کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه آخر صفر
M4042 کپی
خرید بلیط
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
tabestoon کپی
رزرو هتل

مسجد وکیل شیراز شاهکاری شگفت انگیز از هنر و معماری

شیراز به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران است که همواره با جاذبه های شگفت انگیز خود گردشگران را برای سفر ترغیب می کند. مسجد وکیل شیراز، از نمونه های شاهکار هنر و معماری اسلامی است. همانطور که می دانید معماری مذهبی از دیرباز در ایران، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مساجد قدیمی سرشار از این معماری های بی نظیر می باشند.

بنابراین این روزها مساجد در فرهنگ اسلامی، تنها مکانی برای عبادت شناخته نمی ­شوند. وجود نمادهایی از هنر و معماری اسلامی در ساختار مسجد وکیل، شناساندن مفهومی از فضای مقدس و فرهنگی در جامعه گذشته را معرفی می سازد. این مسجد حس حضور در بهشت را تداعی می کند. مسجد وکیل شیراز، به نام مسجد سلطانی نیز شناخته می شود. در ادامه مطلب، مسجد وکیل شیراز را که یکی از جاهای دیدنی شیراز بشمار می رود، بصورت کامل معرفی می کنیم.

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز کجاست؟

مسجد وکیل شیراز، در خیابان طالقانی این شهر قرار گرفته است که برای دسترسی به آن بایستی از طریق خیابان زند به خیابان پیروزی و سپس به خیابان فرهنگ بروید. پس از آن در خیابان طالقانی بازار وکیل را مشاهده می کنید که ورودی اصلی مسجد وکیل، در انتهای راسته شمشیرگرها قرار گرفته است.

مسیرهای دسترسی به مسجد وکیل شیراز

آدرس مسجد وکیل شیراز ، همانطور که گفته شد، در خیابان آیت الله طالقانی است. برای دسترسی به مسجد وکیل با اتوبوس،  بایستی در ایستگاه میدان شهرداری پیاده شوید. همچنین با مراجعه به مترو و پیاده شدن در ایستگاه نمازی و کمی پیاده ­روی، امکان دسترسی به مسجد وکیل شیراز میسر می­ شود.

آدرس مسجد وکیل شیراز روی نقشه

ساعت بازدید از مسجد وکیل شیراز

بازدید از این مسجد در تمام سال، از زمان 8:30 صبح تا 8 شب امکان پذیر است. پنجشنبه ­ها بصورت پاره وقت باز می­ باشد و جمعه ها و ایام تعطیل امکان بازدید وجود ندارد.

پیشنهاد ما به شما بازدید از این مسجد در ساعات ابتدایی روز می ­باشد. چرا که در این ساعات، انعکاس تابش نور خورشید بر شیشه ­های مسجد وکیل شیراز، حس و حال بی­ نظیری را به شما القا می­کند.

معماری مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل، معماری باشکوهی دارد که در دوران قاجار مرمت یافته و آن را همانند الماس از میان دیگر آثار زندیه، متمایز کرده است. از جمله تزئینات بکار رفته در مسجد وکیل شیراز کاشی معرق و هفت رنگ، استفاده از خطوط نستعلیق و ثلث، استفاده از کتیبه و… می ­باشد. امروزه این اثرات برجسته، علاوه بر تحسین برانگیزی گردشگران، حس معنویت را به آن­ها القا می­کند.  این مجموعه دارای قسمت های چشم ­نوازی همچون دو ایوان ، دو شبستان،  دروازه ورودی، حیاط، محراب و ممر منبر است که در ادامه به توصیف آن­ها می ­پردازیم.

معماری مسجد وکیل شیراز

درب ورودی اصلی

درب ورودی اصلی مسجد وکیل شیراز، ارتفاع هشت متری و عرض حدود سه متری دارد. سقف مخروطی آن با کاشی کاری هفت رنگ و اشکال گل و بوته و…. مزین شده است. دو کتیبه در ورودی مسجد وکیل شیراز، مشاهده می­ شود.

دالان هشت ضلعی

با گذر از درب ورودی، به دالانی 8 ضلعی وارد می ­شوید که در هر ضلع آن، 4 نقطه نورگیر قرار گرفته است. سقف این دالان توسط کاشی کاری زرد رنگ مزین شده و در آن خطوط نستعلیق نیز دیده می­شود.

ایوان طاق مروارید

طاق مروارید در ضلع شمالی مسجد وکیل واقع شده است. بالای این طاق دو گلدسته قرار دارد. از ویژگی ­های این طاق می­توان ارتفاع 20متری، عرض 12 متری و عمق 4متری، همراه با کاشی های هفت رنگ با نقوش اسلیمی، گل و بوته و…. نام برد. در پیرامون این طاق یکی از سوره­ های قرآن را که به صورت نیم دایره نوشته شده است می ­توانید مشاهده کنید. پس از آن، از طریق یکی از سه طاق نمای کوچک که در این طاق قرار دارند، وارد حیاط خلوتی خواهید شد که حیاط مرکزی این بنا است. در مقابل دو طاق دیگر نیز رواقی واقع شده است.

حیاط مسجد وکیل شیراز

حیاط این مسجد با قطعات سنگی پوشیده شده و صحن آن نیز بصورت مربع ساخته شده است. حوض ­های بزرگی در صحن این مسجد تعبیه شده است . حیاط کوچکی نیز در قسمت شمالی این مسجد قرار دارد که دسترسی به آن توسط راه رویی امکان پذیر است.

ایوان جنوبی

شگفت انگیزی هنر میناکاری، در این ایوان نیز مشاهده می ­شود. ایوان جنوبی مقابل ایوان مروارید واقع شده است. این ایوان با کنده کاری­ های سنگی و کاشی­ های معرق جلوه یافته است. در این ایوان دو کتیبه نیز رویت می­ شود. کف ایوان جنوبی توسط تخته سنگ­ هایی صاف پوشیده شده است.

شبستان جنوبی

این شبستان چهار طاق ­نما و 48 ستون سنگی دارد. این ستون­ ها بطور مارپیچ حجاری شده است. از شبستان جنوبی بعنوان قبله خانه نیز یاد می­کنند. در قسمت جلوی شبستان محراب و منبری از سنگ مرمر با 14 پله قرار گرفته است. محراب این شبستان، دارای مقرنس ­کاری بی­ نظیری می باشد. وجود کاشی ­های هفت رنگ با تزئیناتی چشم نواز نیز، جذابیت بصری این محراب و شبستان را می ­افزاید.

شبستان شرقی

همانطور که از نام شبستان شرقی پیداست، این شبستان در قسمت شرقی مسجد قرار دارد. این شبستان گسترده، ابعاد 25 در 20 متر دارد که مکانی برای عبادت زنان می ­باشد. نام دیگر این شبستان، شبستان زمستانی است. شبستان شرقی(شبستان زمستانی) با سقفی آجری و طاق ­های ضربی ساخته شده و دارای 12 ستون پنج متری است. این شبستان دارای پنج دهانه می ­باشد. رنگ سر در ورودی این شبستان زمینه ای لاجوردی دارد. در این زمینه آیاتی از قرآن کریم، با استفاده از خط نسخ و ثلت نوشته شده است. سقف این شبستان آجری است و در بعضی قسمت­ها از کاشی کاری استفاده شده است.

تاریخچه مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز  به دستور کریم خان زند در سال 1187 هجری قمری توسط میرزا نصیرالدین بنا شد و یکی از بی­ نظیرترین آثار دوره زندیه شناخته می­ شود. این بنا در مساحت 11 هزار متر مربع ساخته شده است و جزء آثار ارزشمند به ثبت رسیده در فهرست میراث ملی ایران است.

جاهای دیدنی و هتل های نزدیک مسجد وکیل شیراز

هتل های شیراز نزدیک مسجد وکیل

مکان های دیدنی نزدیک مسجد وکیل شیراز

  • حمام تاریخی وکیل (36 متر-1 دقیقه پیاده­روی)
  • ارگ کریم خان (750 متر-11 دقیقه پیاده­روی)
  • موزه پارس (280 متر-4 دقیقه پیاده­روی)
  • مدرسه خان (650متر_ 9 دقیقه پیاده­روی)
  • آب‌ انبار وکیل (300متر-5 دقیقه پیاده­روی)
  • موزه هنر مشکین فام (900متر-13 دقیقه پیاده­روی)
  • خانه تاریخی منطقی‌ نژاد (900 متر-12 دقیقه پیاده­روی)
  • شاه چراغ شیراز (350 متر-5 دقیقه پیاده­روی)
  • مسجد نصیرالملک (1 کیلومتر-13 دقیقه پیاده­روی)
  • خانه زینت الملک (1.2 کیلومتر-16 دقیقه پیاده­روی)

نتیجه‌گیری

مسجد وکیل شیراز با بنایی برجسته و سرشار از تصاویر و معماری پیچیده، یکی از بهترین آثار دیدنی شیراز شناخته می شود. مسجد وکیل شیراز باتوجه به هنر، معماری و ارزش ­های فرهنگی، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می ­کند. این بنا در نوع خود، خارق العاده می ­باشد. با توجه به توصیفات بعمل آمده، بازدید از مسجد وکیل شیراز خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برج میلاد تهران، نگین آسمان شب های تهران

پنج‌شنبه 28 تیر 1403
برج میلاد تهران، سومین برج مرتفع خاورمیانه است که، از جمله مکان های گردشگری تهران بزرگ نیز محسوب می گردد. […]
برج میلاد تهران

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس