آشنایی با باغ تخت شیراز

باغ تخت شهر شیراز، یکی از نمونه‌های باشکوه باغ ایرانی در قرن پنجم است که آوازه‌ای بلند از آن در ایران و شیراز پیچیده است. این باغ، علاوه بر اینکه در طی سال‌های متوالی استحکام خود را حفظ کرده، بلکه شهرتش را نیز همانند قبل محفوظ نگه داشته است. شهر شیراز، شهری کاملا تاریخی است و از گذشته تا به الان، معروف به علم و ادب بوده است.

 افراد بسیاری به این شهر تاریخی علاقه‌مند هستند و هرساله از این شهر و مکان‌های گردشگری آن، دیدن می‌کنند. این باغ جدا از زیبایی‌هایی که دارد، اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشته است. اگر می‌خواهید به این شهر و این باغ سفر کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی را در این موضوع برای شما ارائه دهیم.

Takht Bagh, Shiraz

باغ تخت شیراز کجاست؟

باغ تخت از سمت شمال به بلوار جمهوری، از سمت جنوب به بلوار آزادی، از شرق به خیابان جدید قرآن و از غرب به فلکه گاز شیراز محدود می‌شود. امروزه این باغ به عنوان بخشی از مجموعه‌ای نظامی با نام مرکز علوم و فنون مکانیزه نزاجا شناخته می‌شود.

مسیرهای دسترسی به باغ تخت شیراز

شما می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی، مترو، اتوبوس به این مکان بروید. برای رفت و آمد با خودروی شخصی، سعی کنید از نقشه استفاده کنید تا در دسترسی به این مکان، به مشکل نخورید. همچنین برای رفتن ما مترو می‌توانید از نقشه خطوط مختلف مترو استفاده کنید.

باغ تخت شیراز را بهتر بشناسیم

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، از آثار باشکوه شهر شیراز، باغ تخت است که با نام باغ قراجه‌ی شیراز نیز شناخته می‌شود. باغ آرایی این مکان، یکی از کهن‌ترین هنرهای ایرانی است که امروزه تکرار آن به راحتی ممکن نیست. با سفر به این باغ، تجربه‌های تکرار نشدنی از چشم انداز زیبای آن به دست می‌آورید. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این مکان تاریخی هستید، در ادامه ما را همراهی کنید تا به بیان مطالبی در این باره بپردازیم.

اطلاعات بازدید از باغ تخت شیراز

از آنجایی که این مکان در حال حاضر به مرکز آموزش پیاده تبدیل شده و در تصرف نیروهای نظامی است، از این رو امکان بازدید از این مکان وجود ندارد. همه ما امیدواریم که روزی این اثر باشکوه مورد بازسازی قرار بگیرد تا به عنوانی مکانی برای تفرج، در اختیار عموم افراد قرار گیرد.

  • آدرس: چهار راه باغ تخت، بلوار جمهوری، دامنه‌ی کوه باباکوهی
  • قیمت بلیط: بازدید از این جاذبه گردشگری برای افراد رایگان است.
  • مدت زمان مورد نیاز بازدید از این جاذبه: کمتر از یک ساعت

بهترین زمان بازدید از باغ تخت شیراز

بهترین زمان بازدید از باغ های زیبای شهر شیراز به عواملی همچون هزینه، شلوغی، آب و هوا، زیبایی‌های طبیعت و… بستگی دارد. اگر می‌خواهید بدانید بهترین زمان مسافرت به شهر شیراز چه زمانی است باید بگوییم که فصل‌های بهار و تابستان برای بازدید از باغ‌های این شهر بسیار مناسب هستند. در فصل بهار به ویژه اواخر اردیبهشت ماه، گل‌‌ها و درختان شکوفه می‌زنند و شهر را همچون دفتر نقاشی رنگارنگ می‌کنند.

از این رو اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید، حتما در فصل بهار از شهر شیراز دیدن کنید. البته لازم است بدانید، میزان هزینه‌های گردشگری در فصل‌هایی همچون بهار و تابستان بیشتر از فصل پاییز و زمستان است. زیرا در فصل پاییز و زمستان، گردشگران کمتری به این شهر مسافرت می‌کنند. همچنین میزان مبلغ رزرو هتل‌ها نیز کمتر از فصول بهار و تابستان است.

بهترین زمان بازدید از باغ تخت شیراز

خرید اینترنتی بلیط باغ تخت شیراز

بلیط باغ تخت شیراز برای عموم رایگان است و شما نیاز نیست مبلغی را در ازای بازدید از این باغ پرداخت کنید.

تاریخچه باغ تخت شیراز

اگر شما نیز علاقه‌مند هستید تا از تاریخچه این اثر با شکوه مطلع شوید، در ادامه با ما همراه باشید. زیرا این مکان جزء مکان‌هایی است که اطلاعات زیادی از آن در دوره‌های مختلف وجود دارد.

  • باغ تخت در دوره تیموری

اطلاعات کسب شده نشان می‌دهد که این باغ در قرن ۹ بسیار سرسبز و پر رونق بوده است. طبق روایات به دست آمده، تیمور گورکانی زمانی که به این شهر سفر کرده است، در این باغ توقف کرده و آنچنان این باغ و آبادی آن بر روی او اثر گذاشته است که با آبادی سمرقند، کاخی با نام باغ تخت در نزدیکی شهر احداث کرده است.

  • باغ تخت در دوره صفوی

یک جهانگرد معروف فرانسوی به نام تاورنیه، در دوره صفوی هنگام سفر به شیراز، از باغی آباد و سرسبز یاد کرده است که در آن میوه‌های فراوان و گل‌های رنگارنگ بسیاری وجود دارد. او نام این باغ را فردوس نامید. شواهد نشان داده است که او در بیان و ذکر نام باغ دچار اشتباه شده و باغی که نام برده است، همان تخت قراچه است.

  • باغ تخت در دوره قاجار

این باغ پر رونق در عصر قاجار با تحولاتی عظیم روبه‌رو می‌شود. آقا محمدخان دستور می‌دهد که به جای عمارت قدیمی، عمارتی جدید در این باغ بنا و نام آن به تخت قاجار تغییر پیدا کند.

  • باغ تخت در دوره پهلوی

طبق تصاویر منتشر شده از دوران پهلوی، آب استخر عمارت در این دوره خشک و تغییر و تحولات چشم‌گیری در این مکان ایجاد شده است.

  • باغ تخت در حال حاضر

امروزه بخش کوچکی از این باغ به همراه قسمتی از حمام باقی مانده است. لازم به ذکر است که این باغ در 2 آبان سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه باغ تخت شیراز

معماری باغ تخت شیراز

از آنجایی که این مجموعه از باغ‌های زیبایی همچون باغ استخر، باغ خلوت و باغ مطبق تشکیل شده است، از این رو تصاویری از بوستان‌های ایرانی را تداعی می‌کند. این باغ دارای یک مسیر اصلی برای عبور است که در مسیر طولی باغ به صورت موازی با آن پیش می‌رود.

 جوی آب میانی، آب نماها، عمارت و ورودی‌ها، محور طولی باغ را امتداد می‌دهند. این باغ دو ورودی اصلی دارد. ورودی اول در قسمت جنوب غربی باغ و ورودی دوم در قسمت دیگر محور طولی باغ و روی تپه در نزدیکی عمارت قرار دارد. بخش جنوبی عمارت باغ تخت، از قیمت پایین به بالا امتداد یافته است.

مکان‌ های دیدنی اطراف باغ تخت شیراز

از آن‌جایی که امکان بازدید کامل از باغ تخت برای افراد وجود ندارد، از این رو می‌توانید از مکان‌های گردشگری اطراف این باغ دیدن کنید. اگر شما مسافر این شهر هستید و با جاهای دیدنی شیراز آشنا نیستید، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مکان‌های گردشگری این شهر آشنا کنیم.

باغ ارم شیراز

یکی از باغ‌های زیبا و خاطره انگیز شهر شیراز، باغ ارم است. این باغ هنوز پس از چندین سال اقتدار و ارزش خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر شناخته می‌شود. فاصله باغ ارم شیراز تا آرامگاه باباکوهی کم است. این عمارت هرساله با زیباهای فراوان میزبان گردشگران از جای جایِ دنیا است.

  • آدرس: شمال غرب شیراز، بلوار ارم
  • فاصله تا باغ تخت شیراز: 3.5 کیلومتر ( 7 دقیقه)
باغ ارم شیراز

آرامگاه باباکوهی

مقبره یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد بن عبدالله ملقب به باباکوهی، در یکی از غارهای کوه باباکوهی قرار گرفته است و دلیل نامگذاری این منطقه همین آرامگاه است.

  • آدرس: در نزدیکی دروازه شیراز، محله سیلو، در کوهستان صبوری
  • فاصله تا باغ تخت شیراز: 2.6 کیلومتر ( 6 دقیقه)
آرامگاه باباکوهی

هتل‌های اطرف باغ تخت شیراز

اگر قصد مسافرت به شهر شیراز و بازدید از باغ تخت شیراز را دارید، می‌بایست پیش از سفر به دنبال  یک اقامتگاه مناسب برای خود باشید. انتخاب یک هتل مناسب، از اهمیت بسیاری در سفر برخوردار است. ما اینجا هستیم تا بهترین و نزدیک‌ترین هتل‌ های شیراز را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هتل ستارگان شیراز

  • آدرس: شیراز-خیابان آزادی -تقاطع بلوار آزادی و خیابان ارم
  • شروع قیمت از: 1,350,000 تومان
  • فاصله تا باغ تخت شیراز: 1.2 کیلومتر (4 دقیقه)

هتل هما شیراز

  • آدرس: شیراز-ميدان گاز -جنب پارک آزادی
  • شروع قیمت از: 2,530,000 تومان
  • فاصله تا باغ تخت: 2.1 کیلومتر(6 دقیقه)

هتل پارسیان شیراز

  • آدرس: شیراز-چهارراه زند -خيابان رودكی
  • شروع قیمت از : 1,404,000 تومان
  • فاصله تا باغ تخت: 2.7 کیلومتر( 10 دقیقه)

هتل کریم خان شیراز

  • آدرس: شیراز-خیابان کریم خان زند-خیابان رودکی
  • شروع قیمت از: 2,250,000 تومان
  • فاصله تا باغ تخت: 2.6 کیلومتر (9 دقیقه)

هتل رودکی شیراز

  • آدرس: شیراز-بلوار کریم خان زند -خیابان رودکی -نبش خیابان ایزدی
  • شروع قیمت از: 850.000 تومان
  • فاصله تا باغ تخت: 2.7 کیلومتر( 9 دقیقه)
هتل‌های اطرف باغ تخت شیراز

رزرو هتل از های هتل

اگر قصد مسافرت به شهر شیراز را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از باغ تخت این شهر نیز دیدن کنید. این مکان زیبا روح شما را تازه می‌کند. همچنین یکی از نکات مهم و ضروری پیش از سفر، انتخاب یک سایت مناسب برای رزرو هتل یا اقامتگاه است. اگر به دنبال سایتی معتبر هستید، ما به شما های هتل را معرفی می‌کنیم.

 این سایت، هتل‌های مختلف با رنج قیمتی متنوع را در اختیار شما می‌گذارد و به راحتی می‌توانید اقامت‌گاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید. همچنین علاوه بر رزرو هتل، امکان رزرو تور، پرواز، بیمه مسافرتی و… را نیز برای شما عزیزان فراهم آورده است. از این رو دیگر نیاز نیست که زمان زیادی را به صورت حضوری صرف پیدا کردن اقامتگاه کنید.

سوالات متداول

آیا باغ تخت نام دیگری دارد ؟

بله. نام دیگر باغ تخت شهر شیراز باغ قراچه است که در قرن پنجم به دستور اتابک قراچه احداث شد.

آیا امکان بازدید از باغ تخت وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر! در حال حاضر این باغ در اختیار نیروهای نظامی است و امکان بازدید از آن برای افراد وجود ندارد.

باغ تخت شیراز در گذشته چه کاربردهایی داشته است ؟

این باغ در روزهای گذشته محل برگزاری جشن‌ها و مراسمات گوناگون بوده است. همچنین، از این باغ به‌عنوان محلی برای تفریح و استراحت شاهان و درباریان استفاده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز

دوشنبه 16 مهر 1403
رصدخانه ابوریحان بیرونی به‌عنوان نخستین جایگاه رصدخانه‌های نجومی و تحقیقاتی در ایران، میعادگاه علاقه‌مندان به نجوم و ستاره‌شناسی در شیراز […]
رصدخانه ابوریحان بیرونی

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس