آشنایی با برج طغرل ری

برج طغرل ری، برجی بلند و آجری در حوالی آرامگاه بابویه شهر ری است که معماری و زیبایی آن می‌تواند گذشته ایران را در دوران سلجوقیان توصیف نماید. برج طغرل به قرن دوازدهم تعلق داشته و پادشاه سلجوقی به نام طغرل ‌بیک در آن‌جا دفن شده است. این برج در زمان 35 سالگی ناصرالدین شاه مورد بازسازی قرار گرفت و در آن ‌زمان لوحی از مرمر روی سر درب ورودی نصب گردید. البته مرمت آن مجدداً در سال 1377 و 1379 توسط شهرداری انجام گرفته و برای بازدیدکنندگان برج طغرل امکاناتی چون موزه، رستوران، کتاب‌خانه و فرهنگ‌سرا به مکان اصلی افزوده شده‌اند.

برج طغرل شهر ری عکس

برج طغرل شهر ری کجاست؟

برج طغرل در شهر ری و در خیابان بابویه این شهر بنا شده و دسترسی به آن آسان است. شما برای دسترسی به این برج می‌توانید از خط شماره 1 مترو تهران استفاده کنید تا از سمت بهشت زهرا وارد شهر ری شوید. برای این کار باید سوار نزدیک ترین مترو به برج طغرل ری که در خط یک مترو واقع شده، شوید و سپس در ایستگاه شهر ری از قطار پیاده شوید.

ایستگاه شهر ری تا خیابان بابویه فاصله کمی دارد و شما بعد از چند دقیقه پیاده‌روی ورودی برج طغرل را از سمت شرق آن خواهید دید. همچنین برای رسیدن به برج می‌توانید از تاکسی‌های شهری نیز استفاده نمایید. آدرس دقیق و ساعت بازدید از این مکان تاریخی به شرح زیر هستند:

آدرس و ساعت بازدید از برج طغرل ری

  • آدرس: تهران، شهر ری، خیابان ابن بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن بابویه (برج طغرل ری روی نقشه)
  • ساعت بازدید: نیمه اول سال تا ساعت 18:00 و نیمه دوم سال تا ساعت 16:00

معرفی برج طغرل ری

برج طغرل ری یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر ری بوده که در شرق آرامگاه بابویه ری بنا شده است. این برج آجری در عهد سلجوقیان و در زمان انتقال پایتخت از نیشابور به شهر ری بنا گردید. در گذشته از این برج با نام برج یزید یا برج خلیفه یاد می‌شد؛ اما امروزه نام آن را به برج طغرل تغییر داده‌اند. طغرل بیک سلجوقی از پادشاهان دوره سلجوقی بوده که در شهر ری درگذشت؛ از این‌رو برج طغرل آرامگاهی برای خانواده طغرل و خود ایشان است. علاوه‌بر طغرل، افراد دیگری چون خلیل سلطان، همسر شادالملک و فرزندان تیمور لنگ در این مکان دفن شده‌اند.

یکی از ورودی‌های برج طغرل ری

معماری برج طغرل ری

مساحت برج طغرل به 48 مترمربع می‌رسد که بنای آن به شکل استوانه‌ای و با استفاده از آجر و خشت ساخته شده است. در زمان‌های گذشته در بالای برج، گنبد مخروطی شکلی وجود داشت که در حال حاضر آن را از برج جدا کرده‌اند. برج طغرل 20 متر ارتفاع دارد و ضخامت دیوارهای آن به 1.75 متر می‌رسد. قطر داخلی آن حدود 11 متر و قطر خارجی برج حدود 16 متر است. سطح بدنه برج از 24 ترک تشکیل شده که این موضوع سبب افزایش استحکام آن می‌گردد. در قسمت فوقانی برج طغرل شاهد تزئینات و کتیبه‌های بسیار زیبایی خواهید بود.

آب ‌انبار یا سردابی در زیر برج طغرل قرار دارد که باعث سالم ماندن برج و جلوگیری از پوسیدگی قسمت‌هایی از آن شده است. ضلع شمالی برج طغرل دارای معماری طرح رازی بوده و در سردر ورودی آن نقش‌ونگارهای بسیاری به‌چشم می‌خورند. در ورودی برج یک طاق قرار دارد که مدل آن به‌صورت ضربی بوده و برای زیبایی هرچه بیشتر آن، آجرها به شکل جناغی چیدمان شده‌اند. در بخش ورودی برج نیز شاهد قاب‌بندی‌های زیبا با شیوه معماری متفاوت خواهید بود. شکل برج نیز با الهام از جامع دماوند و بنای پیر تاکسان ساخته شده که دیواره‌های ورودی به درون برج دارای ارتفاع 1.5 متر هستند.

هنگام ورود به درون برج و تماشای سقف آن، شکل ستاره‌ای مانندی را خواهید دید؛ چراکه بدنه برج به‌صورت ماهرانه‌ای از داخل به شکل ستاره‌ای کار شده است. این نوع معماری نشان می‌دهد که در زمان گذشته از این برج به‌عنوان ساعت آفتابی بزرگی استفاده می‌کردند که با طلوع آفتاب، کنگره‌های آن روشن می‌شدند‌. در سردر ورودی نیز کتیبه‌ای به‌ چشم می‌خورد که فرآیند ساخت برج روی آن حکاکی شده است و در اطراف آن فاصله‌ای در بین آجرها وجود دارد که باعث جلوگیری از رطوبت خشت‌ها می‌شود. برای رسیدن به بام برج نیز باید مسیری پلکانی در قسمت دهانه برج تا بام را طی کنید‌.

معماری زیبای بنای برج طغرل ری

نماد شیر برج طغرل ری

در نقاط مختلف برج طغرل می‌توانید نماد شیر را مشاهده نمایید. در حول برج طغرل کنگره‌های بسیاری در تعداد 24 عدد وجود دارند که در بخش روبه‌روی درگاه اگر به این منظره بنگرید، شیری با دهانی باز را مشاهده خواهید کرد که غرش می‌کند. درب هلالی برج مشابه دهان شیر است و دندانه‌های بالای ورودی همانند دندان‌های این حیوان هستند. در قسمت بالای درب ورودی، بخشی از کتیبه فروریخته که می‌تواند شبیه به بینی شیر باشد. همچنین در روی برج، دو کنگره وجود دارند که شکل آن‌ها مشابه چشمان شیر بوده که این علائم در کنار هم سبب ایجاد نماد شیر می‌گردند.

بنای برج طغرل ری

جاذبه های دیدنی اطراف برج طغرل ری

پس از بازدید از برج طغرل شما می‌توانید به بازدید از سایر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی این شهر که در فاصله کوتاهی از برج طغرل قرار دارند، بپردازید. در جدول زیر می‌توانید با برخی از این اماکن دیدنی آشنا شوید:

نام مکانفاصله آن تا برج طغرل ری
چشمه علی شهر ری1.2 کیلومتر
دژ رشکان شهر ری2.3 کیلومتر
باروی شهر ری2.0 کیلومتر
دخمه گبر شهر ری3.6 کیلومتر
آتشکده ری15 کیلومتر
چشمه علی شهر ری در نزدیک برج طغرل ری

هتل های نزدیک به برج طغرل ری

در جدول زیر می‌توانید با برخی از هتل‌های شهر ری تهران در نزدیکی برج طغرل آشنا شوید و هنگام سفر به این شهر زیبا در یکی از این هتل‌ها اقامت داشته باشید:

نام هتلامتیاز هتلآدرس هتلفاصله هتل تا برج طغرل ری
هتل کرامت ری***شهر ری، خیابان قم، خیابان بغدادی2.9 کیلومتر
هتل پرشیا 2 تهران***میدان راه ‌آهن، خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه مختاری16 کیلومتر
هتل ایران تهران***بالاتر از میدان ولیعصر، روبه‌روی سینما استقلال28 کیلومتر
هتل آرمان تهران**خیابان سعدی، خیابان اکباتان16 کیلومتر
هتل هما تهران*****میدان ونک، خیابان ولیعصر، خیابان شهید خدامی27 کیلومتر
هتل آرین تهران****میدان بهارستان، خیابان امیرکبیر16 کیلومتر
هتل هما تهران

سوالات متداول

برج طغرل ری در کجا قرار دارد؟

برج طغرل که شاهکاری از زمان سلجوقیان و پادشاهی طغرل‌ بیک سلجوقی است در تهران و شهر ری، خیابان بابویه و در روبه‌روی آرامگاه بابویه بنا شده است.

چه جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی برج طغرل قرار دارند؟

در نزدیکی برج طغرل جاذبه‌های دیدنی چون چشمه علی، آتشکده ری، دخمه‌ گبر، دژ اشکان و باروی ری قرار دارند که می‌توانید بعد از اتمام بازدید از برج طغرل به بازدید از این اماکن دیدنی نیز بپردازید.

چه هتل‌هایی در نزدیک برج طغرل برای اقامت قرار دارند؟

هتل کرامت در شهر ری و در فاصله 2 کیلومتری برج طغرل قرار دارد. از جمله هتل‌های تهران در نزدیکی شهر ری و این مکان تاریخی نیز می‌توان به هتل‌های هما، آرین، آرمان، ایران و هتل پرشیا 2 اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آشنایی با خانه اعیانی کیش + امکانات

چهارشنبه 2 اسفند 1402
شاید انتظارش را نداشته باشید؛ اما در کیش خانه‌ای قدیمی و باستانی مربوط به دوره ایلخانیان وجود دارد که معماری […]
خانه اعیانی کیش

سردبیر

امیر برادران

ما عاشق سفر و گردشگری هستیم و همواره تلاش می کنیم که تجربیات دیگران به صورت مقاله های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با خواندن این دسته بندی از مقاله ها سفر خوشی را تجربه نمائید.

دسترسی سریع

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس