشید و پس از آن راه خود را ادامه دهید. این کاروانسرا در تاریخ ۱۱/۱۰/۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با توجه به آب و هوای شیراز، بهترین فصل برای بازدید از کاروانسراهای تاریخی شیراز قطعا فصل بهار است. این کاروانسرا در تمامی رزها به غیر از روزهای دوشنبه، به صورت ۲۴ساعته باز است و شما می‌توانید از آن بازدید کنید.

  • آدرس: شیراز، دهستان بیدزرد، روستای بیدزرد سفلی
کاروانسرای بید زرد شیراز

کاروانسرای خان زنیان

کانسروای خان زنیان جزو یکی از بزرگترین کاروانسراهای تاریخی شیراز به حساب می‌آید که مربوط به دوره قاجار است و در ۴۰ کیلومتری جاده شیراز و در روستای خان زنیان قرار دارد. این کاروانسرا دارای یک در چوبی بزرگ است که روبه حیاط باز می‌شود. در اطراف حیاط، سالن‌ها و اتاق‌های این کاروانسرا قرار گرفته‌اند که تا سطح زمین با چند پله فاصله گرفته‌اند، این مکان بزرگترین کاروانسرا شیراز بوده است.

این کاروانسرا در حال حاضر روبه نابودی است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده به طور کامل از بین برود. به یاد داشته باشید که شما در تمامی روزهای هفته می‌توانید از این آثار تاریخی دیدن کنید و محدودیتی در رابطه با این موضوع وجود ندارد.

لازم به ذکر است که در محدوده این بنا هیچ هتل و اقامتگاهی وجود ندارد و شما برای اقامت خود باید به رزرو یکی از هتل‌ های شیراز که در محدوده شهر قرار گرفته‌اند، بپردازید.

  • آدرس:شیراز، روستای خان زنیان
کاروانسرای خان زنیان شیراز

کاروانسرای دیودان شیراز

کاروانسرای دیودان یکی از کاروانسراهای تاریخی شیراز است که با معماری سنتی و سقف‌های گنبدی شکل و تاریخی خود در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر شیراز قرار دارد و یک مکان مناسب برای استراحت مسافرانی است که از این مسیر گذر می‌کنند. این کاروانسرا در گذشته به شکل یک سازه ۲ طبقه بوده است که در حال حاضر فقط یک طبقه دارد و سایر بخش‌های آن تخریب شده اند.

ناگفته نماند که در پشت رواق‌های این کاروانسرا می‌توانید آثاری بر جای مانده از اصطبل و مال بندی‌های آن را مشاهده کنید.

این کاروانسرا بر سر راه‌ها شهرهای خرامه، سیرجان و کرمان قرار دارد و شما از طریق این مسیر می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. برای تماشای این بنای تاریخی ۶۰ دقیقه زمان کافی است و پس از آن می‌توانید مسیر خود را ادامه دهید.

  • آدرس: شهرستان شیراز، خرامه. روستای جهان آباد
کاروانسرای دیودان شیراز

کاروانسرای باجگاه شیراز

باجگاه یکی از کاروانسراهای تاریخی شیراز است که در ۱۸ کیلومتری این شهر قرار گرفته است و به عنوان یکی از آثار با ارزش برجای مانده از دوره قاجار شناخته می‌شود. بنای اصلی این کاروانسرا، تنها بخشی است که از آن باقی مانده است و به طور کلی شامل ۷ در ورودی، طاقچه‌های آجری، ایوان مرکزی با سقف گنبدی، نمای طاقچه‌ای بنا، حجره‌ها و ستون‌های مرمت شده می‌شود.

ناگفته نماند که بخش‌های هشتی و و ورودی این کاروانسرا نابود شده‌اند و فقط ردپایی از آن‌ها وجود دارد. این کاروانسرا در مسیر جاده‌ای شیراز به اصفهان قرار دارد و شما برای دسترسی به آن باید از این مسیر عبور کنید.

  • آدرس: شهر شیراز، روستای باجگاه
  • هتل‌های نزدیک: اقامتگاه بوم‌گردی ستاره بمو در روستای باجگاه
کاروانسرای باجگاه شیراز

رزرو هتل از های هتل

این روزها برای مسافرت به هر شهر و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن، رزرو هتل به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و مزایای زیادی دارد. ما در های هتل سعی کرده‌ایم بهترین هتل‌ های هر شهر را با مناسب‌ترین قیمت برای رفاه حال گردشگران ارائه دهیم تا خیالشان از بابت کیفیت هتل و خدمات ارائه شده آسوده باشد.

اگر شما نیز قصد سفر به شیراز را دارید تا از کاروانسراهای تاریخی شیراز دیدن کنید، می‌توانید هتل‌ های شیراز زیر را با مناسب‌ترین قیمت رزرو کنید:

  • هتل چمران شیراز
  • هتل پرسپولیس شیراز
  • هتل هما شیراز
  • هتل بزرگ شیراز
  • هتل سنتی نیایش شیراز
  • و …

شما می‌توانید تنها با انتخاب شهر، تعداد نفرات و تاریخ ورود و خروج، ظرفیت همه هتل‌های شهر شیراز را در ایام مورد نظر خود استعلام کرده و از کاروانسراهای تاریخی شیراز و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا دیدن کنید.

سوالات متداول

قدیمی‌ترین کاروانسراهای تاریخی شیراز کدامند؟

کاروانسرای آبگرم کوار، کاروانسرای بید زرد، کاروانسرای دیودان و… از جمله کاروانسراهایی هستند که در سال‌ها پیش ساخته شده‌اند.

کاروانسراهای تاریخی شیراز در کجا قرار دارند؟

این کاروانسراها معمولا خارج از شهر شیراز هستند و در روستاهای اطراف این شهر قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی مسجد مشیر شیراز

شنبه 14 مهر 1403
مکان‌های تاریخی، مذهبی، مساجد و کلیساها از جمله زیباترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری هر شهری به حساب می‌آیند. شیراز یکی […]
مسجد مشیر شیراز

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس